Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

veedee

Twitfchen zonder watertaxi lijkt lastig. Geïnteresseerden om met de 14:15 uur boot te gaan en taxe terug te nemen?

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

veedee

Watertaxi kost € 365, = en er is ruimte voor max. 12 personen. 3 tientjes de man voor een mooie 3e KJ koningseider dus!!
Tijdstip van de terugreis is zelf te bepalen (heb aangegeven dat dit wel tussen 21:00 en 22:30 uur zou kunnen zijn maar dat was geen probleem).
Boot vanuit Harlingen gaat om 14:15 uur meen ik. Tijd genoeg dus om dingetjes te regelen.
Geïnteresseerden kunnen mij het beste misschien even een Pb-tje sturen of bellen via 06-20068721.

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

GertJ

Citaat van: veedee op mei 13, 2011, 09:08:26 AM
Watertaxi kost € 365, = en er is ruimte voor max. 12 personen. 3 tientjes de man voor een mooie 3e KJ koningseider dus!!
Tijdstip van de terugreis is zelf te bepalen (heb aangegeven dat dit wel tussen 21:00 en 22:30 uur zou kunnen zijn maar dat was geen probleem).
Boot vanuit Harlingen gaat om 14:15 uur meen ik. Tijd genoeg dus om dingetjes te regelen.
Geïnteresseerden kunnen mij het beste misschien even een Pb-tje sturen of bellen via 06-20068721.

gr. Vincent..
En ik dacht dat je net uitgelegd had dat je DB-Alerts had...
Vogel is het wad opgevlogen in een groep eiders
Groet Gert Jager

Jaap Denee

Citaat van: GertJ op mei 13, 2011, 09:40:24 AM
Citaat van: veedee op mei 13, 2011, 09:08:26 AM
Watertaxi kost € 365, = en er is ruimte voor max. 12 personen. 3 tientjes de man voor een mooie 3e KJ koningseider dus!!
Tijdstip van de terugreis is zelf te bepalen (heb aangegeven dat dit wel tussen 21:00 en 22:30 uur zou kunnen zijn maar dat was geen probleem).
Boot vanuit Harlingen gaat om 14:15 uur meen ik. Tijd genoeg dus om dingetjes te regelen.
Geïnteresseerden kunnen mij het beste misschien even een Pb-tje sturen of bellen via 06-20068721.

gr. Vincent..
En ik dacht dat je net uitgelegd had dat je DB-Alerts had...
Vogel is het wad opgevlogen in een groep eiders

Vincent gaat helpen aantonen dat dit bericht echt klopt en de vogel dus niet meer tp is of anders gaat hij de vogel gewoon terug vinden.
Ik zelf wacht nog even af tot ik deze 'bewaarsoort' ga doen: voor hetzelfde geld duikt het beest weer op bij Texel en de 'watertaxi' naar dat eiland doet er maar liefst 10 minuten korter over... Tel uit je winst.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

UtrechtsVogelNet

Denk dat Jaap's gedachte de verstandigste is tenzij je toch al plannen hebt om naar Vlie te gaan.
Voor hetzelfde geld zitten ze straks misschien weer in Oudeschild net zoals in het najaar 2000 (toen heb ik er 2 daar gezien, mijn eerste DBA week, samen met nog 2 soorten Klauwieren; ik was behoorlijk onder de indruk van al die supersoorten in NL). 

Succes voor wie gaat,
Phil

Vincent Hart

Zullen we zondag aansluitend op ToH, Jaap? Zet je je kids nu vast achter de dvd-wisselaar thuis ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Citaat van: Vincent Hart op mei 13, 2011, 09:57:17 AM
Zullen we zondag aansluitend op ToH, Jaap? Zet je je kids nu vast achter de dvd-wisselaar thuis ;)

Ik sluit voor morgen niets uit, Vincent... en zondag pas ik op de kids (kan mijn vrouw ook een dagje vogelen...  ;) ), dus dan moet het wel Texel worden.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Citaat van: Jaap Denee op mei 13, 2011, 10:04:59 AMkan mijn vrouw ook een dagje vogelen
En ik maar denken dat ze dat stiekem deed ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

