Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

steenl


Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankw

#7952
Zou er toch graag een beschrijving bij zien. En het lijkt me een waarneming van gisteren, aangezien de waarnemer aangeeft vandaag nog te hebben gezocht... Kom maar op met die foto's. :duim:

edit: duidelijk net wakker vanochtend.. de waarneming staat op gisteren.. :rolleye:

Vincent Hart

Zie ook http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=22047&page=1. Waarnemer was dus blijkbaar niet Marcel Haas, wellicht Dan van Lunsen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Citaat van: frankw op juli 13, 2010, 10:08:54 AM
Zou er toch graag een beschrijving bij zien. En het lijkt me een waarneming van gisteren, aangezien de waarnemer aangeeft vandaag nog te hebben gezocht... Kom maar op met die foto's. :duim:

Fijn hoor.

http://waarneming.nl/foto/view/1375864
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jeroen Nagtegaal

Foto ziet er goed uit, zeker voor een Spiegelreflex met een 80mm om 7 uur in de ochtend...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

Citaat van: Jaap Denee op juli 13, 2010, 12:47:04 PM
Citaat van: frankw op juli 13, 2010, 10:08:54 AM
Zou er toch graag een beschrijving bij zien. En het lijkt me een waarneming van gisteren, aangezien de waarnemer aangeeft vandaag nog te hebben gezocht... Kom maar op met die foto's. :duim:

Fijn hoor.

http://waarneming.nl/foto/view/1375864

Nou, zeer zeker!

Rickschonewille

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 13, 2010, 12:55:22 PM
Foto ziet er goed uit, zeker voor een Spiegelreflex met een 80mm om 7 uur in de ochtend...

Dan moet ie op 5-7 meter afstand hebben gezeten  :o

frankw


Thijs Fijen

Op de ene of andere manier geloof ik de foto niet.. Te licht (er was bewolking op dat tijdstip daar), te goed (zoals Jeroen aangeeft) en ook de ondergrond (grind) vind ik verdacht, maar ik weet niet of dit niet kan in Meijendel. Over de waarneming zelf laat ik mij niet uit
Thijs Fijen

Certhia

Ziet er uit als een fietspad of iets dergelijks.


Marc

MarcelHaas

#7961
Over de Kuifkoekoek van het Zwanenwater (dus niet Meijendel...).

Gisteren werd in de ochtend de Kuifkoekoek gefotografeerd door Fred Koning op het asfaltpad, nadat hij mij (ik ben er boswachter) gewaarschuwd heeft, ben ik natuurlijk gelijk gaan zoeken. Helaas de rest van de dag niets gevonden. Vandaar dat ook pas vandaag de waarneming bekend is gemaakt. Vandaag namelijk opnieuw gezocht en (opnieuw) niets gevonden...

Overigens is de vogel gefotografeerd met een Nikon plus 600 mm lens. Hij zat echter wel erg dichtbij.

Folkert Jan

Citaat van: MarcelHaas op juli 13, 2010, 14:09:58 PM
Over de Kuifkoekoek van het Zwanenwater (dus niet Meijendel...).

Gisteren werd in de ochtend de Kuifkoekoek gefotografeerd door Fred Koning op het asfaltpad, nadat hij mij (ik ben er boswachter) gewaarschuwd heeft, ben ik natuurlijk gelijk gaan zoeken. Helaas de rest van de dag niets gevonden. Vandaar dat ook pas vandaag de waarneming bekend is gemaakt. Vandaag namelijk opnieuw gezocht en (opnieuw) niets gevonden...

Overigens is de vogel gefotografeerd met een Nikon plus 600 mm lens. Hij zat echter wel erg dichtbij.

hmm de exif geeft 80mm als brandpunt maar alla.

vraag ik mij af waarom de waarneming niet eerder bekend is gemaakt? met tientallen zoekt toch wat makkelijker dan in je uppie ???

edit: zijn er nog meer foto's?...voor de geloofwaardigheid misschien wel even handig.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

Volgens de info van de foto is deze foto gemaakt op 80mm met idd een Nikon D70. 600mm is een vaste lens dus dat is in principe niet mogelijk. Waarnemer zal wrs een andere lens hebben gebruikt op het moment van fotograferen.

MarcelHaas

Citaat van: rnbflavour op juli 13, 2010, 14:18:04 PM


hmm de exif geeft 80mm als brandpunt maar alla.

vraag ik mij af waarom de waarneming niet eerder bekend is gemaakt? met tientallen zoekt toch wat makkelijker dan in je uppie ???

edit: zijn er nog meer foto's?...voor de geloofwaardigheid misschien wel even handig.

Tja, de waarneming is verricht op terrein dat niet vrij toegankelijk is. Als ik hem nou terug had gevonden, had ik iets kunnen regelen van een excursie of iets dergelijks. Aangezien ik hem niet terugvond, heb ik toch maar even gewacht tot de volgende dag om zeker te zijn dat de vogel weg was, of dat de vogel er wellicht toch nog zat.

De waarnemer is overigens uiterst betrouwbaar, dus aanvullende foto's lijken mij niet nodig. daar komt bij dat ik ze op zijn camera gezien heb (vandaar dat ik weet dat ze met een 600 mm zijn genomen).

steenl

Marcel,

Complimenten hoe je hebt aangepakt! Jammer dat de vogel niet meer aanwezig is.
Zo zouden meer boswachters/natuurbeschermers kunnen reageren.

Groet,

MarcelHaas

Citaat van: steenl op juli 13, 2010, 15:35:01 PM
Marcel,

Complimenten hoe je hebt aangepakt! Jammer dat de vogel niet meer aanwezig is.
Zo zouden meer boswachters/natuurbeschermers kunnen reageren.

Groet,

Ach ja, je bent en blijft toch een twitcher in hart en nieren  ;) Ik zou het ook leuk vinden om ergens een nieuwe soort te zien natuurlijk, dus ALS er iets geregeld kan worden, zal ik dat altijd doen. Helaas kon dat niet met de Veldrietzanger van 2008, tot mijn zeer grote spijt ('gelukkig' zat deze vogel er maar een dag...).

Gerard Troost

Citaat van: Thijs Fijen op juli 13, 2010, 13:41:44 PM
Op de ene of andere manier geloof ik de foto niet.. Te licht (er was bewolking op dat tijdstip daar), te goed (zoals Jeroen aangeeft) en ook de ondergrond (grind) vind ik verdacht, maar ik weet niet of dit niet kan in Meijendel. Over de waarneming zelf laat ik mij niet uit
Dan is tie vast gistermorgen even heen en weer geweest naar Spanje  :rolleye:  Exif geeft namelijk als tijdstip aan: 12-7-2010 6:37 ...
Ik geloof de foto (en de waarnemer) zeker wel alleen een beetje jammer dat tie niet teruggevonden kan worden, was de eerste Kuifkoekoek in NL op een moment dat ik ook in NL ben...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jaofik

Hehe, misschien is i te gronde gegaan na het eten van rupsen van de Sint Jacobsvlinder, zoals op de foto -arm dier.

Herman.

Thijs Fijen

Citaat van: gtroost op juli 13, 2010, 16:01:30 PM
Citaat van: Thijs Fijen op juli 13, 2010, 13:41:44 PM
Op de ene of andere manier geloof ik de foto niet.. Te licht (er was bewolking op dat tijdstip daar), te goed (zoals Jeroen aangeeft) en ook de ondergrond (grind) vind ik verdacht, maar ik weet niet of dit niet kan in Meijendel. Over de waarneming zelf laat ik mij niet uit

Dan is tie vast gistermorgen even heen en weer geweest naar Spanje  :rolleye:  Exif geeft namelijk als tijdstip aan: 12-7-2010 6:37 ...
Ik geloof de foto (en de waarnemer) zeker wel alleen een beetje jammer dat tie niet teruggevonden kan worden, was de eerste Kuifkoekoek in NL op een moment dat ik ook in NL ben...
Hopelijk is het een Huisgierzwaluw verhaal (of verwar ik het ergens mee, (Arie Ouwerkerk, Terschelling, vasteland slechtweer, Terschelling blauwe lucht)
Thijs Fijen

Gerard Troost

#7970
Citaat van: Thijs Fijen op juli 13, 2010, 18:38:20 PM
Hopelijk is het een Huisgierzwaluw verhaal
Het was hier in Zeeland tot een uur of 8.00 heerlijk weer (en de buien kwamen uit het zuiden..). En bijv bij ringstation van Lennep (Kennemerduinen) staat voor gisteren dit weer: "Periode netten open: 5:15-11:15 Weer: wind 1-2 NO -> W 3-4, 16 -> 22°C, na 11.40 regen"

Vind het nogal vreemd dat je omdat in jou ogen een foto té goed is je zo over een waarnemer heen gaat vallen.

Maar goed nog betere argumenten? Komt de Sint Jacobsvlinder in Spanje voor?

edit: en deze grassprietjes moeten terug te vinden zijn: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=2966&page=1
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

peterlindenburg

Het is natuurlijk goed om kritisch te zijn, maar nu wordt er volgens mij overdreven. Kreten als 'het was daar bewolkt op dat tijdstip' en 'ik vind de ondergrond verdacht' zijn wel erg uit de lucht gegrepen, net als wel uit de exif halen dat er met 80 mm gefotografeerd is maar niet de datum en tijd. De volgende poster roept al meteen om meer foto's, 'omdat dat voor de geloofwaardigheid wel handig is'.
Lijkt me niet leuk voor de waarnemer, mocht hij het lezen.

Gerard Troost

Citaat van: peterlindenburg op juli 13, 2010, 18:50:02 PM
net als wel uit de exif halen dat er met 80 mm gefotografeerd is maar niet de datum en tijd. De volgende poster roept al meteen om meer foto's, 'omdat dat voor de geloofwaardigheid wel handig is'.
Lijkt me niet leuk voor de waarnemer, mocht hij het lezen.

Dank je, ik had het niet beter kunnen zeggen.. (iets met woorden uit de mond halen;))
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Thijs Fijen

Nou, het is inmiddels toch allemaal weer opgelost: mooi weer, fietspad, 600mm (dus geen 80 mm) en in een uur kom je niet van Spanje naar Nederland. 'Mystery' solved
Thijs Fijen

Jeroen Nagtegaal

Blijft het alleen vreemd dat de exif 80 mm aangeeft...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

Wellicht ff een communicatie foutje tussen objectief en camera, of een analoge lens lens die niet correct communiceert..

Ies Meulmeester

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juli 13, 2010, 18:56:27 PM
Blijft het alleen vreemd dat de exif 80 mm aangeeft...
Zoek even op birdpix.nl, dan ben je er al snel achter waarom de exif 80mm aangeeft...! (oftewel een 'oudere' 600mm lens die een nieuwe digitale chip heeft gekregen zodat deze ook goed samenwerkt met digitale spiegelreflexcamera's)

(Positief) kritisch zijn, totaal niks verkeerd aan.. maar niet te ver doorslaan hé!!

Gr, Ies

MarcelHaas

#7977
Jongens, inderdaad allemaal erg overdreven.

Het is hier in de kop van Noord-Holland vaak mooier weer dan in de rest van het land. Kijk maar eens welk gebied de meeste zonuren van Nederland heeft...

Kritisch zijn is uiteraard goed, maar zulke reacties NADAT ik tekst en uitleg bij deze waarneming heb gegeven, lijken mij totaal onzinnig... Daar komt bij dat ik nooit een onzinwaarneming zou doorgeven.

peterlindenburg

CiteerNou, het is inmiddels toch allemaal weer opgelost: mooi weer, fietspad, 600mm (dus geen 80 mm) en in een uur kom je niet van Spanje naar Nederland. 'Mystery' solved
Er viel niets op te lossen...

Gerard Troost

Citaat van: peterlindenburg op juli 13, 2010, 19:18:49 PM
Er viel niets op te lossen...

Nog wel iets terug te vinden...

Oh oh, wat zou ik blij zijn!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen