Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

meeuwissen

Klopt Stefan, hij komt eraan in het Noorden: de Middelste bonte specht. Na de waarnemingen op Ameland, Drente (Oosterhesselen), Friesland (Oranjewoud) dan eindelijk weer een Mibo in Groningen. De laatste melding dateert alweer van 1996 in het Ter Apelerbos bij het klooster, 14 jaar geleden. De Ter Apeler bossen en de bossen bij Sellingen zijn door hun leeftijd natuurlijk de allerbeste plekken waar je een Mibo zou kunnen verwachten. Landgoederen met veel oude eiken, beuken en veel dode stammen, daar houden Mibo's van. Leuke waarneming, nu 5 soorten spechten in deze loofbossen. Jammer dat het Kloosterbos zo is uitgedund.
Groet
Guido

redmar_woudstra

Die in Oranjewoud werkt vooralsnog niet mee:5 uur zoeken op zaterdag en vandaag leverde alleen Grote Bonte Spechten op...
groet,
Redmar

ArjanH

Citaat van: meeuwissen op december 05, 2010, 21:18:14 PM
Klopt Stefan, hij komt eraan in het Noorden: de Middelste bonte specht. Na de waarnemingen op Ameland, Drente (Oosterhesselen), Friesland (Oranjewoud) dan eindelijk weer een Mibo in Groningen. De laatste melding dateert alweer van 1996 in het Ter Apelerbos bij het klooster, 14 jaar geleden. De Ter Apeler bossen en de bossen bij Sellingen zijn door hun leeftijd natuurlijk de allerbeste plekken waar je een Mibo zou kunnen verwachten. Landgoederen met veel oude eiken, beuken en veel dode stammen, daar houden Mibo's van. Leuke waarneming, nu 5 soorten spechten in deze loofbossen. Jammer dat het Kloosterbos zo is uitgedund.
Groet
Guido


Hartstikke mooi dat de soort nu ook gesignaleerd wordt in het noorden. Het blijft vooralsnog een (behoorlijk) schaarse vogel, maar ik denk wel dat de soort soms over het hoofd wordt gezien. Hetgeen niet zo vreemd is natuurlijk omdat er flink wat bosgebieden en landgoederen zijn die niet of nauwelijks worden bezocht. Juist daar valt er nog wel het een en ander te ontdekken, vermoed ik.

Jelle Aalders

Citaat van: ArjanH op december 05, 2010, 23:29:02 PM
Citaat van: meeuwissen op december 05, 2010, 21:18:14 PM
Klopt Stefan, hij komt eraan in het Noorden: de Middelste bonte specht. Na de waarnemingen op Ameland, Drente (Oosterhesselen), Friesland (Oranjewoud) dan eindelijk weer een Mibo in Groningen. De laatste melding dateert alweer van 1996 in het Ter Apelerbos bij het klooster, 14 jaar geleden. De Ter Apeler bossen en de bossen bij Sellingen zijn door hun leeftijd natuurlijk de allerbeste plekken waar je een Mibo zou kunnen verwachten. Landgoederen met veel oude eiken, beuken en veel dode stammen, daar houden Mibo's van. Leuke waarneming, nu 5 soorten spechten in deze loofbossen. Jammer dat het Kloosterbos zo is uitgedund.
Groet
Guido


Hartstikke mooi dat de soort nu ook gesignaleerd wordt in het noorden. Het blijft vooralsnog een (behoorlijk) schaarse vogel, maar ik denk wel dat de soort soms over het hoofd wordt gezien. Hetgeen niet zo vreemd is natuurlijk omdat er flink wat bosgebieden en landgoederen zijn die niet of nauwelijks worden bezocht. Juist daar valt er nog wel het een en ander te ontdekken, vermoed ik.

