Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Halff

Citaat van: Jan vH op mei 05, 2011, 07:18:33 AM
En kan het geen hybride zijn?


Er komen naar mijn weten geen hybride's voor bij Cirlgors. Daarentegen wel bij Geel en Witkopgors.

Overigens ziet deze vogel er puntgaaf uit en niks wijst dan ook op hybride.

dupont

Je vergist je Edwin!  ;)
De Cirlgors is dus pleiten?!
Hoor graag wat info via dit forum van mensen uit het veld.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Russer

Citaat van: dupont op mei 05, 2011, 08:05:21 AM
Je vergist je Edwin!  ;)
De Cirlgors is dus pleiten?!
Hoor graag wat info via dit forum van mensen uit het veld.

Zes uur licht en nu over achten, ik vrees met grote vrezen....vooral na het verhaal dat de vogel gisteravond na acht uur naar het oosten is weggevlogen....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

Naar oost zegt weinig, de boerderij die daar staat is ie meer teruggevonden.
Maar idd tot op heden nog geen teken van leven.
Steven Wytema


Jaap Denee

Ik geloof niet dat ze het hier thuis heel erg vinden: ze liggen nu lekker met de Duplo te spelen...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Folkert Jan

Idd gewoon relativeren..

Door deze vogel weet iedereen nu weer hoe je een cirlgors herkent, is het bij elke geelgors check, check dubbel check en hebben we binnen 5 jaar weer 1 ;)

Bij de Kaspische plevier heeft relativeren blijkbaar ook gewerkt (a)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

UtrechtsVogelNet

Citaat van: rnbflavour op mei 05, 2011, 08:57:32 AM
Idd gewoon relativeren..

Door deze vogel weet iedereen nu weer hoe je een cirlgors herkent, is het bij elke geelgors check, check dubbel check en hebben we binnen 5 jaar weer 1 ;)

Bij de Kaspische plevier heeft relativeren blijkbaar ook gewerkt (a)

That's the spirit!

Phil

Rikstar

helemaal mee eens. ik zat gisteren al te denken van. de eerste geelgors met zo'n stuit moet ik eerlijk gezegt nog zien.

Citaat van: frankneijts op mei 04, 2011, 21:51:44 PM
Citaat van: Gerben Mensink op mei 04, 2011, 21:31:21 PM
Kan er iemand iets zeggen over wat nu de doorslag heeft gegeven bij het determineren van die Cirlgors. Er was aanvankelijk immers nogal wat twijfel. Waardoor is die weg genomen?

Eerlijk gezegd snap ik die verwarring niet zo goed: de stuitkleur (zelfs de vaalste Geelgors heeft een roodbruine stuit), de parallelle kopstrepen (bij Geelgors meer gebogen en de oorstreek duidelijk omvattend) en de fijn gestreepte onderzijde zijn toch allemaal op de foto's van Thomas te zien?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Certhia

Citaat van: Edwin Russer op mei 05, 2011, 08:10:27 AM
Citaat van: dupont op mei 05, 2011, 08:05:21 AM
Je vergist je Edwin!  ;)
De Cirlgors is dus pleiten?!
Hoor graag wat info via dit forum van mensen uit het veld.

Zes uur licht en nu over achten, ik vrees met grote vrezen....vooral na het verhaal dat de vogel gisteravond na acht uur naar het oosten is weggevlogen....






No worries, voor deze binnen vijf jaar weer een.
Daarbij ben ik voor een vrouwtje niet eens zo'n gruwelijk eind gaan rijden.  ;)


Vind maar een Smyrna unit en dan kom ik wel even kijken. :)


Groet


Marc

Thijs Fijen

Grappig hoe de stemming van 'maar goed dat we hem hebben' (als 'iedereen' hem/haar heeft) naar 'ach er komt er nog wel een' (wanneer veel mensen hem/haar niet hebben) gaat... Hup iedereen, het veld in! Ik ben in ieder geval onderweg naar een weekendje knallen op Vlieland!
Thijs Fijen

Certhia

Citaat van: Thijs Fijen op mei 05, 2011, 09:24:13 AM
Grappig hoe de stemming van 'maar goed dat we hem hebben' (als 'iedereen' hem/haar heeft) naar 'ach er komt er nog wel een' (wanneer veel mensen hem/haar niet hebben) gaat... Hup iedereen, het veld in! Ik ben in ieder geval onderweg naar een weekendje knallen op Vlieland!


Ja dat blijf je houden. Maar serieus, ik kon gisteren gewoon weg hoor maar ik merkte dat zo'n vrouwtje me gewoon echt niks doet. Bij een mannetje was ik meteen gaan rijden.

Marten Hornsveld

Citaat van: Certhia op mei 05, 2011, 10:00:39 AM
Citaat van: Thijs Fijen op mei 05, 2011, 09:24:13 AM
Grappig hoe de stemming van 'maar goed dat we hem hebben' (als 'iedereen' hem/haar heeft) naar 'ach er komt er nog wel een' (wanneer veel mensen hem/haar niet hebben) gaat... Hup iedereen, het veld in! Ik ben in ieder geval onderweg naar een weekendje knallen op Vlieland!


Ja dat blijf je houden. Maar serieus, ik kon gisteren gewoon weg hoor maar ik merkte dat zo'n vrouwtje me gewoon echt niks doet. Bij een mannetje was ik meteen gaan rijden.

