Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

HJDT

He Herman, je kunt ook gewoon niet reageren hoor. We kennen je standpunt nu wel. . . .

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

joostheeremans

Citaat van: HJDT op maart 25, 2010, 09:14:47 AM
He Herman, je kunt ook gewoon niet reageren hoor. We kennen je standpunt nu wel. . . .

Groeten Michel

Ik vind dit een beetje vreemde reactie van je, Michel ???
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: HJDT op maart 25, 2010, 09:14:47 AM
He Herman, je kunt ook gewoon niet reageren hoor. We kennen je standpunt nu wel. . . .

Groeten Michel

Dan was mijn reactie dus gewoon gewoon.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

martinharskamp

je gaat toch ook niet keer op keer op een forum voor jeu-des-boules-spelers zeggen dat je het lullig vind dat ze steeds met van die grote ballen naar dat kleintje gooien!

Dylan

Citaat van: HPM op maart 25, 2010, 09:13:29 AM
De vogel is hier niet om door de rest van Nederland gezien te worden. Behalve door soortgenoten
wil hij waarschijnlijk helemaal niet gezien worden.

Wat een vogel als deze al dan niet wil, als er bij vogels al sprake is van wil, daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Als we het begrip "gezien wil worden" wat oprekken tot gedrag waarbij de vogel geen activiteit vertoont om de betreffende soort te ontwijken, dan kunnen we juist in het geval van kuifkoekoek en andere soorten op basis van onderzoek constateren dat deze als jong dier JUIST gezien willen worden door niet-soortgenoten (in het geval van kuifkoekoek meen ik dat ekster een soort is waarop wordt geparasiteerd).

Dit als poging om de discussie van het hierboven genoemde jeu-des-boules-niveau omhoog te halen :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

HPM

@Dylan, ik weet niet of ze wel gezien willen worden door de soort waarop ze parasiteren.
Parasiteren is toch een beetje een stiekeme bedoening.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

peterlindenburg

#6696
Op verzoek van Vincent Hart het verhaal (mijn versie) van de ontdekking! Gisteren belde Marten me op over de plannen omtrent de griel. Het kwam totaalniet uit om meteen te gaan, al hebben we dat wel overwogen. Dus spraken we afdat ik Marten en Vivian de volgende ochtend om 8 uur bij Leiden CS zou oppikken om naar de plek te rijden, kort te zoeken en dan snel weer aan het werk. Nu had ik de avond tevoren een erg gezellig etentje gehad, vergezeld van veel te veel alcoholische versnaperingen. Met een houten kopen en zonder ontbijt in mijn maag stond ik op tijd bij Leiden CS. Als ik geen afspraak had was ik waarschijnlijk tot diep in de ochtend comateus geweest :) 

Aangekomen op Lentevreugd hebben we op hetgemak gezocht en genoten van de zingende rietgorzen, veldleeuweriken,robotappen en graspiepers. Intussen gezellig babbelend over ruigpootuilen,grote tafeleenden, kokardezaagbekken...In de buurt bij de grote plas zagen weop een afstandje een paar vogelaars staan, dus wij besloten een iets andere route te nemen en liepen het veld in richting de weg/plas. Om 9.28u stootten wij daarbij een vogel opvan de grond die wij (ere wie ere toekomt, Marten riep het het eerst) meteen herkenden als een KUIFKOEKOEK! Hij vloog een meter of honderd weg richting de weg en het elzenbosje. Vivian heeft hem daar vrijwel direct weten te lokaliseren, terwijl Marten en ik stonden te brullen naar de andere vogelaars. Intussen werd ook nog Sjoerd Radstaak gebeld, zodat hij hem door kon piepen. De andere vogelaars waren er binnen een minuut, en het was hilarisch dat door onze opwinding er nauwelijks een dialoog mogelijk was waardoor ze pas na een tijdje beseften dat we het niet over de griel hadden maar over een KUIFKOEKOEK. Gelukkig had Vivian hem snel in de scoop en konden we onze ontdekking met de eerste mede-vogelaars delen! Er zouden er nog vele volgen die dag! Het was in het begin wel stressen, omdat hij best ver weg vloog en zelfs aan de overkant van de weg hoog in een polulier ging zitten. Gelukkig kwam hij snel weer terug en konden de eerste bewijsplaatjes geschoten worden. Wij zijn tot een uur of één in het veld aanwezig gebleven. Het eerste uur na de ontdekking was zeer hectisch, maar ook ontzettend mooi omdat we de vogel schitterend gezien hebben. Er was inderdaad één fotograaf die wel erg veel moeite had om zich in te houden en die zo onder de adrenaline zat dat hij enkele keren te dichtbij is gekomen. Hij is wel aangesproken en dat hielp redelijk. Uiteindelijk is de vogel om 10.30 een flink stuk weggevlogen en achter de bomen/duinen verdwenen en zag het er even slecht uit. De vogel was uit zichzelf al zeer vliegerig, dus ik denk dat de fotograaf hier geen doorslag in heeft betekend (hij was toen ook al ruim een kwartier weg). Gelukkig was de vogel rond 12.00u weer terug op Lentevreugd en kon tot het vallen van de avond gezien worden. Wijzelf zijn rond 13.00u vertrokken met een supergevoel over 'de beste spin-off soort ooit', zoals Ben Gaxiola dat zei!

