Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

August

Beste Justin, dan zou je dus bij alle vogels rekening moeten houden dat ze gechipt moeten zijn dus vind ik deze opmerking nergens opslaan. Zolang het CDNA niet eist om met een chiplezer achter vogels aan te rennen om te kijken of een vogel gechipt is en nergens een dierentuin meld dat ze een ongeringde maar wel een gechipte vogel ontsnapt is hoeven we daar geen rekening mee te houden
August van Rijn

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Justin Jansen

#8822
Citaat van: August op oktober 10, 2010, 09:25:53 AM
Beste Justin, dan zou je dus bij alle vogels rekening moeten houden dat ze gechipt moeten zijn dus vind ik deze opmerking nergens opslaan. Zolang het CDNA niet eist om met een chiplezer achter vogels aan te rennen om te kijken of een vogel gechipt is en nergens een dierentuin meld dat ze een ongeringde maar wel een gechipte vogel ontsnapt is hoeven we daar geen rekening mee te houden
Hoezo slaat dit nergens op August? Je ziet het toch zelf bij die pelikanen van laatst (Beekse Bergen)? Wat klopt hier dan niet aan, deze hebben geen ringen maar een chip. Er zijn meer ontsnapte Roze Pelikanen dan dat er wilde in Nederland zijn vastgesteld. Van alle Jufferkranen in Nederland (en dat zijn er stiekem aan toch al heel veel, (heb er zelf al 3)), is bijna alles als escape te boek zijn gegaan (ringen, beschadigingen, gedrag etc). Dan mag je wel heel kritisch zijn op deze zeer veel gehouden kraanvogel.
@Bas. Je hebt gelijk met de datum
M.v.g., Justin Jansen


Rob Halff

Citaat van: Justin Jansen op oktober 10, 2010, 10:34:15 AM
Citaat van: August op oktober 10, 2010, 09:25:53 AM
Beste Justin, dan zou je dus bij alle vogels rekening moeten houden dat ze gechipt moeten zijn dus vind ik deze opmerking nergens opslaan. Zolang het CDNA niet eist om met een chiplezer achter vogels aan te rennen om te kijken of een vogel gechipt is en nergens een dierentuin meld dat ze een ongeringde maar wel een gechipte vogel ontsnapt is hoeven we daar geen rekening mee te houden
Hoezo slaat dit nergens op August? Je ziet het toch zelf bij die pelikanen van laatst (Beekse Bergen)? Wat klopt hier dan niet aan, deze hebben geen ringen maar een chip. Er zijn meer ontsnapte Roze Pelikanen dan dat er wilde in Nederland zijn vastgesteld. Van alle Jufferkranen in Nederland (en dat zijn er stiekem aan toch al heel veel, (heb er zelf al 3)), is bijna alles als escape te boek zijn gegaan (ringen, beschadigingen, gedrag etc). Dan mag je wel heel kritisch zijn op deze zeer veel gehouden kraanvogel.
@Bas. Je hebt gelijk met de datum

Nou dan kunnen we de Roze Pelikanen en de Jufferkranen wel allemaal van de Nederlandse lijst gaan afvoeren Justin, want hier is bij geen één geval vastgesteld of deze wel of geen chip had. Zo lust ik er nog wel een paar!

August

Kritisch mee eens, maar niet gaan overdrijven. Of je moet deze soorten helemaal niet beoordelen en als escape zien.
August van Rijn

Justin Jansen

Citaat van: Rob Halff op oktober 10, 2010, 10:50:17 AM
Citaat van: Justin Jansen op oktober 10, 2010, 10:34:15 AM
Citaat van: August op oktober 10, 2010, 09:25:53 AM
Beste Justin, dan zou je dus bij alle vogels rekening moeten houden dat ze gechipt moeten zijn dus vind ik deze opmerking nergens opslaan. Zolang het CDNA niet eist om met een chiplezer achter vogels aan te rennen om te kijken of een vogel gechipt is en nergens een dierentuin meld dat ze een ongeringde maar wel een gechipte vogel ontsnapt is hoeven we daar geen rekening mee te houden
Hoezo slaat dit nergens op August? Je ziet het toch zelf bij die pelikanen van laatst (Beekse Bergen)? Wat klopt hier dan niet aan, deze hebben geen ringen maar een chip. Er zijn meer ontsnapte Roze Pelikanen dan dat er wilde in Nederland zijn vastgesteld. Van alle Jufferkranen in Nederland (en dat zijn er stiekem aan toch al heel veel, (heb er zelf al 3)), is bijna alles als escape te boek zijn gegaan (ringen, beschadigingen, gedrag etc). Dan mag je wel heel kritisch zijn op deze zeer veel gehouden kraanvogel.
@Bas. Je hebt gelijk met de datum

Nou dan kunnen we de Roze Pelikanen en de Jufferkranen wel allemaal van de Nederlandse lijst gaan afvoeren Justin, want hier is bij geen één geval vastgesteld of deze wel of geen chip had. Zo lust ik er nog wel een paar!
Lijkt me een goed idee, tussen de vele escapes proberen we inderdaad die ene ongeringde vogel wel op de lijst te krijgen, dat is toch jezelf voor de gek houden.
M.v.g., Justin Jansen


August

Ps is er trouwens wel eens een juffer goedgekeurd? Staan in het overzicht op waarneming.nl namelijk alleen afgewezen gevallen en de rest staat op onbekend. Is daar een reden voor.
August van Rijn

Edwin Russer

Citaat van: August op oktober 10, 2010, 11:17:37 AM
Ps is er trouwens wel eens een juffer goedgekeurd? Staan in het overzicht op waarneming.nl namelijk alleen afgewezen gevallen en de rest staat op onbekend. Is daar een reden voor.

Voorzover ik weet alleen de vogel van Beuven, maar daar is inmiddels al meer informatie/foto's/documentatie over gevraagd.

http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?id=24
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Justin Jansen

Citaat van: Edwin Russer op oktober 10, 2010, 11:51:27 AM
Citaat van: August op oktober 10, 2010, 11:17:37 AM
Ps is er trouwens wel eens een juffer goedgekeurd? Staan in het overzicht op waarneming.nl namelijk alleen afgewezen gevallen en de rest staat op onbekend. Is daar een reden voor.

Voorzover ik weet alleen de vogel van Beuven, maar daar is inmiddels al meer informatie/foto's/documentatie over gevraagd.

http://www.dutchbirding.nl/cdna.php?id=24
En die vogel van Enschede.
M.v.g., Justin Jansen


Rein Genuït

Gehouden vogels in Duitsland worden voorzien van Chips en niet van ringen en dat maakt het extra lastig bij een soort die veel gehouden word.

Vanmorgen 7 Vale Pijlstormvogels langs Katwijk! Sensationeel
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

joost van der Laan

Aziatische Roodborsttapuit op Texel  :o
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Edwin Russer

Citaat van: rlhgenuit op oktober 10, 2010, 12:12:12 PM
Gehouden vogels in Duitsland worden voorzien van Chips en niet van ringen en dat maakt het extra lastig bij een soort die veel gehouden word.

Vanmorgen 7 Vale Pijlstormvogels langs Katwijk! Sensationeel

Ha Rein, ik neem aan dat je de Jufferkraan bedoelt 8)  Is e.e.a. ook op het net terug te vinden?
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Rein Genuït

Citaat van: Edwin Russer op oktober 10, 2010, 13:04:58 PM
Citaat van: rlhgenuit op oktober 10, 2010, 12:12:12 PM
Gehouden vogels in Duitsland worden voorzien van Chips en niet van ringen en dat maakt het extra lastig bij een soort die veel gehouden word.

Vanmorgen 7 Vale Pijlstormvogels langs Katwijk! Sensationeel

Ha Rein, ik neem aan dat je de Jufferkraan bedoelt 8)  Is e.e.a. ook op het net terug te vinden?

Ha Edwin, idd de jufferkraan. Ik hoorde vanmorgen dat dit gebruikelijk is in duitsland en dat zij een rechtszaak hierover gewonnen hebben bij het europese hof. Deze vogels kunnen nl. niet uitgevoerd worden naar Ned. omdat hier een gesloten voetring verplicht is en de Nederlanders dit rechtsongelijkheid vonden binnen de unie. Dit alles maakt het er natuurlijk niet makkelijker op. Ik gun de waarnemers de soort van harte natuurlijk, want gaaf is de waarneming wel had er graag bij geweest.  :( 
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Jaap Denee

Citaat van: rlhgenuit op oktober 10, 2010, 13:43:56 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 10, 2010, 13:04:58 PM
Citaat van: rlhgenuit op oktober 10, 2010, 12:12:12 PM
Gehouden vogels in Duitsland worden voorzien van Chips en niet van ringen en dat maakt het extra lastig bij een soort die veel gehouden word.

