Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

CiteerIk hoop dat er morgen meer duidelijkheid komt! want het beessie kan net zo goed op de friese eilanden zitten.

Zeker waar, maar als ik zo tussen de andere foto's van de fotograaf kijk valt het mij op dat hij met regelmaat in de omgeving van Gorredijk en de Deelen te vinden is. Dus ik vermoed dat de klauwier daar ook ergens zit.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Harm058

@ Jos
Das waar, zo ver was ik ook al..ik heb ook al research gedaan over de gebruiker...... ;)
Maarja....... :)
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Maarten Hotting

Citaat van: Harm058 op mei 01, 2011, 19:49:13 PM
@ Jos
Das waar, zo ver was ik ook al..ik heb ook al research gedaan over de gebruiker...... ;)
Maarja....... :)
Als je nog een kans wilt maken om er vanavond van te kunnen genieten moet je gewoon een poging doen en gaan zoeken rond Gorredijk.
Ik weet niet hoever het bij je vandaan is, maar als het niet al te ver is zo ik maar gauw gaan!!
Niet geschoten is altijd mis  ;)
Groet,
Maarten

jonas D

Zijn er al foto's te vinden van de dwergarend?
Groeten,
Jonas

Rob Halff

Citaat van: jonas D op mei 01, 2011, 20:17:08 PM
Zijn er al foto's te vinden van de dwergarend?

Zijn er foto's van gemaakt dan?

Bas vd Burg

Rein heeft iig geen foto's. Sam heeft wel een plaatje maar daar schijn je niks mee te kunnen voor zover ik het heb begrepen
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rein Genuït

Volgens mij zijn er geen foto's van de vogel. De foto van Sam Gobin laat weinig tot niets zien helaas, de adrenaline won het van de kalmte  :P . Zal aan Sam vragen of hij hem ergens wil plaatsen.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Stijn E.

De Woestijnplevier is gisteravond rond half acht hoog weggevlogen richting NW. Zie http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30572
Balen voor de mensen die nog wilden gaan, maar ik ben persoonlijk allang blij dat hij er vier dagen heeft gezeten...
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Folkert Jan

http://waarneming.nl/waarneming/view/53993463

Graag info hoe groenpoot en grote geelpoot zijn uitgesloten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

TjeerdBurger

Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 02, 2011, 09:30:13 AM
De Woestijnplevier is gisteravond rond half acht hoog weggevlogen richting NW. Zie http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30572
Balen voor de mensen die nog wilden gaan, maar ik ben persoonlijk allang blij dat hij er vier dagen heeft gezeten...

dit verbaasd me nou niks... Toen we rond 18.15 bij de plek aankwamen stond er een groepje van ongeveer 6 fotografen ver buiten het pad op ongeveer 10 meter van de vogel. Dit verbaasde me al enigszins maar tot zover was het nog acceptabel, maar, niet veel later begon het groepje richting de vogel te lopen, wat de vogel duidelijk niet zinde en snel verder deed lopen. Blijkbaar was 10 meter niet dichtbij genoeg.. Dit tafereel herhaalde zich een paar keer totdat de vogel een stuk opvloog en bij ander een plasje ging zitten. Gelukkig kwam de vogel uit zichzelf wat later vrij dichtbij de hut zitten maar ik schrok ervan hoe zeer het vooroordeel over fotografen weer bevestigd werd gisteravond...

Folkert Jan

Heb je er ook iets van gezegd?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

temmie

#10811
Ik was rond half acht gisteravond zelf getuige van het opvliegen. Een kwartier voor opvliegen begon het beestje meer en meer te roepen (jammer dat ik niets meehad voor geluidsopnames). Aart Vink wees me er toen al op dat dit wel eens een moment zou kunnen zijn dat de vogel wou gaan vliegen. Dat hij uiteindelijk nog 15 minuten bleef roepen/dichterbij komen was heel mooi om zien.
Er zaten 4 fotografen en 4 vogelkijkers op het beestje te kijken, allen gezeten in het zand, of aan de rand van de kijkhut (beestje zat links van de hut). De fotografen gedroegen zich ZEER netjes (evenals de vogelkijkers). Net voor de plevier opvloog, zat hij op 15m afstand in perfect licht (hij kwam alsmaar dichter). Voor ongeveer een half uur (tussen 19u en 19u30) heb ik zelfs geen fotograaf van positie zien veranderen, ook al konden ze nog wel enkele meters dichterbij schuiven via het pad dat naar de schuilhut leidt.

Ik vind het dus niet kunnen om te insinueren dat het opvliegen rond half acht ook maar iets te maken heeft met fotografen.

Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Vincent Hart

Citaat van: rlhgenuit op mei 01, 2011, 22:12:35 PM
Volgens mij zijn er geen foto's van de vogel. De foto van Sam Gobin laat weinig tot niets zien helaas, de adrenaline won het van de kalmte  :P . Zal aan Sam vragen of hij hem ergens wil plaatsen.
Foto nu bij Sams waarneming.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

In navolging van de Citroenkwikstaart van de Dijkgatsweide, deze op Tiengemeten: http://vogelvisie.nl/forum/topic/34276/citroenkwikstraat_
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: Vincent Hart op mei 02, 2011, 11:24:06 AM
Citaat van: rlhgenuit op mei 01, 2011, 22:12:35 PM
Volgens mij zijn er geen foto's van de vogel. De foto van Sam Gobin laat weinig tot niets zien helaas, de adrenaline won het van de kalmte  :P . Zal aan Sam vragen of hij hem ergens wil plaatsen.
Foto nu bij Sams waarneming.

Nou, dat wordt toch wel een foto van de dag zeker?  :)
Herman van der Meer

Ben Gaxiola

Citaat van: Vincent Hart op mei 02, 2011, 11:24:06 AM
Citaat van: rlhgenuit op mei 01, 2011, 22:12:35 PM
Volgens mij zijn er geen foto's van de vogel. De foto van Sam Gobin laat weinig tot niets zien helaas, de adrenaline won het van de kalmte  :P . Zal aan Sam vragen of hij hem ergens wil plaatsen.
Foto nu bij Sams waarneming.

Ik zie op de foto een Ivoorsnavelspecht  8)
Ben Gaxiola

Peter Verhelst

http://waarneming.nl/waarneming/view/53993463

Is er aan deze Kleine Geelpootruiter al aandacht geschonken? Zijn er 'locals' die mogelijk al meer weten?

Guus Peterse

Citaat van: Peter Verhelst op mei 02, 2011, 13:25:48 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/53993463

Is er aan deze Kleine Geelpootruiter al aandacht geschonken? Zijn er 'locals' die mogelijk al meer weten?
Ik vind de beschrijving op zijn zachtst gezegd nou niet heel overtuigend, maar effe checken kan geen kwaad natuurlijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

TjeerdBurger

Citaat van: temmie op mei 02, 2011, 11:10:54 AM
Ik was rond half acht gisteravond zelf getuige van het opvliegen. Een kwartier voor opvliegen begon het beestje meer en meer te roepen (jammer dat ik niets meehad voor geluidsopnames). Aart Vink wees me er toen al op dat dit wel eens een moment zou kunnen zijn dat de vogel wou gaan vliegen. Dat hij uiteindelijk nog 15 minuten bleef roepen/dichterbij komen was heel mooi om zien.
Er zaten 4 fotografen en 4 vogelkijkers op het beestje te kijken, allen gezeten in het zand, of aan de rand van de kijkhut (beestje zat links van de hut). De fotografen gedroegen zich ZEER netjes (evenals de vogelkijkers). Net voor de plevier opvloog, zat hij op 15m afstand in perfect licht (hij kwam alsmaar dichter). Voor ongeveer een half uur (tussen 19u en 19u30) heb ik zelfs geen fotograaf van positie zien veranderen, ook al konden ze nog wel enkele meters dichterbij schuiven via het pad dat naar de schuilhut leidt.

Ik vind het dus niet kunnen om te insinueren dat het opvliegen rond half acht ook maar iets te maken heeft met fotografen.

klopt, zo kan het dus ook en wil ook niet zeggen dat het altijd fout gaat. De vogel zat toen dicht bij de hut en iedereen bleef rustig achter het hekje zitten en de vogel trok zich niet veel aan van de aanwezigen, zo zou het altijd moeten gaan. Ik kan me alleen wel voorstellen dat het opjagen van zo'n beestje uiteindelijk de vogel doet besluiten te vertrekken..

Rikstar

je word op je wenken bediend Herman:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=39536.2790.html

Citaat van: HPM op mei 02, 2011, 11:27:55 AM
Citaat van: Vincent Hart op mei 02, 2011, 11:24:06 AM
Citaat van: rlhgenuit op mei 01, 2011, 22:12:35 PM
Volgens mij zijn er geen foto's van de vogel. De foto van Sam Gobin laat weinig tot niets zien helaas, de adrenaline won het van de kalmte  :P . Zal aan Sam vragen of hij hem ergens wil plaatsen.
Foto nu bij Sams waarneming.

Nou, dat wordt toch wel een foto van de dag zeker?  :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

BramtK

Citaat van: TjeerdBurger op mei 02, 2011, 10:23:26 AM
Citaat van: Stijn Eikelboom op mei 02, 2011, 09:30:13 AM
De Woestijnplevier is gisteravond rond half acht hoog weggevlogen richting NW. Zie http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30572
Balen voor de mensen die nog wilden gaan, maar ik ben persoonlijk allang blij dat hij er vier dagen heeft gezeten...

dit verbaasd me nou niks... Toen we rond 18.15 bij de plek aankwamen stond er een groepje van ongeveer 6 fotografen ver buiten het pad op ongeveer 10 meter van de vogel. Dit verbaasde me al enigszins maar tot zover was het nog acceptabel, maar, niet veel later begon het groepje richting de vogel te lopen, wat de vogel duidelijk niet zinde en snel verder deed lopen. Blijkbaar was 10 meter niet dichtbij genoeg.. Dit tafereel herhaalde zich een paar keer totdat de vogel een stuk opvloog en bij ander een plasje ging zitten. Gelukkig kwam de vogel uit zichzelf wat later vrij dichtbij de hut zitten maar ik schrok ervan hoe zeer het vooroordeel over fotografen weer bevestigd werd gisteravond...

Ja, dat was dus gistermiddag ook zo. Fotograaf met vrouw die zonder overleg direct na aankomst doorliep en de vogel zeer dicht naderde tot de vogel zich drukte. Ik kon op dat moment al weinig meer doen, zonder ervoor te zorgen dat de vogel direct zou opvliegen. Toen ik later naar iets anders stond te kijken was er een groepje van 5/6 fotografen tegen de vogel aan het aanduwen. Even later vloog de vogel op. Valt natuurlijk niet te zeggen of het opvliegen 's avonds hier iets mee te maken had.
Groeten,

Bram ter Keurs

Theovanv

Jammer dat dat gisteren zich zo voltrokken heeft. Toen ik er donderdag was waren er veel fotografen, die allemaal netjes achter de hut bleven. Er zijn dus genoeg fotografen die wel "normaal" te werk gaan.
Theo van Veenendaal

JohanvantBosch

Citaat van: Theovanv op mei 02, 2011, 14:47:01 PM
Jammer dat dat gisteren zich zo voltrokken heeft. Toen ik er donderdag was waren er veel fotografen, die allemaal netjes achter de hut bleven. Er zijn dus genoeg fotografen die wel "normaal" te werk gaan.

volges mij heeft Lieven toch duidelijk gemaakt dat zich eigenlijk niks voltrokken heeft...

fkdeboer

http://waarneming.nl/waarneming/view/53993463

wie gaat er "gewoon even digiscopen met een   Canon E 65 550 D, bijvoorbeeld" ?
Sukses met de determiniatie ! O0


grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

BramtK

Citaat van: JohanvantBosch op mei 02, 2011, 15:01:09 PM
Citaat van: Theovanv op mei 02, 2011, 14:47:01 PM
Jammer dat dat gisteren zich zo voltrokken heeft. Toen ik er donderdag was waren er veel fotografen, die allemaal netjes achter de hut bleven. Er zijn dus genoeg fotografen die wel "normaal" te werk gaan.

volges mij heeft Lieven toch duidelijk gemaakt dat zich eigenlijk niks voltrokken heeft...

Wel goed lezen, Johan. Het ging niet zo zeer om de vraag of de Woestijnplevier gisteravond is weggevlogen vanwege fotografen, als wel om de vraag of men gister wellicht soms te opdringerig was.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Citaat van: frankmeer op mei 02, 2011, 11:27:38 AM
In navolging van de Citroenkwikstaart van de Dijkgatsweide, deze op Tiengemeten: http://vogelvisie.nl/forum/topic/34276/citroenkwikstraat_
Vogel van de Dijkgatsweide wordt weer gezien (na eerder uit beeld te zijn geraakt): http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30590&page=1
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Op lauwersmeer.com een melding van een kleine vlieg bij het paterswoldse meer gister.
Waarnemer: Henk van Halsema (kent iemand deze man?)
Waarschijnlijk vandaag niet gezocht.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

UtrechtsVogelNet

Citaat van: BramtK op mei 02, 2011, 15:21:43 PM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 02, 2011, 15:01:09 PM
Citaat van: Theovanv op mei 02, 2011, 14:47:01 PM
Jammer dat dat gisteren zich zo voltrokken heeft. Toen ik er donderdag was waren er veel fotografen, die allemaal netjes achter de hut bleven. Er zijn dus genoeg fotografen die wel "normaal" te werk gaan.

volges mij heeft Lieven toch duidelijk gemaakt dat zich eigenlijk niks voltrokken heeft...

Wel goed lezen, Johan. Het ging niet zo zeer om de vraag of de Woestijnplevier gisteravond is weggevlogen vanwege fotografen, als wel om de vraag of men gister wellicht soms te opdringerig was.

Ik was er zaterdagochtend vroeg. De vogel liet zich geweldig zien. Echter, door de even later aanwezige, constante ouwehoerende vogelaars in de hut bleef de vogel op afstand. Ze waren nog niet weg of de vogel kwam alsmaar dichterbij gelopen, recht op de 3 of 4 aanwezige fotografen af.

Moraal: ja, soms wordt er veel te veel gedrongen maar de vogel wordt soms ook op grotere afstand gehouden door ouwehoerende en druk bewegende vogelaars ... en daar hebben de fotografen last van.
Het eeuwige gezeur over fotografen geldt andersom net zo goed.

Phil

Folkert Jan

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 02, 2011, 20:41:09 PM
Citaat van: BramtK op mei 02, 2011, 15:21:43 PM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 02, 2011, 15:01:09 PM
Citaat van: Theovanv op mei 02, 2011, 14:47:01 PM
Jammer dat dat gisteren zich zo voltrokken heeft. Toen ik er donderdag was waren er veel fotografen, die allemaal netjes achter de hut bleven. Er zijn dus genoeg fotografen die wel "normaal" te werk gaan.

volges mij heeft Lieven toch duidelijk gemaakt dat zich eigenlijk niks voltrokken heeft...

Wel goed lezen, Johan. Het ging niet zo zeer om de vraag of de Woestijnplevier gisteravond is weggevlogen vanwege fotografen, als wel om de vraag of men gister wellicht soms te opdringerig was.

Ik was er zaterdagochtend vroeg. De vogel liet zich geweldig zien. Echter, door de even later aanwezige, constante ouwehoerende vogelaars in de hut bleef de vogel op afstand. Ze waren nog niet weg of de vogel kwam alsmaar dichterbij gelopen, recht op de 3 of 4 aanwezige fotografen af.

Moraal: ja, soms wordt er veel te veel gedrongen maar de vogel wordt soms ook op grotere afstand gehouden door ouwehoerende en druk bewegende vogelaars ... en daar hebben de fotografen last van.
Het eeuwige gezeur over fotografen geldt andersom net zo goed.

Phil


Amen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

#10829
Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 02, 2011, 20:41:09 PM
Citaat van: BramtK op mei 02, 2011, 15:21:43 PM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 02, 2011, 15:01:09 PM
Citaat van: Theovanv op mei 02, 2011, 14:47:01 PM
Jammer dat dat gisteren zich zo voltrokken heeft. Toen ik er donderdag was waren er veel fotografen, die allemaal netjes achter de hut bleven. Er zijn dus genoeg fotografen die wel "normaal" te werk gaan.

volges mij heeft Lieven toch duidelijk gemaakt dat zich eigenlijk niks voltrokken heeft...

Wel goed lezen, Johan. Het ging niet zo zeer om de vraag of de Woestijnplevier gisteravond is weggevlogen vanwege fotografen, als wel om de vraag of men gister wellicht soms te opdringerig was.

Ik was er zaterdagochtend vroeg. De vogel liet zich geweldig zien. Echter, door de even later aanwezige, constante ouwehoerende vogelaars in de hut bleef de vogel op afstand. Ze waren nog niet weg of de vogel kwam alsmaar dichterbij gelopen, recht op de 3 of 4 aanwezige fotografen af.

Moraal: ja, soms wordt er veel te veel gedrongen maar de vogel wordt soms ook op grotere afstand gehouden door ouwehoerende en druk bewegende vogelaars ... en daar hebben de fotografen last van.
Het eeuwige gezeur over fotografen geldt andersom net zo goed.

Phil

Tot dusver vond ik dat er hier wat gemakkelijk (over de fotografen) geoordeeld werd, maar hiermee maak je je er wel te gemakkelijk vanaf en moet ik mijn standpunt helaas toch wat bijdraaien!
Juist met dit soort redenaties zie ik veel vogelaars/fotografen hun eigen gang gaan in plaats van hun verantwoordelijkheid nemen!
Om mijn moeder maar weer eens aan te halen (ze moest eens weten): de modder van een ander is geen zeep voor eigen kleed (heerlijk die oude gezegden, die toch soms kant nog wal maar ook zo raak kunnen zijn!).
Wietze Janse