Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

#7920
vliegen juv woudapen al rond??

edit: oeps, deze waarneming is blijkbaar van vorig jaar... (meestal behandeld dit topic recentere gevallen)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HJDT

Citaat van: gtroost op juli 02, 2010, 11:56:52 AM
vliegen juv woudapen al rond??

edit: oeps, deze waarneming is blijkbaar van vorig jaar... (meestal behandeld dit topic recentere gevallen)
Het gaat om twee verschillende zaken Gerard: om een waarneming van dit jaar van een Kwak en om een waarneming van vorig jaar afkomstig van dezelfde waarnemer op dezelfde plek van een Woudaap met een (op zijn minst) ietwat gammele beschrijving.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Piedos

Is er een admin die dit verhaal bij de waarnemer kan checken?
Pie*ter Wester%beke

frankmeer

Citaat van: steenl op juli 02, 2010, 10:18:50 AM
CiteerWas de groene reiger vorig jaar ook niet eerst als juveniele kwak ingevoerd? Staat me iets van bij namelijk
Nee, dat was bij zijn eerste ontdekking, dus niet vorig jaar.
Ja hoor, vorig jaar ook aanvankelijk als Kwak gemeld, zie http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=15210
Frank van der Meer

hiskodevries

is er een waarnemer die even kan gaan kijken, als het de groene reiger is ontvangt die natuurlijk eeuwige roem van groene reiger lijstlozen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Kans is wel errug groot dat het inderdaad 1 van de zwervende juv. kwakken uit Artis betreft. Maar goed, misschien krijg ik mezelf van het weekend zo gek. Tenslotte zat daar vlak in de buurt een paar jaar terug ook een prachtige ralreiger  :duim: Die groene heb ik nou wel gezien  >:D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Nog even ter herinnering wat meen ik iemand voor mij al heeft geschreven: 'de' groene reiger is inmiddels adult en hier is sprake van juveniele vogels toch? En een nieuwe juveniele groene reiger? Wat één keer kan, kan ook een tweede keer natuurlijk, maar erg voor de hand liggend lijkt het me niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

over die dwergooruil, is die weg of is iedereen nu wel geweest.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HJDT

Guus, je hebt natuurlijk helemaal gelijk wat betreft die leeftijd. Aan de andere kant: deze reiger is al zo vaak voor iets anders uitgescholden (Woudaap en Kwak en dat zijn alleen de gevallen waar we van weten) dat niks mij meer verbaast. De waarnemer beschrijft o.a. bruine strepen op de keel. Kijk, met dat gegeven in gedachten, eens naar deze foto. . . . http://www.pbase.com/brenda_michel/image/114606793

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Citaat van: HJDT op juli 02, 2010, 15:46:02 PM
Guus, je hebt natuurlijk helemaal gelijk wat betreft die leeftijd. Aan de andere kant: deze reiger is al zo vaak voor iets anders uitgescholden (Woudaap en Kwak en dat zijn alleen de gevallen waar we van weten) dat niks mij meer verbaast. De waarnemer beschrijft o.a. bruine strepen op de keel. Kijk, met dat gegeven in gedachten, eens naar deze foto. . . . http://www.pbase.com/brenda_michel/image/114606793

Groet Michel
Sluit vrouw Woudaap en 1e zomer Kwak ook niet uit .......
Wietze Janse

HJDT

Citaat van: snwja3 op juli 02, 2010, 19:56:23 PM
Citaat van: HJDT op juli 02, 2010, 15:46:02 PM
Guus, je hebt natuurlijk helemaal gelijk wat betreft die leeftijd. Aan de andere kant: deze reiger is al zo vaak voor iets anders uitgescholden (Woudaap en Kwak en dat zijn alleen de gevallen waar we van weten) dat niks mij meer verbaast. De waarnemer beschrijft o.a. bruine strepen op de keel. Kijk, met dat gegeven in gedachten, eens naar deze foto. . . . http://www.pbase.com/brenda_michel/image/114606793

Groet Michel
Sluit vrouw Woudaap en 1e zomer Kwak ook niet uit .......

