Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

Citaat van: jw90_online op juni 07, 2010, 20:06:48 PM
Edit: nog wel even een boeiend maar wellicht net zo'n nutteloos detail  8) ; Buizerds bidden over het algemeen wanneer er vrij veel wind staat, dat stond er vandaag niet.  :angel:
Dan had ik vandaag ook een Slangenarend (had namelijk een biddende Buizerd....)
M.v.g., Justin Jansen


Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Citaat van: jw90_online op juni 07, 2010, 20:06:48 PM
Hey Frank,

Je hebt gelijk. Met een volledige beschrijving moet het wel kunnen, maar daar heb je inderdaad meer tijd voor nodig. Maar goed, zo gaat dat met éénmanswaarnemingen van zeldzame vogelsoorten die over het algemeen het meest frustrerend zijn. Het zal niet mijn eerste waarneming van Slangenarend in Nederland zijn die onvoldoende beschreven was en daarom kunnen we er niet zoveel mee. Ik hoop dan ook van harte dat er meer waarnemers zijn en dat de vogel nog vaker wordt gezien. Wat waarneming.nl met de waarneming doet is aan de website zelf.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht

Edit: nog wel even een boeiend maar wellicht net zo'n nutteloos detail  8) ; Buizerds bidden over het algemeen wanneer er vrij veel wind staat, dat stond er vandaag niet.  :angel:

Omdat het een CDNA-indiensoort is, is het dus eerder een kwestie van "wat doet de CDNA ermee?". Immers hangt bij CDNA-soorten het oordeel van waarneming.nl af van het CDNA-verdict en niet indienen = sowieso niet goedkeuren. Je kunt m natuurlijk altijd op 'onzeker' zetten..........
EDIT: Zie dat Vincent hetzelfde zegt (gelukkig maar..... 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jos Welbedacht

Ik zal er even over nadenken en eventuele vervolgwaarnemingen afwachten. Verder begrijp ik jullie volkomen, het zijn echter van die moeilijke situaties. De vogel is in ieder geval onder de aandacht gebracht.  :duim:
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

heb je enig idee of er nog veel slangen in dat gebied zitten?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jos Welbedacht

Nee, ik heb het gebied niet echt goed bekeken. Veel Slangenarend waarnemingen van de Nederlandse zomers betreffen gevallen die een beetje rondzwerven rond het Fochtelooerveen en Dwingelderveld etc. als ik mij niet vergis.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Citaat van: jw90_online op juni 07, 2010, 20:18:49 PM
Hey Vincent, daar ben ik nog niet over uit. Ik kan altijd een poging wagen maar ik weet zeker dat de CDNA mijn waarneming zoals deze nu is niet zal accepteren.
Dan zou het toch vreemd zijn als wij dat met hetzelfde bewijsmateriaal wel zouden doen?  >:D
Als jij er oprecht van overtuigd bent een slangenarend te hebben gezien, zou ik 'alleen al voor de eer' je waarneming gewoon lekker indienen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jos Welbedacht

Ja, dat lijkt mij inderdaad ook een strak plan, want let op! Binnen een week wordt hij gewoon in het Fochtelooerveen gezien!  ;)
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op juni 07, 2010, 21:04:02 PM
heb je enig idee of er nog veel slangen in dat gebied zitten?

Ik heb 3 verschillende Slangenarenden (waarvan 1 langdurig 'jagend') in 1 en hetzelfde gebied waar de enige reptielensoort armetierige Levendbarende hagedisjes zijn..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: jw90_online op juni 07, 2010, 21:26:25 PM
Ja, dat lijkt mij inderdaad ook een strak plan, want let op! Binnen een week wordt hij gewoon in het Fochtelooerveen gezien!  ;)

Het gaat natuurlijk om jouw waarneming Jos en niet om die van wie-weet-wie over een week of zo.....D'r kan dus best komende week een prima Slangenarend in het Fochtelooër veen worden gezien maar dat verandert niks aan de kwaliteit van jouw waarneming.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GijsB

vandaag op die locatie wel aantal keer een opvallende roofvogel gezien, telkens erg laag over het gras vliegend, waardoor ik ondervleugel geen enkele keer goed heb gezien.
Viel me een beetje op door formaat, maar heb er (omdat ik niet wist van de slangenarend, en aan het trainen was) niet echt aandacht aan besteed, met de gedachte dat het 1 van de bruine buizerds was die daar zit.
Gijs

Jos Welbedacht

CiteerHet gaat natuurlijk om jouw waarneming Jos en niet om die van wie-weet-wie over een week of zo.....D'r kan dus best komende week een prima Slangenarend in het Fochtelooër veen worden gezien maar dat verandert niks aan de kwaliteit van jouw waarneming.......

