Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Gaxiola

En tot die tijd zou je een weekje kunnen wachten met het invoeren van je dip.  8)

Citaat van: rnbflavour op april 06, 2011, 10:34:43 AM
Citaat van: fkdeboer op april 06, 2011, 10:05:29 AM
Citaat van: Sander Haak op april 05, 2011, 22:47:19 PM
Als je op Grijze Gors zoekt staat de nulwaarneming er niet eens tussen.

bij m.waarneming.nl verschijnt die wel op de voorpagina...

Dat wist ik niet, zal Hisko vragen er iets aan te doen




Edit: voila http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67838.msg925757.html#msg925757

Nu weer zeldzaamheden zoeken?
Ben Gaxiola

Folkert Jan

Deal  :duim:
Al hoop ik dat ik deze week niet weer iets ga dippen, want mijn diplijst is dit jaar al opgelopen tot 5 soorten.

grote geelpoot (jaarlijst)
ross gans (jaarlijst, bleek escape)
Hutchins (lifer)
Blauwvleugeltaling (lifer)
en nu die grijze gors
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Herman van der Meer

Lonnie Bregman

#10323
Kreeg net (net voor vieren) een belletje over Bruine boszanger op Vlieland. Werd op dat moment gezien door 3 waarnemers, reageerde goed op geluid maar was wel erg vliegerig. Er werd geprobeerd foto's te maken.

Kleine toevoeging: waarnemer leek zeker, maar ik ben niet verantwoordelijk als het er niet één blijkt te zijn. ;)
Groeten, Lonnie Bregman

snwja3

Citaat van: lonnie20 op april 06, 2011, 17:05:49 PM
Kreeg net (net voor vieren) een belletje over Bruine boszanger op Vlieland. Werd op dat moment gezien door 3 waarnemers, reageerde goed op geluid maar was wel erg vliegerig. Er werd geprobeerd foto's te maken.

Hebben ze ook een beschrijving van de vogel en welk geluid maakte de vogel zelf? Zonder dat soort details blijft het wat vaag.
Wietze Janse

Lonnie Bregman

Nee, we hadden dan ook niet echt tijd voor een lang gesprek. Ik zal hem zo weer ff opbellen (ontdekker zou trouwens ook de inspreeklijn bellen, maar weet niet of dat gelukt is).
Groeten, Lonnie Bregman

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Lonnie Bregman

#10327
Heb net weer met de waarnemer gesproken. Allereerst: hij zegt zelf ook dat ie geen topvogelaar is dus helemaal 100% zeker is het niet.

De vogel viel op door het geluid, niet dat ze het meteen herkenden als Bruine boszanger, maar het was een "vreemd" geluid. Daarom gingen ze er dus op af en dit geluid leek op het geluid van de Bruine boszanger dat ze later afspeelden. Toen ze eropaf gingen en de vogel te zien kregen, zagen ze deze kenmerken:

- roodachtige poten
- duidelijke wenkbrauwstreep
- "andere", ook wat bruinere, indruk

De vogel reageerde steeds (sterk?) op het geluid dat werd afgespeeld, maar riep niet meer terug.
Er zijn foto's gemaakt waarop de vogel vrij duidelijk te zien schijnt te zijn, maar ze hebben daar geen pc dus die kunnen we op z'n vroegst vrijdagavond of anders zaterdag te zien krijgen. De waarnemer zegt hierover: "de vogel is op de foto's herkenbaar, dus als de kenners hem zien kunnen ze zeggen: ja of nee (het is er één of niet)."
De waarneming is ook ingesproken, dus die zal binnenkort wel op dutch birding komen?
Groeten, Lonnie Bregman

GijsB

Citaat van: Justin Jansen op april 06, 2011, 10:14:50 AM
Citaat van: fkdeboer op april 06, 2011, 10:05:29 AM
Citaat van: Sander Haak op april 05, 2011, 22:47:19 PM
Als je op Grijze Gors zoekt staat de nulwaarneming er niet eens tussen.

bij m.waarneming.nl verschijnt die wel op de voorpagina...
Vind het grote onzin om een 0 waarneming in te voeren, moet ik nu ook een 0 waarneming invoeren van spotvogel want die zat vandaag niet in mijn tuin (althans tot nu toe)?


Bij zeldzaamheden snap ik het wel
Heb wel eens gehad dat ik niet wist of er gezocht was of dat de vogel vertrokken was, als er dan een 0 waarneming is dan weet je dat er gezocht is en dat de vogel niet gevonden is.
Bij algemene soorten slaat het natuurlijk nergens op
Gijs

Justin Jansen

Citaat van: dralion13 op april 06, 2011, 18:08:03 PM
Citaat van: Justin Jansen op april 06, 2011, 10:14:50 AM
Citaat van: fkdeboer op april 06, 2011, 10:05:29 AM
Citaat van: Sander Haak op april 05, 2011, 22:47:19 PM
Als je op Grijze Gors zoekt staat de nulwaarneming er niet eens tussen.

bij m.waarneming.nl verschijnt die wel op de voorpagina...
Vind het grote onzin om een 0 waarneming in te voeren, moet ik nu ook een 0 waarneming invoeren van spotvogel want die zat vandaag niet in mijn tuin (althans tot nu toe)?