Ik sluit niks uit, in tegendeel. Ik wilde alleen maar aantonen dat het feit dat de waarnemer bruine streping op de keel beschrijft allerminst hoeft te betekenen dat het géén Groene Reiger is. En daarmee is ook nog lang niet bewezen  dat het dat wël is. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Piedos

#7932
Het is echt een juveniele Kwak. De waarnemer heeft mij een foto gestuurd die hij morgen bij de waarneming zal voegen.

Hier de link :  http://waarneming.nl/waarneming/view/48772394
Pie*ter Wester%beke

GertJ

Niet super zeldzaam in Nederland maar wel een leuke soort in juli:
http://waarneming.nl/waarneming/view/48817165


Is dit een bekende overzomeraar?
Groet Gert Jager

stefanhageman

Kleine Jager gemeld op Dutch Bird Alerts http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21994&page=1
Alleen zit "ie" wat verder op zee....
Stefan Hageman


ArjenDrost †

Citaat van: stefanhageman op juli 04, 2010, 17:09:43 PM
Kleine Jager gemeld op Dutch Bird Alerts http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21994&page=1
Alleen zit "ie" wat verder op zee....
En ach ja, om een Kleine Jager nou echt zeldzaam te noemen... In deze tijd van het jaar niet echt makkelijk, dat wel.

Jarinka

Ze zijn weer lekker bezig in de Ezumakeeg. Terekruiter, Grauwe Franjepoot en Poelruiter nog steeds aanwezig, en nu waarschijnlijk ook nog een Grauwe Gors.
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

al die soorten kan ik bevestigen, gaat trouwens om 2 poelruiters en 2 grauwe franjepoten

van de grauwe gors 1 keer een zangstrofe gehoord
Gijs

JRoosma

Citaat van: dralion13 op juli 04, 2010, 19:26:37 PM
al die soorten kan ik bevestigen, gaat trouwens om 2 poelruiters en 2 grauwe franjepoten

van de grauwe gors 1 keer een zangstrofe gehoord

3 Poelruiters, dat is toch wel vermeldenswaardig in dit topic.
Jaring Roosma

Folkert Jan

Alleen ben ik bang dat die grauwe gors niet door de waarneming.nl keuring gaat komen aangezien rommert hem niet terug kan vinden en daarmee met gebrek aan geluidsopname en foto net zo discutabel is als "mijn" woudaap daar afgelopen week :-(
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

#7940
Citaat van: rnbflavour op juli 05, 2010, 11:46:57 AM
Alleen ben ik bang dat die grauwe gors niet door de waarneming.nl keuring gaat komen aangezien rommert hem niet terug kan vinden en daarmee met gebrek aan geluidsopname en foto net zo discutabel is als "mijn" woudaap daar afgelopen week :-(
Folkert Jan,
het is mijn inziens onterecht om je eigen frustratie uit te leven op waarnemingen van anderen, die niets met jouw waarneming te maken hebben. Deze staan los van elkaar, worden apart beoordeeld. En niet nu de jouwe niet is geaccepteerd, dan anderen ook maar niet ....
Wietze Janse

frankw

Precies, ik zie het verband ook niet..

Gerard Troost

Citaat van: frankw op juli 05, 2010, 12:07:54 PM
Precies, ik zie het verband ook niet..
Ik zie het verband wel, zelfde plek, alleen roepend / zingend gehoord -> niet gezien enz. Neemt niet weg dat een roepende woudaap op een plek die zeer goed bezocht wordt of een strofe van een zingende Grauwe Gors heel erg "dun" is. Ik kan me de euforie van het moment erg goed voorstellen, maar 9 van de 10x blijkt in dit soort gevallen de determinatie toch niet te kloppen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

