Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

jelmerpoelstra

Citaat van: meeuwissen op april 27, 2011, 19:12:50 PM
Bovendien kan je stellen dat een gewone Tjiftjaf niet in staat is om een Iberisch Tjifliedje in zijn repertoire op te nemen.


Omdat...?

meeuwissen

Citaat van: jelmerpoelstra op april 27, 2011, 20:17:27 PM
Citaat van: meeuwissen op april 27, 2011, 19:12:50 PM
Bovendien kan je stellen dat een gewone Tjiftjaf niet in staat is om een Iberisch Tjifliedje in zijn repertoire op te nemen.


Omdat...?
Laat ik mij explicieter, duidelijker uitdrukken:
Een gewone Tjiftjaf kan in theorie wel Iberische Tjiftjafstrofes in zijn liedje opnemen tijdens opgroeien maar zal dan een mengzang vertonen, omdat hij nu eenmaal als gewone Tjiftjaf is opgegroeid. Hij leert de Tjiftjafzang van zijn vader en kan, wat zelden voorkomt, leerfouten maken. Het complete zuivere Iberische Tjiftjafrepertoire zal hij nooit aanleren en op volwassen leeftijd ook nooit laten horen. Een hybride is natuurlijk weer een heel ander verhaal, deze hebben een andere achtergrond.
Groet
Guido Meeuwissen

Marnix

Voordat er hier misverstanden dreigen te ontstaan: De Groninger vogel zingt af en toe als een gewone Tjif maar dat doen Ib Tjiffen wel vaker. Maar met redelijke regelmaat zingt hij wel Iberisch en dan maakt hij zijn Iberische riedeltjes helemaal af. Hierdoor zijn mengzangers en hybriden uitgesloten en betreft het dus een zuivere, klassieke Ib Tjif.
Helaas bevindt de vogel zich op een van de drukste stukjes van Groningen in ontoegankelijke binnentuinen. Het maken van geluidsopnamen zonder storende bijgeluiden is hierdoor bijna onmogelijk.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

dupont

Citaat van: Jos Welbedacht op april 27, 2011, 14:29:29 PM
CiteerWat zeggen jullie toch allemaal rare dingen: "houd de vogel even tot volgende week vast aan de grond", "gaat er nog iemand rijden?", ... is dit een uiting van stress, heren?! Gaat het verder wel goed met jullie?

Stap in een auto en ga er als de bliksem heen als je kunt of anders niet... maar stel niet van die rare vragen. #gaatweerrustigaanhetwerk

Dat is inderdaad de stress, ik heb de vogel van 2009 ook al gemist omdat ik niet kon. Nu kan ik misschien in het weekend pas, dus ik hoop dat hij ter plaatse blijft.  :duim:

Maar beste Jos, als je om 12.10 en 14.30 uur de tijd hebt om op dit forum te posten en de Kasp een lifer voor je is, dan had je om 14.30 de Kasp bijna in de pocket kunnen hebben?! Grijp die kans en ga rijden zeg ik!!  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jos Welbedacht

CiteerMaar beste Jos, als je om 12.10 en 14.30 uur de tijd hebt om op dit forum te posten en de Kasp een lifer voor je is, dan had je om 14.30 de Kasp bijna in de pocket kunnen hebben?! Grijp die kans en ga rijden zeg ik!!  ;)

Ik was tussen 12:10 en 14:30 graag op bezoek geweest bij de Kasp, maar dat is makkelijker gedaan dan gezegd  ;) . Moet eerst nog maar eens mijn ***SPAM*** scoren! 
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Justin Jansen

Citaat van: Marnix op april 27, 2011, 21:27:10 PM
Voordat er hier misverstanden dreigen te ontstaan: De Groninger vogel zingt af en toe als een gewone Tjif maar dat doen Ib Tjiffen wel vaker. Maar met redelijke regelmaat zingt hij wel Iberisch en dan maakt hij zijn Iberische riedeltjes helemaal af. Hierdoor zijn mengzangers en hybriden uitgesloten en betreft het dus een zuivere, klassieke Ib Tjif.
Helaas bevindt de vogel zich op een van de drukste stukjes van Groningen in ontoegankelijke binnentuinen. Het maken van geluidsopnamen zonder storende bijgeluiden is hierdoor bijna onmogelijk.
Je zult ze toch nodig hebben, om de vogel d'r door te krijgen. Zondagmorgen?
M.v.g., Justin Jansen


