Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Sluijter

.

Folkert Jan

De draaihals vanmiddag niet weer kunnen vinden.
Zonder te weten dat er 1 gezien was de gehele middag het oostelijk deel over de kop gegooid, drooggelegd en leeggekamd maar geen draaihals meer kunnen vinden. Wel een beflijster en rouwkwik.

Overigens op lauwersmeer.com een melding van een vangst van een draaihals
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rob Halff

Citaat van: rnbflavour op april 07, 2011, 18:56:03 PM
De draaihals vanmiddag niet weer kunnen vinden.
Zonder te weten dat er 1 gezien was de gehele middag het oostelijk deel over de kop gegooid, drooggelegd en leeggekamd maar geen draaihals meer kunnen vinden. Wel een beflijster en rouwkwik.

Overigens op lauwersmeer.com een melding van een vangst van een draaihals

Ik zou hem invoeren als 0 waarneming FJ! Altijd leuk om later nog eens terug te zien dat je op die dag een Draaihals gedipt hebt in de Eemshaven  ;D

dupont

Ik zou er tevens een Steppekiek bij melden. Die dingen zijn rond deze tijd zo rete-algemeen dat je vast een langsvliegend exemplaar gemist hebt!  :blink:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HJDT

Tjonge, wat ontzettend flauw die laatste twee bijdragen. . .

Bram even een vraagje: waarom heb je die Poelruiter niet gewoon op de pieper geslingerd of dat iemand anders laten doen?? Niet dat het een superzeldzaamheid is maar ik was vlak in de buurt en had heel graag direct geweten dat dit beest er zat dan had ik mijn geplande weg (die sowieso al langs Tienhoven liep) enigszins aangepast.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Bram Rijksen

Iets doorpiepen, hoe moet dat ook alweer..? Ik heb direkt de inspreeklijn gebeld, en keurig de details doorgegeven. Alleen wel de verkeerde..: 'Nieuwkoop' is geen 'Tienhoven' natuurlijk. Maar op het moment dat de inspreeklijn wordt gebruikt, wordt het systeem doorgaans toch ook in no-time geactiveerd? Als dat niet het geval is, zou ik me toch weer eens in de materie moeten verdiepen..

Rommert

Hallo,

Nu er een tweede Grijze gors is waargenomen in Nederland is het misschien leuk om het verhaaltje nog eens te lezen wat ik schreef na het eerste geval.
Je kunt het vinden door op mijn site http://lauwersmeer.com op de hoofdpagina de knoppen Vogelverhalen en dan Rottumerplaat in te drukken.

Groeten,

Rommert.

HJDT

Citaat van: Bram Rijksen op april 07, 2011, 20:45:55 PM
Iets doorpiepen, hoe moet dat ook alweer..? Ik heb direkt de inspreeklijn gebeld, en keurig de details doorgegeven. Alleen wel de verkeerde..: 'Nieuwkoop' is geen 'Tienhoven' natuurlijk. Maar op het moment dat de inspreeklijn wordt gebruikt, wordt het systeem doorgaans toch ook in no-time geactiveerd? Als dat niet het geval is, zou ik me toch weer eens in de materie moeten verdiepen..

Tja, ik weet niet of jij de melding vandaag ontvangen hebt maar ik niet, hij is dus niet gepiept en al helemaal niet "in no-time". . . . Verdiep je dus maar in de materie zou ik zeggen, de volgende keer is het een echt zware soort!!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

snwja3

#10358
Citaat van: Bram Rijksen op april 07, 2011, 20:45:55 PM
Iets doorpiepen, hoe moet dat ook alweer..? Ik heb direkt de inspreeklijn gebeld, en keurig de details doorgegeven. Alleen wel de verkeerde..: 'Nieuwkoop' is geen 'Tienhoven' natuurlijk. Maar op het moment dat de inspreeklijn wordt gebruikt, wordt het systeem doorgaans toch ook in no-time geactiveerd? Als dat niet het geval is, zou ik me toch weer eens in de materie moeten verdiepen..

