BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Citaat van: Predator op januari 27, 2016, 10:38:00 AM
Vraagje aan Hisko: is het mogelijk de provinces van Nederland op de world.observado.org allemaal om te zetten naar NL?
http://world.observation.org/user/view/84878?q=&akt=0&g=0&from=2016-01-01&to=2016-01-27&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&plum=0&page=55


Ik probeer zelf wat data analyses uit te voeren, maar zie dat enkel voor Nederland de provincienamen worden gebruikt en voor buitenland de landnamen.
:right:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

garryb

Update 15-22 januari staat erop (inclusief foto's):

http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=1063

Mvg, Garry (webredactie dutchbirding.nl)

ronald nuiver

Bedankt Garry
Pas je de datum nog even aan
19 januari staat er 2x in en de rest moet 1 dag opschuiven tot en met 23-01

garryb

Gecorrigeerd. Arjans tijdsbesef loopt nu al spaak ...  :-\

jeroenverburg

In het rijtje foto's staat tweemaal dezelfde foto van Himalayalijster.

garryb

CiteerIn het rijtje foto's staat tweemaal dezelfde foto van Himalayalijster.
Ik zie het niet.

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

egilio

Top van de provincies Hisko! Daar liep ik ook tegen aan.
Maar nu loop ik tegen iets anders aan, nogal vreemd.
Als ik de data ophaal van de pagina met zijn 'officiele lijst': http://world.observation.org/arjan.php
Dan krijg ik 751 soorten.


Haal ik het op van alle pagina's met Arjan's waarnemingen (http://world.observation.org/user/view/84878?q=&akt=0&g=1&from=2016-01-01&to=2016-01-26&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=100&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&plum=0&page=12)
Waarbij mijn script door alle pagina's gaat dan zijn het er 1200, zijn persoonlijke lijst.
Dat begrijp ik, er zitten dubbele tussen, als ik die eruit haal zijn er 835 over. Dat komt omdat ondersoorten apart geregistreerd zijn. Haal ik ook die eruit dan heb ik er 754 over.
Maar de subspecies naam staat ook in de engelse soortnaam (begrijpelijk), dus die er ook uitgehaald.
Dus ik wilde opzoeken welke namen er wel in de 754 zaten en niet in de 751. Dat zijn er 13, de volgenden:
Links de persoonlijke lijst, rechts de officiele lijst:

"Pale-bellied Brent Goose - Branta hrota"               = niet in de officiele lijst
"European Green Woodpecker - Picus viridis"         = Eurasian Green Woodpecker - Picus viridis 
"Common Pheasant - Phasianus colchicus"            = niet in de officiele[size=78%]lijst [/size]
"Black Swan - Cygnus atratus"                               = niet in de officiele[size=78%]lijst[/size]
"Egyptian Goose - Alopochen aegyptiaca"              = niet in de officiele[size=78%]lijst[/size]
"Eurasian Coot - Fulica atra"                                   = Common coot - Fulica atra
"Chilean Flamingo - Phoenicopterus chilensis"        = niet in de officiele[size=78%]lijst[/size]
"obscured -  "                                                         = ?
"Eastern Black Redstart - Phoenicurus ochruros"   = Black Redstart - Phoenicurus ochruros 
"Southern Grey shrike - Lanius meridionalis"          = Southern Grey Shrike - Lanius meridionalis
"Black-eared Kite - Milvus migrans"                        = Black Kite - Milvus migrans
"Pallas's Leaf Warbler - Phylloscopus proregulus"   = Lemon-rumped Warbler - Phylloscopus proregulu
"Red-billed Blue Magpie - Urocissa erythroryncha" = Blue Magpie - Urocissa erythroryncha


Een aantal namen matchen dus niet (worden opgehaald uit 2 verschillende lijsten?) en een aantal worden niet in de officiele lijst opgenomen want dat zijn 'escapes' in NL (zwarte zwaan, Chileense flamingo) en gaat hij hopelijk nog wel zien. Maar als ik die 5/6 eruit haal kom ik op 748, dus staan er 3 op zijn officiele lijst, en niet op zijn persoonlijke lijst.


