Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thomas van der Es

Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Rikstar

schaarsheden zoals poelruiter en steltkluut. vogels die ik ieder jaar wel heb in nederland maar nu toch echt moet gaan missen.

Citaat van: guusp op april 10, 2011, 20:54:14 PM
Citaat van: Rikstar op april 10, 2011, 19:17:13 PMNu ik in Schotland zit moet ik dit soort zeldzaamheden toch wel missen.
Welke zeldzaamheden?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Guus Peterse

Daar zal toch wel het een en ander tegenoverstaan?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JohanvantBosch

Leuk, die Ringsnaveleenden vandaag bij de Krammersluizen en gisteren in de Weerribben. Die in de Weerribben bleek er op 8 april ook al te zitten, alleen als escape ingevoerd: http://waarneming.nl/waarneming/view/53275764

Corstiaan Beeke

Vanmiddag tegen vier uur ontdekte ik (op zoek naar Strandplevieren) een mannetje Amerikaanse Wintertaling in de Prunje, Schouwen-Duiveland, Zeeland. Dat die beesten ons land vooral in maart-april in ons kikkerlandje verzeild raken wisten we natuurlijk al, maar ik vond wel opvallend dat het al mijn derde in de Prunje was (van de zes die ik in NL gezien heb). Een snelle blik in de database van deze site leert dat de Lauwermeer (ca. 10 gevallen) en Texel (6 gevallen) het nog beter doen.

gr

Corstiaan

theomuusse

Is een dagtotaal van 97 cetti's zangers zwaar genoeg voor deze draad?
Vandaag is mij dat gelukt namelijk!

Theo

JohanvantBosch

Citaat van: theomuusse op april 13, 2011, 21:05:35 PM
Is een dagtotaal van 97 cetti's zangers zwaar genoeg voor deze draad?
Vandaag is mij dat gelukt namelijk!

Theo

Dan heb je goed je best gedaan. Ik ben onder de indruk!  O0

Justin Jansen

Citaat van: theomuusse op april 13, 2011, 21:05:35 PM
Is een dagtotaal van 97 cetti's zangers zwaar genoeg voor deze draad?
Vandaag is mij dat gelukt namelijk!

Theo
Pas vanaf de 100 Theo!
(ik heb er ooit een schamele 10 of zo gezien/gehoord in Nl)
M.v.g., Justin Jansen


frankneijts

Citaat van: Corstiaan op april 13, 2011, 20:44:29 PM
Vanmiddag tegen vier uur ontdekte ik (op zoek naar Strandplevieren) een mannetje Amerikaanse Wintertaling in de Prunje, Schouwen-Duiveland, Zeeland. Dat die beesten ons land vooral in maart-april in ons kikkerlandje verzeild raken wisten we natuurlijk al, maar ik vond wel opvallend dat het al mijn derde in de Prunje was (van de zes die ik in NL gezien heb). Een snelle blik in de database van deze site leert dat de Lauwermeer (ca. 10 gevallen) en Texel (6 gevallen) het nog beter doen.

gr

Corstiaan

Proficiat Corstiaan!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: theomuusse op april 13, 2011, 21:05:35 PM
Is een dagtotaal van 97 cetti's zangers zwaar genoeg voor deze draad?
Vandaag is mij dat gelukt namelijk!

Theo

Mooi hoor Theo.... ! Maar ik denk dat ik dat toch eens kom checken daar...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

lennartv

Citaat van: frankneijts op april 13, 2011, 21:45:12 PM
Citaat van: Corstiaan op april 13, 2011, 20:44:29 PM
Vanmiddag tegen vier uur ontdekte ik (op zoek naar Strandplevieren) een mannetje Amerikaanse Wintertaling in de Prunje, Schouwen-Duiveland, Zeeland. Dat die beesten ons land vooral in maart-april in ons kikkerlandje verzeild raken wisten we natuurlijk al, maar ik vond wel opvallend dat het al mijn derde in de Prunje was (van de zes die ik in NL gezien heb). Een snelle blik in de database van deze site leert dat de Lauwermeer (ca. 10 gevallen) en Texel (6 gevallen) het nog beter doen.

gr

Corstiaan

Proficiat Corstiaan!

En bedankt voor de ontdekking!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Folkert Jan

Even door de vertaalmachine :P

(ik hoop dat er mensen zijn die goed duits kunnen, want hier bak ik niks van)

Sorry voor het duits: de informatie die ik heb gezien in het gebied  label: de eerste indruk was een kleine valk, die uit het lichaam ging  naar mij uit de veren en rode voeten moest eerst een mannelijke merlin  denken. vervolgens heb ik de drie foto's (in het geloof, te  fotograferen een merlin) en dan pas merkte dat de vogel helder  rood-bruine voorvleugels gehad. dan is het allemaal zo snel gegaan, dat  ik helaas te weinig verenkleed details ontdekt. de blauwe vleugel van  de advertentie doos. mannelijk, noch heb ik gezien dat de tegenhanger  van de torenvalk. in de streek waar ik ben niet zitten (omdat de top  werd overschaduwd) waargenomen in de vlucht donkere vlekken op de  voorvleugels. ik betekende ook een lagere liever gewoon ontslagen,  pure-grijze hoofd te hebben gezien met heldere gekleurde keel en streak  zonder baard (maar zie foto 2). de bodem was opvallend perzikkleurige  licht en bijna geen donkere plekken (zie ook de zetel van foto's).  tijdens de vlucht heb ik nog steeds heel licht gekleurde vleugels met  zwarte afgezet merkte armschwingenspitzen. ja, op het terrein heb ik  niets gezien, dat zou hebben uitgesproken tegen een mannelijke kleine  torenvalk, hoewel ik niet herkend alle details. als alleen de oneven  aangegeven bart streif "in de tweede foto.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bas vd Burg

De locatie is overigens in Duitsland (en niet Gelderland)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rikstar

wat iedereen ook zegt.
Ik vind hem er in ieder geval wel spannend uitziet! van achter deze crappy computer.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Certhia

Even snel vertaald. Excuses voor onjuistheden die eventueel ontstaan zijn door de vertaling maar t dekt de lading denk ik redelijk:


De door mij in t veld waargenomen kenmerken: eerste indruk was een kleine valk die qua bouw op een roodpoot leek en me qua kleed aan een mannetje Smelleken deed denken. Ik heb toen de drie foto's gemaakt (in de veronderstelling een Smelleken te fotograferen) en daarna pas gezien dat de vogel lichte roodbruine voorvleugels had. Daarna ging alles zo snel dat ik helaas te weinig kleeddetails herkent hebt. Het blauwe vleugelveld van adult mannetje Kleine torenvalk heb ik net zo min gezien als dat ik torenvalk heb kunnen uitsluiten. In het veld heb ik zowel in zit (toen de bovenzijde in de schaduw viel) als in vlucht donkere vlekken op de voorvleugel gezien. Ook meende ik aan de onderzijde een recht begrensde, lichtgrijze kop met een eenkleurige lichte keel zonder baardstreep te hebben gezien (zie echter foto 2). De onderzijde was opvallend licht perzikkleurig en vrijwel zonder vlekken (zie de foto's in zit). In de vlucht zijn me nog de zeer lichte ondervleugels begrensd door de zwart armpentoppen opgevallen. Ook heb ik in t veld niets gezien dat tegen een mannetje Kleine torenvalk sprak, ook al heb ik niet alle details gezien. Rest nu nog de nauwelijks aangeduide baardstreep op foto twee.

Jarinka

Citaat van: rnbflavour op april 15, 2011, 15:26:07 PM(ik hoop dat er mensen zijn die goed duits kunnen, want hier bak ik niks van)
Goed Duits niet, maar voldoende om het te kunnen vertalen:

De kenmerken die ik ter plaatse heb gezien:
De eerste indruk was een kleine valk, die qua lichaamsbouw leek op Roodpoot(valk) en me wat betreft het verenkleed eerst aan een man Smelleken deed denken. Ik heb toen die drie foto's gemaakt (in de overtuiging een Smelleken te fotograferen) en daarna voor het eerst gezien dat de vogel fel roodbruine voorvleugels had. Toen ging alles zo snel, dat ik helaas te weinig kleedkenmerken heb gezien. Het blauwachtige vleugelveld van adulte mannetjes (Kleine Torenvalk) heb ik niet gezien, maar het bruin van mannetjes Torenvalk ook niet.. (zeer vrij vertaald)
Ter plaatse heb ik noch in zit (toen zat de bovenkant in de schaduw), noch in vlucht donkere vlekken op de voorvleugels gezien. Bovendien meen ik van onderen een tamelijk rechte scheiding, een zuiver grijze kop met effen lichte keel en zonder baardstreep gezien te hebben (zie foto 2). De onderzijde was overwegend licht perzikkleurig en vrijwel zonder donkere vlekken (zie foto's in zit). In vlucht zijn mij verder zeer lichte ondervleugels met scherp afgetekende zwarte Armschwingenspitzen (armpennen, of toch handpennen?) opgevallen.
Ik heb ter plaatse niets gezien wat tegen een mannelijke Kleine Torenvalk pleit, zelfs nu ik niet alle details gezien heb. Dan blijft alleen de raar aangegeven "baardstreep" op de tweede foto over.
Groeten, Jarinka Heijink

snwja3

Citaat van: Rikstar op april 15, 2011, 15:58:12 PM
wat iedereen ook zegt.
Ik vind hem er in ieder geval wel spannend uitziet! van achter deze crappy computer.

Met die paar pixels ziet elke Torenvalk er spannend uit ......
Wietze Janse

Certhia

Ik zie er slechts een Smelleken in

theomuusse

Citaat van: Certhia op april 15, 2011, 16:03:42 PM
Ik zie er slechts een Smelleken in

Au.
Dat is nou niet wat ik aan de jizz zie.
Toren/ Kl Toren past gezien de verhoudingen toch veel beter!

Theo

Edwin Russer

In ieder geval is er bij onze oosterburen een discussie opgestart.

http://www.club300.de/forum/forum_topic.php?id=1194


Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rikstar

ik wou net zeggen, smelleken zie ik er toch ook echt niet in.

Citaat van: theomuusse op april 15, 2011, 16:15:37 PM
Citaat van: Certhia op april 15, 2011, 16:03:42 PM
Ik zie er slechts een Smelleken in

Au.
Dat is nou niet wat ik aan de jizz zie.
Toren/ Kl Toren past gezien de verhoudingen toch veel beter!

Theo
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rikstar

kunnen ze niet veel beter zoeken  ;D

Citaat van: Edwin Russer op april 15, 2011, 16:50:50 PM
In ieder geval is er bij onze oosterburen een discussie opgestart.

http://www.club300.de/forum/forum_topic.php?id=1194
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Zou dit torenvalkending niet beter verplaatst kunnen worden naar de 'Western Palearctic'?


Herman van der Meer

GijsB

Volledig afsplitsen lijkt me beter
Gijs

Bart van Hoogstraten

#10407
Dit lijkt me wel een interessante ontwikkeling:
In Gulpen/Wittem terug van weg geweest maar nu plots 3 stuks: http://waarneming.nl/waarneming/view/53540584
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Albert de Jong

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 15, 2011, 21:12:04 PM
Dit lijkt me wel een interessante ontwikkeling:
In Gulpen/Wittem terug van weg geweest maar nu plots 3 stuks: http://waarneming.nl/waarneming/view/53540584

En erg vroeg. Ik denk dat één der feno-agenten zo meteen gaat reageren....
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012