BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †


HJDT

Citaat van: garryb op april 01, 2016, 13:37:08 PM
CiteerVandaag vooral richten op lastige soorten zoals Zwarte Specht, Kleine en Middelste Bonte Specht, Bosuil, Steenuil, boomleeuwerik, boomkruiper, Oehoe, Roek, Raaf etc. en hopen op wat vroege zomergasten (Fitis, Huiszwaluw, Tapuit, Zwartkop, Rietzanger) en natuurlijk de Roodkeelnachtegaal voor zijn nederlandse lijst

Komt allemaal goed! (hopelijk ...). Vandaag en morgen trekt 'circus Arjan' door Nederland. Als iemand nog een makkelijk Bokje of een makkelijk bereikbare Grote Zaagbek (wellicht lastig in VS) weet: gaarne checken en invoeren!


Bokje zou in Vleuten moeten kunnen begreep ik vandaag maar hoe makkelijk dat is weet ik niet.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Alwin van Lubeck

De meeste targets zijn wel goed te doen in de Top of Holland. Alleen weet ik niet of de plek voor Bokje nog steeds goed is.
Mvg,
Alwin van Lubeck

Guus Peterse

In Nieuw Wulven bij Houten was die in elk geval tot voor kort vrij gemakkelijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HansJWG

#754
RKN is gelukt vandaag, zwartkop ook.
Groet, Hans

j.steenbergen

Helaas Guus, de afgelopen dagen geen Bokjes meer gevonden in Nieuw Wulven. Wat niet wil zeggen dat ze er niet meer zitten, maar zo makkelijk als ze waren zijn ze niet meer.
Jeroen Steenbergen

garryb

Waarnemingen op/rond grofweg de lijn Den Haag-Utrecht-Arnhem-Winterswijk worden het meest geapprecieerd. De ToH ligt niet op de geplande route.

Eric Roeland

Citaat van: garryb op april 01, 2016, 21:25:30 PM
Waarnemingen op/rond grofweg de lijn Den Haag-Utrecht-Arnhem-Winterswijk worden het meest geapprecieerd. De ToH ligt niet op de geplande route.


Voor grote zaagbek, ergens in de genoemde route een stuk langs de Rijn rijden lijkt mij voldoende
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Folkert Jan

Waarom telt die Dwerggans eigenlijk? Het is een geringde vogel die toch door de mens is uitgezet? Hoe wordt daar op wereldniveau over gedacht?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

garryb

CiteerWaarom telt die Dwerggans eigenlijk? Het is een geringde vogel die toch door de mens is uitgezet? Hoe wordt daar op wereldniveau over gedacht?

De hele Zweedse populatie Dwergganzen die in NL overwintert bestaat bij de gratie van mensen, dus deze ene vogel anders behandelen dan de overige in NL zou niet terecht zijn. Mocht Arjan tijd over hebben en hechten aan lijsttechnische zuiverheid (...), dan is het natuurlijk een optie om de soort in China alsnog mee te pakken in december. 

Guus Peterse

Bokje Houten overigens vanmorgen weer gezien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Julian Bosch

#761
Citaat van: guusp op april 02, 2016, 09:14:13 AM
Bokje Houten overigens vanmorgen weer gezien.

Zit er nog (goed twitchbaar)!!!

Edit: nu onvindbaar. 's Ochtends is de kans het grootst om hem te zien.
Met vriendelijke groet,

Julian Bosch

j.steenbergen

Inderdaad Julian, ik denk dat ie er morgenvroeg gewoon weer zit. En voor Grote Zaagbek: gisteren meerdere in de omgeving van de pont bij Culemborg
Jeroen Steenbergen

garryb

#763
Vandaag van 7:00 tot 18:00 met Arjan gevogeld; 20 nieuwe vandaag (=boven zijn daggemiddelde), in chronologische volgorde: Boomklever, Appelvink, Kuifmees, Koperwiek, Zwarte Specht (3, inclusief zelf gevonden nest), Kortsnavelboomkruiper, Middelste Bonte Specht (allemaal Veluwezoom, de laatste twee soorten daarna opnieuw in Bekendelle), Geelgors, Vuurgoudhaan, Boomleeuwerik, Boompieper (Deelerwoud e.o.), Roek (onderweg), Oehoe (Winterswijk), Rietzanger, Baardmannetje, Tapuit (Rottemeren ZH), Klapekster (Bentwoud ZH), Bokje (Bedrijvenpark Prisma ZH), Roodhalsfuut (Vogelplas Starrevaart), Ooievaar (idem).

