Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Halff

Oké het is een eend maar moet deze niet gepiept worden? http://waarneming.nl/waarneming/view/48463120

Het laatste twitchbare geval is al wat jaartjes geleden, en volgens mij is het voor sommige nog een nieuwe soort. Vogel ziet er goed uit en is zo te zien aan beiden poten ongeringd.

Gerard Troost

Citaat van: Rob Halff op juni 08, 2010, 20:51:50 PM
Oké het is een eend maar moet deze niet gepiept worden? http://waarneming.nl/waarneming/view/48463120

Het laatste twitchbare geval is al wat jaartjes geleden, en volgens mij is het voor sommige nog een nieuwe soort. Vogel ziet er goed uit en is zo te zien aan beiden poten ongeringd.
http://waarneming.nl/soort/view/798
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jarinka

Citaat van: gtroost op juni 08, 2010, 20:52:45 PM
Citaat van: Rob Halff op juni 08, 2010, 20:51:50 PM
Oké het is een eend maar moet deze niet gepiept worden? http://waarneming.nl/waarneming/view/48463120

Het laatste twitchbare geval is al wat jaartjes geleden, en volgens mij is het voor sommige nog een nieuwe soort. Vogel ziet er goed uit en is zo te zien aan beiden poten ongeringd.
http://waarneming.nl/soort/view/798
Gewoon een gevalletje van vergeten op escape te zetten.
Groeten, Jarinka Heijink

ArjenDrost †

Citaat van: Rob Halff op juni 08, 2010, 20:51:50 PM
Oké het is een eend maar moet deze niet gepiept worden? http://waarneming.nl/waarneming/view/48463120

Het laatste twitchbare geval is al wat jaartjes geleden, en volgens mij is het voor sommige nog een nieuwe soort. Vogel ziet er goed uit en is zo te zien aan beiden poten ongeringd.
Weet je het zeker?
http://waarneming.nl/waarneming/view/47734150

Rob Halff

Thanks Gerard. Wist niet de vogel er al zo lang zit en een escape is. Waarnemer heeft hem waarschijnlijk vergeten op escape te zetten.

Denro

#7685
Ik heb net een bijeneter ingevoerd. Ik hoorde een vogel overkomen (arnhem 23:15) welke een 'bubbelend' geluid maakte. Het klonk als de contact-roep van een bijeneter, zei het ietsjes lager van toon dan het normale geluid. Helaas maakte de vogel maar een paar seconde geluid en was toen alweer verdwenen (volgens mij richting oost maar dat weet ik niet zeker)!

Ik weet dat de bijeneter niet een doortrekker is die in de late avond vliegt maar ik kan er echt niks anders van maken dan dat het een bijeneter was.

Zou toch leuk zijn als er morgen ergens in het binnenland van NL een bijeneter wordt gemeld   :blink:

Als het geen bijeneter was, wat kan het dan wel zijn?
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Folkert Jan

Tja het bijeneter geluid is zeer herkenbaar als je het geluid kent.
maar een bubbelend geluid kan zoveel zijn en als je thuis iets na moet luisteren is het mijns inzien al niet echt betrouwbaar meer.

ik weet overigens niet of bijeneter nacht of dagtrekker is, maar het hoeft natuurlijk ook niet percé doortrek te zijn....kan ook gewoon even een blokje om gaan  ;D

tja en zonder geluidsopname is het alleen gissen naar wat het ook geweest zou kunnen zijn.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Zo hoorde ik vorige week 's avonds laat tot mijn verbazing een Griel over Den Haag komen.
Dat is in ieder geval wat ik riep. De volgende dag kon ik me niet eens meer meer voor de
geest halen wat ik precies gehoord had .

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Timo Roeke

Citaat van: HPM op juni 09, 2010, 10:09:27 AM
Zo hoorde ik vorige week 's avonds laat tot mijn verbazing een Griel over Den Haag komen.
Dat is in ieder geval wat ik riep. De volgende dag kon ik me niet eens meer meer voor de
geest halen wat ik precies gehoord had .

--
Groeten, Herman van der Meer

En je was wakker toen die griel over kwam vliegen?  ;)

snwja3

#7689
CiteerAls het geen bijeneter was, wat kan het dan wel zijn?
Valkparkiet, maakt eenzelfde geluid. Heb al regelmatig mensen gehad die hiermee de fout ingingen.
Verhaal is dan: Hoorde een Bijeneter overvliegen over ons dorpje/stad, niet gezien  ......  zat in dezelfde straat wel een Valkparkiet ......
Zelfs eens gehad op het station van Delft, waar de week daarvoor een Bijeneter (alleen gehoord!) overvliegend gemeld was, je bent dan toch extra oplettend. De teleurstelling is groot als je dan ziet dat het geluid komt vanuit een kooitje in het raamkozijn op de 1e/2e etage.
Mijn broers hadden het eens op de Holterberg (tot groot vermaak van een andere broer), waar ze na een tijd van besluipen van de roepende vogel ook een Valkparkiet ipv Bijeneter in beeld kregen .....

Ofwel bij waarnemingen van alleen roepende Bijeneters, zeker boven de stad/dorp, heb ik af en toe wel eens mijn bedenkingen!
Maar ja, als ze hoog vliegen dan hoor je ze wel, maar zie je ze echt niet ......
Wietze Janse

HPM

Citaat van: Timo Roeke op juni 09, 2010, 10:12:30 AM
Citaat van: HPM op juni 09, 2010, 10:09:27 AM
Zo hoorde ik vorige week 's avonds laat tot mijn verbazing een Griel over Den Haag komen.
Dat is in ieder geval wat ik riep. De volgende dag kon ik me niet eens meer meer voor de
geest halen wat ik precies gehoord had .
En je was wakker toen die griel over kwam vliegen?  ;)

Ik heb nooit gehoord dat ik slaapwandel, dus ik neem aan dat ik inderdaad nog wakker was.  :)
En het herinneringsbriefje wat ik schreef lag er de volgende ochtend nog.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Certhia

Als je niet bekend bent met bijeneter geluid dan zou je in de valkparkiet kunnen trappen maar anders niet lijkt me. Althans dat is mijn mening.


Marc

Denro

#7692
Citaat van: rnbflavour op juni 09, 2010, 09:47:15 AM
Tja het bijeneter geluid is zeer herkenbaar als je het geluid kent.
maar een bubbelend geluid kan zoveel zijn en als je thuis iets na moet luisteren is het mijns inzien al niet echt betrouwbaar meer.

ik weet overigens niet of bijeneter nacht of dagtrekker is, maar het hoeft natuurlijk ook niet percé doortrek te zijn....kan ook gewoon even een blokje om gaan  ;D

tja en zonder geluidsopname is het alleen gissen naar wat het ook geweest zou kunnen zijn.

Het geluid van de bijeneter heb ik al heel vaak gehoord tijdens vakanties. Alleen waren het er toen elke keer tientallen. Daarom hoopte ik dat het geluid van een eenling ietsjes lager kan overkomen dan bij een hele groep. Juist het feit dat ik het geluid 's avonds laat hoorde maakt het een onlogische bijeneter. En de uitleg van bubbelend is ook hopeloos  :P Ik heb bij de NoNa ook gezegd een soort bubbelend geluid te horen. Ik ben duidelijk slecht in het vertalen van geluid naar woorden! Het geluid van een valkparkiet ken in niet. En dan moet het wel een escape zijn want anders had ik de parkiet wel vaker gehoord als ie ergens in een kooitje zit. Ik zal nog eens gaan zoeken op het web naar het geluid van dat beest.

Mijn waarneming staat nu op onzeker en dat zal zo blijven!

Edit: Als dit het normale geluid van een valkparkiet is, dan weet ik dat ik deze iig niet heb gehoord  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=wYRs91rQijU
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

snwja3

Citaat van: Certhia op juni 09, 2010, 11:11:14 AM
Als je niet bekend bent met bijeneter geluid dan zou je in de valkparkiet kunnen trappen maar anders niet lijkt me. Althans dat is mijn mening.


Marc

Valkparkiet heeft meerdere geluiden, maar eentje die verrekte veel op Bijeneter lijkt (eigen ervaringook nog! ;-)).
Wietze Janse

Gerard Troost

Citaat van: denro op juni 09, 2010, 11:11:29 AM
Mijn waarneming staat nu op onzeker en dat zal zo blijven!
De kans dat je 's avonds om 23.15 in Spanje een roepende Bijeneter hoort is al ongeveer nehil. De kans dat je midden in een Nederlandse stad op dat tijdstip een roepende Bijeneter hoort is niet eens uit te rekenen.
Zelfs "vogel onbekend" vind ik nog wat ver gaan bij dit soort gevallen.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Denro

Citaat van: gtroost op juni 09, 2010, 11:36:02 AM
Citaat van: denro op juni 09, 2010, 11:11:29 AM
Mijn waarneming staat nu op onzeker en dat zal zo blijven!
De kans dat je 's avonds om 23.15 in Spanje een roepende Bijeneter hoort is al ongeveer nehil. De kans dat je midden in een Nederlandse stad op dat tijdstip een roepende Bijeneter hoort is niet eens uit te rekenen.
Zelfs "vogel onbekend" vind ik nog wat ver gaan bij dit soort gevallen.

Hallo Gerard,

Je geeft dus aan dat er wel een kans is dat ik er eentje heb gehoord  ;D

Het zou dus zeer zeldzaam zijn als het zo is. Vandaar dat ik het in deze topic onder de aandacht breng.

Ik ga er ondertussen vanuit dat het een andere vogel was die een bijenetergeluid maakte. Toch laat ik hem staan op onzekere Bijeneter omdat ik gewoon geen andere vogel kan bedenken die een soortgelijk geluid kan maken.


Arnhem bestaat trouwens uit twee delen met daartussen de Rijn. Ik woon ongeveer 600 meter van de Rijn.

Vogel onbekend lijkt me toch het minste wat ik heb horen overvliegen. Ik heb namelijk nog nooit een zoogdier (ook geen vleermuis) horen overvliegen.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Rene Janssen

Kwartel maakt ook een bubbelend geluid... gisteren had ik er twee!


René
René Janssen

Denro

Verrek, ik heb net even het geluid van de kwartel geluisterd en ik moet zeggen dat het er idd veel op leek.

Het is (vind ik) een lage variant van de bruub bruub van een bijeneter.

Tast dit mijn geloofwaardigheid aan??

Heb ook nog nooit een kwartel horen overvliegen en de waarneming was maar 3 sec.

Op dit moment zeg ik een onzekere kwartel.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankw

Ik zeg afvoeren die waarneming. Hier ga je niet meer uitkomen. :angel:

Denro

#7699
Helemaal waar Frank!

Hij is ondertussen afgevoerd!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

frankneijts

Citaat van: denro op juni 09, 2010, 12:31:01 PM
Verrek, ik heb net even het geluid van de kwartel geluisterd en ik moet zeggen dat het er idd veel op leek.

Het is (vind ik) een lage variant van de bruub bruub van een bijeneter.

Tast dit mijn geloofwaardigheid aan??

Heb ook nog nooit een kwartel horen overvliegen en de waarneming was maar 3 sec.

Op dit moment zeg ik een onzekere kwartel.

Over welk Kwartel-geluid hebben we het nu?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Denro

Dit geluid:

http://waarneming.nl/soort/sounds/287

vind nog steeds dat ik er een verdraaid bijenetergeluid van kan maken. Aangezien ik het maar 3 seconde had gehoord. Dit zullen andere waarschijnlijk niet vinden maar goed.
Mijn waarneming is ondertussen verwijderd.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Certhia

Citaat van: snwja3 op juni 09, 2010, 11:31:17 AM
Citaat van: Certhia op juni 09, 2010, 11:11:14 AM
Als je niet bekend bent met bijeneter geluid dan zou je in de valkparkiet kunnen trappen maar anders niet lijkt me. Althans dat is mijn mening.


Marc

Valkparkiet heeft meerdere geluiden, maar eentje die verrekte veel op Bijeneter lijkt (eigen ervaringook nog! ;-)).


Ik ben bekend met de valkparkiet. Heb ze zelf vroeger gehad. Samen met andere parkieten. Maar wellicht als je beide soorten echt goed kent dat de verschillen gewoon duidelijker zijn.

snwja3

CiteerMaar wellicht als je beide soorten echt goed kent dat de verschillen gewoon duidelijker zijn.
Gelukkig ben ik maar een eenvoudige sukkel, of wilde je dat niet zeggen?  ;)
Wietze Janse

Denro

Waar een zeeeeeer waarschijnlijke foutieve waarneming al niet tot toe kan leiden  :rolleyes:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

hans parlevliet

Citaat van: jw90_online op juni 07, 2010, 20:55:31 PM
Ik zal er even over nadenken en eventuele vervolgwaarnemingen afwachten. Verder begrijp ik jullie volkomen, het zijn echter van die moeilijke situaties. De vogel is in ieder geval onder de aandacht gebracht.  :duim:
Gisteren aan het eind van de middag nog even in het gebied gekeken, echter de vogel niet gespot.
mvg
Hans
mvg
Hans

frankneijts

#7706
Citaat van: denro op juni 09, 2010, 15:47:20 PM
Waar een zeeeeeer waarschijnlijke foutieve waarneming al niet tot toe kan leiden  ::)

Voor mij is door dit verhaal weer eens bevestigd hoezeer je uit moet kijken met het beoordelen van geluidswaarnemingen en hoe bijzonder en soms onnavolgbaar de associaties kunnen zijn die vogelaars daar bij (kunnen) hebben. Eerlijk gezegd verbaasde het mij dat René de 'zang' van een Kwartel haantje "bubbelend" noemde maar het zette Dennis wel rechtstreeks op het goede spoor (dat neem ik tenminste aan)! Daarbij verbaasde het mij weer dat Dennis een Kwartel kan verwarren met een Bijeneter (waarbij ik overigens wèl de associatie met 'bubbelen' heb....), een soort die hij toch goed kent. Opvallend vind ik ook de associatie die Wietze heeft met Valkparkiet, waarvan ik de roepjes toch ook goed ken en die ik over het algemeen veel hoger vind klinken en zeker niet 'bubbelend' vind...
Zelf hoorde ik laatst wat 'verfomfaaid' door de afstand en met nogal wat wind het bekende "krü-krü-krü" van een Zwarte Specht en verdomd, héél eventjes.......  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

CiteerOpvallend vind ik ook de associatie die Wietze heeft met Valkparkiet
Ik niet alleen, een waren meer mensen, die ook nog allemaal beweerden dat ze de roep van de Valkparkiet goed kenden (sommigen hadden ze ook thuis), totdat het tegendeel bewezen werd ......

Citeerroepjes toch ook goed ken en die ik over het algemeen veel hoger vind klinken en zeker niet 'bubbelend' vind...
Ik heb het woord 'bubbelend' hier nooit genoemd, die assocatie heb ik namelijk ook niet.
Wietze Janse

Gerard Troost

Citaat van: frankneijts op juni 09, 2010, 16:19:28 PM
Voor mij is door dit verhaal weer eens bevestigd hoezeer je uit moet kijken met het beoordelen van geluidswaarnemingen en hoe bijzonder en soms onnavolgbaar de associaties kunnen zijn die vogelaars daar bij (kunnen) hebben.

Die engelsen zijn zo gek nog niet (in de UK is horen niet scoren)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Certhia

Citaat van: snwja3 op juni 09, 2010, 15:44:38 PM
CiteerMaar wellicht als je beide soorten echt goed kent dat de verschillen gewoon duidelijker zijn.
Gelukkig ben ik maar een eenvoudige sukkel, of wilde je dat niet zeggen?  ;)


Nee, zeer zeker wilde ik dit niet zeggen, Wietze.
Slechts dat ik heel lang valkparkieten heb gehad , en ook gekweekt, en misschien daarom de geluiden minder op elkaar vind lijken dan wanneer ik minder bekend was geweest met valkparkieten.
Serieus, hand op mn hart, ik bedoelde zeker niet dat iemand een sukkel/dom/fill-in-any-degratory-statement is als de vergissing gemaakt wordt.
Als het zo overkwam, mijn oprechte excuses.


Ok nu houd ik op met stof bijten.  8)


M