Vanmorgen 7 Vale Pijlstormvogels langs Katwijk! Sensationeel

Ha Rein, ik neem aan dat je de Jufferkraan bedoelt 8)  Is e.e.a. ook op het net terug te vinden?

Ha Edwin, idd de jufferkraan. Ik hoorde vanmorgen dat dit gebruikelijk is in duitsland en dat zij een rechtszaak hierover gewonnen hebben bij het europese hof. Deze vogels kunnen nl. niet uitgevoerd worden naar Ned. omdat hier een gesloten voetring verplicht is en de Nederlanders dit rechtsongelijkheid vonden binnen de unie. Dit alles maakt het er natuurlijk niet makkelijker op. Ik gun de waarnemers de soort van harte natuurlijk, want gaaf is de waarneming wel had er graag bij geweest.  :(

Mijn knipoog naar Walsrode was dus zo slecht nog niet... En dit beïnvloedt wel degelijk de discussie "wel of niet tellen". Ik denk dat Justin terecht een kritische kanttekening maakt en dat er helemaal geen sprake is van overdrijven. Het is de werkelijkheid. Met de huidige spelregels heeft deze vogel de beste papieren, maar je kunt stellen dat er door de nieuwe ontwikkelingen (het chippen) een omissie in de spelregels van de CDNA is ontstaan, wat beoordeling van 'dit soort' soorten nog verder bemoeilijkt.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Justin Jansen

Citaat van: rlhgenuit op oktober 10, 2010, 13:43:56 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 10, 2010, 13:04:58 PM
Citaat van: rlhgenuit op oktober 10, 2010, 12:12:12 PM
Gehouden vogels in Duitsland worden voorzien van Chips en niet van ringen en dat maakt het extra lastig bij een soort die veel gehouden word.

Vanmorgen 7 Vale Pijlstormvogels langs Katwijk! Sensationeel

Ha Rein, ik neem aan dat je de Jufferkraan bedoelt 8)  Is e.e.a. ook op het net terug te vinden?

Ha Edwin, idd de jufferkraan. Ik hoorde vanmorgen dat dit gebruikelijk is in duitsland en dat zij een rechtszaak hierover gewonnen hebben bij het europese hof. Deze vogels kunnen nl. niet uitgevoerd worden naar Ned. omdat hier een gesloten voetring verplicht is en de Nederlanders dit rechtsongelijkheid vonden binnen de unie. Dit alles maakt het er natuurlijk niet makkelijker op. Ik gun de waarnemers de soort van harte natuurlijk, want gaaf is de waarneming wel had er graag bij geweest.  :(
@Rein, weet jij waar de uitspraak van deze Duitse zaak ergens staat m.b.t. chip vs pootring. Ik heb wat gezocht maar kan nog niets vinden.
M.v.g., Justin Jansen



Max Berlijn

#8837
CiteerLijkt me een goed idee, tussen de vele escapes proberen we inderdaad die ene ongeringde vogel wel op de lijst te krijgen, dat is toch jezelf voor de gek houden.

He JJ, en die bewezen wilde geringde Sneeuwganzen bij Andijk dan die uit Manitoba kwamen?, weet je hoeveel escapes er in NL van de Sneeuwgans zitten/zaten...

Gr Max

PS: Dat chippen en niet ringen van vogels in gevangenschap is wel een nieuw bijkomend probleem, mogelijk moet je blij zijn met je oude gevallen van discutabele soorten uit de tijd dat dit nog niet gebeurde....o,o voel een schoen achter me aan komen, deze ouwe lul gaat rennen....
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

meeuwissen

#8838
Hoi Lennaert,
Geelsnavelduiker: Vanaf Rottum door vogelaars gemeld, vliegend met Roodkeelduiker naar Eems.
De Eems is natuurlijk erg breed en grotendeels Duits vaarwater. Wel spannend wat deze duiker gaat doen, terug naar zee of Eemshaven. De IJsduiker uit december 2008 werd eerst in de Eems gezien en later gedurende de winter in de Eemshaven. Je weet het maar nooit met deze Geelsnavelduiker.
Guido

Rein Genuït

#8839
Citaat van: Justin Jansen op oktober 11, 2010, 10:36:52 AM
Citaat van: rlhgenuit op oktober 10, 2010, 13:43:56 PM
Citaat van: Edwin Russer op oktober 10, 2010, 13:04:58 PM
Citaat van: rlhgenuit op oktober 10, 2010, 12:12:12 PM
Gehouden vogels in Duitsland worden voorzien van Chips en niet van ringen en dat maakt het extra lastig bij een soort die veel gehouden word.

Vanmorgen 7 Vale Pijlstormvogels langs Katwijk! Sensationeel

Ha Rein, ik neem aan dat je de Jufferkraan bedoelt 8)  Is e.e.a. ook op het net terug te vinden?

Ha Edwin, idd de jufferkraan. Ik hoorde vanmorgen dat dit gebruikelijk is in duitsland en dat zij een rechtszaak hierover gewonnen hebben bij het europese hof. Deze vogels kunnen nl. niet uitgevoerd worden naar Ned. omdat hier een gesloten voetring verplicht is en de Nederlanders dit rechtsongelijkheid vonden binnen de unie. Dit alles maakt het er natuurlijk niet makkelijker op. Ik gun de waarnemers de soort van harte natuurlijk, want gaaf is de waarneming wel had er graag bij geweest.  :(
@Rein, weet jij waar de uitspraak van deze Duitse zaak ergens staat m.b.t. chip vs pootring. Ik heb wat gezocht maar kan nog niets vinden.

Nee dat weet ik niet, heb het uit de tweede hand, maar zal hem wel ff mailen of hij misschien weet of het ergens gepubliceerd is

edit, zie dat ik geen meeladres heb maar als ik hem tegenkom zal ik het navragen
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Folkert Jan

Zijn er al mensen wezen kijken in de Eemshaven? Ik ben er in ieder geval woensdag
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Ben Wielstra

Een kleinere en een grotere Roodkeelduiker, zou dat nog een optie zijn?

Thijs Fijen

CiteerSnel wat foto's gemaakt maar helaas de vogels vlogen al te ver weg.Ik had er mooie foto,s van kunnen maken, @#$&^&^#. 
Dus er zijn wel foto's?? Kan iemand naar deze foto's vragen?
Thijs Fijen

Bas vd Burg

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 12, 2010, 09:59:30 AM
CiteerSnel wat foto's gemaakt maar helaas de vogels vlogen al te ver weg.Ik had er mooie foto,s van kunnen maken, @#$&^&^#. 
Dus er zijn wel foto's?? Kan iemand naar deze foto's vragen?

Over welke soort heb je het eigenlijk Thijs?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JohanvantBosch

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 12, 2010, 10:36:28 AM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 12, 2010, 09:59:30 AM
CiteerSnel wat foto's gemaakt maar helaas de vogels vlogen al te ver weg.Ik had er mooie foto,s van kunnen maken, @#$&^&^#. 
Dus er zijn wel foto's?? Kan iemand naar deze foto's vragen?

Over welke soort heb je het eigenlijk Thijs?
geelsnavelduiker rottumer...

UtrechtsVogelNet

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 12, 2010, 10:55:32 AM
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 12, 2010, 10:36:28 AM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 12, 2010, 09:59:30 AM
CiteerSnel wat foto's gemaakt maar helaas de vogels vlogen al te ver weg.Ik had er mooie foto,s van kunnen maken, @#$&^&^#. 
Dus er zijn wel foto's?? Kan iemand naar deze foto's vragen?

Over welke soort heb je het eigenlijk Thijs?
geelsnavelduiker rottumer...

Zou die plaatjes ook graag willen zien ...

Phil

Rikstar

#8846
http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=517&land=1&site=0&datum=20101012&taal=1

Als die bairds waar is trakteer ik iedereen op een biertje :P :P  (zal wel bonte strandloper zijn btw)
Edit: is al verbeterd...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jos Welbedacht

Ik kwam aan het einde van de telling langs (zie trektellen.nl) maar ik heb niemand horen zeggen dat ze Bontjes (laat staan Bairds, typfoutje  8) ) hadden.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

JacobBosma(Gr.)

Foto's volgen nog...

Nee, te gehaast ingevoerd, sorry. Baard en Baird liggen vlak bij elkaar.
Groeten, Jacob
Groeten, Jacob Bosma

Thijs Fijen

Over de Kleine Vliegenvanger van Kornwerderzand. Zie dit: http://waarneming.nl/waarneming/view/50500177. Ik wil niet vervelend doen, maar die mag je dus (volgens de 'officiële' telling) niet tellen.. Hoe volgt waarneming.nl dit?
Thijs Fijen