Gisteren werden, ondanks het geringe aantal beschikbare uren, 12 nieuwe gevonden: Zwartkop (Hoogwoud, bij de Roodkeelnachtegaal), Dwerggans (Zaandam), Raaf, Roodborsttapuit, Keep, Goudvink, Waterral, Fitis, Roerdomp, Boomkruiper, Glanskop en Bosuil (alle in Wassenaar/Den Haag).

Soorten waar relatief veel tijd in is gestoken, maar die niet werden gevonden op normaliter goede plekken: Matkop, Kleine Bonte Specht. Niet (meer) geprobeerd op juiste tijd/plek: Grote Zaagbek, Velduil, Steenuil. Er zijn immers nog andere prioriteiten, morgenochtend vroeg vertrekt de vlucht naar Tel Aviv ...

Eindstand na 2 dagen NL: 32 soorten erbij.

vincentvanderspek

Applaus voor Garry (de wegkapitein vandaag) en Joost van Bruggen (voor de geweldige assistentie op de Veluwe vanochtend).
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Gert Ottens

#765
In 3 uur tijd had Arjan gisteren zo'n 15 nieuwe soorten in en rond Eilat, Israel, waaronder goodies als Witoogmeeuw, Balkanvliegenvanger, Zwarte Waaierstaart en Bruine Gent.
Op dit moment gaat 'ie ook lekker daar met allerlei leuke woestijnsoorten en doortrekkers die elders dit jaar lastig zullen worden.

Morgen dan nog naar het noorden van het land: naar Mt. Hermon e.o. met ook daar een aantal specialiteiten die anders niet gaan lukken (dus hopelijk morgen wel).
Daarna door naar Ethiopie voor de Afrikaanse etappe van z'n Biggest Year.

Gert Ottens

Hoor net dat Arjan tot-nu-toe in Israel (dus gisteren en vandaag, tot dit moment) 44 nieuwe jaarsoorten heeft gezien.
En de dag is nog niet voorbij, vanavond o.a. pogingen voor Woestijnoehoe, Nubische Nachtzwaluw en Palestijnse Bosuil.

Jelle Aalders

Citaat van: Gert Ottens op april 04, 2016, 15:50:45 PM
Hoor net dat Arjan tot-nu-toe in Israel (dus gisteren en vandaag, tot dit moment) 44 nieuwe jaarsoorten heeft gezien.
En de dag is nog niet voorbij, vanavond o.a. pogingen voor Woestijnoehoe, Nubische Nachtzwaluw en Palestijnse Bosuil.

Gisteravond hebben we de Woestijnoehoe en Egyptische nachtzwaluw geprobeerd bij Yotvata, helaas niet gelukt... Zijn dit jaar erg moeilijk.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

ronald nuiver

Probeer ook Kikar Sdom Saltmarshes (road to Ein Gedi)


30°59'42"N   35°20'28"E

Gert Ottens

Just in: Nubische Nachtzwaluw en Palestijnse Bosuil in de tas;-)


ronald nuiver

unieke soorten 3 en 4 april


Macqueen Bustard
Little Crake
Spotted Crake
White-eyed Gull
Caspian Gull
Desert Owl
Nubian Nightjar
Thick-billed Lark
Bar-tailed Lark
Eastern Bonelli's Warbler
Arabian Warbler
Black Scrub-Robin
Semicollared Flycatcher
Blackstart
White-crowned Wheatear
Mourning Wheatear
Hooded Wheatear
Tristram's Starling
Palestine Sunbird


Op 04-04 had Noah 1927 soorten op zijn lijst en Arjan 2133

ronald nuiver

#772
Aantal soorten per maand


NoahArjan
Jan
718
815
Feb
672
499
Mrt
484
731
1e kwartaal
1874
2045




Noah had in april  478 soorten
              in  mei   352 soorten
          en in juni    630 soorten   

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Yeronimo

Citaat van: garryb op april 01, 2016, 22:04:07 PM
CiteerWaarom telt die Dwerggans eigenlijk? Het is een geringde vogel die toch door de mens is uitgezet? Hoe wordt daar op wereldniveau over gedacht?

