Hoofdmenu

Mycena?

Gestart door ac.billekens, augustus 24, 2007, 21:22:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Deze stond op een (dennen?) kegel. Welke kan dit zijn?

ac.billekens

foto 2

Nico Dam

Alina, Chris,
Mooie paddestoel, maar nu zou meer info toch wel erg wenselijk zijn. Wat voor geslacht denken jullie dat het is, bijvoorbeeld? En van wat voor den is die kegel? En is de lamelsnede inderdaad anders van kleur dan het vlak?
Groet,
Nico

ac.billekens

CiteerAlina, Chris,
Mooie paddestoel, maar nu zou meer info toch wel erg wenselijk zijn. Wat voor geslacht denken jullie dat het is, bijvoorbeeld? En van wat voor den is die kegel? En is de lamelsnede inderdaad anders van kleur dan het vlak?
Groet,
Nico
Nico,

We denken aan een Mycena, de lamelsnede lijkt iets roder dan het vlak en wat betrefd de den hebben we geen idee. De kegel is circa 10 cm. Sparren staan er niet in de buurt.

wim veraghtert

Mycena seynii - Zeedenmycena.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

ac.billekens

Bedankt Nico en Wim.

kvb

Vind hem niet echt lijken op wat we in de duinen bij Schoorl zeedenmycena noemen. Er zijn meer mycena's die op dennenappels groeien. Ik durf aan de hand van de foto's geen richting aan te geven.

Kik

ac.billekens

#7
CiteerEn Alina en Chris,
Bloedde of melkte hij soms rood ?
Gerrit,

hij melkte niet. Vandaag toevallig de Grote bloedsteelmycena gevonden. Deze is radiaar gestreept. Die van gisteren niet.

Nico Dam

Beste allemaal,
Ongeacht de uitkomst ben ik het er mee eens dat het geen typische exemplaren zijn!
Niettemin, het lijkt een Mycena met een roodachtige lamelsnede te zijn, en gezien de kleuren kom je dan (Horak's sleutel) uit bij M. purpureofusca of M. seynii. Het minste kwaad lijkt mij dan M. seynii (vanwege kleur van hoed en lamelsnede, en substraat).
Maar twijfel blijft, inderdaad.
Groet,
Nico