Hoofdmenu

moeraswolfsmelk

Gestart door petraw, augustus 14, 2007, 15:16:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

petraw

Beste mensen,

Vorige week vond ik langs een parkvijver hier in Roosendaal een hoge bossige (ruim een meter) wolfsmelk. In 1999 stond hij er nog niet dus waarschijnlijk is het als particuler vijverafval hier terecht gekomen.

Ik heb helaas geen foto alleen een aantal takken herbariummateriaal. Dat gaat aan het einde van het seizoen naar het Nationaal Herbarium. Maar ik wel er natuurlijk het herbariumetiket ingevuld met naam bij doen.

Mijn vermoeden is dat het om moeraswolfsmelk (Euphorbia palustris) gaat. De meeste kenmerken kloppen:
holle stengels, hoge bossige plant, kaal blad, schutbladen van het hoofdscherm in 4-en verdeeld net als de schutbladen van de hogere schermen. Eén ding klopt niet er zitten fijne tanden langs de smalle doorschijnende rand.

Als ik de sleutel uit de Heukels' gebruik zit ik al gelijk bij 2 mis want daar wordt gevraagd of de bladen geheel gaafrandig zijn of niet (Bij getand blad kom ik uit bij Kroontjeskruid, Kleurige, Stijve en Brede wolfsmelk).

Ook in de oecologische flora wordt bij moeraswolfsmelk niet over getande bladeren gesproken, net als in de Duitse Bildatlas der Farn- und Blütenplanten (2e druk 2007). De Engelse Stace flora (1991, 1e druk) kent de soort niet voor Engeland. Alleen in de Belgische flora (2e druk, 1988) wordt heel even over getand blad gesproken in de sleutel.

De vraag is nu heeft moeraswolfsmelk nu wel of geen getand blad. En als er geen getand blad bekend is bij deze soort welke soort zou het dan kunnen zijn?

Hartelijke groet,

Petra
Groet, Petra

Nietspitten

Petra

De Belg (1998)zegt: Bladen afgerond tot versmald aan de top.,gaafrandig of "fijn getand". Vrucht bezet met wratjes.Zaden glad. Eenjarig of overblijvende planten .10>
10. Hoofdscherm met talrijkestralen.Vrucht bezet met ronde wratjes. overblijvende planten, tot anderhalve meter hoog = E. palustris

Flora van Belgie,het Groothertog..........enz derde druk blz 418
groeten, Gerrit

petraw

Beste Gerrit,

Ben ik helemaal mee eens. Kijk, jij en ik hebben een hele stappel flora's bij de hand. De meeste floristen hebben alleen de Heukels' en misschien ook nog de Oecologische flora, tenminste als ik naar mijn Floronvrijwilligers kijk. Dan kom je er dus niet uit als je kijkt naar het fijne getande blad van de planten die ik heb gevonden. Dus waarom geeft de Belgische flora dan wel het kenmerk en wordt het niet vermeld in andere flora's? Of ligt er bij het Nationaal Herbarium van moeraswolfsmelk alleen exemplaren met gave bladrand? Een echter kenner van deze soort zegt misschien wel gelijk, er staat een fout in de flora en moeraswolfsmelk heeft wel een getande rand. Ik hoop dat die moeraswolfmelkkenner mij kan helpen.

Groet,

Petra
Groet, Petra

Windekind

Ik heb een hele bos Euphorbia palustris in de tuin.
Net even 10 seconden gekeken (ben aan het koken  :D ) en er zijn op bepaalde bladen op bepaalde plekken duidelijk hele kleine fijne tanden te zien met het blote oog !




Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

alegro

#4
CiteerDus waarom geeft de Belgische flora dan wel het kenmerk en wordt het niet vermeld in andere flora's? Of ligt er bij het Nationaal Herbarium van moeraswolfsmelk alleen exemplaren met gave bladrand?
Ik heb zopas uit nieuwsgierigheid even mijn oude Heukels (19e druk) erbij gepakt en daarin staat bij Moeraswolfsmelk ondermeer vermeld: "Bladen [...] gaafrandig of aan de top fijn getand".

Ergo: ergens tussen de 19e en 23e druk is dat kenmerk, om redenen die alleen aan de bewerker bekend waren, eruit gehaald. Het is natuurlijk wel heel erg slordig om het dan toch nog in de sleutel te (blijven) gebruiken.
Grüezi mitenand,
Arjan

vastenhouw

Even gekeken naar een Moeraswolfsmelk naast het gebouw waar ik werk en even een scan gemaakt.
Op het eerste gezicht lijkt het blad gaafrandig maar met vergroting is het toch fijn getand.

Maar misschien is dit een variabel kenmerk.

Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

vastenhouw

#6
Met vergroting zijn duidelijk tandjes zichtbaar:
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

vastenhouw

en nog een detail van een groter blad:
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

petraw

Beste Elmar, Arjan en Bart,

Dank voor het nakijken van jullie materiaal.

Het blijft natuurlijk vreemd dat het kenmerk van getande bladeren uit de Heukels' is verdwenen.

Arjan, ik ben op de zolder in de boekenkast gedoken, daar staat ergens achter de eerste rij boeken een tweede rij met oude Heukelsen. 1e druk uit 1900 zegt ook getande rand net als de 12e druk uit 1942. Ik zal die 12e druk maar eens naar voren halen; ik had als eens van anderen gehoord dat het voor een aantal soorten de moeite waard is om die bij de hand te houden. Nu dus ook voor moeraswolfsmelk.

Bart, misschien is het een idee om je foto's bij de soort te zetten, zeker de 2e foto die laat precies hetzelfde zien als wat ik bij mijn herbariummateriaal zie.

Wat doen we nu met de vondst. Het is tenslotte zeer waarschijnlijk tuinafval. Gaat die ook bij de waarnemingen?

Groet,

Petra
Groet, Petra

Windekind

Petra,


Een 1e druk Heukel's uit 1900. Leuk zeg, dat moet dan de 1e druk van de geïllustreerde heukels zijn. De ongeïllustreerde zijn nog ouder.

Ik heb ook nog even gekeken in de Heukels "De Flora van Nederland" in drie delen 1909,1910,1911. dat boek beschouw ik nog steeds als zeer goed, wellicht het beste ooit gemaakt in Ned. :rolleyes:

Daar staat; (en dat heb ik nog niet zelf nagekeken dus misschien moet ik bovenstaande weer intrekken);

De bladen zijn langwerpig-lancetvormig, meest stomp, gaafrandig, zij zitten met versmalden voet. De bladen van de onvruchtbare takken zijn kleiner, smaller, tot lijn-lancetvormig, zij zijn vrij vaak kort gesteeld, spits en spaarzaam klein getand.

Verder; de waarneming kan je wel invoeren, maar dan als escape en met een opmerking erbij waarom je dit als escape hebt ingevoerd.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

petraw

#10
Beste Elmar,

Hij staat er in. Ja, die boeken van jou staan nog op mijn verlanglijstje.

Groet,

Petra
Groet, Petra