De hele Zweedse populatie Dwergganzen die in NL overwintert bestaat bij de gratie van mensen, dus deze ene vogel anders behandelen dan de overige in NL zou niet terecht zijn.

Waarom doen we dan wel zo moeilijk met lammergieren in Nederland? Precies dezelfde situatie en toch ander beleid. Is het puur omdat Dwerggans geen indiensoort is?
Wie weet sla ik de plank mis, maar hoor graag verheldering. Ik dacht dat het beleid altijd was dat eerste generatie uitgezette vogels sowieso niet als wild geaccepteerd werden. 'Escape' is dan wellicht niet de goede status van de waarneming, maar zoals ze nu staan lijkt me ook niet handig.
Al gun ik Arjan uiteraard de Dwerggans, en ieder andere soort, wel
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rients

#775
Het verbaast me dat Arjan, na zijn bezoek aan de Emiraten en Israël, nog geen Sandgrouses (Pterocles) heeft genoteerd? Zie ik iets over het hoofd? Of zijn dat zulke problematische soorten?
Rients Niks

vincentvanderspek

Citaat van: Rients op april 06, 2016, 11:35:48 AM
Het verbaast me dat Arjan, na zijn bezoek aan de Emiraten en Israël, nog geen Sandgrouses (Pterocles) heeft genoteerd? Zie ik iets over het hoofd? Of zijn dat zulke problematische soorten?

Het korte antwoord is dat het feit dat 1 vogelaar (Arjan) deze dwerggans (waarvan ik overigens niet weet of ie rechtstreeks is uitgezet of in het wild is geboren; ik denk het laatste) deze vogel telt tijdens een wereldreis niets zegt over hoe we in Nl omgaan met het tellen van soorten. Er zijn geen vastgelegde regels voor een Biggest Year. Kijk maar naar de verschillen tussen Noah en Arjan.

Waarom we in Nl wel dwergganzen en (tot nu toe) geen Lammergieren tellen, lijkt me een discussie die niet in dit topic gevoerd hoeft te worden.

Groet
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

migratorius

Citaat van: Rients op april 06, 2016, 11:35:48 AM
Het verbaast me dat Arjan, na zijn bezoek aan de Emiraten en Israël, nog geen Sandgrouses (Pterocles) heeft genoteerd? Zie ik iets over het hoofd? Of zijn dat zulke problematische soorten?
Daarvoor moet je 's ochtends in de buurt van een drinkplaats zijn (dan vliegen ze roepend over): de rest van de dag kun je het eigenlijk wel vergeten.
In Israel zijn de meeste soorten ook nog eens zeer lokaal. Ik heb daar alleen Lichtensteins Zandhoen (heel lang geleden) naar volle tevredenheid gezien (bij Eilat, maar die plek is er niet meer): verder alleen ver weg vliegende groepen Sahel- en Witbuik...

JanHein

ronald nuiver


Maarten Hotting

Citaat van: vincentvanderspek op april 06, 2016, 14:43:49 PM
Citaat van: Rients op april 06, 2016, 11:35:48 AM
Het verbaast me dat Arjan, na zijn bezoek aan de Emiraten en Israël, nog geen Sandgrouses (Pterocles) heeft genoteerd? Zie ik iets over het hoofd? Of zijn dat zulke problematische soorten?

Het korte antwoord is dat het feit dat 1 vogelaar (Arjan) deze dwerggans (waarvan ik overigens niet weet of ie rechtstreeks is uitgezet of in het wild is geboren; ik denk het laatste) deze vogel telt tijdens een wereldreis niets zegt over hoe we in Nl omgaan met het tellen van soorten. Er zijn geen vastgelegde regels voor een Biggest Year. Kijk maar naar de verschillen tussen Noah en Arjan.

Waarom we in Nl wel dwergganzen en (tot nu toe) geen Lammergieren tellen, lijkt me een discussie die niet in dit topic gevoerd hoeft te worden.

Groet
De Dwerggans is (voor zover ik weet/heb gehoord van de ringer) in 2012 losgelaten in Zweden als 1e KJ en afkomstig van de Russische toendra.
Groet,
Maarten