Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

#7020
Citaat van: rnbflavour op april 23, 2010, 12:39:30 PM
wat een beschrijving :P
Ach, Hans ontdekt wel meer dingen die door weinig mensen geloofd worden!
Zie: http://www.xs4all.nl/~jnvdlaan/aasgier.htm
En hier zijn 24 dicipelen: http://www.dutchbirdalerts.nl/species-detail.action?s=174
Ik zou maar gaan rijden als je de soort nog niet hebt .......
Wat je je wel kunt afvragen is, is Moltoni's of Oostelijke al uitgesloten?
Wietze Janse

Mark Zevenbergen

Gezien mijn "reputatie" zal deze wel niet geaccepteerd worden  :-X . 't Is ook nog eens heel vroeg in het seizoen, maar misschien dat iemand hem nog ergens oppikt....

http://waarneming.nl/waarneming/view/47518971

grts een blije (want gezien), maar ook een beetje teleurgestelde (want geen enkele foto is gelukt) Mark

Rickschonewille

#7022
Iemand een idee hoe je er komt ?( baardgrasmus ) Op street view zie ik namelijk alleen een soort dijk, waar je niet op kan

HPM

Citaat van: Rickschonewille op april 23, 2010, 13:31:29 PM
Iemand een idee hoe je er komt ?( baardgrasmus ) Op street view zie ik namelijk alleen een soort dijk, waar je niet op kan

Volgens mij is dat het eco/fietsduct wat al lang klaar is.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: snwja3 op april 23, 2010, 13:22:43 PM
Citaat van: rnbflavour op april 23, 2010, 12:39:30 PM
wat een beschrijving :P
Ach, Hans ontdekt wel meer dingen die door weinig mensen geloofd worden!
Zie: http://www.xs4all.nl/~jnvdlaan/aasgier.htm
En hier zijn 24 dicipelen: http://www.dutchbirdalerts.nl/species-detail.action?s=174
Ik zou maar gaan rijden als je de soort nog niet hebt .......
Wat je je wel kunt afvragen is, is Moltoni's of Oostelijke al uitgesloten?

Ja net vandaag stage + werk.
wordt morgen  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

j.steenbergen

Het gaat inderdaad om het ecoduct tussen Hilversum en Bussum. Gaaf zeg.
Jeroen Steenbergen

snwja3

Citaat van: Rickschonewille op april 23, 2010, 13:31:29 PM
Iemand een idee hoe je er komt ?( baardgrasmus ) Op street view zie ik namelijk alleen een soort dijk, waar je niet op kan
Zie extra info: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=20388&page=1
Wietze Janse

Fabian Meijer

 Vanochtend een mooie Hop over telpost de Braamberg, Hoog Buurlosche heide!

Gert Ottens

Citaat van: snwja3 op april 23, 2010, 13:22:43 PM
Wat je je wel kunt afvragen is, is Moltoni's of Oostelijke al uitgesloten?

Moltoni's is op grond van de roep inmiddels wel uitgesloten (pers obs), maar oostelijke (albistriata)...

Maar gelukkig hebben we de geluidsopnamen nog!

Gert


Guus Peterse

Maar na pakweg half drie niet meer teruggevonden dus?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

j.steenbergen

Vanavond tussen 7 en half 9 niks meer. Er werd al uren gepost, zonder resultaat.
Jeroen Steenbergen

Rickschonewille

Citaat van: guusp op april 23, 2010, 21:54:45 PM
Maar na pakweg half drie niet meer teruggevonden dus?

hij is niet meer terug gevonden nee. Maar hij zal er vast nog wel zitten. Het stukje waar die zit is een richel waar je naar beneden kijkt, dus als hij helemaal beneden aan die richel zit, dan zie je hem simpelweg niet. Ook kan het misschien dat hij een stuk naar links/rechts verschoven is. En tja, het blijft een vogel, hij kan zomaar eve stoppen met zingen.... Ik ga morgen nog een keer kijken, misschien dan meer succes als vandaag..

RWester

Wat zal het zijn, rond 19u, misschien iets eerder hoorden we met een aantal (zes of zo)  mensen een (duidelijk) zanggeluid voor ons (in het struweel bij het loofboompje waar ie het laatst gezien is), wat we niet konden plaatsen. Brabbelende tonen met een soort 'boomkleverachtig 'bubje' erin (moeilijk te omschrijven). We dachten aan een afwijkend zingende Braamsluiper (dat brabbelend, ietwat knarsend en dan weer helder, incluis een korte slecht uitgevoerde 'klepper'). Daarna iets verderop nog een keer gehoord, maar niet kunnen vinden. Toen er een Gekraagde roodstaartman opdook vroegen we ons af het geen (behoorlijk afwijkend) zingende Gekraagde kon zijn. Daarna geluid niet meer gehoord. Kan helaas het Baardgrasmusgeluid thuis niet beluisteren, geluidskaart naar z'n mallemoertje.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Rickschonewille

