Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: Herman Bouman op april 04, 2011, 09:21:06 AM
Bas Kers gesproken. Hij heeft meerdere mensen op het eiland gewezen op de zeldzaamheid maar de zogenoemde amateurs deden niets met zijn info... Hij vertelde het 's avonds nog aan een collega die hem vroeg dit zsm te melden ivm de zeldzaamheid enz. Daarom toch 's avonds melding gemaakt zodat er mensen met de eerste boot konden vertrekken. Lijkt me netjes van hem.
Hij had zelfs een poging gedaan Otto Plantega te bereiken (was niet thuis).

De waarneming lijkt me te kloppen.
Jammer dat het hem niet gelukt is eerder de melding door te krijgen.... hij heeft het nodige geprobeerd. Misschien moeten we toch weer wat meer reclame voor de inspreeklijn gaan maken...  O0

UtrechtsVogelNet

#10261
Citaat van: Herman Bouman op april 04, 2011, 09:21:06 AM
Bas Kers gesproken. Hij heeft meerdere mensen op het eiland gewezen op de zeldzaamheid maar de zogenoemde amateurs deden niets met zijn info... Hij vertelde het 's avonds nog aan een collega die hem vroeg dit zsm te melden ivm de zeldzaamheid enz. Daarom toch 's avonds melding gemaakt zodat er mensen met de eerste boot konden vertrekken. Lijkt me netjes van hem.
Hij had zelfs een poging gedaan Otto Plantega te bereiken (was niet thuis).

De waarneming lijkt me te kloppen.

Hi Herman Bouman, dank voor je info! Fijn dat Bas in ieder geval nog zijn best heeft gedaan. En nu hopen dat-ie niet met het mooie weer is gevlogen.

@HPM: jouw ervaringen hoeven die van een ander toch niet te zijn? Verder wat mij betreft afgesloten bij deze.

Phil

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

HansP

Ik zie een doemscenario aankomen: het jaar is tot dusver qua zeldzaamheden tam (in vergelijking met vorig jaar zeker). Op één dag worden 2 goede (onder)soorten gevonden: een meeuw en een gors. Beide soorten worden op zondag slechts door een klein aantal mensen gezien. En op maandag is alles weg.........

Begrijp me niet verkeerd: ik gun de waarnemers van harte hun waarneming. Ik had er alleen zo graag van meegenoten..... :'(  Ok, die meeuw boeit me niet zo. Alle meeuwen zijn k*t, al geef ik direct toe dat ik aanschuif voor een tickje.....(al een keer bijna dood geweest vanwege een claim van een Ami. zilver, of niet Bouman....)
Groet,
Hans Pohlmann

Theovanv

Citaat van: HansP op april 04, 2011, 11:34:43 AM
Ik zie een doemscenario aankomen: het jaar is tot dusver qua zeldzaamheden tam (in vergelijking met vorig jaar zeker). Op één dag worden 2 goede (onder)soorten gevonden: een meeuw en een gors. Beide soorten worden op zondag slechts door een klein aantal mensen gezien. En op maandag is alles weg.........

Begrijp me niet verkeerd: ik gun de waarnemers van harte hun waarneming. Ik had er alleen zo graag van meegenoten..... :'(  Ok, die meeuw boeit me niet zo. Alle meeuwen zijn k*t, al geef ik direct toe dat ik aanschuif voor een tickje.....(al een keer bijna dood geweest vanwege een claim van een Ami. zilver, of niet Bouman....)
Wat een pessimisme zeg, ik mag toch hopen dat je ondanks de "vogelarmoede" die je beschrijft al wel genoten hebt dit jaar van de vogels die je wel gezien hebt?
Theo van Veenendaal

UtrechtsVogelNet

Ik vind het allemaal goed zolang mijn nummer 400 maar niet de Roodstuitzwaluw gaat worden, hahahaha ...  ;D :D

Phil

JohanvantBosch

Citaat van: Theovanv op april 04, 2011, 11:36:58 AM
Citaat van: HansP op april 04, 2011, 11:34:43 AM
Ik zie een doemscenario aankomen: het jaar is tot dusver qua zeldzaamheden tam (in vergelijking met vorig jaar zeker). Op één dag worden 2 goede (onder)soorten gevonden: een meeuw en een gors. Beide soorten worden op zondag slechts door een klein aantal mensen gezien. En op maandag is alles weg.........

Begrijp me niet verkeerd: ik gun de waarnemers van harte hun waarneming. Ik had er alleen zo graag van meegenoten..... :'(  Ok, die meeuw boeit me niet zo. Alle meeuwen zijn k*t, al geef ik direct toe dat ik aanschuif voor een tickje.....(al een keer bijna dood geweest vanwege een claim van een Ami. zilver, of niet Bouman....)
Wat een pessimisme zeg, ik mag toch hopen dat je ondanks de "vogelarmoede" die je beschrijft al wel genoten hebt dit jaar van de vogels die je wel gezien hebt?