Citaat van: Rob Halff op mei 13, 2011, 08:38:21 AM
Koningseider adult man op Vlieland!
(had Nils eigenlijk morgen moeten ontdekken, dan was hij er ongetwijfeld met de kijker vandoor gegaan  ;D )

Nils heeft nu ook Bijeneters over Vlieland...... 2 goede soorten voor de pre-TOH-dag, ben benieuwd wat het morgen gaat worden! Maar om in aanmerking te komen voor de soort-van-de-dag-competitie, moet Nils dan wel aanwezig zijn in Drachten  :duim:

spelregels TOH-dag:

  Meedingen voor de prijzen kan alleen wanneer je vooraf bent aangemeld via www.lauwersmeer.com. Ook dient de winnaar in eigen persoon 's avonds bij de prijsuitreiking in restaurant Van der Valk in Drachten aanwezig te zijn.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Steven Wytema

Citaat van: Bas vd Burg op mei 13, 2011, 11:30:24 AM
Maar om in aanmerking te komen voor de soort-van-de-dag-competitie, moet Nils dan wel aanwezig zijn in Drachten  :duim:

spelregels TOH-dag:

  Meedingen voor de prijzen kan alleen wanneer je vooraf bent aangemeld via www.lauwersmeer.com. Ook dient de winnaar in eigen persoon 's avonds bij de prijsuitreiking in restaurant Van der Valk in Drachten aanwezig te zijn.
Dat kan prima hoor  ;)
Afvaart Vlieland om 16:45, tochtje van hopelijk 1,5u (wel opkomend tij), 18:15 Harlingen, en ff plankgas naar Drachten.
Steven Wytema


veedee

Citaat van: GertJ op mei 13, 2011, 09:40:24 AM
Citaat van: veedee op mei 13, 2011, 09:08:26 AM
Watertaxi kost € 365, = en er is ruimte voor max. 12 personen. 3 tientjes de man voor een mooie 3e KJ koningseider dus!!
Tijdstip van de terugreis is zelf te bepalen (heb aangegeven dat dit wel tussen 21:00 en 22:30 uur zou kunnen zijn maar dat was geen probleem).
Boot vanuit Harlingen gaat om 14:15 uur meen ik. Tijd genoeg dus om dingetjes te regelen.
Geïnteresseerden kunnen mij het beste misschien even een Pb-tje sturen of bellen via 06-20068721.

gr. Vincent..
En ik dacht dat je net uitgelegd had dat je DB-Alerts had...
Vogel is het wad opgevlogen in een groep eiders

Ja schiet idd niet echt op; alles lijkt elkaar wel te kruisen. Sorry hoor, de bedoelingen waren oprecht!
Rond het moment dat ik dit bericht typte kwam de piep van wegvliegen door en voor hetzelfde geld was de vogel snel weer teruggevonden. Ziet er nu iig niet zo goed meer uit (maar ja, wat wil je met laagwater) en aangezien ik morgen ook weer op en top fit moet zijn voor de ToH vogeldag bespaar ik nu ff wat energie om braaf door te werken en te wachten op wat komen gaat. Anders was ik mooi naar Vlieland gegaan, zoeken bij hoogwater, Tante Pé biertje halen en hotelletje...  8)

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

NilsvanDuivendijk

Ik denk dat er een reeele kans is dat hij terugkomt. Hij trok namelijk duidelijk met een klein groepje Eiders op en de Eiders zitten nu eenmaal grotendeels op het wad bij laag water. In de blur van de luchttrilling en tegenlicht konden Carl Zuhorn en ik de vogel daar niet terug vinden, maar dat zegt dus waarschijnlijk niet zoveel. Vanavond en morgenochtend (hoog water) ga ik weer zoeken.
Een 1-dags twitch lijkt dit weekend nog lastig gezien het tij, maar een weekendje TOHollanden op Vlie is natuurlijk geen straf. Later in de week en vooral volgend weekend valt hoog water meer op de dag.
Groet van kleurrijk Vlieland, Nils

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

UtrechtsVogelNet


HPM

Citaat van: HPM op mei 11, 2011, 21:07:39 PM
Citaat van: HPM op mei 11, 2011, 10:01:27 AM
Citaat van: Jarinka op mei 11, 2011, 08:43:19 AM
Citaat van: RWester op mei 11, 2011, 00:03:20 AM
Lengte van de afzonderlijke roepjes lijken iets langer dan die van Vroedmeesterpad. Maar kan me ff niet meer goed voor de geest halen of de drie Dwergooruilen die ik in NL (en de rest in het buitenland) heb gehoord, zo regelmatig van toonhoogte wisselden. Wat ik wel weer terug hoor bij vroedmeesterpad
De tonen klinken bij Vroedmeesterpad alsof ze afgekapt worden (zoals hier). Bij het filmpje worden ze wat netter afgerond, zoals ik van Dwergooruil zou verwachten.
Die van 2008 wisselde ook van toonhoogte, zij het wat minder. Bij een duet zou je ze ook door elkaar moeten horen zingen, en zou er wat frequenter geroepen worden.
Ik heb het geluid van het filmpje wat versterkt, verder niks bewerkt (ook geen ruis verwijderd). Bestand is te groot voor het forum, dus heb hem geüpload op Rapidshare. Is het nuttig om hier een spectogram van te maken?

Ik heb hem gedownload maar zal er later verder naar kijken want ik ben net thuis en heb het een en ander te doen Mijn eigen opnamen verwerken bijvoorbeeld).
Het probleem met geluidesopnamen is dat je een groot deel van het 'perspectief' mist. Als dit Vroedmeesterpad is (wat ik niet denk) dan moet het van vrij dichtbij opgenomen zijn. Dan zou je verwachten dat het voor de waarnemer duidelijk moet zijn geweest dat het van de grond kwam en niet uit een boom.


Ik heb spectrogrammen bekeken. PLaatjes komen misschien later nog. Voorlopig alleen wat constateringen.
De roepen van deze en andere Dwergooruilen zijn ongeveer 3.5 keer zo lang als van Vroedmeesterpad (ca 0.27 tegen ca 0.08 sec) en de vorm is ook anders. Vroedmeesterpad is helemaal vlak, terwijl Dwergooruil hoog begint, omlaag gaat, weer een beetje omhoog en daarna niet helemaal vlak blijft maar een beetje bol staat. Ze blijken dus nogal gemakkelijk te onderscheiden.

Vanavond ben ik voor het eerst in jaren weer eens naar Vroedmeesterpadden gaan luister (een al tientallen jaren geleden uitgezette populatie in een residentie in het westen des lands)  en ik begrijp echt niet hoe iemand die voor Dwergooruilen zou kunnen houden. Je moet er ook niet meer dan een paar meter vandaan zitten om er een behoorlijke opname van te kunnen maken.

Herman van der Meer

frankmeer

Frank van der Meer

Rickschonewille

Wow?? Dat gaat een chaos worden op de TOH...

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op mei 13, 2011, 23:57:09 PM
en ik begrijp echt niet hoe iemand die voor Dwergooruilen zou kunnen houden.

Als je de fout eenmaal inziet begrijp ik dat zelf ook niet. Maar ik heb dus ooit de situatie gehad dat ik meerdere (wel 3) Dwergooruilen van grote afstand hoorde in een beekvallei met steile hellingen (Corsica) waar het moeilijk was om de geluidsbron te lokaliseren en het klonk op dat moment alsof het Vroedmeesterpadden waren die dichterbij zaten. Als ik de Dwergooruil toen toevallig niet gezien had zou ik me er verder niet in verdiept hebben en vermoedelijk nu nog in de veronderstelling zijn dat het Vroedmeesterpadden waren.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

GijsB

Wow  :o
En geen mogelijkheid om er te komen voor de gewone burger...
Nu maar hopen op een excursie ofzo
Gijs

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankmeer op mei 14, 2011, 12:27:05 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/54462484
Pardon? Ook gisteren al ingevoerd.

