BIG YEAR 2016 Arjan Dwarshuis

Gestart door Roel Schwartz, december 31, 2015, 19:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

pietervanveelen

#211
@ Vincent vd Spek, ik ga er even vanuit dat jij secretaresse bent dit jaar:

Spot-billed duck is tegenwoordig gesplit. De haringtoni die Arjan vandaag heeft gezien (en niet als zodanig ingevoerd), heet tegenwoordig Indian spot-billed Duck :)


:right:  Maar daar kan Vincent niks aan doen ;)  + hij heeft de nominaat poecilorhyncha gezien, niet haringtoni.


EDIT: ok snap er dus gewoon niks van :) zonorhyncha is eastern, en Indian heeft twee ssp. Ik houd m'n kop wel gewoon weer.
Met vriendelijke groet,

Pieter van Veelen

www.pbase.com/pietervanveelen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

egilio

Iemand uit Canada heeft een mooie analyse gemaakt van Noah's lijst met behulp van R: Hier inclusief grafieken en kaartjes.


Als je R een beetje kent is dit ook te reproduceren en toe te passen op Arjan zijn lijst. En als Noah zijn ebird lijst klaar heeft is het mogelijk makkelijker te vergelijken. Dan laat je Noah beginnen in Europa/Sri Lanka en gelijk opgaan met Arjan wat betreft continent.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Oscar Balm

Mooi overzicht idd. Zie post #156, #173 en #174  :angel:
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

jeroenroelofsen

Denk dat de truuk voor zo'n helling met name is om op ge juiste moment te verkassen naar de volgende plek. Op een gegeven moment gaat het namelijk steeds meer moeite kosten om die ene missende soort daar nog te vinden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ronald nuiver

#216
Brown- throated Martin komt die ook in India voor ?? (is toch een afrikaanse soort)
Moet volgens mij Grey throated Martin zijn  deze is een split van brown throated martin

ronald nuiver

Arjan wel  Noah miet


Eastern Imperial Eagle
Brooks's Leaf warbler
red-breasted Flycatcher
Brown Rock Chat
Pied Myna

Totaal nu 35 soorten

hiskodevries

Foto's van ondersoorten worden nu ook getoond op de bigyear pagina
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ronald nuiver

waar zag noah de soorten van 09-01-2016



india            26
turkye           3
U.A.E.           2
Ghana           1
Australie       1
Taiwan          1
spain             2
norway          3
uganda           1
south africa     1
china             2
niet               5


Predator

Citaat van: egilio op januari 09, 2016, 23:57:33 PM
Iemand uit Canada heeft een mooie analyse gemaakt van Noah's lijst met behulp van R: Hier inclusief grafieken en kaartjes.


Als je R een beetje kent is dit ook te reproduceren en toe te passen op Arjan zijn lijst. En als Noah zijn ebird lijst klaar heeft is het mogelijk makkelijker te vergelijken. Dan laat je Noah beginnen in Europa/Sri Lanka en gelijk opgaan met Arjan wat betreft continent.

Ik heb de R code van deze pagina werkend op mijn eigen computer en zal in de toekomst eens kijken of ik een vergelijking met Arjan kan maken.

Verder heb ik contact gehad met de auteur van de R code en hij was al op de hoogte van de observado pagina van Arjan. Hij vertelde ook dat hij in de toekomst een vergelijking wilde maken tussen noah en arjans big year
Groet, Maarten

egilio

#221
Citaat van: Oscar Balm op januari 10, 2016, 09:14:53 AM
Mooi overzicht idd. Zie post #156, #173 en #174  :angel:


:-X  oeps, meer frequent lezen hier! Maar er zaten wat foutjes in zijn code die hij er nu uitgehaald heeft. Heb het ook werkend, en hoop dat Noah zijn ebird lijst snel beschikbaar is om wat uitgebreidere vergelijkingen te maken.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

jeroenverburg

Ik ben helemaal niet thuis in buitenlandse soorten. Ik zou het daarom handig vinden als aan dat prachtige soortenoverzicht per soort een linkje/knopje werd toegevoegd dat direct doorlinkt naar de informatiepagina van de soort. Nu is dat per soort steeds een klikroute van vier kliks. Is dat haalbaar (en ook nuttig voor anderen)?

jeroenroelofsen

Citaat van: jeroenverburg op januari 10, 2016, 21:45:37 PM
Ik ben helemaal niet thuis in buitenlandse soorten. Ik zou het daarom handig vinden als aan dat prachtige soortenoverzicht per soort een linkje/knopje werd toegevoegd dat direct doorlinkt naar de informatiepagina van de soort. Nu is dat per soort steeds een klikroute van vier kliks. Is dat haalbaar (en ook nuttig voor anderen)?
Goed idee  :duim:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jeroen Vanheuverswyn

Tof kaartje dat is toegevoegd aan http://world.observation.org/arjan.php

Maar is rood-groen kleurenblindheid niet de meest algemene vorm? Met de huidige kleurenschaal zullen veel landen als zwart/bruin eindigen, net zoals Nederland nu is.
Ik veronderstel dat dit ook geen automatisch process is, want momenteel toont http://world.observation.org/user/lifelist/84878?user=84878&g=1&local_list=0&local_list=1&fam=0&jaar=0&maand=0&from=1800-01-01&to=2016-01-11&prov=158&rar=0&s%5B%5D=S&s%5B%5D=I&akt_g=0&kle_g=0&exo=0&esc=0&sorteer=alfa 127 soorten voor India, terwijl het 63 toont op het kaartje.

jeroenroelofsen

Het kaartje toont alle unieke soorten (soorten die hij voor het eerst in dat land zag).
Jou overzicht toont ook de soorten die eerder werden gezien in een ander land.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 11, 2016, 09:01:13 AM
Het kaartje toont alle unieke soorten (soorten die hij voor het eerst in dat land zag).
Jou overzicht toont ook de soorten die eerder werden gezien in een ander land.

Hmm, dan kom ik aan
Sri Lanka: 150 (#193 tot #342), kaartje geeft 172 aan, terwijl er dan 182 ingegeven zijn.
UAE: 75 (#118 tot #192), kaartje geeft 38 aan, terwijl er dan weer 99 ingeven zijn.

Dus ik volg nog niet direct met wat de landen nummering aangeeft.  :huh:

Maarten Hotting

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op januari 11, 2016, 10:27:46 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op januari 11, 2016, 09:01:13 AM
Het kaartje toont alle unieke soorten (soorten die hij voor het eerst in dat land zag).
Jou overzicht toont ook de soorten die eerder werden gezien in een ander land.

Hmm, dan kom ik aan
Sri Lanka: 150 (#193 tot #342), kaartje geeft 172 aan, terwijl er dan 182 ingegeven zijn.
UAE: 75 (#118 tot #192), kaartje geeft 38 aan, terwijl er dan weer 99 ingeven zijn.

Dus ik volg nog niet direct met wat de landen nummering aangeeft.  ???


117 (NL) + 38 (UAE) + 172 (LK) + 63 (IN) = 390
Klopt prima!

Het getal is het aantal nieuwe soorten voor zijn jaarlijst die hij is dat land heeft gezien.
Groet,
Maarten

ronald nuiver

geloof eerder dat het
nl 117

u.a.e 75

srl 150

ind 48


moet zijn


jeroenverburg

Citaat van: jeroenroelofsen op januari 10, 2016, 22:44:43 PM
Citaat van: jeroenverburg op januari 10, 2016, 21:45:37 PM
Ik ben helemaal niet thuis in buitenlandse soorten. Ik zou het daarom handig vinden als aan dat prachtige soortenoverzicht per soort een linkje/knopje werd toegevoegd dat direct doorlinkt naar de informatiepagina van de soort. Nu is dat per soort steeds een klikroute van vier kliks. Is dat haalbaar (en ook nuttig voor anderen)?
Goed idee  :duim:

Heel fijn!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


vincentvanderspek

Voor degenen die niet kunnen wachten:

Arjan heeft momenteel geen wifi, maar Camilla heeft 'm net telefonisch gesproken. Zowel gisteren als vandaag 50+ en daarmee zijn Arjan en Max de 500 gepasseerd. Waarvan akte.

Groet van de secretaresse.
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

Henri van Dodeweerd

Citaat van: vincentvanderspek op januari 11, 2016, 14:47:18 PM
Voor degenen die niet kunnen wachten:

Arjan heeft momenteel geen wifi, maar Camilla heeft 'm net telefonisch gesproken. Zowel gisteren als vandaag 50+ en daarmee zijn Arjan en Max de 500 gepasseerd. Waarvan akte.

Groet van de secretaresse.

:duim:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hdijk

Viel mij ook tegen hoe weinig je wifi hebt in India.

En in Jim Corbett natuurlijk sowieso niet.
Hendrik Jan van Dijk

Predator

Is de data op de website http://world.observation.org/arjan.php (automatisch) te exporteren?
Ik wil alvast wat vergelijkingen in R maken met de lijst van Noah.
Groet, Maarten

Thijs Fijen

Citaat van: Predator op januari 11, 2016, 20:57:09 PM
Is de data op de website http://world.observation.org/arjan.php (automatisch) te exporteren?
Ik wil alvast wat vergelijkingen in R maken met de lijst van Noah.
Duik even in package 'rvest'. De gegevens staan in een tabel, dus dat zou moeten lukken!
Thijs Fijen

egilio

Ik heb het als volgt gedaan, ik ken rvest niet echt. HTMLTable komt uit het XML package:



Arjan <- readHTMLTable("http://world.observation.org/arjan.php",
                        as.data.frame = TRUE,
                        which=2,
                        skip.rows=2,
                        stringsAsFactors = FALSE)


#remove the first row
Arjan <- Arjan[-1,]


#remove column 5, 6 and 7
Arjan$V5 = NULL
Arjan$V6 = NULL
Arjan$V7 = NULL


#set column names
colnames(Arjan) <- c("Nr", "Species", "Date", "Country")


# replace ',,' with actual dates
locf.0 <- function(x) {
  L <- x!=',,'
  idx <- c(0, which(L))[cumsum(L) + 1]
  return(x[idx])
}
Arjan$Date <- locf.0(Arjan$Date)
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

VictorE

Citaat van: ronald nuiver op januari 10, 2016, 11:22:47 AM
Arjan wel  Noah miet


Eastern Imperial Eagle
Brooks's Leaf warbler
red-breasted Flycatcher
Brown Rock Chat
Pied Myna

Totaal nu 35 soorten

Heb toch nog twee soorten gevonden uit bovenstaande die ze toch beide al hebben:
Brown Rock Chat - Oenanthe fusca (Arjan) = Indian Chat - Cercomela fusca (Noah)
Pied Myna (Arjan) = Asian Pied Starling (Noah)