Inderdaad.... negativo...  O0  Het is balen als die gors aan onze neus voorbij gaat, maar ik zie het maar als het teken dat het jaar begonnen is en dat nu alle remmen los kunnen...  8)

(die meeuw is mooi, maar het boeit mij ook niet zo of ie nu wel of niet grijze vlekjes in de vleugelpunt heeft...  ;D )

Theovanv

Ik had net Folkert-Jan aan de telefoon en het zoekresultaat op Schier is nog steeds negatief. Wel veel andere leuke soorten daar.
Theo van Veenendaal

BramtK

Ik vind die meeuw trouwens wel fantastisch.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Grappig dat nog niemand een opmerking heeft gemaakt over die bruine kruinstrepen van die gors... Het zou dus best eens een 1e winter man kunnen zijn i.p.v. adult zoals nu bij de waarneming staat (adulte mannen in voorjaar hebben zwarte kruinstrepen, zie plaatje). Weliswaar hebben 1e winter vogels soms/vaak (?) nog een ruigrens in de  tertials: bijv. de kleinste is dan nog juveniel met smalle, gesleten lichte randjes (en dat lijkt hier zeker niet het geval) maar dat is blijkbaar (lang?) niet altijd (cf. 'Buntings and Sparrows'). De vorm van de staartveren en eventueel wit op T4 zijn helaas niet te beoordelen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

#10270
Citaat van: frankneijts op april 04, 2011, 13:34:19 PM
Grappig dat nog niemand een opmerking heeft gemaakt over die bruine kruinstrepen van die gors... Het zou dus best eens een 1e winter man kunnen zijn i.p.v. adult zoals nu bij de waarneming staat (adulte mannen in voorjaar hebben zwarte kruinstrepen, zie plaatje). Weliswaar hebben 1e winter vogels soms/vaak (?) nog een ruigrens in de  tertials: bijv. de kleinste is dan nog juveniel met smalle, gesleten lichte randjes (en dat lijkt hier zeker niet het geval) maar dat is blijkbaar (lang?) niet altijd (cf. 'Buntings and Sparrows'). De vorm van de staartveren en eventueel wit op T4 zijn helaas niet te beoordelen.

't was me wel opgevallen, maar ik was op dat moment eigenlijk vooral blij dat ze niet te bruin zijn.

In hoeverre kan het nog door belichting komen, dat die strepen dus alleen bruinig lijken?

Edwin Russer

Citaat van: UtrechtsVogelNet op april 04, 2011, 12:04:14 PM
Ik vind het allemaal goed zolang mijn nummer 400 maar niet de Roodstuitzwaluw gaat worden, hahahaha ...  ;D :D

Phil

Dan gok ik toch eerder op een twitchbaar Roodstuitje voor je dan een Grijze Gors die ooit wel weer eens ergens voor je opduikt. Is je van harte gegund >:D
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

theomuusse

Heerlijke onzinpraat weer hier op het forum.
Misschien meer naar buiten en minder negatief zeuren?

En wat de meeuwen-mopperaars betreft, het maakt verschil of je ze wel of niet kunt herkennen!

Lieve groet van Theo

JohanvantBosch

Citaat van: theomuusse op april 04, 2011, 14:50:02 PM
Heerlijke onzinpraat weer hier op het forum.
Misschien meer naar buiten en minder negatief zeuren?

En wat de meeuwen-mopperaars betreft, het maakt verschil of je ze wel of niet kunt herkennen!

Lieve groet van Theo

Die meeuw is jou natuurlijk wel van harte gegund, gefeliciteerd!  :duim:

Guus Peterse

Citaat van: theomuusse op april 04, 2011, 14:50:02 PMMisschien meer naar buiten en minder negatief zeuren?
Niets liever dan dat, maar ja ...
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

allemaal mensen die in de baas zijn tijd zitten te 'chatten'.
( ik mag dat betaald doen :))
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op april 04, 2011, 13:59:41 PM
Citaat van: frankneijts op april 04, 2011, 13:34:19 PM
Grappig dat nog niemand een opmerking heeft gemaakt over die bruine kruinstrepen van die gors... Het zou dus best eens een 1e winter man kunnen zijn i.p.v. adult zoals nu bij de waarneming staat (adulte mannen in voorjaar hebben zwarte kruinstrepen, zie plaatje). Weliswaar hebben 1e winter vogels soms/vaak (?) nog een ruigrens in de  tertials: bijv. de kleinste is dan nog juveniel met smalle, gesleten lichte randjes (en dat lijkt hier zeker niet het geval) maar dat is blijkbaar (lang?) niet altijd (cf. 'Buntings and Sparrows'). De vorm van de staartveren en eventueel wit op T4 zijn helaas niet te beoordelen.

