Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: Rikstar op april 15, 2011, 16:51:53 PM
kunnen ze niet veel beter zoeken  ;D

Citaat van: Edwin Russer op april 15, 2011, 16:50:50 PM
In ieder geval is er bij onze oosterburen een discussie opgestart.

http://www.club300.de/forum/forum_topic.php?id=1194

Loos alarm.... zie de laatste post in de Club300 discussie + het commentaar van de waarnemer op mijn reactie.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

theomuusse

Gelukkig was de amwita van de Biesbosch hier nog niet gemeld.
Nu kunnen er daar namelijk dan gelijk 2 worden gemeld!
Eerste keer in NL, meer dan 1 vogel op 1 plek?

Theo Muusse

Marnix

Citaat van: theomuusse op april 16, 2011, 19:48:01 PM
Eerste keer in NL, meer dan 1 vogel op 1 plek?

Nee, in april 1995 (6-20 april) zaten er ook 2 mannetjes bij elkaar in de Lauwersmeer op het Roodkeelplasje en op het Jaap Deensgat.
Maar het blijft natuurlijk leuk!
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Jarinka

En verspreid over Nederland zitten er flink veel Amerikaanse Wintertalingen. Polder Hardenhoek (NB), Harderbroek (FL), Prunje (ZL)... In totaal dus vier stuks?
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

Invasie van Amerikaanse zwemvliezen (middelse canadees, am. wintertalingen en die ringsnaveleend) Is er een tijdje geleden slecht weer geweest in amerika?
Zouden er ook andere amerikaanse vogels overgekomen zijn?
Gijs

Jan vH

Citaat van: dralion13 op april 16, 2011, 20:29:36 PM
Invasie van Amerikaanse zwemvliezen (middelse canadees, am. wintertalingen en die ringsnaveleend) Is er een tijdje geleden slecht weer geweest in amerika?
Zouden er ook andere amerikaanse vogels overgekomen zijn?

Of er ontsnapt heel veel. Middelste Canadese Gans is vrijwel zeker niet wild.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Albert de Jong

#10416
Toch leuk dat ook amerikaanse wintertalingen individueel te onderscheiden zijn. Vanavond was (relatief) goed te zien dat de vogel van Hardenhoek-centraal een smallere witte markering heeft dan de vogel in de noordoosthoek, waarvan de markering juist erg breed is. Met dank aan de man die vaker wat vindt.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Corstiaan Beeke

Vorig jaar op 8 mei overigens ook twee vogels in de Ezumakeeg. Wat betreft de breedte van de verticale witte streep op de zijborst / flank: ik twijfel er niet aan dat er inderdaad twee vogels in de Hardenhoek zitten, maar bij de Prunje-vogel is me opgevallen dat de hoeveelheid wit die je ziet in zekere mate afhangt van wat de houding van de vogel is. Ik heb foto's waar het een hele brede streep is, maar ook foto's waar het beduidend minder lijkt. Neemt niet weg dat er zeker verschillen per individu zijn. Hier een plaatje van een Amerikaanse Wintertaling van de Anna-Friso inlaag op Noord-Beveland in maart 2009 die wel een heel zuinig streepje wit had: http://www.pbase.com/corstiaan/image/110395737

Groet,

Corstiaan

Rob Halff

#10418
Citaat van: Jarinka op april 16, 2011, 20:14:18 PM
En verspreid over Nederland zitten er flink veel Amerikaanse Wintertalingen. Polder Hardenhoek (NB), Harderbroek (FL), Prunje (ZL)... In totaal dus vier stuks?

Meer zelfs...want naast de twee vogels in polder Hardenhoek, de vogel van de Prunje, en het Harderbroek natuurlijk ook afgelopen week een vogel in het Lauwersmeer! Komt het totaal zelfs tot vijf verschillende vogels...!

HJDT

Citaat van: Marnix op april 16, 2011, 19:59:01 PM
Citaat van: theomuusse op april 16, 2011, 19:48:01 PM
Eerste keer in NL, meer dan 1 vogel op 1 plek?

Nee, in april 1995 (6-20 april) zaten er ook 2 mannetjes bij elkaar in de Lauwersmeer op het Roodkeelplasje en op het Jaap Deensgat.
Maar het blijft natuurlijk leuk!

En als ik me niet vergis waren er vorig jaar tijdens de TOH vogeldag ook al meldingen van twee vogels?

EDIT: Oeps: zie dat Corstiaan hierboven hetzelfde zegt.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

theomuusse

Zowel bij de al aanvaarde gevallen, noch bij de nog te behandelen vogels zie ik meer dan 1 vogel staan...
Ook geen overlappende data.

Theo

Folkert Jan

Citaat van: dralion13 op april 16, 2011, 20:29:36 PM
Invasie van Amerikaanse zwemvliezen (middelse canadees, am. wintertalingen en die ringsnaveleend) Is er een tijdje geleden slecht weer geweest in amerika?
Zouden er ook andere amerikaanse vogels overgekomen zijn?

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben:
hier een bericht van www.nu.nl

WASHINGTON - Het dodental als gevolg van het noodweer met tornado's, dat sinds donderdag het midden, zuiden en oosten van de Verenigde Staten teistert, is zaterdag gestegen tot 22. Dat meldden Amerikaanse media zaterdag.

Volgens een bericht op de radio trekt het noodweer verder naar de oostkust.
Misschien nog wel meer leuke eendjes voor ons ( am smient, blauwvleugel, ongeclipte grote tafeleend of ook zon am zee-eend of wie weet witkeelgors of zanggors ) ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rein Genuït

Citaat van: rnbflavour op april 17, 2011, 09:16:59 AM
Citaat van: dralion13 op april 16, 2011, 20:29:36 PM
Invasie van Amerikaanse zwemvliezen (middelse canadees, am. wintertalingen en die ringsnaveleend) Is er een tijdje geleden slecht weer geweest in amerika?
Zouden er ook andere amerikaanse vogels overgekomen zijn?

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben:
hier een bericht van www.nu.nl

WASHINGTON - Het dodental als gevolg van het noodweer met tornado's, dat sinds donderdag het midden, zuiden en oosten van de Verenigde Staten teistert, is zaterdag gestegen tot 22. Dat meldden Amerikaanse media zaterdag.

Volgens een bericht op de radio trekt het noodweer verder naar de oostkust.
Misschien nog wel meer leuke eendjes voor ons ( am smient, blauwvleugel, ongeclipte grote tafeleend of ook zon am zee-eend of wie weet witkeelgors of zanggors ) ;)
De eenden die er nu zitten zijn er al een tijdje en hebben dus niets met dit noodweer te maken. Deze tornado's gaan maar over een zeer smalle strook in de staten Arkansas, Mississipi en Alabama, onze zoon die op dit moment in het midden van de staat Arkansas zit heeft er niet meer van meegekregen dan een stevig briesje. Het zal dan ook geen invloed hebben op het hiernaar komen van Dwaalgasten. Oceaandepressies en Orkanen kunnen wel van invloed hierop zijn maar dat duurt nog weer even.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Folkert Jan

Citaat van: rlhgenuit op april 17, 2011, 17:53:26 PM
Citaat van: rnbflavour op april 17, 2011, 09:16:59 AM
Citaat van: dralion13 op april 16, 2011, 20:29:36 PM
Invasie van Amerikaanse zwemvliezen (middelse canadees, am. wintertalingen en die ringsnaveleend) Is er een tijdje geleden slecht weer geweest in amerika?
Zouden er ook andere amerikaanse vogels overgekomen zijn?

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben:
hier een bericht van www.nu.nl

WASHINGTON - Het dodental als gevolg van het noodweer met tornado's, dat sinds donderdag het midden, zuiden en oosten van de Verenigde Staten teistert, is zaterdag gestegen tot 22. Dat meldden Amerikaanse media zaterdag.

Volgens een bericht op de radio trekt het noodweer verder naar de oostkust.
Misschien nog wel meer leuke eendjes voor ons ( am smient, blauwvleugel, ongeclipte grote tafeleend of ook zon am zee-eend of wie weet witkeelgors of zanggors ) ;)
De eenden die er nu zitten zijn er al een tijdje en hebben dus niets met dit noodweer te maken. Deze tornado's gaan maar over een zeer smalle strook in de staten Arkansas, Mississipi en Alabama, onze zoon die op dit moment in het midden van de staat Arkansas zit heeft er niet meer van meegekregen dan een stevig briesje. Het zal dan ook geen invloed hebben op het hiernaar komen van Dwaalgasten. Oceaandepressies en Orkanen kunnen wel van invloed hierop zijn maar dat duurt nog weer even.

Ah duidelijk.....
Heb zelf geen connecties aldaar en kon me voorstellen dat het noodweer niet van de 1 op andere dag kwam dus dat die eenden eerder door slecht weer hier zijn beland..
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Vandaag de AmWita weer gevonden in de Lauwersmeer, maar volgens Rommert goed mogelijk een andere vogel vanwege een minder breed verticaal streepje.

Dat zou het totaal op 6 brengen.
Tevens minstens 3 in Engeland en 3 in Denemarken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Graag jullie mening over deze kwikstaart


http://waarneming.nl/waarneming/view/53590518





Beschrijving geluid klinkt ook niet erg verkeerd
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

Citaat van: theomuusse op april 17, 2011, 08:19:14 AM
Zowel bij de al aanvaarde gevallen, noch bij de nog te behandelen vogels zie ik meer dan 1 vogel staan...
Ook geen overlappende data.

Theo

Hoi Theo, Marnix heeft wel gelijk hoor, in de "lijst van Arnoud" (overzicht aanvaarde gevallen Nederland bijgewerkt tot 2010) staat 1 geval die betrekking had op 2 vogels, dan dat is dat geval uit april 1995. Het verbaast me overigens dat de Amerikaanse Wintertaling van 2008 en 2009 in de Biesbosch als losse gevallen zijn aanvaard, zeker kijkend naar andere gevallen (Texel 2008 en 2009)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op april 17, 2011, 19:47:43 PM
Graag jullie mening over deze kwikstaart


http://waarneming.nl/waarneming/view/53590518





Beschrijving geluid klinkt ook niet erg verkeerd

Bij dit soort waarnemingen is het van belang het geluid goed op te nemen: verwisseling is immers mogelijk met de zang van o.a. flava die veel kan lijken op de roep van zuidelijke 'gele kwikstaarten'. En uit de beschrijving is dat niet af te leiden.....Maar wat vind je er zelf van Folkert Jan?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rickschonewille

#10428
http://waarneming.nl/waarneming/view/53590903
Gisteren zijn er ook bij Venlo 4 Kuifleeuweriken gemeld, door 2 waarnemers zelfs. Dus wellicht zitten er dan toch nog 4. Of hij hoort misschien eerder thuis in foutieve determinatie...

hiskodevries

Citaat van: Bas vd Burg op april 17, 2011, 21:09:21 PM
Citaat van: theomuusse op april 17, 2011, 08:19:14 AM
Zowel bij de al aanvaarde gevallen, noch bij de nog te behandelen vogels zie ik meer dan 1 vogel staan...
Ook geen overlappende data.

Theo

Hoi Theo, Marnix heeft wel gelijk hoor, in de "lijst van Arnoud" (overzicht aanvaarde gevallen Nederland bijgewerkt tot 2010) staat 1 geval die betrekking had op 2 vogels, dan dat is dat geval uit april 1995. Het verbaast me overigens dat de Amerikaanse Wintertaling van 2008 en 2009 in de Biesbosch als losse gevallen zijn aanvaard, zeker kijkend naar andere gevallen (Texel 2008 en 2009)
http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/803?code=4
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rickschonewille


JohanvantBosch

Op de Kamperhoek vandaag blijkbaar weer een Steppenkiekendief...
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=47&land=1&site=0&datum=20110418&taal=1

Ben benieuwd of er weer foto's zijn.

jonas D

#10432
Citaat van: JohanvantBosch op april 18, 2011, 22:46:29 PM
Op de Kamperhoek vandaag blijkbaar weer een Steppenkiekendief...
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=47&land=1&site=0&datum=20110418&taal=1

Ben benieuwd of er weer foto's zijn.

Staat alleszins op de site dat er foto's zijn www.ketelbrug.nl dagboek 2011
Groeten,
Jonas

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

GijsB

Ik kan de foto niet vinden hoor, alleen van een eerdere steppekiek
Gijs

Jan vH

Citaat van: dralion13 op april 19, 2011, 16:17:06 PM
Ik kan de foto niet vinden hoor, alleen van een eerdere steppekiek

Klopt, ik ook niet. Maar er staat wel dat er foto's zijn gemaakt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Martijn Bot


Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Sander Haak

Op DBA werd om 15.44 een paartje Steltkluten gemeld in de Waverhoek bij Botshol. Nog niet gezien op waarneming.nl

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=29823&page=1
Groet, Sander Haak (Woerden)

C.Dekker

net een steppenkiek gemeld vanuit ezumakeeg noord op dba
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock