Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Citaat van: Rob Halff op april 04, 2011, 18:47:26 PM
Citaat van: Theovanv op april 04, 2011, 12:54:33 PM
Ik had net Folkert-Jan aan de telefoon en het zoekresultaat op Schier is nog steeds negatief. Wel veel andere leuke soorten daar.

Veel andere leuke soorten daar? Nou ik weet niet wat je daar onder verstaat maar ik ben er ook de hele dag wezen zoeken en kom thuis met twee Roodhalsganzen...! Leuk voor op een saaie winterdag ganzen kijken (wat ik overigens al zelden doe) maar niet op 4 April op Schier....zie dan toch liever wat anders....

Gelukkig is het voorjaar nog maar net begonnen en is de gors de aftrap naar hopelijk meer leuks....
Mss voor een "verwende" twitcher geen drol aan, maar ik vind Roodhalsganzen, Sneeuwgorzen, IJsgorzen, Strandleeuweriken en Strandplevieren leuke soorten ja ;)
Theo van Veenendaal

ruud_altenburg

Mogen we het nu weer over zeldzaamheden in Nederland hebben?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ArjanH

#10292
Citaat van: Theovanv op april 04, 2011, 22:49:07 PM
Citaat van: Rob Halff op april 04, 2011, 18:47:26 PM
Citaat van: Theovanv op april 04, 2011, 12:54:33 PM
Ik had net Folkert-Jan aan de telefoon en het zoekresultaat op Schier is nog steeds negatief. Wel veel andere leuke soorten daar.

Veel andere leuke soorten daar? Nou ik weet niet wat je daar onder verstaat maar ik ben er ook de hele dag wezen zoeken en kom thuis met twee Roodhalsganzen...! Leuk voor op een saaie winterdag ganzen kijken (wat ik overigens al zelden doe) maar niet op 4 April op Schier....zie dan toch liever wat anders....

Gelukkig is het voorjaar nog maar net begonnen en is de gors de aftrap naar hopelijk meer leuks....
Mss voor een "verwende" twitcher geen drol aan, maar ik vind Roodhalsganzen, Sneeuwgorzen, IJsgorzen, Strandleeuweriken en Strandplevieren leuke soorten ja ;)


Absoluut. Maar dat vind ik ook gelden voor doodgewone vogels als Merel of Blauwe Reiger. Uitsluitend naar zeldzaamheden gaan kijken / zoeken is echt helemaal niets voor mij.

frankneijts

Citaat van: ArjanH op april 04, 2011, 23:15:36 PM
Citaat van: Theovanv op april 04, 2011, 22:49:07 PM
Citaat van: Rob Halff op april 04, 2011, 18:47:26 PM
Citaat van: Theovanv op april 04, 2011, 12:54:33 PM
Ik had net Folkert-Jan aan de telefoon en het zoekresultaat op Schier is nog steeds negatief. Wel veel andere leuke soorten daar.

Veel andere leuke soorten daar? Nou ik weet niet wat je daar onder verstaat maar ik ben er ook de hele dag wezen zoeken en kom thuis met twee Roodhalsganzen...! Leuk voor op een saaie winterdag ganzen kijken (wat ik overigens al zelden doe) maar niet op 4 April op Schier....zie dan toch liever wat anders....

Gelukkig is het voorjaar nog maar net begonnen en is de gors de aftrap naar hopelijk meer leuks....
Mss voor een "verwende" twitcher geen drol aan, maar ik vind Roodhalsganzen, Sneeuwgorzen, IJsgorzen, Strandleeuweriken en Strandplevieren leuke soorten ja ;)


Absoluut. Maar dat vind ik ook gelden voor doodgewone vogels als Merel of Blauwe Reiger. Uitsluitend naar zeldzaamheden gaan kijken / zoeken is echt helemaal niets voor mij.

Maar dit topic heet nu eenmaal "zeldzaamheden in Nederland"...... Gelukkig zijn er op deze site echter 'tig' topics die beter aansluiten bij de behoeftes en belangstelling van "andersdenkenden"...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ArjanH

Citaat van: frankneijts op april 04, 2011, 23:41:16 PM
Citaat van: ArjanH op april 04, 2011, 23:15:36 PM
Citaat van: Theovanv op april 04, 2011, 22:49:07 PM
Citaat van: Rob Halff op april 04, 2011, 18:47:26 PM
Citaat van: Theovanv op april 04, 2011, 12:54:33 PM
Ik had net Folkert-Jan aan de telefoon en het zoekresultaat op Schier is nog steeds negatief. Wel veel andere leuke soorten daar.

Veel andere leuke soorten daar? Nou ik weet niet wat je daar onder verstaat maar ik ben er ook de hele dag wezen zoeken en kom thuis met twee Roodhalsganzen...! Leuk voor op een saaie winterdag ganzen kijken (wat ik overigens al zelden doe) maar niet op 4 April op Schier....zie dan toch liever wat anders....

Gelukkig is het voorjaar nog maar net begonnen en is de gors de aftrap naar hopelijk meer leuks....
Mss voor een "verwende" twitcher geen drol aan, maar ik vind Roodhalsganzen, Sneeuwgorzen, IJsgorzen, Strandleeuweriken en Strandplevieren leuke soorten ja ;)


Absoluut. Maar dat vind ik ook gelden voor doodgewone vogels als Merel of Blauwe Reiger. Uitsluitend naar zeldzaamheden gaan kijken / zoeken is echt helemaal niets voor mij.

Maar dit topic heet nu eenmaal "zeldzaamheden in Nederland"...... Gelukkig zijn er op deze site echter 'tig' topics die beter aansluiten bij de behoeftes en belangstelling van "andersdenkenden"...... 8)


Ik zie mezelf niet zo als "andersdenkend" hoor, Frank. Met mijn eerdere reactie heb ik meer willen aangeven dat ik net zo kan genieten van een zeer algemene soort als van een zeldzame soort. Je hebt natuurlijk wel gelijk dat dit topic niet voor niets "zeldzaamheden in Nederland" heet en dat ik wat betreft ben afgeweken door soorten als Merel of Blauwe Reiger aan te halen.

frankw


Certhia

Citaat van: dupont op april 04, 2011, 22:25:25 PM
Ik geef toe dat het wat lomp uitgedrukt was. Ik bedoel dat ik het normaal vind dat je meer geeft dan neemt. Zoiets als 'wie goed doet ontmoet'.


Dat is inderdaad al heel anders uitgedrukt. :)


Thijs Fijen

Bastaardarend Tonn heeft ons dit voorjaar gemist: http://birdmap.5dvision.ee/index.php?lang=en. Had het een beetje in de gaten gehouden. Hij is in minder dan een week van zuidoost Spanje naar oost Duitsland gevlogen.
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op april 05, 2011, 10:14:19 AM
Bastaardarend Tonn heeft ons dit voorjaar gemist: http://birdmap.5dvision.ee/index.php?lang=en. Had het een beetje in de gaten gehouden. Hij is in minder dan een week van zuidoost Spanje naar oost Duitsland gevlogen.

Dat is er duidelijk een voor het topic 'Zeldzaamheden die aan Nederland voorbij zijn gegaan'  :)

Herman van der Meer

woen

Op de grens, wel wat onwaarschijnlijk vroeg...
Maar als er toch iemand bij de Zinkfabriek in de buurt is...

http://waarnemingen.be/waarneming/view/53206387
Groeten,

Jeroen

frankneijts

Citaat van: woen op april 05, 2011, 12:52:47 PM
Op de grens, wel wat onwaarschijnlijk vroeg...
Maar als er toch iemand bij de Zinkfabriek in de buurt is...

http://waarnemingen.be/waarneming/view/53206387

Morgen ben ik daar maar ik weet heel zeker dat het enige 'blauwe' wat daar te zien zal zijn Blauwborsten en IJsvogels zijn....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

woen

Citaat van: frankneijts op april 05, 2011, 13:23:21 PM
Citaat van: woen op april 05, 2011, 12:52:47 PM
Op de grens, wel wat onwaarschijnlijk vroeg...
Maar als er toch iemand bij de Zinkfabriek in de buurt is...

