Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Citaat van: ed van b op april 18, 2010, 17:18:06 PM
Tja... Jufferkraanvogel (ook ongeringde) is vaak al een probleem en volgens mij komt 'ie van dichter bij...
Klopt.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankneijts

Citaat van: Jan vH op april 18, 2010, 19:50:51 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/47433845
Pallas' Rietgors???

De beschrijving wijst op gewone Rietgors (geen enkel goed kenmerk voor Pallas') en opgaven over grootteverschil (ook van snavel) zonder direct vergelijk (pas een half uur later uit het blote hoofd vergeleken met een gewone Rietgors....) zijn bij dit formaat vogels waardeloos.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op april 18, 2010, 21:13:50 PM
Citaat van: Jan vH op april 18, 2010, 19:50:51 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/47433845
Pallas' Rietgors???

De beschrijving wijst op gewone Rietgors (geen enkel goed kenmerk voor Pallas') en opgaven over grootteverschil (ook van snavel) zonder direct vergelijk (pas een half uur later uit het blote hoofd vergeleken met een gewone Rietgors....) zijn bij dit formaat vogels waardeloos.

Niet dat ik wel het idee heb dat het een pallas zou zijn bracht het wel de vraag boven: stel dat er een pallas in nl zou zitten...zou die dan ook zingen? en zoja hoe klinkt dat?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op april 18, 2010, 22:12:17 PM
Citaat van: frankneijts op april 18, 2010, 21:13:50 PM
Citaat van: Jan vH op april 18, 2010, 19:50:51 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/47433845
Pallas' Rietgors???

De beschrijving wijst op gewone Rietgors (geen enkel goed kenmerk voor Pallas') en opgaven over grootteverschil (ook van snavel) zonder direct vergelijk (pas een half uur later uit het blote hoofd vergeleken met een gewone Rietgors....) zijn bij dit formaat vogels waardeloos.

Niet dat ik wel het idee heb dat het een pallas zou zijn bracht het wel de vraag boven: stel dat er een pallas in nl zou zitten...zou die dan ook zingen? en zoja hoe klinkt dat?

Saai....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

eddynieuwstraten

Ben het op zich wel met je reactie eens Frank,  maar ben toch stiekum wel een beetje geintrigeerd. T zou natuurlijk krankzinnig zijn, een primeur voor Europa zelfs? (een zingend mannetje in zomerkleed) maar ach er worden wel meer gekke dingen gezien. En: mooie ondersteunende soort voor de Japanse Kraanvogel bovendien  ;D .

Ik ken de waarnemer niet dus ga ik vooral af op de info die een ieder kan zien. En lees ik (net als Folkert bijvoorbeeld)  geelgors-achtige zang.  Dat komt met een beetje fantasie wel in de buurt van "a short serie of monotonous, rasping notes".  De waarnemer verklaard dat hij al 15 jaar fanatiek vogelaar is, ook internationaal én dat hij het zeker weet. Kortom: omdat de plek een kilometer van mijn werk ligt en het er best mooi is daar ga ik morgen denk ik toch even kijken. Zal ik je bellen als het toch iets is?


frankneijts

Citaat van: eddynieuwstraten op april 18, 2010, 22:27:42 PM
Ben het op zich wel met je reactie eens Frank,  maar ben toch stiekum wel een beetje geintrigeerd. T zou natuurlijk krankzinnig zijn, een primeur voor Europa zelfs? (een zingend mannetje in zomerkleed) maar ach er worden wel meer gekke dingen gezien. En: mooie ondersteunende soort voor de Japanse Kraanvogel bovendien  ;D .

Ik ken de waarnemer niet dus ga ik vooral af op de info die een ieder kan zien. En lees ik (net als Folkert bijvoorbeeld)  geelgors-achtige zang.  Dat komt met een beetje fantasie wel in de buurt van "a short serie of monotonous, rasping notes".  De waarnemer verklaard dat hij al 15 jaar fanatiek vogelaar is, ook internationaal én dat hij het zeker weet. Kortom: omdat de plek een kilometer van mijn werk ligt en het er best mooi is daar ga ik morgen denk ik toch even kijken. Zal ik je bellen als het toch iets is?

Heb net even het geluid beluisterd op CD 17 van Schulze en "saai" is nog een té positieve kwalificatie van de zang die helemaal niet lijkt op Geelgors (in mijn oren): het is een op één toon voorgedragen herhaling van "srie". Ècht, méér is het niet! Dus nòg saaier dan Rietgors die overigens behoorlijk variabel kan zingen.
Tja Eddy en wat waarnemers niet allemaal over/van zichzelf zeggen en vinden............... Maar ik wens je veel succes natuurlijk!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

eddynieuwstraten

Terug van een kort bezoekje aan de locatie waar gisteren een mogelijke Pallas Rietgors gemeld werd.
Laat ik het zo zeggen: het is een leuk gebiedje met een gezonde rietgorspopulatie  ;) .

frankneijts

Citaat van: eddynieuwstraten op april 19, 2010, 08:51:46 AM
Terug van een kort bezoekje aan de locatie waar gisteren een mogelijke Pallas Rietgors gemeld werd.
Laat ik het zo zeggen: het is een leuk gebiedje met een gezonde rietgorspopulatie  ;) .

