Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: RWester op mei 11, 2011, 00:03:20 AM
Lengte van de afzonderlijke roepjes lijken iets langer dan die van Vroedmeesterpad. Maar kan me ff niet meer goed voor de geest halen of de drie Dwergooruilen die ik in NL (en de rest in het buitenland) heb gehoord, zo regelmatig van toonhoogte wisselden. Wat ik wel weer terug hoor bij vroedmeesterpad

Die toonwisseling kan een goede verklaring hebben: een paartje.
Herman van der Meer

Rene Janssen

Ik vind het geluid wat rauw voor een vroedmeesterpad... Maar in Zuid-Limburg zou ik dat er zo van maken....



René
René Janssen

Jarinka

Citaat van: RWester op mei 11, 2011, 00:03:20 AM
Lengte van de afzonderlijke roepjes lijken iets langer dan die van Vroedmeesterpad. Maar kan me ff niet meer goed voor de geest halen of de drie Dwergooruilen die ik in NL (en de rest in het buitenland) heb gehoord, zo regelmatig van toonhoogte wisselden. Wat ik wel weer terug hoor bij vroedmeesterpad
De tonen klinken bij Vroedmeesterpad alsof ze afgekapt worden (zoals hier). Bij het filmpje worden ze wat netter afgerond, zoals ik van Dwergooruil zou verwachten.
Die van 2008 wisselde ook van toonhoogte, zij het wat minder. Bij een duet zou je ze ook door elkaar moeten horen zingen, en zou er wat frequenter geroepen worden.
Ik heb het geluid van het filmpje wat versterkt, verder niks bewerkt (ook geen ruis verwijderd). Bestand is te groot voor het forum, dus heb hem geüpload op Rapidshare. Is het nuttig om hier een spectogram van te maken?
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: Jarinka op mei 11, 2011, 08:43:19 AM
Citaat van: RWester op mei 11, 2011, 00:03:20 AM
Lengte van de afzonderlijke roepjes lijken iets langer dan die van Vroedmeesterpad. Maar kan me ff niet meer goed voor de geest halen of de drie Dwergooruilen die ik in NL (en de rest in het buitenland) heb gehoord, zo regelmatig van toonhoogte wisselden. Wat ik wel weer terug hoor bij vroedmeesterpad
De tonen klinken bij Vroedmeesterpad alsof ze afgekapt worden (zoals hier). Bij het filmpje worden ze wat netter afgerond, zoals ik van Dwergooruil zou verwachten.
Die van 2008 wisselde ook van toonhoogte, zij het wat minder. Bij een duet zou je ze ook door elkaar moeten horen zingen, en zou er wat frequenter geroepen worden.
Ik heb het geluid van het filmpje wat versterkt, verder niks bewerkt (ook geen ruis verwijderd). Bestand is te groot voor het forum, dus heb hem geüpload op Rapidshare. Is het nuttig om hier een spectogram van te maken?

Ik heb hem gedownload maar zal er later verder naar kijken want ik ben net thuis en heb het een en ander te doen Mijn eigen opnamen verwerken bijvoorbeeld).
Het probleem met geluidesopnamen is dat je een groot deel van het 'perspectief' mist. Als dit Vroedmeesterpad is (wat ik niet denk) dan moet het van vrij dichtbij opgenomen zijn. Dan zou je verwachten dat het voor de waarnemer duidelijk moet zijn geweest dat het van de grond kwam en niet uit een boom.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op mei 10, 2011, 23:48:44 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 09, 2011, 12:15:54 PM
Citaat van: fkdeboer op mei 09, 2011, 12:10:58 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 09, 2011, 12:06:51 PM
Ik durf een weddenschapje wel aan  ;)
http://waarneming.nl/user/view/321?q=&g=0&from=2011-05-02&to=2011-05-09&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&q=&from=2000-05-02&g=0&to=2011-05-09&prov=0&z=1&m=K&zeker=O&month=0

ik neem aan dat je bedoelt dat je er een kratje bier op zet dat iemand van de vogelwerkgroep het gooi een vogel van een pad kan onderscheiden? ;)