Vind het in de Achterhoek nog wel meevallen met de soort...
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Jos Welbedacht

CiteerDie in Oranjewoud werkt vooralsnog niet mee:5 uur zoeken op zaterdag en vandaag leverde alleen Grote Bonte Spechten op...
Houdt moed! Zelf wil ik ook graag op zoek naar de vogel, maar door het weer heb ik de kans nog niet gehad.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

redmar_woudstra

Komende zaterdag en zondag ben ik er denk ik wel weer. Het is 10 minuutjes fietsen en ik vermaak me ook wel met vuurgoudhaantjes en het zoeken naar Appelvink en Houtsnip
groet,
Redmar

frankw

Citaat van: dodaars op december 05, 2010, 23:47:17 PM
Citaat van: ArjanH op december 05, 2010, 23:29:02 PM
Citaat van: meeuwissen op december 05, 2010, 21:18:14 PM
Klopt Stefan, hij komt eraan in het Noorden: de Middelste bonte specht. Na de waarnemingen op Ameland, Drente (Oosterhesselen), Friesland (Oranjewoud) dan eindelijk weer een Mibo in Groningen. De laatste melding dateert alweer van 1996 in het Ter Apelerbos bij het klooster, 14 jaar geleden. De Ter Apeler bossen en de bossen bij Sellingen zijn door hun leeftijd natuurlijk de allerbeste plekken waar je een Mibo zou kunnen verwachten. Landgoederen met veel oude eiken, beuken en veel dode stammen, daar houden Mibo's van. Leuke waarneming, nu 5 soorten spechten in deze loofbossen. Jammer dat het Kloosterbos zo is uitgedund.
Groet
Guido
Hartstikke mooi dat de soort nu ook gesignaleerd wordt in het noorden. Het blijft vooralsnog een (behoorlijk) schaarse vogel, maar ik denk wel dat de soort soms over het hoofd wordt gezien. Hetgeen niet zo vreemd is natuurlijk omdat er flink wat bosgebieden en landgoederen zijn die niet of nauwelijks worden bezocht. Juist daar valt er nog wel het een en ander te ontdekken, vermoed ik.

Vind het in de Achterhoek nog wel meevallen met de soort...
Wat dacht je van de Veluwezoon Jelle? Bij jouw in de buurt zijn ze met   wat moeite nog wel te vinden, maar hier blijven ze gek genoeg bijzonder   schaars. Neem anders eens contact op met Arjan, die vindt er nog wel   eens eentje in de achterhoek, wellicht heeft die nog een gouden tip voor   je. 8)

j.steenbergen

En wie is de Veluwezoon? Eentje van Rien Poortvliet? ;)
Jeroen Steenbergen

Alwin van Lubeck

Nog een nieuwe MiBo in Drenthe, ditmaal nabij Westerbork.

www.lauwersmeer.com
Mvg,
Alwin van Lubeck

Timo Roeke

Mibo's vallen hier in Twente onder de categorie 'tuinvogel'. Maar mijn ervaring leert dat het zoeken naar Mibo's erg lastig kan zijn. Ik weet niet of het ook daadwerkelijk het geval is maar ze lijken veel schuwer dan GBSen. Bovendien zitten ze hoger in de boom. Iets wat de zoektocht niet veel makkelijker maakt. Hopelijk zien jullie hem snel!

frankw


Jos Welbedacht

Misschien moet die mogelijke Fluitzwaan van Zoutkamp (Gr) nog even extra aandacht krijgen; volgens lauwersmeer.com zijn de waarnemers van vandaag zeker over de determinatie.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Martijn Bot

Citaat van: Jos Welbedacht op december 08, 2010, 19:37:21 PM
Misschien moet die mogelijke Fluitzwaan van Zoutkamp (Gr) nog even extra aandacht krijgen; volgens lauwersmeer.com zijn de waarnemers van vandaag zeker over de determinatie.