Bram, dan moet een van de beheerders handmatig de waarneming doorzetten. Als je (als admin) druk aan het werk bent komen Poelruiters (en soorten van dat kaliber) wat later door, dan pak je alleen de echte knallers direct op. En de eerste ging verkeerd (Nieuwkoop) en die moest vervangen worden door de juiste plek, kost ook weer wat tijd.
Ofwel:
- voorkeur om het zelf even door te geven; gelijk de juiste plek, info en doorgezet
- laat me maar weten als je nog een 'push' nodigt hebt hoe te piepen

En hij is inderdaad niet gepiept (alleen op het web gezet), deze had beslist gepiept mogen/moeten worden.
Wietze Janse

UtrechtsVogelNet

Hoi, ik heb hetzelfde probleem als Bram vrees ik: hoe moet je tegenwoordig iets doorpiepen?? Het geklooi met de codes weet ik nog wel, maar nu het makkelijker is geworden , snap ik het niet meer  :) :rolleye: :D

Thanks, Phil

Lonnie Bregman

De Steppekiek is ook bij telpost Ketelbrug/Kamperhoek waargenomen, precies volgens de noordoost-route die hij over Almere ook volgde.

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=47&land=1&site=0&datum=20110407&taal=1
Groeten, Lonnie Bregman

snwja3

#10361
Citaat van: UtrechtsVogelNet op april 07, 2011, 21:38:52 PM
Hoi, ik heb hetzelfde probleem als Bram vrees ik: hoe moet je tegenwoordig iets doorpiepen?? Het geklooi met de codes weet ik nog wel, maar nu het makkelijker is geworden , snap ik het niet meer  :) :rolleye: :D

Thanks, Phil

Staat allemaal hier beschreven: http://www.dutchbirdalerts.nl/news.action?id=41
Dit is voor Windows Mobile telefoon (t/m versie 6.5). Heb je Android/Iphone dan sla je stap 1 en 2 over en begin je met stap 3 in je eigen browser (dus nog gemakkelijker!).
Niet-leden kunnen nog niet mobiel doorgeven (alleen via PC of inspreken vogellijn 010-428 1212) maar hopelijk binnen afzienbare tijd ook.

ps. jeugd heeft (in het algemeen) geen problemen, veel ouderen gelukkig ook niet, maar er blijven er altijd een paar hangen  ;) (is geen probleem, maar vaak meer de angst voor het onbekende dan het niet kunnen!), maar de ontwikkelingen gaan verder!
En je kan rustig oefenen, zolang je in het laatste scherm maar niet op <opslaan> of <verzenden> klikt.
Wietze Janse

Guus Peterse

Ik heb nog steeds een dermate eenvoudig mobieltje dat het voorlopig wel bij doorbellen naar de inspreeklijn zal blijven. En dan moet ik 'm ook nog niet thuis laten liggen zoals vanavond. Gelukkig zat er toch geen poelruiter meer bij Tienhoven dus ik had niks door te bellen. En zo zijn we weer terug bij waar het hier eigenlijk om gaat.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Gaxiola

Citaat van: lonnie20 op april 07, 2011, 21:50:48 PM
De Steppekiek is ook bij telpost Ketelbrug/Kamperhoek waargenomen, precies volgens de noordoost-route die hij over Almere ook volgde.

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=47&land=1&site=0&datum=20110407&taal=1

Mervyn Roos heeft hem zoals gewoonlijk afgeplaat:

http://www.ketelbrug.nl/Dagboek%202011/frame_dagboek_2011.htm  :o
Ben Gaxiola

Theovanv

Theo van Veenendaal

Steven Wytema

Citaat van: Ben Gaxiola op april 08, 2011, 00:40:43 AM
Citaat van: lonnie20 op april 07, 2011, 21:50:48 PM
De Steppekiek is ook bij telpost Ketelbrug/Kamperhoek waargenomen, precies volgens de noordoost-route die hij over Almere ook volgde.

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=47&land=1&site=0&datum=20110407&taal=1

Mervyn Roos heeft hem zoals gewoonlijk afgeplaat:

http://www.ketelbrug.nl/Dagboek%202011/frame_dagboek_2011.htm  :o
Dan heeft ie in dat uur toch een ruime 40 km afgelegd!! Lekker doorgevlogen voor een kiek.
Steven Wytema


Edwin Russer

Citaat van: UtrechtsVogelNet op april 07, 2011, 21:38:52 PM
Hoi, ik heb hetzelfde probleem als Bram vrees ik: hoe moet je tegenwoordig iets doorpiepen?? Het geklooi met de codes weet ik nog wel, maar nu het makkelijker is geworden , snap ik het niet meer  :) :rolleye: :D

Thanks, Phil
Kom op Phil, dat je een digibeet bent was mij inmiddels wel duidelijk geworden 8) De software installeren om je waarnemingen door te geven/piepen vereist wellicht enige handigheid (hangt dus van je telefoon af), per slot van rekening heb ik daar ook gebruik van gemaakt door mijn handige digitale buurjongen in te schakelen. Maar om een waarneming door te geven, dat kan zelfs mijn nichtje van vijf wel voor elkaar krijgen :P
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Corstiaan Beeke

Citaat van: UtrechtsVogelNet op april 07, 2011, 21:38:52 PM
Hoi, ik heb hetzelfde probleem als Bram vrees ik: hoe moet je tegenwoordig iets doorpiepen?? Het geklooi met de codes weet ik nog wel, maar nu het makkelijker is geworden , snap ik het niet meer  :) :rolleye: :D

Thanks, Phil

Jongens jongens... zo moeilijk is het toch niet... Mijn telefoon is ook niet erg geschikt om iets te piepen of piepjes te ontvangen. Aangezien ik mijn rondjes vooral in de regio (lees: Zeeland, Deltagebied) maak en hier ook de leuke soorten mee pik, heb ik er ook niet zo'n behoefte aan. Als ik iets leuks heb, bel of sms ik dat meteen door naar bevriende vogelaars in de regio, en in het geval van een echt schaarse soort of een zeldzaamheid vraag ik meteen om deze waarneming te piepen. Dat is tot op heden altijd prima gegaan, binnen enkele minuten was de piep de lucht in. Dus Bram: bel bij je volgende vondst Ies Meeuwmeester  ;D  en vraag hem / draag hem op je melding wereldkundig te maken...

Bram Rijksen

Citaat van: Corstiaan op april 08, 2011, 16:45:59 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op april 07, 2011, 21:38:52 PM
Hoi, ik heb hetzelfde probleem als Bram vrees ik: hoe moet je tegenwoordig iets doorpiepen?? Het geklooi met de codes weet ik nog wel, maar nu het makkelijker is geworden , snap ik het niet meer  :) :rolleye: :D

Thanks, Phil

Jongens jongens... zo moeilijk is het toch niet... Mijn telefoon is ook niet erg geschikt om iets te piepen of piepjes te ontvangen. Aangezien ik mijn rondjes vooral in de regio (lees: Zeeland, Deltagebied) maak en hier ook de leuke soorten mee pik, heb ik er ook niet zo'n behoefte aan. Als ik iets leuks heb, bel of sms ik dat meteen door naar bevriende vogelaars in de regio, en in het geval van een echt schaarse soort of een zeldzaamheid vraag ik meteen om deze waarneming te piepen. Dat is tot op heden altijd prima gegaan, binnen enkele minuten was de piep de lucht in. Dus Bram: bel bij je volgende vondst Ies Meeuwmeester  ;D  en vraag hem / draag hem op je melding wereldkundig te maken...
Helemaal mee eens Corstiaan. Totnogtoe een uitstekende en beproefde methode; Ies heeft zo al e.e.a. voor me op de pieper geslingerd. Waar ik een beetje huiverig voor ben: als ik echt helemaal up-to-date ben en op volle oorlogssterkte in het veld iedere zeldzaamhedi binnen 20 seconden wereldkundig kan maken, zal je zien dat ik zelf niks meer ontdek... (" 't Is allemaal spiegiesj")

Martijn Bot

Zwarte Rotgans is nou niet meteen een charismatische en al helemaal geen voor dit topic noemenswaardige soort, maar 11 vogels op 1 Waddeneiland (Ameland) mag toch best even worden genoemd. Dat geldt ook voor het Vaaltje vandaag bij Ameland, trouwens;  in april volgens mij zeldzamer dan, neom eens wat, Steppekiek. Rommert was verantwoordelijk voor beide waarnemingen, zie www.lauwersmeer.com

jonas D

Op het lauwersmeer wordt een amerikaanse wintertaling gemeld
Groeten,
Jonas

snwja3

Citaat van: Bram Rijksen op april 08, 2011, 17:58:25 PM
Citaat van: Corstiaan op april 08, 2011, 16:45:59 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op april 07, 2011, 21:38:52 PM
Hoi, ik heb hetzelfde probleem als Bram vrees ik: hoe moet je tegenwoordig iets doorpiepen?? Het geklooi met de codes weet ik nog wel, maar nu het makkelijker is geworden , snap ik het niet meer  :) :rolleye: :D

Thanks, Phil

Jongens jongens... zo moeilijk is het toch niet... Mijn telefoon is ook niet erg geschikt om iets te piepen of piepjes te ontvangen. Aangezien ik mijn rondjes vooral in de regio (lees: Zeeland, Deltagebied) maak en hier ook de leuke soorten mee pik, heb ik er ook niet zo'n behoefte aan. Als ik iets leuks heb, bel of sms ik dat meteen door naar bevriende vogelaars in de regio, en in het geval van een echt schaarse soort of een zeldzaamheid vraag ik meteen om deze waarneming te piepen. Dat is tot op heden altijd prima gegaan, binnen enkele minuten was de piep de lucht in. Dus Bram: bel bij je volgende vondst Ies Meeuwmeester  ;D  en vraag hem / draag hem op je melding wereldkundig te maken...

Helemaal mee eens Corstiaan. Totnogtoe een uitstekende en beproefde methode; Ies heeft zo al e.e.a. voor me op de pieper geslingerd. Waar ik een beetje huiverig voor ben: als ik echt helemaal up-to-date ben en op volle oorlogssterkte in het veld iedere zeldzaamhedi binnen 20 seconden wereldkundig kan maken, zal je zien dat ik zelf niks meer ontdek... (" 't Is allemaal spiegiesj")

Daar heeft DB een praatgroepje voor Bram, en anders gaan we even bij hofleverancier Jaap D langs voor wat pilletjes.  ;)
Wietze Janse

Rein Genuït

Citaat van: snwja3 op april 09, 2011, 18:48:16 PM
Citaat van: Bram Rijksen op april 08, 2011, 17:58:25 PM
Citaat van: Corstiaan op april 08, 2011, 16:45:59 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op april 07, 2011, 21:38:52 PM
Hoi, ik heb hetzelfde probleem als Bram vrees ik: hoe moet je tegenwoordig iets doorpiepen?? Het geklooi met de codes weet ik nog wel, maar nu het makkelijker is geworden , snap ik het niet meer  :) :rolleye: :D

Thanks, Phil

Jongens jongens... zo moeilijk is het toch niet... Mijn telefoon is ook niet erg geschikt om iets te piepen of piepjes te ontvangen. Aangezien ik mijn rondjes vooral in de regio (lees: Zeeland, Deltagebied) maak en hier ook de leuke soorten mee pik, heb ik er ook niet zo'n behoefte aan. Als ik iets leuks heb, bel of sms ik dat meteen door naar bevriende vogelaars in de regio, en in het geval van een echt schaarse soort of een zeldzaamheid vraag ik meteen om deze waarneming te piepen. Dat is tot op heden altijd prima gegaan, binnen enkele minuten was de piep de lucht in. Dus Bram: bel bij je volgende vondst Ies Meeuwmeester  ;D  en vraag hem / draag hem op je melding wereldkundig te maken...

Helemaal mee eens Corstiaan. Totnogtoe een uitstekende en beproefde methode; Ies heeft zo al e.e.a. voor me op de pieper geslingerd. Waar ik een beetje huiverig voor ben: als ik echt helemaal up-to-date ben en op volle oorlogssterkte in het veld iedere zeldzaamhedi binnen 20 seconden wereldkundig kan maken, zal je zien dat ik zelf niks meer ontdek... (" 't Is allemaal spiegiesj")

Daar heeft DB een praatgroepje voor Bram, en anders gaan we even bij hofleverancier Jaap D langs voor wat pilletjes.  ;)

Of even met dokter Phil praten, die zit toch bij je in de buurt Bram  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

j.steenbergen

En dan op de divan zeker een hoop leuke zeldzaamheden visualiseren, of hallucineren... :rolleye:
Jeroen Steenbergen

Timo Roeke

Leuke waarnemingen vandaag:
Steppekiekendief - Zeeland
Vale gier - Zeeland
12 ijsgorzen - Friesland (waarvan sommige in zomerkleed)
Alpenkauw - Zeeland

via dutchbirdalerts.

Jan vH

Steppekiekendief was niet zeker en ook over de Alpenkauw bestaan twijfels.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankneijts

Poelruiter bij het Beleven (Reusel, ZO-Brabant/De Kempen): http://waarneming.nl/soort/view/307?from=2011-04-10&to=2011-04-10
Opvallend genoeg is die soort hier (Kempen) erg zeldzaam ondanks de aanwezigheid van vele ondiepe watertjes (vennen). Voor zover ik weet is dit pas de 2e waarneming in de 21e eeuw!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

Het is weer voorjaar mensen! ik ben jaloers op jullie met al die leuke voorjaarsvogels. Nu ik in Schotland zit moet ik dit soort zeldzaamheden toch wel missen. succes met vogelen iedereen. :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Guus Peterse

Citaat van: Rikstar op april 10, 2011, 19:17:13 PMNu ik in Schotland zit moet ik dit soort zeldzaamheden toch wel missen.
Welke zeldzaamheden?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015