Nee, dat begrijp ik. Zo serieus was mijn reactie ook niet bedoeld. Ik stop er vandaag maar over, want het blijft knagen zonder dat er nog resultaat geboekt kan worden. Volgende keer zorg ik dat ik mijn camera paraat heb en dat het niet langs de snelweg is.  ;)
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

Citaat van: dralion13 op juni 07, 2010, 21:50:07 PM
vandaag op die locatie wel aantal keer een opvallende roofvogel gezien, telkens erg laag over het gras vliegend, waardoor ik ondervleugel geen enkele keer goed heb gezien.
Viel me een beetje op door formaat, maar heb er (omdat ik niet wist van de slangenarend, en aan het trainen was) niet echt aandacht aan besteed, met de gedachte dat het 1 van de bruine buizerds was die daar zit.

Tja klinkt ook wel erg als een kiek
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

Ik zeg ook absoluut niet dat ik die slangenarend heb gezien
Gijs

Maico Weites

Citaat van: rnbflavour op juni 07, 2010, 21:04:02 PM
heb je enig idee of er nog veel slangen in dat gebied zitten?

In Groningen komen eigenlijk geen slangen voor.
Twee (?) jaar geleden zou op de Ennemaborg wel een ringslang gezien zijn.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

frankneijts

Citaat van: m.weites op juni 07, 2010, 22:36:59 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 07, 2010, 21:04:02 PM
heb je enig idee of er nog veel slangen in dat gebied zitten?

In Groningen komen eigenlijk geen slangen voor.
Twee (?) jaar geleden zou op de Ennemaborg wel een ringslang gezien zijn.

Je hebt geen slangen nodig om Slangenarenden op bezoek te krijgen:
In de Kempen komen alleen Gladde slangen voor en wel in de uiterste ZW-hoek, verder is Hazelworm erg zeldzaam en plaatselijk en ontbreekt Zandhagedis geheel. Tòch in 5 jaar (2004 t/m 2008) tijd 8 aanvaarde gevallen waarvan geen enkele in die ZW-hoek.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: dralion13 op juni 07, 2010, 22:34:06 PM
Ik zeg ook absoluut niet dat ik die slangenarend heb gezien

ik verwijt je ook niks hoor :)
maar toen ik je verhaal las werd mij kiekendiefcel geactiveerd :P
ik denk misschien zie je door discussie buizerd/slangenarend even iets over het hoofd.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bas vd Burg

Ik ben wel benieuwd waarom de waarneming van de Dougalls Stern opeens van voorpagina van waarneming.nl is verdwenen. Foutieve invoer of waarneming in behandeling genomen (en dus niet meer zichtbaar)?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012


petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Gert Ottens

Dus niet!

"Om 14:35 vloog de vogel hoog op met hele snelle vleugelslagen en ineens verscheen een tweede vogel ernaast, waarna ze samen baltsend de Oosterschelde opvlogen!"

Gert

Maarten Sluijter

Ze zijn samen de Oosterschelde opgevlogen waarna ze uit zicht verdwenen, daarna ben ik weggegaan.
Maar ze kunnen net zo goed weer terugkomen hoor..
.

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Cygnus

Citaat van: Maarten Sluijter op juni 08, 2010, 16:02:48 PM
Ze zijn samen de Oosterschelde opgevlogen waarna ze uit zicht verdwenen, daarna ben ik weggegaan.
Maar ze kunnen net zo goed weer terugkomen hoor..
Knap dat je kon zien dat de ene vogel een mannetje was en de andere een vrouwtje.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


Jaap Denee

Citaat van: Cygnus op juni 08, 2010, 16:49:59 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op juni 08, 2010, 16:02:48 PM
Ze zijn samen de Oosterschelde opgevlogen waarna ze uit zicht verdwenen, daarna ben ik weggegaan.
Maar ze kunnen net zo goed weer terugkomen hoor..
Knap dat je kon zien dat de ene vogel een mannetje was en de andere een vrouwtje.

M.a.w.: hoe heb je een homofiel stelletje uitgesloten?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Maarten Sluijter

#7679
Citaat van: Jaap Denee op juni 08, 2010, 17:50:07 PM
Citaat van: Cygnus op juni 08, 2010, 16:49:59 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op juni 08, 2010, 16:02:48 PM
Ze zijn samen de Oosterschelde opgevlogen waarna ze uit zicht verdwenen, daarna ben ik weggegaan.
Maar ze kunnen net zo goed weer terugkomen hoor..
Knap dat je kon zien dat de ene vogel een mannetje was en de andere een vrouwtje.

M.a.w.: hoe heb je een homofiel stelletje uitgesloten?

Ze vertoonden echt baltsgedrag, maar ik heb het al veranderd..
.