Allemaal leuk en aardig, maar wie zijn die waarnemers en veel belangrijker: op basis waarvan komen ze tot de conclusie? Afgelopen zondag hebben Rommert, David en Martin de vogel bekeken en geen alarm geslagen (te veel geel op de snavel), ik ben benieuwd waarom het er nu ineens wel een zou moeten zijn...

Folkert Jan

Citaat van: Jos Welbedacht op december 08, 2010, 19:37:21 PM
Misschien moet die mogelijke Fluitzwaan van Zoutkamp (Gr) nog even extra aandacht krijgen; volgens lauwersmeer.com zijn de waarnemers van vandaag zeker over de determinatie.

Misschien kan Martijn Bot of Jan Bos gepord worden een leuke foto te maken waarop de hoeveelheid geel te bepalen is :angel:
Ik ga morgen een kijkje nemen, maar meer doen dan alleen melden of deze kleine/fluitzwaan er nog zit kan ik helaas niet doen.

Overigens hoor ik alleen iets over de hoeveelheid geel, maar kun je verder nog iets met het geluid?
Ik hoor op xeno-canto wel een verschil, maar met zo weinig opnames beschikbaar denk ik niet dat ik daarmee alle mogelijke variatie en overlap heb of toevallig wel? En met een opname/sonogram is daar iets mee te doen?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Martijn Bot op december 08, 2010, 23:00:58 PM
Citaat van: Jos Welbedacht op december 08, 2010, 19:37:21 PM
Misschien moet die mogelijke Fluitzwaan van Zoutkamp (Gr) nog even extra aandacht krijgen; volgens lauwersmeer.com zijn de waarnemers van vandaag zeker over de determinatie.

Allemaal leuk en aardig, maar wie zijn die waarnemers en veel belangrijker: op basis waarvan komen ze tot de conclusie? Afgelopen zondag hebben Rommert, David en Martin de vogel bekeken en geen alarm geslagen (te veel geel op de snavel), ik ben benieuwd waarom het er nu ineens wel een zou moeten zijn...

Zeker een goed punt, toch maakt Rommert er een topic over aan op lauwersmeer.com, omdat hij blijkbaar toch niet zeker was van een kleine. Kan geen kwaad toch dat iemand betere foto's gaat proberen te maken? Better safe than sorry :police:

Weet Rommert trouwens niet wie deze waarnemers zijn en of ze foto's hebben?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

Precies, dat idee had ik ook, Rommert schenkt er wel aandacht aan. Dat zij de vogel zondag zelf min of meer hadden afgeschreven wist ik niet, ben dan ook benieuwd naar de verhalen van de vogelaars van gisteren.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

GertJ

Citaat van: rnbflavour op december 08, 2010, 23:10:51 PM
Citaat van: Martijn Bot op december 08, 2010, 23:00:58 PM
Citaat van: Jos Welbedacht op december 08, 2010, 19:37:21 PM
Misschien moet die mogelijke Fluitzwaan van Zoutkamp (Gr) nog even extra aandacht krijgen; volgens lauwersmeer.com zijn de waarnemers van vandaag zeker over de determinatie.

Allemaal leuk en aardig, maar wie zijn die waarnemers en veel belangrijker: op basis waarvan komen ze tot de conclusie? Afgelopen zondag hebben Rommert, David en Martin de vogel bekeken en geen alarm geslagen (te veel geel op de snavel), ik ben benieuwd waarom het er nu ineens wel een zou moeten zijn...

Zeker een goed punt, toch maakt Rommert er een topic over aan op lauwersmeer.com, omdat hij blijkbaar toch niet zeker was van een kleine. Kan geen kwaad toch dat iemand betere foto's gaat proberen te maken? Better safe than sorry :police:

Weet Rommert trouwens niet wie deze waarnemers zijn en of ze foto's hebben?