Citaat van: RWester op april 23, 2010, 23:55:57 PM
Wat zal het zijn, rond 19u, misschien iets eerder hoorden we met een aantal (zes of zo)  mensen een (duidelijk) zanggeluid voor ons (in het struweel bij het loofboompje waar ie het laatst gezien is), wat we niet konden plaatsen. Brabbelende tonen met een soort 'boomkleverachtig 'bubje' erin (moeilijk te omschrijven). We dachten aan een afwijkend zingende Braamsluiper (dat brabbelend, ietwat knarsend en dan weer helder, incluis een korte slecht uitgevoerde 'klepper'). Daarna iets verderop nog een keer gehoord, maar niet kunnen vinden. Toen er een Gekraagde roodstaartman opdook vroegen we ons af het geen (behoorlijk afwijkend) zingende Gekraagde kon zijn. Daarna geluid niet meer gehoord. Kan helaas het Baardgrasmusgeluid thuis niet beluisteren, geluidskaart naar z'n mallemoertje.

Het geluid wat op DB staat, bestaat bijna geheel uit dat gebrabbel, met van die toontjes die jij beschrijft, dus misschien dat je die Baardgrasmus hebt gehoord...

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

#7037
Citaat van: Edwin Russer op april 23, 2010, 12:35:10 PM
Wohh.

http://waarneming.nl/waarneming/view/47520165

Citaat van: rnbflavour op april 23, 2010, 12:39:30 PM
wat een beschrijving :P

ja vooral nu. Jemig wat een triestigheid weer.
ok off topic en geen poging weer een discussie op te starten, maar ik word hier wel heel moe van. Dit doet de hobby geen goed mensen
groet!
Gert Veurink



joostheeremans

Citaat van: Gert Veurink op april 24, 2010, 09:58:29 AM
Citaat van: Edwin Russer op april 23, 2010, 12:35:10 PM
Wohh.

http://waarneming.nl/waarneming/view/47520165

Citaat van: rnbflavour op april 23, 2010, 12:39:30 PM
wat een beschrijving :P

ja vooral nu. Jemig wat een triestigheid weer.
ok off topic en geen poging weer een discussie op te starten, maar ik word hier wel heel moe van. Dit doet de hobby geen goed mensen
>:( >:( wat mij betreft worden ze overstort met pek en veren, stelletje proleten...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-


Jaap Denee

Citaat van: joostheeremans op april 24, 2010, 10:45:46 AM
Citaat van: Gert Veurink op april 24, 2010, 09:58:29 AM
Citaat van: Edwin Russer op april 23, 2010, 12:35:10 PM
Wohh.

http://waarneming.nl/waarneming/view/47520165

Citaat van: rnbflavour op april 23, 2010, 12:39:30 PM
wat een beschrijving :P

ja vooral nu. Jemig wat een triestigheid weer.
ok off topic en geen poging weer een discussie op te starten, maar ik word hier wel heel moe van. Dit doet de hobby geen goed mensen
>:( >:( wat mij betreft worden ze overstort met pek en veren, stelletje proleten...

Oh, deze keer was (een van) ik de boosdoener(s). Ik liep op een paadje langs een golfbaan aan de verkeerde kant van wat later een ecoduct bleek. Overal golfers, luid galmende muziek van de nabij gelegen hockeyvelden, rumoer van toeterende treinen op de achtergrond. Er stond een hekje, zo laag dat mijn kroonjuwelen nog veilig waren, en achter dat hek niets dan boomstronken en een zanderige baan waar de tractorsporen nog in stonden. Met de telefoon aan het hoofd, apparatuur op de schouder en me niet bewust van het feit dat ik een ecoduct op/in stapte ben ik over het hekje gestapt. Vijftig meter verder heb ik nogmaals de benen iets hoger opgetild dan normaal en stond ik, zonder mijn Bommeltjes vies te maken, weer op een fietspad. Opnieuw uitkijkend over keurig aangeharkte golfbanen.

Me niet bewust van mijn 'misdaad' lees ik vervolgens jullie reactie. Voor die mensen die zich hebben geërgerd aan mijn actie: excuus. Voor die mensen die met pek en veren de boel denken op te lossen: kom maar op. Pas alleen wel goed op, want voor je het weet heb je een flinke draai om je oren te pakken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee


simonvb

Citaat van: Jaap Denee op april 24, 2010, 13:22:04 PM
Citaat van: joostheeremans op april 24, 2010, 10:45:46 AM
Citaat van: Gert Veurink op april 24, 2010, 09:58:29 AM
Citaat van: Edwin Russer op april 23, 2010, 12:35:10 PM
Wohh.

http://waarneming.nl/waarneming/view/47520165

Citaat van: rnbflavour op april 23, 2010, 12:39:30 PM
wat een beschrijving :P

ja vooral nu. Jemig wat een triestigheid weer.
ok off topic en geen poging weer een discussie op te starten, maar ik word hier wel heel moe van. Dit doet de hobby geen goed mensen
>:( >:( wat mij betreft worden ze overstort met pek en veren, stelletje proleten...

Oh, deze keer was (een van) ik de boosdoener(s). Ik liep op een paadje langs een golfbaan aan de verkeerde kant van wat later een ecoduct bleek. Overal golfers, luid galmende muziek van de nabij gelegen hockeyvelden, rumoer van toeterende treinen op de achtergrond. Er stond een hekje, zo laag dat mijn kroonjuwelen nog veilig waren, en achter dat hek niets dan boomstronken en een zanderige baan waar de tractorsporen nog in stonden. Met de telefoon aan het hoofd, apparatuur op de schouder en me niet bewust van het feit dat ik een ecoduct op/in stapte ben ik over het hekje gestapt. Vijftig meter verder heb ik nogmaals de benen iets hoger opgetild dan normaal en stond ik, zonder mijn Bommeltjes vies te maken, weer op een fietspad. Opnieuw uitkijkend over keurig aangeharkte golfbanen.

Me niet bewust van mijn 'misdaad' lees ik vervolgens jullie reactie. Voor die mensen die zich hebben geërgerd aan mijn actie: excuus. Voor die mensen die met pek en veren de boel denken op te lossen: kom maar op. Pas alleen wel goed op, want voor je het weet heb je een flinke draai om je oren te pakken.


Ook namens mij: Excuus. Inderdaad langs hockeyveld, via  golfbaan - 2 hekjes naar de plaats gelopen. Ik ben me niet bewust geweest dat het een ecoduct betrof. (Jaap is wat groter, dus laat bij mij a.u.b. de pek met veren maar zitten.)

Met vriendelijke groet,

Simon

Edwin Russer

Citaat van: Jaap Denee op april 24, 2010, 13:22:04 PM
Citaat van: joostheeremans op april 24, 2010, 10:45:46 AM
Citaat van: Gert Veurink op april 24, 2010, 09:58:29 AM
Citaat van: Edwin Russer op april 23, 2010, 12:35:10 PM
Wohh.

http://waarneming.nl/waarneming/view/47520165

Citaat van: rnbflavour op april 23, 2010, 12:39:30 PM
wat een beschrijving :P

ja vooral nu. Jemig wat een triestigheid weer.
ok off topic en geen poging weer een discussie op te starten, maar ik word hier wel heel moe van. Dit doet de hobby geen goed mensen
>:( >:( wat mij betreft worden ze overstort met pek en veren, stelletje proleten...

Oh, deze keer was (een van) ik de boosdoener(s). Ik liep op een paadje langs een golfbaan aan de verkeerde kant van wat later een ecoduct bleek. Overal golfers, luid galmende muziek van de nabij gelegen hockeyvelden, rumoer van toeterende treinen op de achtergrond. Er stond een hekje, zo laag dat mijn kroonjuwelen nog veilig waren, en achter dat hek niets dan boomstronken en een zanderige baan waar de tractorsporen nog in stonden. Met de telefoon aan het hoofd, apparatuur op de schouder en me niet bewust van het feit dat ik een ecoduct op/in stapte ben ik over het hekje gestapt. Vijftig meter verder heb ik nogmaals de benen iets hoger opgetild dan normaal en stond ik, zonder mijn Bommeltjes vies te maken, weer op een fietspad. Opnieuw uitkijkend over keurig aangeharkte golfbanen.

Me niet bewust van mijn 'misdaad' lees ik vervolgens jullie reactie. Voor die mensen die zich hebben geërgerd aan mijn actie: excuus. Voor die mensen die met pek en veren de boel denken op te lossen: kom maar op. Pas alleen wel goed op, want voor je het weet heb je een flinke draai om je oren te pakken.

En dan te bedenken dat ik Jaap nog via de telefoon heb verleid om vooral die illegale route te volgen die ik uiteraard eerder die dag ook had betreden. Ik heb zelfs de eerste melder nog gebeld om te vragen hoe ik het beste op die plek kon komen. In alle stress en haast ben ik vervolgens tegen het advies in die weg langs de sportvelden afgereden. Toen zag ik vervolgens een paar vogelaars, die net uitstapten, en die wisten hoe je het beste op die plek kon komen. Eenmaal daar aangekomen kreeg ik nog een sneer hoe erg was dat ik over dat hek was geklommen en een natuurgebied had betreden. Vervolgens een kwartier later een nieuwe lading die ook de illegale route volgden. Toen ik die persoon daarop wees zei hij dat ik zelf maar het verbale heft in handen moest nemen, over helden gesproken.....