Vogels kijken moet natuurlijk niet te moeilijk worden! ;)
Anyway, de vogel was niet strak weg naar oost maar min of meer op de oude plek weer ingevallen maar niet meer gevonden. Was best een sneaky beest dus niet geheel tegen de verwachting in dat we hem kwijt zouden raken op het moment dat hij ging vliegen. Typisch geval van blijven zoeken dus!
En als dat mannetje over 20 jaar eens komt, dan kom ik gewoon kijken natuurlijk! Maar wel met wat minder haast ;)

Certhia

Citaat van: Marten Hornsveld op mei 05, 2011, 11:49:51 AM
Citaat van: Certhia op mei 05, 2011, 10:00:39 AM
Citaat van: Thijs Fijen op mei 05, 2011, 09:24:13 AM
Grappig hoe de stemming van 'maar goed dat we hem hebben' (als 'iedereen' hem/haar heeft) naar 'ach er komt er nog wel een' (wanneer veel mensen hem/haar niet hebben) gaat... Hup iedereen, het veld in! Ik ben in ieder geval onderweg naar een weekendje knallen op Vlieland!


Ja dat blijf je houden. Maar serieus, ik kon gisteren gewoon weg hoor maar ik merkte dat zo'n vrouwtje me gewoon echt niks doet. Bij een mannetje was ik meteen gaan rijden.

Vogels kijken moet natuurlijk niet te moeilijk worden! ;)
Anyway, de vogel was niet strak weg naar oost maar min of meer op de oude plek weer ingevallen maar niet meer gevonden. Was best een sneaky beest dus niet geheel tegen de verwachting in dat we hem kwijt zouden raken op het moment dat hij ging vliegen. Typisch geval van blijven zoeken dus!
En als dat mannetje over 20 jaar eens komt, dan kom ik gewoon kijken natuurlijk! Maar wel met wat minder haast ;)


Zo zo, 20 jaar.
Maar het is niet zozeer dat het nou zo moeilijk is maar tis gewoon een saai beest plus dat het geen lifer is en ik er al gruwelijk veel gezien heb, en ik het een verschrikkelijk eind rijden vind voor de voorgenoemde redenen. Maar goed, ik snap de reacties.
20 jaar is natuurlijk een grove overschatting. Binnen 5 jaar een kereltje en daar wil ik best wel een kratje bier op inzetten! ;)

JandJ

Gezien de ingevoerde waarnemingen is er nog niet overal zekerheid over het geslacht en kleed. Dat het geen adult man is, weet ik, maar wat is het wel?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

steenl

CiteerBinnen 5 jaar een kereltje en daar wil ik best wel een kratje bier op inzetten! ;)

Marc, Weddenschap staat. Geloof ik nog niet zo.
Beest is laatste jaren toch zeer lastig gebleken.

Certhia

Citaat van: steenl op mei 05, 2011, 12:46:02 PM
CiteerBinnen 5 jaar een kereltje en daar wil ik best wel een kratje bier op inzetten! ;)

Marc, Weddenschap staat. Geloof ik nog niet zo.
Beest is laatste jaren toch zeer lastig gebleken.


Is goed. Ik zet m in mn kalender voor 5-5-2016 ! :)


caliprobola

Citaat van: steenl op mei 05, 2011, 12:46:02 PM
CiteerBinnen 5 jaar een kereltje en daar wil ik best wel een kratje bier op inzetten! ;)

Marc, Weddenschap staat. Geloof ik nog niet zo.
Beest is laatste jaren toch zeer lastig gebleken.
Nochtans dacht ik gehoord te hebben dat de soort het in Frankrijk terug wat beter doet en de laatste jaren is ook in België het aantal waarnemingen terug wat opgelopen. Sinds de vroege jaren '80  (toen twitchen in België wat tot leven kwam) tot pakweg 2005 een mega-zeldzaamheid. Eén van de enige waarnemingen uit die periode kwam in juni 1995 trouwens van een aantal Nederlandse vogelkijkers die in de waan waren dat de soort nog voorkwam in Zuid-België (wat al lang zo niet meer was, laatste Belgische broedgeval in 1962) en de waarneming desgevallend pas enkele weken later doorgaven... Maar sinds pakweg 2005 zijn er al verschillende ringvangsten en veldwaarnemingen waarvan ten minste 2 twitchbare vogels (mei-juni 2007 en winter 2008-2009)....
Ik zie Marc die weddenschap dus best wel winnen...

Pieter

UtrechtsVogelNet

Dat klinkt goed. Ga maar wedden om een vrouwtje of mannetje dan !  :)

Phil

Certhia

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 05, 2011, 13:57:07 PM
Dat klinkt goed. Ga maar wedden om een vrouwtje of mannetje dan !  :)

Phil


Man heb ik gezegd. :)

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Folkert Jan

Hoe betrouwbaar zijn die roodkeelpiepers en poelsnip? Die lachsterns bleken ook grote....
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Justin Jansen

Citaat van: rnbflavour op mei 05, 2011, 15:52:57 PM
Hoe betrouwbaar zijn die roodkeelpiepers en poelsnip? Die lachsterns bleken ook grote....
Zijn twee geheel andere waarnemers Folkert.
M.v.g., Justin Jansen


JaapHennevanger

Citaat van: rnbflavour op mei 05, 2011, 15:52:57 PM
Hoe betrouwbaar zijn die roodkeelpiepers en poelsnip? Die lachsterns bleken ook grote....

Kijk even op waarnemingen.be, staan ook foto's erbij (Poelsnip, Roodkeel- en Duinpiepers in Belgie dus)
Jaap Hennevanger



Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Peter Meininger

Een stukje over 4 mei op mijn weblog; behalve treurnis figureert ook de Westkapelse Cirlgors hier in.
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Martijn Bot

Citaat van: mein1 op mei 05, 2011, 18:06:49 PM
Een stukje over 4 mei op mijn weblog; behalve treurnis figureert ook de Westkapelse Cirlgors hier in.
Vogelen is een onderdeel van het leven, maar niet het belangrijkste. Prachtig geschreven, Peter!