snwja3

Citaat van: gtroost op juli 05, 2010, 12:40:40 PM
Citaat van: frankw op juli 05, 2010, 12:07:54 PM
Precies, ik zie het verband ook niet..
Ik zie het verband wel, zelfde plek, alleen roepend / zingend gehoord -> niet gezien enz. Neemt niet weg dat een roepende woudaap op een plek die zeer goed bezocht wordt of een strofe van een zingende Grauwe Gors heel erg "dun" is. Ik kan me de euforie van het moment erg goed voorstellen, maar 9 van de 10x blijkt in dit soort gevallen de determinatie toch niet te kloppen.
Nou Gerard, dan kunnen we op dit argument (mijn waarneming niet, dus de ander ook niet) alle waarnemingen van die plek en/of alleen gehoord (dat noem jij dus een overeenkomst) gaan afwijzen ...... ;)
Of de waarneming van de Grauwe Gors wel/niet goedgekeurd gaat worden, staat totaal los/mag niet afhankelijk zijn van andere waarnemingen die wel/niet aanvaard zijn. Het is dus wat flauw (soms wel begrijpelijk) om een waarneming van een ander af te kraken vanwege het feit dat je gefrustreerd ben dat de jouwe niet geaccepteerd is!

Ik zou zeggen leef je frustratie uit op de admins (niet te serieus oppakken! ;) 8) ), niet op waarnemingen van anderen.
Wietze Janse

leostegeman

Citaat van: ArjenDrost op juli 04, 2010, 17:19:20 PM
Citaat van: stefanhageman op juli 04, 2010, 17:09:43 PM
Kleine Jager gemeld op Dutch Bird Alerts http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21994&page=1
Alleen zit "ie" wat verder op zee....
En ach ja, om een Kleine Jager nou echt zeldzaam te noemen... In deze tijd van het jaar niet echt makkelijk, dat wel.


Ik begreep die DB-alert  van een kleine jager ook niet erg. Kleine jager is niet zeldzaam in de zomer hoor. Als je in de zomer een paar uurtjes over zee gaat kijken zie je er wel één. Volgens trektellen vorige zomer bijvoorbeeld 175 ex. (jun/juli/aug). Als het nou nog een binnelandwaarneming was.....
Maar vogelaars die niet vaak over zee kijken hebben meestal niet erg veel benul wat zich daar afspeelt....

Leo

Justin Jansen

Citaat van: leostegeman op juli 05, 2010, 14:03:04 PM
Citaat van: ArjenDrost op juli 04, 2010, 17:19:20 PM
Citaat van: stefanhageman op juli 04, 2010, 17:09:43 PM
Kleine Jager gemeld op Dutch Bird Alerts http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21994&page=1
Alleen zit "ie" wat verder op zee....
En ach ja, om een Kleine Jager nou echt zeldzaam te noemen... In deze tijd van het jaar niet echt makkelijk, dat wel.


Ik begreep die DB-alert  van een kleine jager ook niet erg. Kleine jager is niet zeldzaam in de zomer hoor. Als je in de zomer een paar uurtjes over zee gaat kijken zie je er wel één. Volgens trektellen vorige zomer bijvoorbeeld 175 ex. (jun/juli/aug). Als het nou nog een binnelandwaarneming was.....
Maar vogelaars die niet vaak over zee kijken hebben meestal niet erg veel benul wat zich daar afspeelt....

Leo
Zoals deze vogel van 2 juli op Houbenhof (Belgische zijde van de maas) t.h.v. Stevenweert, en wel later over Limburg verdwijnend. Da's pas zeldzaam!
M.v.g., Justin Jansen


Folkert Jan

Citaat van: snwja3 op juli 05, 2010, 13:21:44 PM
Citaat van: gtroost op juli 05, 2010, 12:40:40 PM
Citaat van: frankw op juli 05, 2010, 12:07:54 PM
Precies, ik zie het verband ook niet..
Ik zie het verband wel, zelfde plek, alleen roepend / zingend gehoord -> niet gezien enz. Neemt niet weg dat een roepende woudaap op een plek die zeer goed bezocht wordt of een strofe van een zingende Grauwe Gors heel erg "dun" is. Ik kan me de euforie van het moment erg goed voorstellen, maar 9 van de 10x blijkt in dit soort gevallen de determinatie toch niet te kloppen.
Nou Gerard, dan kunnen we op dit argument (mijn waarneming niet, dus de ander ook niet) alle waarnemingen van die plek en/of alleen gehoord (dat noem jij dus een overeenkomst) gaan afwijzen ...... ;)
Of de waarneming van de Grauwe Gors wel/niet goedgekeurd gaat worden, staat totaal los/mag niet afhankelijk zijn van andere waarnemingen die wel/niet aanvaard zijn. Het is dus wat flauw (soms wel begrijpelijk) om een waarneming van een ander af te kraken vanwege het feit dat je gefrustreerd ben dat de jouwe niet geaccepteerd is!