't was me wel opgevallen, maar ik was op dat moment eigenlijk vooral blij dat ze niet te bruin zijn.

In hoeverre kan het nog door belichting komen, dat die strepen dus alleen bruinig lijken?

Heb toch de indruk dat het bruin reëel is, het verschilt weliswaar iets per foto maar het blijft duidelijk. Op de vele foto's die ik vorig jaar in het Ahrdal maakte zijn nergens zulke bruinige strepen te zien: dat betrof 4 of 5 verschillende territoriale mannetjes die vermoedelijk alle adult waren. Het is natuurlijk ook logisch dat zwervers buiten het broedgebied jongere vogels zijn.
Inderdaad heb ik even goed gekeken of het geen Godlewski's ('Rotsgors') was: ooit heb ik daar bij een Eindhovense vogelhandelaar een kooi vol van gezien...... Maar zoals ook duidelijk op jouw gelinkte foto zijn daarbij ook de strepen achter het oog bruin, verder lijkt-ie wel akelig veel op Grijze Gors!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Russer

Citaat van: hiskodevries op april 04, 2011, 15:26:44 PM
allemaal mensen die in de baas zijn tijd zitten te 'chatten'.
( ik mag dat betaald doen :) )

Precies, ik ook. Ik kan dit zo wegschrijven in mijn tijdregistratie 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

Hop Texel weer aanwezig op Dorpszicht - ben officieel vrij nu  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dupont

Citaat van: hiskodevries op april 04, 2011, 15:26:44 PM
allemaal mensen die in de baas zijn tijd zitten te 'chatten'.
( ik mag dat betaald doen :) )

Ik zit in de tijd van mijn baas te chatten. Dat klopt. Gelukkig werk ik ruimschoots meer uren voor mijn baas (ook avond/weekend desnoods) dan ik betaald krijg.
Lijkt mij ook fatsoenlijk. Sterker nog: je bent vet asociaal als je dat niet doet. Als ik dan jouw betreffende baas was dan wist ik het wel...
Wat mij betreft mogen mensen die dit idee niet ondersteunen zich goed hun kopjes kaal krabben.  :o
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Edwin Russer

Citaat van: Edwin Russer op april 04, 2011, 15:31:45 PM
Citaat van: hiskodevries op april 04, 2011, 15:26:44 PM
allemaal mensen die in de baas zijn tijd zitten te 'chatten'.
( ik mag dat betaald doen :) )

Precies, ik ook. Ik kan dit zo wegschrijven in mijn tijdregistratie 8)
Maar ik kom nooit boven de 20% ;)
http://thunderbirdone.wordpress.com/2009/04/03/surfen-verhoogt-werkprestaties/
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rob Halff

Citaat van: Theovanv op april 04, 2011, 12:54:33 PM
Ik had net Folkert-Jan aan de telefoon en het zoekresultaat op Schier is nog steeds negatief. Wel veel andere leuke soorten daar.

Veel andere leuke soorten daar? Nou ik weet niet wat je daar onder verstaat maar ik ben er ook de hele dag wezen zoeken en kom thuis met twee Roodhalsganzen...! Leuk voor op een saaie winterdag ganzen kijken (wat ik overigens al zelden doe) maar niet op 4 April op Schier....zie dan toch liever wat anders....

Gelukkig is het voorjaar nog maar net begonnen en is de gors de aftrap naar hopelijk meer leuks....

Edwin Russer

Citaat van: Rob Halff op april 04, 2011, 18:47:26 PM
Citaat van: Theovanv op april 04, 2011, 12:54:33 PM
Ik had net Folkert-Jan aan de telefoon en het zoekresultaat op Schier is nog steeds negatief. Wel veel andere leuke soorten daar.

Veel andere leuke soorten daar? Nou ik weet niet wat je daar onder verstaat maar ik ben er ook de hele dag wezen zoeken en kom thuis met twee Roodhalsganzen...! Leuk voor op een saaie winterdag ganzen kijken (wat ik overigens al zelden doe) maar niet op 4 April op Schier....zie dan toch liever wat anders....

Gelukkig is het voorjaar nog maar net begonnen en is de gors de aftrap naar hopelijk meer leuks....

Volgende keer beter :duim:

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=4&fid=4618&page=1
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Certhia

#10283
Citaat van: dupont op april 04, 2011, 16:42:19 PM
Citaat van: hiskodevries op april 04, 2011, 15:26:44 PM
allemaal mensen die in de baas zijn tijd zitten te 'chatten'.
( ik mag dat betaald doen :) )

Ik zit in de tijd van mijn baas te chatten. Dat klopt. Gelukkig werk ik ruimschoots meer uren voor mijn baas (ook avond/weekend desnoods) dan ik betaald krijg.
Lijkt mij ook fatsoenlijk. Sterker nog: je bent vet asociaal als je dat niet doet. Als ik dan jouw betreffende baas was dan wist ik het wel...
Wat mij betreft mogen mensen die dit idee niet ondersteunen zich goed hun kopjes kaal krabben.  :o


Pardon, je bent vet asociaal als je niet meer werkt dan waar je voor betaald krijgt? Of begrijp ik je nu verkeerd David?


Groet Marc

snwja3

CiteerIk zie een doemscenario aankomen: het jaar is tot dusver qua   zeldzaamheden tam (in vergelijking met vorig jaar zeker). Op één dag   worden 2 goede (onder)soorten gevonden: een meeuw en een gors. Beide   soorten worden op zondag slechts door een klein aantal mensen gezien. En   op maandag is alles weg.........
Ik herinner me nog een 3 april in 2005 waarop een Keizerarend en een Killdeerplevier werden ontdekt. De eerste nooit meer teruggezien, de laatste ook pas 's avonds te laat gemeld, maar die kwam de volgende dag dan wel weer goed.

Citeeren kom thuis met twee Roodhalsganzen...!
@ Rob, dan heb je er toch eentje gemist (zie: https://picasaweb.google.com/wietze.janse/110404#5591780193308432546).
Wietze Janse

Folkert Jan

Citaat van: Rob Halff op april 04, 2011, 18:47:26 PM
Citaat van: Theovanv op april 04, 2011, 12:54:33 PM
Ik had net Folkert-Jan aan de telefoon en het zoekresultaat op Schier is nog steeds negatief. Wel veel andere leuke soorten daar.

Veel andere leuke soorten daar? Nou ik weet niet wat je daar onder verstaat maar ik ben er ook de hele dag wezen zoeken en kom thuis met twee Roodhalsganzen...! Leuk voor op een saaie winterdag ganzen kijken (wat ik overigens al zelden doe) maar niet op 4 April op Schier....zie dan toch liever wat anders....

Wij hadden verder nog zomerkleed ijsgorzen, strandleeuwrikken, sneeuwgorzen en strandplevieren. Voor mensen die niet vaak aan de kust komen toch vrij leuke soorten

Gelukkig is het voorjaar nog maar net begonnen en is de gors de aftrap naar hopelijk meer leuks....
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

UtrechtsVogelNet

Citaat van: snwja3 op april 04, 2011, 20:39:52 PM
CiteerIk zie een doemscenario aankomen: het jaar is tot dusver qua   zeldzaamheden tam (in vergelijking met vorig jaar zeker). Op één dag   worden 2 goede (onder)soorten gevonden: een meeuw en een gors. Beide   soorten worden op zondag slechts door een klein aantal mensen gezien. En   op maandag is alles weg.........
Ik herinner me nog een 3 april in 2005 waarop een Keizerarend en een Killdeerplevier werden ontdekt. De eerste nooit meer teruggezien, de laatste ook pas 's avonds te laat gemeld, maar die kwam de volgende dag dan wel weer goed.

Die Killdeer kan ik me ook nog goed herinneren, was op een maandag dat we met een flink aantal op zoek waren na de late melding op zondagavond, maar niks konden vinden. Totdat Enno op een fluitje blies toen hij de vogel een weiland verderop had gevonden; ik zie ons nog hollen, in gestrekte draf naar een weiland waar-ie zich lange tijd schitterend liet zien en soms horen, om uiteindelijk ook een paar keer luid roepend recht over ons heen vloog. Super-twitch en een fijn begin van de week!

Phil

dupont

Ik geef toe dat het wat lomp uitgedrukt was. Ik bedoel dat ik het normaal vind dat je meer geeft dan neemt. Zoiets als 'wie goed doet ontmoet'.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Vincent Hart

Vind het wel herkenbaar, je kun in elk geval geen eenzijdige flexibiliteit van je werkgever verwachten. En zeker degenen onder ons die met hun werkgever hebben kunnen regelen dat ze wanneer 'nodig' op stel-en-sprong wegkunnen, mogen daar best wat voor terugdoen  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Als je dat soort regelingen treft lijkt het me inderdaad niet meer dan normaal om wat extra te werken, voor wat hoort wat
Gijs