Fijna dat je het even gecheckt hebt Eddy, voor sommigen tòch een hele opluchting..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Nou ja, als 'ie dan braaf tot morgenmiddag/eind van de ochtend blijft plakken, ervan uitgaand dat het onmenselijk vroeg opstaan morgenochtend wat beter lukt dan gister, én brillie morgenvroeg snel meewerkt, hoef ik alleen m'n 'chauffeur' nog even te overtuigen. Kat in 't bakkie inderdaad  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Je zegt nu dus eigenlijk dat je morgenochtend gokt op een eend i.pv. op een gierzwaluw? Er waren ooit eens twee vogelaars die iets dergelijks deden met een Kortteenleeuwerik en een Vale gierzwaluw... dat verhaal is inmiddels een klassieker.

;)  Succes met wat je ook kiest.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Ik ga uit van allebei natuurlijk  8) Brillie voor beiden een lifer i.t.t. alpengier, en met 20 resp. 47 geaccepteerde gevallen is alpengier hier eerder de kortteenleeuwerik  >:D

Dank voor het succes!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Ik hoor net dat de vogel in de richting van Hoorn is verdwenen. Rondom de kerktoren vlogen tegen de schemer alleen twee Gierzwaluwen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

fkdeboer

kreeg via Utrechts vogelnet een melding van een zwartbuikrotgans op de Natuurplas Breeveld te Woerden.. iemand anders hier meer info hierover?
[/color]
[/size][/font]
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

ArjenDrost †

Citaat van: fkdeboer op april 19, 2010, 22:11:15 PM
kreeg via Utrechts vogelnet een melding van een zwartbuikrotgans op de Natuurplas Breeveld te Woerden.. iemand anders hier meer info hierover?


Behalve dat een Zwartbuikrotgans gewoon de meest algemene rotgans in Nederland is?? Of bedoelden ze Zwarte Rotgans?

Vincent Hart

Citaat van: Jaap Denee op april 19, 2010, 21:13:13 PM
Ik hoor net dat de vogel in de richting van Hoorn is verdwenen. Rondom de kerktoren vlogen tegen de schemer alleen twee Gierzwaluwen.
Leuke foto's ook nog 'es! http://waarneming.nl/waarneming/view/47462222
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

fkdeboer

Citaat van: ArjenDrost op april 19, 2010, 22:14:43 PM
Behalve dat een Zwartbuikrotgans gewoon de meest algemene rotgans in Nederland is?? Of bedoelden ze Zwarte Rotgans?

hmm, was duidelijk wat laat 8)
iets te snel gelezen/copy pasted..
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

BramtK

Uit UVN-bericht:
CiteerOp 19 april was een Zwartbuik Rotgans aanwezig op de Natuurplas Breeveld te Woerden
Groeten,

Bram ter Keurs

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Theovanv

Als er nog iemand is die naar Limburg gaat voor de Steltkluten en Poelsnip een dezer dagen en langs Apeldoorn komt, stuur me een pm ;)
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Theovanv op april 22, 2010, 01:42:05 AM
Als er nog iemand is die naar Limburg gaat voor de Steltkluten en Poelsnip een dezer dagen en langs Apeldoorn komt, stuur me een pm ;)
Poelruiter wellicht? Beide lijken overigens weer verdwenen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Steven Wytema

Citaat van: Theovanv op april 22, 2010, 01:42:05 AM
Als er nog iemand is die naar Limburg gaat voor de Steltkluten en Poelsnip een dezer dagen en langs Apeldoorn komt, stuur me een pm ;)
Ik denk ook Poelruiter :).
Overigens Theo: als je graag 'gegarandeerd' die soorten wil zien dan zou ik gewoon naar de Ezumakeeg gaan.
Kleine kans dat je ze daar mist.
Steven Wytema


Theovanv

Citaat van: scwytema op april 22, 2010, 12:21:59 PM
Citaat van: Theovanv op april 22, 2010, 01:42:05 AM
Als er nog iemand is die naar Limburg gaat voor de Steltkluten en Poelsnip een dezer dagen en langs Apeldoorn komt, stuur me een pm ;)
Ik denk ook Poelruiter :).
Overigens Theo: als je graag 'gegarandeerd' die soorten wil zien dan zou ik gewoon naar de Ezumakeeg gaan.
Kleine kans dat je ze daar mist.
Ja, Poelruiter idd,het was al laat ;) :wacko: En bedankt voor de tip Steven.
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Afgelopen dagen waren er 2 claims van een zwarte ooievaar in drenthe.
ik heb net met robert pater gebeld die daar duidelijk een kraanvogel heeft gezien:

http://waarneming.nl/waarneming/view/47518149

mogelijk dat de zwarte ooievaar een kraanvogel betrof.

ziehier de waarnemingen van zwarte ooievaar
http://waarneming.nl/waarneming/view/47477918
http://waarneming.nl/waarneming/view/47493161
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013