Kun jer even linken naar dit topic, ik kon het gisteren niet vinden (Of is dat afgescherm voor niet-noorderlingen)
Groet Gert Jager

Ben Gaxiola

Voor iedereen te bereiken. Topic staat onder forum en dan onder determinatie en dan fluitzwaan, maar verwacht geen bruisende discussie, die moet nog op gang komen...   ;)
Ben Gaxiola

Steven Wytema

Citaat van: GertJ op december 09, 2010, 11:31:57 AM
Kun jer even linken naar dit topic, ik kon het gisteren niet vinden (Of is dat afgescherm voor niet-noorderlingen)
hier
Steven Wytema


Martijn Bot

Citaat van: Ben Gaxiola op december 09, 2010, 11:37:50 AM
Voor iedereen te bereiken. Topic staat onder forum en dan onder determinatie en dan fluitzwaan, maar verwacht geen bruisende discussie, die moet nog op gang komen...   ;)
Zonder betere foto's heeft een discussie ook geen zin.
(En niet dat dat er iets toe doet, maar ik geloof geen fluit van Fluitzwanen in NL...)

Ben Gaxiola

Citaat van: Martijn Bot op december 09, 2010, 13:52:36 PM
Citaat van: Ben Gaxiola op december 09, 2010, 11:37:50 AM
Voor iedereen te bereiken. Topic staat onder forum en dan onder determinatie en dan fluitzwaan, maar verwacht geen bruisende discussie, die moet nog op gang komen...   ;)
Zonder betere foto's heeft een discussie ook geen zin.
(En niet dat dat er iets toe doet, maar ik geloof geen fluit van Fluitzwanen in NL...)
Waar wacht je nog op?! Wollen onderbroek en hemd aan, camouflagepak erover en afplaten* die vogel... maar gelet op je laatste zin zul je er niet erg happig op zijn.  ;)
Ben Gaxiola

Klaas van Dijk

Citaat van: Martijn Bot op december 09, 2010, 13:52:36 PMEn niet dat dat er iets toe doet, maar ik geloof geen fluit van Fluitzwanen in NL.
? ? ? ?

Teveel kans op overlap met vogels uit een meer nabije broedpopulatie met wat weinig zwart in de snavel? Overgangsvormen? Te magere bronnen op grond waarvan ooit een spit werd voorgesteld?

migratorius

Martijn bedoelt vermoedelijk dat het wel raar is dat de Nederlandse Fluitzwanen bovengemiddeld veel geel op hun snavel hebben (al is het dan "te weinig" voor een Kleine Zwaan)... (dat vind ik namelijk ook!)
Een echte zwartsnavel (en dat is die Lauwersmeervogel zeker niet) zou ik toch maar gaan bekijken.

JanHein

Klaas van Dijk

Citaat van: migratorius op december 09, 2010, 18:21:34 PMMartijn bedoelt vermoedelijk dat het wel raar is dat de Nederlandse Fluitzwanen bovengemiddeld veel geel op hun snavel hebben (al is het dan "te weinig" voor een Kleine Zwaan)... (dat vind ik namelijk ook!)JanHein
Dus jij beschouwt ze als Kleine Zwaan met (te?) weinig geel op de snavel en telt deze gevallen dus niet als Fluitzwaan? Er begint me inderdaad iets te dagen over een felle discussie in het verleden over het percentage geel op de snavel enzo. Boeiend, zeker gezien de uiteenlopende meningen over Taigarietganzen in Nederland.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

Hebben de Zeelandse vogelaars niet goed opgelet? hahaha, ik maak een geintje! leuke zeg en prachtige foto's ook.
maar, is de waarneming wel van vandaag?


Citaat van: Vincent Hart op december 09, 2010, 22:43:25 PM
Grote geelpootruiter terug!

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Ja, heb al even contact gehad met de waarnemer.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Reest

De waarnemer (yes: it's me :-) ) is geen echte vogelaar, maar wel een rasechte Zeeuw!
En inderdaad het was vanmiddag.
Groet, Rinus
Beter gewist dan gemist.