Bij zeldzaamheden snap ik het wel
Heb wel eens gehad dat ik niet wist of er gezocht was of dat de vogel vertrokken was, als er dan een 0 waarneming is dan weet je dat er gezocht is en dat de vogel niet gevonden is.
Bij algemene soorten slaat het natuurlijk nergens op
Ik snap niet dat bij een zeldzaamheid je een 0 waarneming zou invoeren?
1). hoe lang gaan we dat volhouden dan, tot hoeveel dagen na een melding?
2). Bij welke soorten?
3). Doen we dat op elke plek waar we gezocht hebben?
3). Waarom niet dan bij feno-soorten.
Kortom grote onzin, met 0 nieuwswaarde, ook niet voor jezelf. Draagt niets bij aan de database die waarneming.nl is.
M.v.g., Justin Jansen


snwja3

#10330
CiteerDe waarneming is ook ingesproken, dus die zal binnenkort wel op dutch birding komen?
De waarneming is helaas nog wat te vaag om dit op DBAlerts te zetten, maar kan alle kanten op (ook de/een goede!). Ben benieuwd naar de foto's ......
Heb de waarnemer ook gesproken, mocht hij eerder gelegenheid hebben krijgen we de foto's, hij zal ook vogelaars ter plekke informeren (als hij ze tegenkomt, hij zit op schoolkamp).
En Lonnie, bedankt voor al je info/moeite, hopelijk zijn er nog mensen daar aan wie ze de foto's kunnen laten zien of vragen daar te gaan kijken.

ps. de plek was camping Lange Paal eerste pad links (vanaf het dorp gezien) aan de waddenzijde.
Wietze Janse

temmie

Citaat van: Justin Jansen op april 06, 2011, 18:39:35 PM
Ik snap niet dat bij een zeldzaamheid je een 0 waarneming zou invoeren?
1). hoe lang gaan we dat volhouden dan, tot hoeveel dagen na een melding?
2). Bij welke soorten?
3). Doen we dat op elke plek waar we gezocht hebben?
3). Waarom niet dan bij feno-soorten.
Kortom grote onzin, met 0 nieuwswaarde, ook niet voor jezelf. Draagt niets bij aan de database die waarneming.nl is.
Zowel bij een zeldzaamheid als bij een algemene soort kan het zeer waardevol zijn (mijns inziens). Om dat te illustreren, twee voorbeelden:

- de algemene soort
Stel dat op bepaalde plekken geen huismus voorkomt (zo had ik er alvast bijna geen in de buurt van Delft waar ik woonde voor een tijdje). Is dat dan niet het vermelden waard dat huismus daar niet voorkomt?

- de zeldzaamheid
Stel dat er een buffelkopeend (of beter nog: een Oostendse Grote Burgemeester) jaar na jaar op een plas/plek overwintert. Is het dan niet noemenswaardig om na een hele week 0-waarnemingen een beter beeld te schetsen van de vertrekdatum van dat beest?
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

August

Graag dat gedoe over nul waarnemingen verplaatsen naar een eigen topic of naar praat maar raak of zo!
August van Rijn

Ben Gaxiola

Citaat van: lonnie20 op april 06, 2011, 17:48:03 PM
Heb net weer met de waarnemer gesproken. Allereerst: hij zegt zelf ook dat ie geen topvogelaar is dus helemaal 100% zeker is het niet.

De vogel viel op door het geluid, niet dat ze het meteen herkenden als Bruine boszanger, maar het was een "vreemd" geluid. Daarom gingen ze er dus op af en dit geluid leek op het geluid van de Bruine boszanger dat ze later afspeelden. Toen ze eropaf gingen en de vogel te zien kregen, zagen ze deze kenmerken:

- roodachtige poten
- duidelijke wenkbrauwstreep
- "andere", ook wat bruinere, indruk

De vogel reageerde steeds (sterk?) op het geluid dat werd afgespeeld, maar riep niet meer terug.
Er zijn foto's gemaakt waarop de vogel vrij duidelijk te zien schijnt te zijn, maar ze hebben daar geen pc dus die kunnen we op z'n vroegst vrijdagavond of anders zaterdag te zien krijgen. De waarnemer zegt hierover: "de vogel is op de foto's herkenbaar, dus als de kenners hem zien kunnen ze zeggen: ja of nee (het is er één of niet)."
De waarneming is ook ingesproken, dus die zal binnenkort wel op dutch birding komen?


De waarnemer zou evt met zijn mobiel een foto kunnen maken van de vogel op het schermpje van zijn camera en deze via zijn mobiel kunnen mailen naar Lonnie. Het resultaat ervan kan best aardig zijn. 
Ben Gaxiola

HPM

Citaat van: August op april 06, 2011, 20:51:26 PM
Graag dat gedoe over nul waarnemingen verplaatsen naar een eigen topic of naar praat maar raak of zo!

Het lijkt menuttiger als je hier een zeldzaamheid onder de aandacht brengt.  :)
Herman van der Meer

frankneijts

"de vogel is op de foto's herkenbaar, dus als de kenners hem zien kunnen ze zeggen: ja of nee (het is er één of niet)."

Voor zulke conclusies hoef ik de foto's niet eens te zien.......... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

De eerste Poelruiters van het jaar!

Door Bram Rijksen bij Nieuwkoop: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=29540&page=1
En ook een ex. bij Tienhoven: http://waarneming.nl/waarneming/view/53238364
Frank van der Meer

Boon

Misschien even naar bijzonderheden/beschrijving vragen bij het exemplaar
in de Tienhovense Plassen?
Groet, Onno den Boon

fkdeboer

Citaat van: frankmeer op april 07, 2011, 13:07:54 PM
De eerste Poelruiters van het jaar!

Door Bram Rijksen bij Nieuwkoop: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=29540&page=1
En ook een ex. bij Tienhoven: http://waarneming.nl/waarneming/view/53238364

ik denk, gezien de beschrijving, dat die van bram niet naar nieuwkoop, maar naar tienhoven verwijst.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

fkdeboer

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

frankmeer

Citaat van: fkdeboer op april 07, 2011, 13:21:43 PM
Citaat van: frankmeer op april 07, 2011, 13:07:54 PM
De eerste Poelruiters van het jaar!

Door Bram Rijksen bij Nieuwkoop: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=29540&page=1
En ook een ex. bij Tienhoven: http://waarneming.nl/waarneming/view/53238364

ik denk, gezien de beschrijving, dat die van bram niet naar nieuwkoop, maar naar tienhoven verwijst.

Eerst stond er bij de eerste link 'bij de bekende plasjes bij Nieuwkoop' dus vandaar. Is inmiddels aangepast. Sowieso klopt het kaartje op DB-alerts dan niet.
Frank van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: fkdeboer op april 07, 2011, 13:25:12 PM
de pijl/ het gebied van http://waarneming.nl/waarneming/view/53238364 staat dan dus ook niet goed..

Klopt, zijn de plasjes uiterst rechts op het kaartje, net provincie Utrecht. Ik was daar afgelopen zaterdag nog, toen helaas zo goed als leeg. Het zag er goed uit voor steltjes, veel slik, goed zicht en deed denken aan de beginperiode van ontstaan, halverwege jaren negentig, toen er ook leuke steltjes opdoken.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

fkdeboer

Citaat van: Edwin Russer op april 07, 2011, 13:53:11 PM
Klopt, zijn de plasjes uiterst rechts op het kaartje, net provincie Utrecht. Ik was daar afgelopen zaterdag nog, toen helaas zo goed als leeg. Het zag er goed uit voor steltjes, veel slik, goed zicht en deed denken aan de beginperiode van ontstaan, halverwege jaren negentig, toen er ook leuke steltjes opdoken.

de combinatie  'ziet er goed uit voor steltjes' en  'rustig' was mij ook opgevallen ;) . genoeg reden om na mijn werk maar weer eenste gaan kijken!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

BramtK

Ik weet niet of daar de afgelopen tijd iets is veranderd, maar het is echt geen steltenwalhalla hoor.
Groeten,

Bram ter Keurs

fkdeboer

Citaat van: BramtK op april 07, 2011, 15:04:14 PM
Ik weet niet of daar de afgelopen tijd iets is veranderd, maar het is echt geen steltenwalhalla hoor.

daarom was het er waarschijnlijk ook zo rustig! :angel: hopelijk weet de poelruiter wat exotische vriendjes te mobiliseren 8)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

j.steenbergen

Da's dus het punt Bram: er lijkt de afgelopen tijd dus wel degelijk iets ten positieve te zijn veranderd daar. Walhalla is een groot woord, maar de waarnemingen daarvandaan zijn voor Utrecht-begrippen heel aardig. En da's jaren anders geweest.
Jeroen Steenbergen

BramtK

Dan ga ik er zeker weer eens langs. Een mooie voorjaarsavond is daar natuurlijk een ervaring op zich.
Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Guus Peterse

Krijg zojuist een duister berichtje door dat de vogel (de poelruiter bedoel ik) weg is. Dat zou jammer zijn. Ga toch als het effe kan vanavond kijken. Ook zonder poelruiter is het daar leuk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bram Rijksen

Citaat van: guusp op april 07, 2011, 16:42:53 PM
Krijg zojuist een duister berichtje door dat de vogel (de poelruiter bedoel ik) weg is. Dat zou jammer zijn. Ga toch als het effe kan vanavond kijken. Ook zonder poelruiter is het daar leuk.
In het gebied waren op de slikken -naast de Poelruiter- ook o.a.Tureluurs, zes Grutto's  twee Bontjes en 1 Zwarte Ruiter aanwezig. Na de zoveelste opvliegactie, veroorzaakt door de zoveelste keer dat een Havik langsvloog, keerden alleen nog de Tureluurs terug. Overige genoemde soorten na 13.30 niet meer gezien.