http://waarnemingen.be/waarneming/view/53206387

Morgen ben ik daar maar ik weet heel zeker dat het enige 'blauwe' wat daar te zien zal zijn Blauwborsten en IJsvogels zijn....... 8)


Ook mooi!
Groeten,

Jeroen

Theovanv

Ik vind wel dat we hier alleen over zeldzaamheden moeten praten hoor :police: :wacko:
Theo van Veenendaal

m.dijksterhuis

weet iemand of de Bronskopeend een escape is?
http://waarneming.nl/waarneming/view/53209160

groeten, Marc

Bart van Hoogstraten

Citaat van: m.dijksterhuis op april 05, 2011, 17:21:33 PM
weet iemand of de Bronskopeend een escape is?
http://waarneming.nl/waarneming/view/53209160

groeten, Marc

In de visie van de CDNA (Commissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna) moet deze soort in staat worden geacht om op eigen kracht Europa te bereiken. Bewezen ongeringde vogels die ook verder geen kenmerken van gevangenschap hebben en geen verdacht gedrag vertonen (tamheid) komen voor aanvaarding in aanmerking.
zie ook: http://waarneming.nl/soort/info/798
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Halff

Citaat van: m.dijksterhuis op april 05, 2011, 17:21:33 PM
weet iemand of de Bronskopeend een escape is?
http://waarneming.nl/waarneming/view/53209160

groeten, Marc

Gezien de locatie heb ik zo me vermoedens...

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

geert.1972

heb navraag gedaan en meende al dat er gisteravond over een ring gesproken was, nu heeft de waarnemer hem ook op escape gezet.


Rob Halff

http://waarneming.nl/waarneming/view/53205401

Grijze Gors 04-04-2011 aantal: 0

Nou hier zie ik totaal geen toegevoegde waarde in, waarom invoeren, wat heb je er aan?

Als je dat elke dag zou doen met alle soorten dan ben je behoorlijk lang bezig.... :rolleye:

HPM

Citaat van: Rob Halff op april 05, 2011, 21:51:35 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/53205401

Grijze Gors 04-04-2011 aantal: 0

Nou hier zie ik totaal geen toegevoegde waarde in, waarom invoeren, wat heb je er aan?

Als je dat elke dag zou doen met alle soorten dan ben je behoorlijk lang bezig.... :rolleye:

Nulwaarnemingen kunnen heel nuttig zijn, maar in dit geval heeft het m.i. weinig waarde omdat het te onderzoeken gebied niet valt te bepalen en waarschijnlijk ook niet valt te garanderen dat het wel bezochte gebied zodanig is onderzocht dat het zeker is dat het beest niet aanwezig was.
.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Waar maak je je druk om?
Ik vind het leuk dit voor mijzelf zo op te slaan
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Sander Haak

Tja mensen, heeft er iemand last van? Als je op Grijze Gors zoekt staat de nulwaarneming er niet eens tussen. Het "garanderen" geldt volgens mij net zozeer bij de Klapekstertelling. Die kunnen maar zo ergens in het gras op een prooi zitten.

Is voor deze discussies geen mierentopic?
Groet, Sander Haak (Woerden)

Rob Halff

#10312
Citaat van: rnbflavour op april 05, 2011, 22:44:09 PM
Waar maak je je druk om?
Ik vind het leuk dit voor mijzelf zo op te slaan

Maak me er zeker niet druk om hoor FJ!

Dat doe ik liever om andere (belangrijke) dingen...

Als jij het leuk vind om dat voor jezelf in te voeren en bij te houden moet je dat zeker blijven doen...ieder zijn ding zou ik zeggen  ;D

Rob Halff

Citaat van: Sander Haak op april 05, 2011, 22:47:19 PM
Tja mensen, heeft er iemand last van? Als je op Grijze Gors zoekt staat de nulwaarneming er niet eens tussen. Het "garanderen" geldt volgens mij net zozeer bij de Klapekstertelling. Die kunnen maar zo ergens in het gras op een prooi zitten.

Is voor deze discussies geen mierentopic?

Tja, je vergelijkt nu appels met peren....een Klapekster telling heeft in ieder geval meer toegevoegde waarde dan dit vind ik...

HPM

Citaat van: Rob Halff op april 05, 2011, 22:56:37 PM
Citaat van: Sander Haak op april 05, 2011, 22:47:19 PM
Tja mensen, heeft er iemand last van? Als je op Grijze Gors zoekt staat de nulwaarneming er niet eens tussen. Het "garanderen" geldt volgens mij net zozeer bij de Klapekstertelling. Die kunnen maar zo ergens in het gras op een prooi zitten.

Is voor deze discussies geen mierentopic?

Tja, je vergelijkt nu appels met peren....een Klapekster telling heeft in ieder geval meer toegevoegde waarde dan dit vind ik...

Bij de klapekstertelling of iets vergelijkbaars gaat het om vaste gebieden die telkens weer worden onderzocht, zodat de constatering dat er geen Klapeksters zijn aangetroffen evenveel waarde heeft als dat er 1 of 2 of 10 zijn aangetroffen. Bij planten, die niet wegvliegen, en bij bijvoorbeeld libellen en amfibieen in goed te onderzoeken kleine vennetjes zijn nulwaarnemingen ook veelzeggend.
Herman van der Meer

fkdeboer

Citaat van: Sander Haak op april 05, 2011, 22:47:19 PM
Als je op Grijze Gors zoekt staat de nulwaarneming er niet eens tussen.

bij m.waarneming.nl verschijnt die wel op de voorpagina...
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Justin Jansen

Citaat van: fkdeboer op april 06, 2011, 10:05:29 AM
Citaat van: Sander Haak op april 05, 2011, 22:47:19 PM
Als je op Grijze Gors zoekt staat de nulwaarneming er niet eens tussen.

bij m.waarneming.nl verschijnt die wel op de voorpagina...
Vind het grote onzin om een 0 waarneming in te voeren, moet ik nu ook een 0 waarneming invoeren van spotvogel want die zat vandaag niet in mijn tuin (althans tot nu toe)?
M.v.g., Justin Jansen


Sander Haak

Citaat van: fkdeboer op april 06, 2011, 10:05:29 AM
Citaat van: Sander Haak op april 05, 2011, 22:47:19 PM
Als je op Grijze Gors zoekt staat de nulwaarneming er niet eens tussen.

bij m.waarneming.nl verschijnt die wel op de voorpagina...

Justin, wie zegt dat jij iets moet? Dat je persoonlijk iets onzin vindt hoeft toch niet te betekenen dat niemand van de bestaande optie gebruik mag maken? Folkert geeft hier echter een goed argument dat nog niet is aangevoerd. Hierbij kan ik me voorstellen dat het enige verwarring zaait en het dus onwenselijk is.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Folkert Jan

#10318
Citaat van: fkdeboer op april 06, 2011, 10:05:29 AM
Citaat van: Sander Haak op april 05, 2011, 22:47:19 PM
Als je op Grijze Gors zoekt staat de nulwaarneming er niet eens tussen.

bij m.waarneming.nl verschijnt die wel op de voorpagina...

Dat wist ik niet, zal Hisko vragen er iets aan te doen

Edit: voila http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67838.msg925757.html#msg925757

Nu weer zeldzaamheden zoeken?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

j.steenbergen

Ik kan me op zich Folkert Jan's notitie wel voorstellen: ik noteer ook wel 's in mijn boekje "op zoek naar ..., helaas niet gevonden. Wel: ..." Dat soort dingen, leuk voor jezelf, maar vooral handig om in je eigen boekje te bewaren. Voor een database hebben ze weinig nut.
Jeroen Steenbergen