Jarinka

Vrijdagavond en maandagmiddag kom ik erlangs (station Groningen). Zal kijken of het me lukt om opnames te maken, desnoods met wat achtergrondgeluid.
Groeten, Jarinka Heijink

Marnix

Citaat van: Justin Jansen op april 27, 2011, 21:38:32 PM
Je zult ze toch nodig hebben, om de vogel d'r door te krijgen. Zondagmorgen?
Dat begrijp ik Justin. Ik heb wel wat maar dat moet beter want je kan de vogel bijna niet horen door de straatmuziekanten op de hoek en de brommers die langsrijden. Ik begreep dat Dusan het 's ochtends heel vroeg een keer wil proberen wat ik meer kans geef.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

dupont

L
Citaat van: Jos Welbedacht op april 27, 2011, 21:32:06 PM
CiteerMaar beste Jos, als je om 12.10 en 14.30 uur de tijd hebt om op dit forum te posten en de Kasp een lifer voor je is, dan had je om 14.30 de Kasp bijna in de pocket kunnen hebben?! Grijp die kans en ga rijden zeg ik!!  ;)

Ik was tussen 12:10 en 14:30 graag op bezoek geweest bij de Kasp, maar dat is makkelijker gedaan dan gezegd  ;) . Moet eerst nog maar eens mijn ***SPAM*** scoren!

@Jos: kun je morgenvroeg niet carpoolen met Temmie/Lieven die morgenvroeg vanuit Leeuwarden vertrekt? Zie rubriek carpoolen.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jos Welbedacht

Citeer@Jos: kun je morgenvroeg niet carpoolen met Temmie/Lieven die morgenvroeg vanuit Leeuwarden vertrekt? Zie rubriek carpoolen.

Morgen lukt mij helaas niet, ik zit nu weer in Groningen ivm colleges. In ieder geval bedankt voor het meedenken, David. Voor alsnog blijft het hopen dat de vogel wat langer tp blijft :blink: .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Sander Bot

Citaat van: Marnix op april 27, 2011, 21:48:52 PM
Citaat van: Justin Jansen op april 27, 2011, 21:38:32 PM
Je zult ze toch nodig hebben, om de vogel d'r door te krijgen. Zondagmorgen?
Dat begrijp ik Justin. Ik heb wel wat maar dat moet beter want je kan de vogel bijna niet horen door de straatmuziekanten op de hoek en de brommers die langsrijden. Ik begreep dat Dusan het 's ochtends heel vroeg een keer wil proberen wat ik meer kans geef.

Hm, vanochtend zat ie te zingen (als prima ibtjif) in de bomen van de Coehoornsingel thv nr 34, en dus niet in de achtertuinen. De stratenmakers waren even stil, ik had prima opnamen kunnen maken.....als mn apparatuur laatste vakantie niet was gestolen :rolleye:  .
Moet dus wel te doen zijn, zeker als de stratenmakers weekeind vieren!

HPM

Herman van der Meer

Vincent Hart

Begrijp van Michel Veldt dat de vogel niet teruggezien is na zijn piep. Gaan we morgenochtend lekker zoeken  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: Vincent Hart op april 27, 2011, 23:07:34 PM
Begrijp van Michel Veldt dat de vogel niet teruggezien is na zijn piep. Gaan we morgenochtend lekker zoeken  ;)
Wat is nu DE vogel? Hierboven gaat het over de Iberische Tjiftjaf, maar ik denk dat jij het over de Kaspische Plevier hebt? ;)
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Waar het hart vol van is ... Je hebt gelijk, ik bedoelde de kasp.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: Vincent Hart op april 27, 2011, 23:13:53 PM
Waar het hart vol van is ... Je hebt gelijk, ik bedoelde de kasp.
ook op wrn.nl niks na 18:28, idd wel opmerkelijk, niks bekend over zoekacties die vanavond geweest zijn?
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

De vogel is neergestreken op een plek die je niet kunt overzien vanaf plekken waar je mag komen dus evt. zoekacties zullen neem ik aan beperkt zijn gebleven tot het pad dat je kunt zien op het Google-kaartje.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HJDT

#10697
Citaat van: Theovanv op april 27, 2011, 23:15:02 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 27, 2011, 23:13:53 PM
Waar het hart vol van is ... Je hebt gelijk, ik bedoelde de kasp.
ook op wrn.nl niks na 18:28, idd wel opmerkelijk, niks bekend over zoekacties die vanavond geweest zijn?

Vanaf het moment dat de vogel opvloog en aan het begin van de duinrand buiten zicht weer landde is er nog tot aan het donker gezocht maar het beest is niet meer terug gevonden. De plek waar de vogel landde was bijzonder onoverzichtelijk doordat het terrein nogal heuvelachtig was. Er is een uitkijkpunt op een hoog duin ten zuiden van de plek waar de vogel telkens zat maar ook daarvanaf was het niet mogelijk de vogel te zien-terug te vinden. De verwachting was dat hij wel weer terug zou keren naar het veld aangezien hij zich al enkele keren verder van en dichter naar het pad had verplaatst, zowel vliegend als lopend, maar dit gebeurde dus niet.
Voor ieder die gaat zoeken morgen: heel veel succes!!

EDIT: in ieder geval 1 persoon was vanavond te laat om de vogel te zien en die heeft een overnachting geregeld. Er zal dus al vroeg gezocht worden morgenochtend.


Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rickschonewille


Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Timo Roeke

Nu ook een IbTjif in Twente gemeld (staat nog op onzeker). Geluidsfragment wordt volgens de waarnemer op een later moment nog toegevoegd: http://knnvtwenthe.waarneming.nl/waarneming/view/53884692

Bas vd Burg

Citaat van: Jaap Denee op april 28, 2011, 10:18:49 AM
Citaat van: Rickschonewille op april 28, 2011, 07:28:59 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30335 Nog tp. Nu die Woestijnplevier nog.

En hoe! (waar is iedereen?)

ehm thuis (in mijn geval dus papadag met daarbij een geplande afspraak die niet kan worden afgezegd grmpff) of gewoon werken???
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HJDT

#10703
Citaat van: Bas vd Burg op april 28, 2011, 10:31:33 AM
Citaat van: Jaap Denee op april 28, 2011, 10:18:49 AM
Citaat van: Rickschonewille op april 28, 2011, 07:28:59 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30335 Nog tp. Nu die Woestijnplevier nog.

En hoe! (waar is iedereen?)

ehm thuis (in mijn geval dus papadag met daarbij een geplande afspraak die niet kan worden afgezegd grmpff) of gewoon werken???

Gisteren was het ook al zo rustig. Het is voor de meesten geen nieuwe dus de drang om direct te gaan zal iets minder zijn vermoed ik. Daar staat tegenover dat dit waarschijnlijk de enige kans is om deze vogel ooit in dit kleed in Nederland te zien. Maar ja, de eerste keer dachten we ook dat deze nooit meer zou komen. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Theovanv

Die Woestijnplevier is denk ik niet meer teruggevonden? Want de Huiskraai is al wel 2x gemeld, wat niet alles zegt natuurlijk. Ook geen teken meer van de Roodkopklauwier.
Theo van Veenendaal

Rickschonewille


Bas vd Burg

een mogelijke Woestijnplevier in de Liendense Waard bij Wijchen (Mongoolse is nog niet uitgesloten): http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30345&page=1
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bas vd Burg op april 28, 2011, 13:09:07 PM
een mogelijke Woestijnplevier in de Liendense Waard bij Wijchen (Mongoolse is nog niet uitgesloten): http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=30345&page=1

Da's niet ver van mij vandaan -> ik ga straks even checken.

Stay tuned!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: Vincent Hart op april 28, 2011, 14:36:53 PM
Betreft vrijwel zeker een woestijnplevier.
Misschien die van HvH die het binnenland in is getrokken?
Theo van Veenendaal