Hoofdmenu

Cotoneaster

Gestart door M.V.S, november 09, 2015, 18:57:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.V.S

Kan iemand hier over meedenken? Het is een laagblijvende, kruipende Cotoneaster. Ik had hem dammeri genoemd, omdat ik die dacht te kennen.

Sipke maakt bij de waarneming al terecht de opmerking dat dat misschien niet zo is. dammeri is wintergroen, terwijl deze toch in herfstkleur is.

Heeft iemand een idee?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/109634483
Bearberry Cotoneaster - Cotoneaster dammeri gezien op 2015-10-24 Roosendaal - Borchwerf-Noord - zuidwest
Foto's:




Groetjes, Marc

RutgerB

Zal voor een deel toch wel zijn bladeren behouden. Alternatief zou Cotoneaster x suecicus zijn en die is (behalve ook wintergroen) meer opgaand. Of ik zie een mogelijkheid over het hoofd natuurlijk..

M.V.S

En die heeft ander blad. Ik heb niet veel ervaring, maar ben het wel aan het opbouwen en denk toch wel zeker te zijn dat het geen x suecicus is
Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

Kan dit toch geen Dammeri zijn,die weliswaar verkleurt[kan ook aan de omgeving liggen],maar aan de top groen is en ook nieuw blad lijkt te hebben?
Groene groe[n]tjes.Rien.

M.V.S

Is maar een manier om er achter te komen of ie toch niet wintergroen is .... en dat is om deze winter nog eens te gaan kijken.
Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

Ja- jij zit er dichter bij dan ik hè ? Ben benieuwd!
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Een gebruikt spoor? Misschien herbiciden? Ziet er inderdaad interessant uit. Doet in sommige opzichten denken aan C. dammeri (langlotblad; alhoewel misschien iets klein), in andere niet (kortlotblad en korte vruchtsteel). (De courante vorm van) C. x suecicus zie ik er niet in. Alleszins iets met uitstaande petalen...
Groeten, Dirk Derdeyn.

M.V.S

Ik denk niet dat hier gespoten is. Spoor wordt wel gemaaid, maar op het stuk waar deze stond was dat niet gebeurd.

Ik ga er deze winter nog eens naar toe
Groetjes, Marc

Hannie Luijten

Het ziet er niet naar uit dat dit spoor nog gebruikt wordt. De rails zijn namelijk verroest. Gbruikt spoor glimt je tegemoet. Dan zal er toch ook niet gespoten worden. Met de soort kan ik helaas niet helpen.
Groet, Hannie

Rob Koelman

#9
Citaat van: Hannie op november 10, 2015, 08:47:18 AMHet ziet er niet naar uit dat dit spoor nog gebruikt wordt. De rails zijn namelijk verroest. Gbruikt spoor glimt je tegemoet. Dan zal er toch ook niet gespoten worden.

Hoewel er geen treinen meer rijden wordt Het spoorbed van de 'IJzeren Rijn' in Noord-Brabant en Limburg onkruidvrij gehouden voor als het tracé ooit nog eens gereactiveerd zou worden. Zo gauw je de grens met Duitsland oversteekt kom je in een soort van halve jungle terecht. Daar wordt dus duidelijk niet meer gespoten.

Dus op niet of hooguit incidenteel gebruikte spoortracés kan wel degelijk gespoten worden...
Met vriendelijke groet, Rob

M.V.S

Ik heb er gelopen. De begroeiing was gemaaid. Ik had niet de indruk dat er was gespoten. Zeker weet je het niet, maar ik kon nergens aan zien dat dit het geval is. Meestal zie je het wel als er gespoten is
Groetjes, Marc

Hannie Luijten

Citaat van: Rob Koelman op november 10, 2015, 10:04:09 AM
Citaat van: Hannie op november 10, 2015, 08:47:18 AMHet ziet er niet naar uit dat dit spoor nog gebruikt wordt. De rails zijn namelijk verroest. Gbruikt spoor glimt je tegemoet. Dan zal er toch ook niet gespoten worden.

Hoewel er geen treinen meer rijden wordt Het spoorbed van de 'IJzeren Rijn' in Noord-Brabant en Limburg onkruidvrij gehouden voor als het tracé ooit nog eens gereactiveerd zou worden. Zo gauw je de grens met Duitsland oversteekt kom je in een soort van halve jungle terecht. Daar wordt dus duidelijk niet meer gespoten.

Dus op niet of hooguit incidenteel gebruikte spoortracés kan wel degelijk gespoten worden...


Niet dat dit nou voor de determinatie ter zake doet, maar dit spoor ligt in Roosendaal terwijl het trace van de IJzeren Rijn vanaf Antwerpen naar het oosten door Belgie loopt en ergens ter hoogte van Weert Nederland binnenkomt.
Groet, Hannie

Rob Koelman

Citaat van: Hannie op november 10, 2015, 20:26:34 PMNiet dat dit nou voor de determinatie ter zake doet, maar dit spoor ligt in Roosendaal terwijl het trace van de IJzeren Rijn vanaf Antwerpen naar het oosten door Belgie loopt en ergens ter hoogte van Weert Nederland binnenkomt.

Het ging mij om het algemene beeld dat ook verlaten of weinig gebruikte spoortracés nog wel onkruidvrij gehouden kunnen worden (al dan niet door te spuiten met herbiciden)...
Met vriendelijke groet, Rob