Ik zou zeggen leef je frustratie uit op de admins (niet te serieus oppakken! ;) 8) ), niet op waarnemingen van anderen.

Dit is dus weer een ontzettend dom vooroordeel aangezien ik totaal niet gefrustreerd ben dat mijn waarneming niet geaccepteert is. dat waarneming.nl waarneming van mij goedkeurd of afkeurt is bijzaak en heeft niks te maken met mijn plezier in het veld.

verder ging het mij dus om de volgende vergelijking:

beide zeer schaarse soorten voor lauwersmeer
beide geen CDNA soorten
beide keren geen vervolgwaarnemingen
geen foto's
geen geluidsopname's
beide kort gehoord.

enige verschillen zijn: de soort, dat bij de grauwe gors diezelfde dag nog gezocht is en dat er nog een beschrijving van het kleed is al kun je daar volgens mij niks mee.

verder ken ik Gijs (1 van de waarnemers) goed en gun ik hem de waarneming van harte al worden er van mij nog 100 waarnemingen in de keeg afgekeurd. ik ben alleen bang dat gezien de beschrijving en mijn eigen ervaring hiermee dat deze niet goedgekeurd gaat worden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Corstiaan Beeke

Citaat van: leostegeman op juli 05, 2010, 14:03:04 PM
Citaat van: ArjenDrost op juli 04, 2010, 17:19:20 PM
Citaat van: stefanhageman op juli 04, 2010, 17:09:43 PM
Kleine Jager gemeld op Dutch Bird Alerts http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=21994&page=1
Alleen zit "ie" wat verder op zee....
En ach ja, om een Kleine Jager nou echt zeldzaam te noemen... In deze tijd van het jaar niet echt makkelijk, dat wel.


Ik begreep die DB-alert  van een kleine jager ook niet erg. Kleine jager is niet zeldzaam in de zomer hoor. Als je in de zomer een paar uurtjes over zee gaat kijken zie je er wel één. Volgens trektellen vorige zomer bijvoorbeeld 175 ex. (jun/juli/aug). Als het nou nog een binnelandwaarneming was.....
Maar vogelaars die niet vaak over zee kijken hebben meestal niet erg veel benul wat zich daar afspeelt....

Leo

Als je nou wel regelmatig over zee kijkt, zou je toch ook moeten weten dat dit een vreemd aantal is om mee te vergelijken. Omdat het met Kleine Jagers in de zomer wel iets genuanceerder ligt, toch even deze kanttekening. Het is (zeker onder zeetrektellers) genoegzaam bekend dat Kleine Jagers bij een gunstige wind in de laatste decade van augustus in best leuke aantallen kunnen langstrekken. Even per maand kijken levert een veel informatiever beeld op: in juni werden 6 langstrekkende Kleine Jagers gezien, in juli 20 en in augustus 151 (waarvan slechts 20 in de eerste helft van die maand en in totaal 97 op de 29e en 30e). Hiermee wil ik natuurlijk geen pleidooi houden om Kleine Jagers in juli te gaan 'piepen', want dat is inderdaad wat overdreven.

Groet, Corstiaan

Piedos

Foto staat er nu bij.

Citaat van: Piedos op juli 03, 2010, 12:27:35 PM
Het is echt een juveniele Kwak. De waarnemer heeft mij een foto gestuurd die hij morgen bij de waarneming zal voegen.

Hier de link :  http://waarneming.nl/waarneming/view/48772394
Pie*ter Wester%beke

Rickschonewille

Citaat van: Piedos op juli 05, 2010, 22:51:30 PM
Foto staat er nu bij.

Citaat van: Piedos op juli 03, 2010, 12:27:35 PM
Het is echt een juveniele Kwak. De waarnemer heeft mij een foto gestuurd die hij morgen bij de waarneming zal voegen.

Hier de link :  http://waarneming.nl/waarneming/view/48772394

Jammer :P