Ik stort € 10,- op de rekening van de Stichting Natuurinfo als deze waarneming inderdaad een Dwergooruil blijkt te zijn. Iedereen getuige?
Luister hier es naar: http://www.youtube.com/watch?v=PruMtWc6azI

Verdomd! Da's een Dwergooruil! (daar zit een "j" in, dus "pjuuh". Vroedmeesterpad spreekt geen "j" uit meer een "puuh". Ik wacht nog even nader onderzoek van Herman af maar wat mij betreft heb ik de weddenschap verloren...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rickschonewille

Weer €10,- armer, Bart :P Maar is er nog iemand gaan kijken na de eerste melding?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rickschonewille op mei 11, 2011, 10:15:30 AM
Weer €10,- armer, Bart :P Maar is er nog iemand gaan kijken na de eerste melding?

Een man een man, een woord een woord...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rickschonewille

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 11, 2011, 10:18:59 AM
Citaat van: Rickschonewille op mei 11, 2011, 10:15:30 AM
Weer €10,- armer, Bart :P Maar is er nog iemand gaan kijken na de eerste melding?

Een man een man, een woord een woord...
Haha  :duim:

UtrechtsVogelNet

Is er dan iemand wezen luisteren naar de vermeende Dwergooruil gisteravond (het regende soms behoorlijk, dus ben zelf niet geweest)? Als ik tijd heb ga ik een dezer dagen (avonden) ook eens luisteren mits geluidsopnamen hebben uitgewezen dat het idd een uil betreft.

Gr, Phil

fkdeboer

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 11, 2011, 10:44:56 AM
Is er dan iemand wezen luisteren naar de vermeende Dwergooruil gisteravond (het regende soms behoorlijk, dus ben zelf niet geweest)? Als ik tijd heb ga ik een dezer dagen (avonden) ook eens luisteren mits geluidsopnamen hebben uitgewezen dat het idd een uil betreft.

Gr, Phil

ik ben even door die buurt gereden, maar toen was het nog niet donker, dus niet raar dat ik niks gehoord heb, met het plan om later terug te keren, maar toen regende en bliksemde het me net wat teveel en was er genoeg twijfel gezaaid door mensen die er geld op hadden gezet ;) , om het 2e bezoekje maar uit te stellen.
Maar als ik dit hoor, ga ik vanavond zeker wel en zal er wat meer energie insteken; weer of geen weer.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Rickschonewille

Citaat van: fkdeboer op mei 11, 2011, 11:09:41 AM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 11, 2011, 10:44:56 AM
Is er dan iemand wezen luisteren naar de vermeende Dwergooruil gisteravond (het regende soms behoorlijk, dus ben zelf niet geweest)? Als ik tijd heb ga ik een dezer dagen (avonden) ook eens luisteren mits geluidsopnamen hebben uitgewezen dat het idd een uil betreft.

Gr, Phil

ik ben even door die buurt gereden, maar toen was het nog niet donker, dus niet raar dat ik niks gehoord heb, met het plan om later terug te keren, maar toen regende en bliksemde het me net wat teveel en was er genoeg twijfel gezaaid door mensen die er geld op hadden gezet ;) , om het 2e bezoekje maar uit te stellen.
Maar als ik dit hoor, ga ik vanavond zeker wel en zal er wat meer energie insteken; weer of geen weer.
Dan horen we het wel  :duim:  Wellicht ook verstandig om hem eve door te piepen?

UtrechtsVogelNet

Ik heb geen moeite met doorpiepen uiteraard, maar wil dan wel eerst even weten waarom de waarneming nu op vervaagd staat. Als ik tijd over heb, wil ik event gaan vanavond.

Phil

Bart van Hoogstraten

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 11, 2011, 11:33:23 AM
waarom de waarneming nu op vervaagd staat.

Da's om de kans te verkleinen dat die € 10,- terug gestort moeten worden  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JandJ

welke 10E? registratiekosten van wrn?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

Hi Vincent, als ik op je link klik opent dezelfde pagina in een nieuw scherm. Ik neem aan dat dat niet je bedoeling is, en je iets anders wilt mededelen?

Gr, Phil

Jan vH

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 11, 2011, 13:23:47 PM
Hi Vincent, als ik op je link klik opent dezelfde pagina in een nieuw scherm. Ik neem aan dat dat niet je bedoeling is, en je iets anders wilt mededelen?

Gr, Phil

Jawel, hij verwijst naar het antwoord op deze vraag:  ;)
Citaat van: jandj op mei 11, 2011, 11:55:33 AM
welke 10E? registratiekosten van wrn?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hiskodevries

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 11, 2011, 11:33:23 AM
Ik heb geen moeite met doorpiepen uiteraard, maar wil dan wel eerst even weten waarom de waarneming nu op vervaagd staat. Als ik tijd over heb, wil ik event gaan vanavond.

Phil
zo te zien in een tuin, kan mij voorstellen dat ze daar niet/ een hoop volk hebben.
als je op de hoek Torenlaan/ vondellaan gaat staan moet je hem kunnen horen
( filmpje aan waarneming gekoppeld)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Gister een roodkopklauwier in het fochteloerveen.
Bron: lauwersmeer.com (met foto)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jelle Aalders

Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders


jonas D

Zou dat die van België kunnen zijn?
Groeten,
Jonas

GijsB

Citaat van: jonas D op mei 11, 2011, 16:23:00 PM
Zou dat die van België kunnen zijn?

Zou kunnen, maar het kan ook een nieuwe zijn
Gijs

Vincent Hart

Citaat van: hiskodevries op mei 11, 2011, 13:27:30 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 11, 2011, 11:33:23 AM
Ik heb geen moeite met doorpiepen uiteraard, maar wil dan wel eerst even weten waarom de waarneming nu op vervaagd staat. Als ik tijd over heb, wil ik event gaan vanavond.

Phil
zo te zien in een tuin, kan mij voorstellen dat ze daar niet/ een hoop volk hebben.
als je op de hoek Torenlaan/ vondellaan gaat staan moet je hem kunnen horen
( filmpje aan waarneming gekoppeld)
Waarnemer geeft aan de vogel niet meer gehoord te hebben na de nacht van zondag op maandag j.l.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Gordijn

Dat zou ik ook zeggen als ik mijn waarneming had vervaagd maar de locatie toch publiek bekend wordt gemaakt
(en dan maar duimen dat niemand echt gaat checken  8) )

rinsevdvliet

http://www.youtube.com/watch?v=PruMtWc6azI heeft niets te maken met de roep van een Vroedmeesterpad (=veel korter,  onregelmatiger, veel zachter, klemtoon op eerste letter). Klassieke (wat geagiteerde) Dwergooruil me dunkt.

Mvg,
Rinse van der Vliet

Vincent Hart

Citaat van: Rob Gordijn op mei 11, 2011, 17:19:28 PM
Dat zou ik ook zeggen als ik mijn waarneming had vervaagd maar de locatie toch publiek bekend wordt gemaakt
(en dan maar duimen dat niemand echt gaat checken  8) )
Begreep van Bram Rijksen dat hij in elk geval de avond erop heeft staan luisteren - toen alleen een Ransuil daar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

fkdeboer

Citaat van: Vincent Hart op mei 11, 2011, 17:34:14 PM
Citaat van: Rob Gordijn op mei 11, 2011, 17:19:28 PM
Dat zou ik ook zeggen als ik mijn waarneming had vervaagd maar de locatie toch publiek bekend wordt gemaakt
(en dan maar duimen dat niemand echt gaat checken  8) )
Begreep van Bram Rijksen dat hij in elk geval de avond erop heeft staan luisteren - toen alleen een Ransuil daar.


hmm, ok... dus de vogel is hoogstwaarschijnlijk gevlogen...
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Ruben Vermeer

Weet iemand of de ralreiger nog gezien is ??
Groeten, Ruben Vermeer

Rob Halff

#11129
Citaat van: Ruben Vermeer op mei 11, 2011, 17:47:24 PM
Weet iemand of de ralreiger nog gezien is ??

Net David uit de Weerd gesproken en die zijn nu aan het zoeken maar tot op heden tevergeefs. Erg groot en onoverzichtelijk gebied....

Edit: inmiddels ook al op de RBA gekomen