Meestal volg je dus in dit soort situaties, als een soort kuddedier, de meute om zo snel mogelijk op die plek te kunnen komen. Zoals Jaap al aangaf heb ik ook mijn schoentjes, nee geen bommeltjes, amper vies gemaakt en leek dat stukje natuurgebied meer op een soort van omgeploegde akker waar een week daarvoor een aantal figuren met terreinwagens over heen waren gegaan. Nee, laten we ons dan maar vooral druk maken over al die duizenden dagjesmensen, toeristen, mountainbikers, bessenplukkers, wandelaars etc. die al dan niet over de ge-effende/aangegeven paden dit weekend hun gang gaan.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

joostheeremans

Misschien een wat overhaaste reactie van mijn kant, maar ik las het commentaar bij de waarneming waar over een kwetsbaar natuurgebied wordt gesproken. Een "zanderige baan waar de tractorsporen nog in stonden" klinkt alweer heel anders...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Gert Veurink

Citaat van: joostheeremans op april 24, 2010, 15:11:38 PM
Misschien een wat overhaaste reactie van mijn kant, maar ik las het commentaar bij de waarneming waar over een kwetsbaar natuurgebied wordt gesproken.

same here
groet!
Gert Veurink



j.steenbergen

Gisteren begreep ik van enkele localo's dat het ging om enkele mensen die vanaf de dierenkazerne dwars over het heideterrein de weliswaar kortste, maar niet toegestane, route namen, over prikkeldraad heen. Het terrein gisteren bekijkend leek dat me op zijn zachtst gezegd een niet zo gebruikelijke keus. Dit is overigens niet het terrein waar Jaap het over heeft.
Jeroen Steenbergen

Gerard Troost

les van deze actie: Dus niet asap de melding openbaar maken maar even 5 minuten de tijd nemen om de waarneming met goeie routebeschrijving door te geven.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

martinharskamp

is er vandaag nog een beetje gezocht naar de baardgrasmus?

Hans van Oosterhout

Heren, heren,

Voordat jullie nou al te laagdunkend gaan doen over de Natuurbrug, moet je wel even op de hoogte zijn van de situatie ter plekke. De natuurbrug is het tot nog toe duurste wildviaduct ter wereld en aangelegd in het kader van de Ecologische Hoofdstructuur. Omdat in in de nabije toekomst nog veel meer van dergelijke projecten van start zullen gaan, wordt op deze natuurbrug veel onderzoek gedaan. De door jullie genoemde tractorsporen zijn zandplaten waarop al vanaf het begin, door een groot aantal vrijwilligers onderzoek wordt gedaan naar welke diersoorten gebruik maken van de natuurbrug. De houten barriere waar jullie overheen geklauterd zijn is een Stobbenwal, die daar speciaal ligt om het ook voor kleinere diersoorten makkelijker te maken om gebruik te maken van de natuurbrug. En om al die beesten nou rustig gebruik te laten maken van de natuurbrug, is aan beide kanten een hek geplaatst zodat er geen mensen door hun gebied komen stampen, al dan niet op Van Bommels.

Feit blijft dat er mensen over hekken zijn heengestapt en daar zit de crux. Die hekken staan er niet voor niets. Je kunt er ook omheen lopen en dat scheelt je misschien 1 of 2 minuten. Ik weet als geen ander wat adrenaline met je kan doen als je bijna bij een goede soort bent, maar er zijn grenzen, en in mijn ogen ga je daar niet over heen.

En over de omschrijving die bij de eerste RBA is meegezonden. Ik heb vanuit het veld, via Wnpda mijn waarneming op internet gezet. Zonder omschrijving van de plek of waargenomen details. Die waarneming was bestemd voor mijn eigen administratie op waarneming.nl. Dat die waarneming 1 op 1 is overgenomen door Rare Bird Alerts is niet mijn fout. Ze hadden me ook even kunnen bellen om meer details. Feit blijft dat door mijn waarneming op waarneming.nl en het doorsturen daarvan via de RBA, nog enkelen in staat zijn geweest om de vogel te zien. Had ik mijn waarneming niet meteen geupload, maar 's avonds zoals ik dat doorgaans doe, dan was de soort pas veel later wereldkundig en hadden alleen de localen, die aangesloten zijn bij een belcirkel, van de vogel kunnen genieten.

Tenslotte ter geruststelling, er is vandaag uitvoerig gezocht, ook door mij, maar helaas zonder resultaat.

Gegroet
Hans