Dit zijn:
Twite - Linaria flavirostris
Long-eared Owl - Asio otus
Grey-headed Woodpecker - Picus canus


Heeft dit te maken met omzetten naar IOC? En die laatste 3, die zouden toch zeker ook op zijn persoonlijk lijst moeten staan?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

August

Dit zijn alledrie embargo soorten toevallig
August van Rijn

GertJ

Citaat van: August op januari 28, 2016, 08:01:09 AM
Dit zijn alledrie embargo soorten toevallig
Dat is precies de reden dat ze niet zichtbaar zijn in de lijst denk ik  :duim:
Groet Gert Jager

hiskodevries

CiteerBranta hrota
dat is een ondersoort volgens de ioc lijst die wordt weggedrukt want staat nog fout in ons systeem. idem voor de kleine zwaan.
als in de lijst met waarnemingen van 1 gebruiker een ondersoort wordt vastgelegd komt in zijn soortenlijst de soort. Datzelfde geldt voor synoniemen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ronald nuiver

Himalaya soorten die Arjan (nog) niet heeft

garryb

Via facebook: Dibru Saikhowa NP: o.a. Baer's Pochard(!), Baikal Teal , Falcated Duck, Marsh Babbler en Black-breasted Parrotbill zijn in de  tas.

Thijs Fijen

Licht offtopic: leuk stukje over iObs op world.observation.org/arjan.php. Foto's moet wel 'photos' worden. Misschien ook ObsMapp en WinObs kort toevoegen (Also for Android (ObsMapp) and Windows (WinObs))
Thijs Fijen

vincentvanderspek

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op januari 27, 2016, 08:46:07 AM
Citaat van: Peregrinus op januari 27, 2016, 08:21:03 AM
dan meteen de vraag:
omdat ik er van uitga dat je veel gidsen nodig hebt om binnen zo korte tijd zo veel soorten te vinden: Moet je dan goed vogels kunnen herkennen?
( i.e. zou iemand met bergen geld, maar met weinig vogel ervaring het record kunnen breken?)

Ik denk dat je toch iets van ervaring moet hebben met vogels kijken. Daarom moet je geen enkele soort zelf kunnen herkennen, maar toch minstens moet je er in slagen om iedere vogel die je wordt aangewezen ook zelf in beeld te krijgen (niet alles is doenbaar dat het stilzit in een telescoop...) Ik denk dat 'In de ban van de Condor' getoont heeft dat een vogeltje vinden in een boom niet voor iedereen even makkelijk is.

Vergeet niet dat je SAMEN met een gids vogelt. Ze zijn vaak goed, kennen geluiden die jij niet kent, hebben stake-outs, maar je hebt zelf ook ogen en oren. Gidsen hebben mij hele goede soorten aangewezen, en zonder gidsen zie ik in de tropen altijd minder dan met, maar ik heb in hun aanwezigheid zelf ook heel wat goede soorten gevonden. En hoe meer ervaring in een regio, hoe hoger dat aandeel wordt. Al liet die gozer op Java afgelopen jaar bijzonder weinig voor ons over - niet leuk meer zo goed - zelfs daar vonden wij alle drie nog een topsoort die hij anders zeker had gemist. Kortom: als je de skills mist, ga je soorten missen - ook met de allerbeste gidsen.

(en zo dan, die Baer's Pochard!! Wat zou dat in het Nederlands zijn?  ;) )
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper


hiskodevries

Citaat van: Thijs Fijen op januari 28, 2016, 15:41:13 PM
Licht offtopic: leuk stukje over iObs op world.observation.org/arjan.php. Foto's moet wel 'photos' worden. Misschien ook ObsMapp en WinObs kort toevoegen (Also for Android (ObsMapp) and Windows (WinObs))
Goede suggestie heer Fijen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

egilio

#378
Citaat van: hiskodevries op januari 28, 2016, 08:45:52 AM
CiteerBranta hrota
dat is een ondersoort volgens de ioc lijst die wordt weggedrukt want staat nog fout in ons systeem. idem voor de kleine zwaan.
als in de lijst met waarnemingen van 1 gebruiker een ondersoort wordt vastgelegd komt in zijn soortenlijst de soort. Datzelfde geldt voor synoniemen


Top, en makes sense, same voor de embargo soorten. Weet iemand hoe fanatiek Arjan niet nieuwe soorten invoert? Noah deed dat volgens mij wel, om voor ebird zo compleet mogelijke lijsten per gebied te hebben, maar ik had het idee dat Arjan dat niet echt zou doen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Vincent Hart

Zijn lijst http://world.observation.org/user/lifelist/84878 bekijkend heb ik het idee dat Arjan het niet zo fanatiek doet.
Wellicht dat zijn zelfbenoemde 'secretaresse' hier antwoord op heeft?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

Citaat van: garryb op januari 28, 2016, 15:27:02 PM
Via facebook: Dibru Saikhowa NP: o.a. Baer's Pochard(!), Baikal Teal , Falcated Duck, Marsh Babbler en Black-breasted Parrotbill zijn in de  tas.

Hee is die Bear's gelukt? Mooi! Hoorde idd vannacht van Max dat die soort vandaag op het programma stond.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op januari 28, 2016, 19:02:44 PM
Zijn lijst http://world.observation.org/user/lifelist/84878 bekijkend heb ik het idee dat Arjan het niet zo fanatiek doet.
Wellicht dat zijn zelfbenoemde 'secretaresse' hier antwoord op heeft?

Wat bedoel je? Dat hij te weinig soorten pakt of niet snel genoeg gaat of niet genoeg invoert?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Thijs Fijen

Citaat van: Folkert Jan op januari 28, 2016, 20:52:21 PM
Citaat van: Vincent Hart op januari 28, 2016, 19:02:44 PM
Zijn lijst http://world.observation.org/user/lifelist/84878 bekijkend heb ik het idee dat Arjan het niet zo fanatiek doet.
Wellicht dat zijn zelfbenoemde 'secretaresse' hier antwoord op heeft?

Wat bedoel je? Dat hij te weinig soorten pakt of niet snel genoeg gaat of niet genoeg invoert?
Zie bericht boven Vincent's post: of Arjan fanatiek niet-nieuwe soorten invoert.
Thijs Fijen

jeroenroelofsen

Oftewel alles invoert wat hij ziet?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Thijs Fijen

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 28, 2016, 21:55:30 PM
Oftewel alles invoert wat hij ziet?
Dat doet hij dus niet ;).
Nieuwe ondersoorten lijkt hij wel in te voeren.
Thijs Fijen

Richardus

Hij moet toch ergens alles bijhouden om een record geldig en controleerbaar te laten zijn? Dat gebeurt dus noet op de Observation site? Waar of hoe  wel?

jeroenroelofsen

Dan bedoelen we hetzelfde.

Goed trouwens om dat stukje over de apps er bij te zetten. Zou op de homepage van alle waarneming.nl gerelateerde sites (observado.org met name)  ook een link toevoegen naar de bigyear pagina.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

vincentvanderspek

Citaat van: Richardus op januari 28, 2016, 22:20:31 PM
Hij moet toch ergens alles bijhouden om een record geldig en controleerbaar te laten zijn? Dat gebeurt dus noet op de Observation site? Waar of hoe  wel?

Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. Hij wil zoveel mogelijk soorten zien en die houdt hij ook bij. Het maakt het niet controleerbaarder als hij overal in Azië elke dag ringmussen invoert.

Naast nieuwe soorten voert hij zoveel mogelijk nieuwe taxa in, zo lijkt het. Ook om te anticiperen op potentiële splits, gok ik zo. Ook zal hij vast de knallers die hij meer dan eens ziet vaker invoeren.

Of hij op zijn minst per land alle soorten die hij ziet invoert, weet ik eigenlijk niet.

Het is voor de database jammer dat hij er niet alles ingooit. Zijn waarnemingen kunnen rustig allemaal omgezet worden in 'waargenomen, niet geteld'. Maar alles noteren is ook héél bewerkelijk: dan kijk je de halve dag op je scherm i.p.v. dat je aan het vogelen bent. Ik snap dus dat hij voor efficiency kiest.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Richardus

Citaat van: vincentvanderspek op januari 28, 2016, 22:32:38 PM
Citaat van: Richardus op januari 28, 2016, 22:20:31 PM
Hij moet toch ergens alles bijhouden om een record geldig en controleerbaar te laten zijn? Dat gebeurt dus noet op de Observation site? Waar of hoe  wel?

Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. Hij wil zoveel mogelijk soorten zien en die houdt hij ook bij. Het maakt het niet controleerbaarder als hij overal in Azië elke dag ringmussen invoert.

Naast nieuwe soorten voert hij zoveel mogelijk nieuwe taxa in, zo lijkt het. Ook om te anticiperen op potentiële splits, gok ik zo. Ook zal hij vast de knallers die hij meer dan eens ziet vaker invoeren.

Of hij op zijn minst per land alle soorten die hij ziet invoert, weet ik eigenlijk niet.

Het is voor de database jammer dat hij er niet alles ingooit. Zijn waarnemingen kunnen rustig allemaal omgezet worden in 'waargenomen, niet geteld'. Maar alles noteren is ook héél bewerkelijk: dan kijk je de halve dag op je scherm i.p.v. dat je aan het vogelen bent. Ik snap dus dat hij voor efficiency kiest.
Tuurli ja hoeft hij niet alle mussen te doen maar elke nieuwe soort voert hij toch wel in ergens? Anders is het iets leuks voor hemzelf en kan de wereld niet meetellen, en het record dus ook niet. Dat bedoel ik. Dus alle 6000 verschillende soorten gaan op de Observation pagina zichtbaar want soor hem ingevoerd worden? Wat met zulke 3 die door embargo er niet op staan? Wat is de officiele recordlijst...?

Jan Borst

Citaat van: Richardus op januari 28, 2016, 23:28:48 PM
Citaat van: vincentvanderspek op januari 28, 2016, 22:32:38 PM
Citaat van: Richardus op januari 28, 2016, 22:20:31 PM
Hij moet toch ergens alles bijhouden om een record geldig en controleerbaar te laten zijn? Dat gebeurt dus noet op de Observation site? Waar of hoe  wel?

Deze opmerking begrijp ik niet helemaal. Hij wil zoveel mogelijk soorten zien en die houdt hij ook bij. Het maakt het niet controleerbaarder als hij overal in Azië elke dag ringmussen invoert.

Naast nieuwe soorten voert hij zoveel mogelijk nieuwe taxa in, zo lijkt het. Ook om te anticiperen op potentiële splits, gok ik zo. Ook zal hij vast de knallers die hij meer dan eens ziet vaker invoeren.

Of hij op zijn minst per land alle soorten die hij ziet invoert, weet ik eigenlijk niet.

Het is voor de database jammer dat hij er niet alles ingooit. Zijn waarnemingen kunnen rustig allemaal omgezet worden in 'waargenomen, niet geteld'. Maar alles noteren is ook héél bewerkelijk: dan kijk je de halve dag op je scherm i.p.v. dat je aan het vogelen bent. Ik snap dus dat hij voor efficiency kiest.
Tuurli ja hoeft hij niet alle mussen te doen maar elke nieuwe soort voert hij toch wel in ergens? Anders is het iets leuks voor hemzelf en kan de wereld niet meetellen, en het record dus ook niet. Dat bedoel ik. Dus alle 6000 verschillende soorten gaan op de Observation pagina zichtbaar want soor hem ingevoerd worden? Wat met zulke 3 die door embargo er niet op staan? Wat is de officiele recordlijst...?

Misschien nog even rustig terug lezen wat er gezegd wordt  ;)

Soorten die hij voor de 1e keer ziet voert hij in (dus allemaal zichtbaar op zijn lijst (los van die 3 vervaagde soorten dan)), als hij ze vervolgens nog een keer ziet voert hij ze niet opnieuw in (tenzij het "knallers" zijn). Dus dat werd hierboven bedoelt met de term "niet nieuwe soorten".