Rottumerplaat? (moet je daar niet een vergunning voor hebben om daar te komen?)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rickschonewille

Ik denk alleen mensen die het invetariseren ofzo?

HPM

Citaat van: dralion13 op mei 14, 2011, 12:31:00 PM
Wow  :o
En geen mogelijkheid om er te komen voor de gewone burger...
Nu maar hopen op een excursie ofzo

Midden in het broedseizoen? Dat zou me verbazen.
Herman van der Meer

GijsB

Gijs

Edwin Russer

Citaat van: HPM op mei 14, 2011, 12:35:09 PM
Citaat van: dralion13 op mei 14, 2011, 12:31:00 PM
Wow  :o
En geen mogelijkheid om er te komen voor de gewone burger...
Nu maar hopen op een excursie ofzo

Midden in het broedseizoen? Dat zou me verbazen.

Bron Staatsbosbeheer.

Beheer en bescherming   Rottumeroog en Rottumerplaat maken deel uit van het Staatsnatuurmonument Waddenzee. Vanwege hun bijzondere functie voor vogels en zeehonden zijn de eilanden en hun omgeving het hele jaar gesloten voor het publiek (afgezien van de excursies op Rottumeroog). De geulen Boswad en Schild zijn van 15 mei tot 1 september verboden terrein voor de recreatievaart, op grond van de Natuurbeschermingswet. De grenzen van het gesloten gebied zijn gemarkeerd met gele boeien. Verder worden ze aangegeven op de hydrografische kaarten.
Staatsbosbeheer verzorgt sinds 1977 het natuurbeheer op de eilanden. De belangrijkste taken zijn toezicht, voorlichting en natuurinventarisatie. Van half april tot half augustus zijn op elk eiland twee vogelwachters permanent aanwezig, die deze taken combineren. Zij inventariseren de broedvogels en tellen regelmatig de vogels op de hoogwatervluchtplaatsen en de zeehonden op de ligplaatsen. Buiten de vaste bewakingsperiode verblijven medewerkers van Staatsbosbeheer op de eilanden om toezicht te houden en (tweemaal maandelijks) de vogels te tellen. Verder houdt de boswachter toezicht, evenals de bemanning van de 'Harder', het surveillance-schip van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Edwin Russer op mei 14, 2011, 12:41:31 PM
Citaat van: HPM op mei 14, 2011, 12:35:09 PM
Citaat van: dralion13 op mei 14, 2011, 12:31:00 PM
Wow  :o
En geen mogelijkheid om er te komen voor de gewone burger...
Nu maar hopen op een excursie ofzo

Midden in het broedseizoen? Dat zou me verbazen.

Bron Staatsbosbeheer.

Beheer en bescherming   Rottumeroog en Rottumerplaat maken deel uit van het Staatsnatuurmonument Waddenzee. Vanwege hun bijzondere functie voor vogels en zeehonden zijn de eilanden en hun omgeving het hele jaar gesloten voor het publiek [...]

Da's dus duidelijk. De enige mogelijkheid is dan om met een sterrenkijker op Borkum te gaan staan.

Bruinkeelortolaan in Nederland
Oktober 1859, 'verzameld' in Overveen.
7 - 11 mei 1994, Buren. Ameland.

Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op mei 14, 2011, 12:58:54 PM
Bruinkeelortolaan in Nederland
Oktober 1859, 'verzameld' in Overveen.
7 - 11 mei 1994, Buren. Ameland.

Zo'n extreme zeldzaamheid lijkt mij, in belang van het terrein, een typisch geval om te vervagen eigenlijk (je hebt immers mensen...) (maar waarschijnlijk is het hoe dan ook onmogelijk om daar onopgemerkt door het mijnenveld te komen...)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

UtrechtsVogelNet

Ik heb de kano al ingeladen en ga afdwalen ...

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

dupont

De waddentaxi zal je niet brengen.
Wat een gorzenvoorjaar! Of in woorden van Enno Ebels: oh oh Gorzo
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd