BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Wetenschappelijke namen zou ik behouden.. Er zijn zo veel verschillende Engelse namen dat wetenschappelijke namen toch beter aangeven welke soort precies wordt bedoeld.

Wordt de pagina al gecached?
Thijs Fijen

hiskodevries

#331
uiteraard wordt ook de wetenschappelijke naam getoond. de queries worden gecached. de pagina kan niet worden gecached dan werken de grafieken niet meer.
zie http://world.observation.org/arjan2.php
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Is de lijst van Noah nu inmiddels al gereed conform IOC namen zodat we deze kunnen gaan vergelijken? En zo niet is het dan wellicht een idee dat er hier een paar mensen de schouders er onder zettem om.dit handmatig te doen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

als die noah lijst conform ioc beschikbaar was zou het werk al klaar zijn Folkert.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Gaan we er nog steeds vanuit dat Noah die zelf nog gaat maken?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

marijn

Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2016, 16:09:30 PM
als die noah lijst conform ioc beschikbaar was zou het werk al klaar zijn Folkert.
Maar Observado loopt toch nog behoorlijk achter t.o.v. de IOC-lijst? (vandaag lijkt v 6.1 uit te komen, overigens!)
Marijn Prins

hiskodevries

Citaat van: marijn op januari 25, 2016, 16:31:04 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2016, 16:09:30 PM
als die noah lijst conform ioc beschikbaar was zou het werk al klaar zijn Folkert.
Maar Observado loopt toch nog behoorlijk achter t.o.v. de IOC-lijst? (vandaag lijkt v 6.1 uit te komen, overigens!)
nope
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2016, 16:36:10 PM
Citaat van: marijn op januari 25, 2016, 16:31:04 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2016, 16:09:30 PM
als die noah lijst conform ioc beschikbaar was zou het werk al klaar zijn Folkert.
Maar Observado loopt toch nog behoorlijk achter t.o.v. de IOC-lijst? (vandaag lijkt v 6.1 uit te komen, overigens!)
nope
Work in progress! 5.3 nu  :-\
Thijs Fijen

marijn


Citaat van: Thijs Fijen op januari 25, 2016, 16:52:26 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2016, 16:36:10 PM
Citaat van: marijn op januari 25, 2016, 16:31:04 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2016, 16:09:30 PM
als die noah lijst conform ioc beschikbaar was zou het werk al klaar zijn Folkert.
Maar Observado loopt toch nog behoorlijk achter t.o.v. de IOC-lijst? (vandaag lijkt v 6.1 uit te komen, overigens!)
nope
Work in progress! 5.3 nu  :-\
Goed bezig Thijs :duim:
Marijn Prins

Yeronimo

Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2016, 15:41:22 PM
Is het bezwaarlijk als ik de waargenomen soorten alleen in het engels toon ? dat scheelt een berg tijd om de pagina te laden.
De link naar de blog op db is nu wel goed ?

Nederlandse namen er zo bij vind ik perfect. Spreekt mij, en ik denk ook anderen, gewoonweg meer aan  :blink:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Justin Jansen

Engelse namen zijn helemaal goed. Nederlandse namen gebruik je gewoon weg niet in het buitenland.....
M.v.g., Justin Jansen


stevenvdb

Citaat van: Justin Jansen op januari 25, 2016, 21:56:00 PM
Engelse namen zijn helemaal goed. Nederlandse namen gebruik je gewoon weg niet in het buitenland.....

Voor mensen die nog nooit in die gebieden zijn geweest en die vogels dus totaal niet kennen zijn de nederlandse namen wel leuk en zeggen die engelse namen dan weer totaal niets...

Gr, Steven

hiskodevries

Steven, Nederlandse namen zeggen zeker niets.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Maar waarom de keus niet aan de gebruiker? Als je observado op Nederlands hebt staan dat je de Nederlandse namen krijgt etc?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

redmar_woudstra

Nederlandse Namen zijn soms bijkans hilarisch. Piet-van-Vliet, mierensluiper, baardkoekoek, glansvogel. Dan weet je echt nog steeds niet hoe zo'n vogel eruit ziet, net als bij Puffbird, Jacamar of Antbird.
groet,
Redmar

hiskodevries

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 25, 2016, 22:33:47 PM
Maar waarom de keus niet aan de gebruiker? Als je observado op Nederlands hebt staan dat je de Nederlandse namen krijgt etc?
het ophalen van de soortnamen kan niet gecached  worden, bij elke pageload kost dat nu al > 1 seconde
[1512.568ms] Total time used for queries
bij arjan2 [321.059ms] Total time used for queries
dat lijkt niets qua tijd maar als een pagina heel vaak geladen wordt tikt dat behoorlijk aan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

gcusters

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 25, 2016, 22:33:47 PM
Maar waarom de keus niet aan de gebruiker? Als je observado op Nederlands hebt staan dat je de Nederlandse namen krijgt etc?
Zo werkt het toch op dit moment? Bij mij opent de pagina met Engelse namen omdat ik als taal Engels geselecteerd heb in Observation
Als er vanuit Observation/technische redenen een keuze gemaakt moet worden dan lijkt me dat Engels de voorkeur heeft.

Hopelijk krijgen we veel buitenlandse bezoekers op Observation die de Nederlandse namen nl niets zeggen.
(Is dit achter de schermen trouwens al te zien of het aandeel buitenlandse kijkers/hits toeneemt?)

MVG
Geert

hiskodevries

ja het aantal hits voor observation.org neemt wel toe
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

bas.drost96

En nu maar hopen dat er ook veel nieuwe waarnemers bijkomen
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Justin Jansen

Citaat van: stevenvdb op januari 26, 2016, 23:16:58 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2016, 22:17:44 PM
Steven, Nederlandse namen zeggen zeker niets.

Wat een compleet belachelijke reactie...

Gr, Steven
Nee hoor, is een volstrekt legitieme reactie. Communicatie bij mensen die over de grens reizen, gebeurd in Engelse namen (of Latijn) en niet in Nederlandse namen, behalve voor soorten die rondom Nederland voorkomen. Ik kan niets met observado met de Nederlandse namen, moet altijd het in het Engels zetten om het te begrijpen over welke soort men het heeft.
M.v.g., Justin Jansen


Yeronimo

Citaat van: Justin Jansen op januari 26, 2016, 23:28:32 PM
Citaat van: stevenvdb op januari 26, 2016, 23:16:58 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 25, 2016, 22:17:44 PM
Steven, Nederlandse namen zeggen zeker niets.

Wat een compleet belachelijke reactie...

Gr, Steven
Nee hoor, is een volstrekt legitieme reactie. Communicatie bij mensen die over de grens reizen, gebeurd in Engelse namen (of Latijn) en niet in Nederlandse namen, behalve voor soorten die rondom Nederland voorkomen. Ik kan niets met observado met de Nederlandse namen, moet altijd het in het Engels zetten om het te begrijpen over welke soort men het heeft.

Vanuit dat oogpunt zeker te begrijpen. Alleen dat gaat bij mij niet op. Ik reis namelijk niet in het buitenland met buitenlanders op zoek naar vogels. De keren dat ik in het buitenland ben geweest om te vogelen doe ik dat altijd met Nederlandse namen. Dat voelt voor mij prettiger en vertrouwder. Als je de pagina wilt doorsturen naar 'gewone' burgers of een beginnende Nederlandse vogelaars dan haken die denk ik veel sneller af omdat de Engelse namen voor velen nietszeggend dan zijn. Nee doe mij die Nederlandse namen maar, waar je jezelf kan verwonderen over de origine van namen. Het prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Maar nogmaals, ditzelfde argument zal wellicht ook voor de andere zijde gelden. Er is hier denk ik geen 'beste' keuze in te maken, maar een 'poll' (of wacht, ik hoor opiniepeiling te zeggen nu ik zo hard het Nederlands verdedig) zou wellicht duidelijkheid kunnen geven hoe de meerderheid hierover denkt.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Roland_Wantia

#351
Jeroen/Steven,
Een foto gemaakt van mijn boekenkast om te illustreren wat Justin aangeeft. Zodra ik reis buiten de contreien die het bereik vormen van de anwb-gids, is Engels de voertaal in de, althans door mij, daartoe aangeschafte vogelgidsen. Weliswaar houd ik een levenslijst bij waarin ik achteraf de Nederlandse naam toevoeg, maar die namen beklijven niet, in tegenstelling tot de Engelse namen. Goed te verklaren. Zowel ter voorbereiding op, tijdens en na de reis zijn het deze gidsen en dus ook de daarin genoemde Engelse namen die ik zo goed mogelijk in me opneem. Dit gaat ook op voor internationale trip reports die bijvoorbeeld te vinden zijn op cloudbirders.com. Ik ben daarin niet de enige denk ik.
Groet,
Roland

hiskodevries

no worries mensen, arjan.php kan de namen in het nederlands en engels weergeven.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Peregrinus

Ik zat een beetje te denken over dit hele Big Year Idee. Ik weet niet precies wat de regels zijn en hoe het in elkaar steekt.

Zondern een discussie te beginnen over iemand persoonlijk vroeg ik mij af hoe je het record het beste kann breken:

Is het een combinatie van genoeg geld (goede gidsen (= zo snel mogelijk zo effectief mogelijk soorten scoren) & veel vliegen) + voorbereiding (waar moet je naar toe)

dan meteen de vraag:
omdat ik er van uitga dat je veel gidsen nodig hebt om binnen zo korte tijd zo veel soorten te vinden: Moet je dan goed vogels kunnen herkennen?
( i.e. zou iemand met bergen geld, maar met weinig vogel ervaring het record kunnen breken?)
mvg, Frank Huischen

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: Peregrinus op januari 27, 2016, 08:21:03 AM
dan meteen de vraag:
omdat ik er van uitga dat je veel gidsen nodig hebt om binnen zo korte tijd zo veel soorten te vinden: Moet je dan goed vogels kunnen herkennen?
( i.e. zou iemand met bergen geld, maar met weinig vogel ervaring het record kunnen breken?)

Ik denk dat je toch iets van ervaring moet hebben met vogels kijken. Daarom moet je geen enkele soort zelf kunnen herkennen, maar toch minstens moet je er in slagen om iedere vogel die je wordt aangewezen ook zelf in beeld te krijgen (niet alles is doenbaar dat het stilzit in een telescoop...) Ik denk dat 'In de ban van de Condor' getoont heeft dat een vogeltje vinden in een boom niet voor iedereen even makkelijk is.

j.steenbergen

En daarbij helpt het als je weet wat je hoopt te zien: hoe de vogel er uit ziet, hoe die beweegt etc. Kortom: ervaring en kennis maken wel degelijk veel uit.
Jeroen Steenbergen

Predator

#356
Vraagje aan Hisko: is het mogelijk de provinces van Nederland op de world.observado.org allemaal om te zetten naar NL?
http://world.observation.org/user/view/84878?q=&akt=0&g=0&from=2016-01-01&to=2016-01-27&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&plum=0&page=55


Ik probeer zelf wat data analyses uit te voeren, maar zie dat enkel voor Nederland de provincienamen worden gebruikt en voor buitenland de landnamen.
Groet, Maarten

Jan Borst

Citaat van: j.steenbergen op januari 27, 2016, 10:31:24 AM
En daarbij helpt het als je weet wat je hoopt te zien: hoe de vogel er uit ziet, hoe die beweegt etc. Kortom: ervaring en kennis maken wel degelijk veel uit.

Zeer zeker! En bij lijstjes is het verder natuurlijk altijd erg persoonlijk wanneer er een soort bij wordt geschreven. De een zegt +1 bij het zien van een melkpak of een schim in dicht struikgewas, een ander zegt pas +1 als hij de vogel ook zelf goed heeft kunnen herkennen.

Dus iemand met een dikke bankrekening en weinig kennis kan wel een record neerzetten. Maar ik vraag me af hoe serieus dat record dan genomen wordt.

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Interessant om te zien dat hij verschillende Plain-backed Thrush heeft (die recente nieuwe soort). Waarschijnlijk (ik heb me er nog niet in verdiept) heeft hij beide soorten: http://world.observation.org/user/view/84878?sp=75974&prov=0&from=2016-01-17&to=2016-01-27
Thijs Fijen