groet Peter Lindenburg

HPM

Citaat van: martinharskamp op maart 25, 2010, 10:16:31 AM
je gaat toch ook niet keer op keer op een forum voor jeu-des-boules-spelers zeggen dat je het lullig vind dat ze steeds met van die grote ballen naar dat kleintje gooien!

Vertel mij eens waar staat dat dit forum alleen voor "jeu-des-boules-spelers" is
en dat "schakers" daarom hun mond moeten houden?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: peterlindenburg op maart 25, 2010, 10:27:18 AM
Op verzoek van Vincent Hart het verhaal (mijn versie) van de ontdekking! Gisteren belde Marten me op over de plannen omtrent de griel. Het kwam totaalniet uit om meteen te gaan, al hebben we dat wel overwogen. Dus spraken we afdat ik Marten en Vivian de volgende ochtend om 8 uur bij Leiden CS zou oppikken om naar de plek te rijden, kort te zoeken en dan snel weer aan het werk. Nu had ik de avond tevoren een erg gezellig etentje gehad, vergezeld van veel te veel alcoholische versnaperingen. Met een houten kopen en zonder ontbijt in mijn maag stond ik op tijd bij Leiden CS. Als ik geen afspraak had was ik waarschijnlijk tot diep in de ochtend comateus geweest :) 

Aangekomen op Lentevreugd hebben we op hetgemak gezocht en genoten van de zingende rietgorzen, veldleeuweriken,robotappen en graspiepers. Intussen gezellig babbelend over ruigpootuilen,grote tafeleenden, kokardezaagbekken...In de buurt bij de grote plas zagen weop een afstandje een paar vogelaars staan, dus wij besloten een iets andere route te nemen en liepen het veld in richting de weg/plas. Om 9.28u stootten wij daarbij een vogel opvan de grond die wij (ere wie ere toekomt, Marten riep het het eerst) meteen herkenden als een KUIFKOEKOEK! Hij vloog een meter of honderd weg richting de weg en het elzenbosje. Vivian heeft hem daar vrijwel direct weten te lokaliseren, terwijl Marten en ik stonden te brullen naar de andere vogelaars. Intussen werd ook nog Sjoerd Radstaak gebeld, zodat hij hem door kon piepen. De andere vogelaars waren er binnen een minuut, en het was hilarisch dat door onze opwinding er nauwelijks een dialoog mogelijk was waardoor ze pas na een tijdje beseften dat we het niet over de griel hadden maar over een KUIFKOEKOEK. Gelukkig had Vivian hem snel in de scoop en konden we onze ontdekking met de eerste mede-vogelaars delen! Er zouden er nog vele volgen die dag! Het was in het begin wel stressen, omdat hij best ver weg vloog en zelfs aan de overkant van de weg hoog in een polulier ging zitten. Gelukkig kwam hij snel weer terug en konden de eerste bewijsplaatjes geschoten worden. Wij zijn tot een uur of één in het veld aanwezig gebleven. Het eerste uur na de ontdekking was zeer hectisch, maar ook ontzettend mooi omdat we de vogel schitterend gezien hebben. Er was inderdaad één fotograaf die wel erg veel moeite had om zich in te houden en die zo onder de adrenaline zat dat hij enkele keren te dichtbij is gekomen. Hij is wel aangesproken en dat hielp redelijk. Uiteindelijk is de vogel om 10.30 een flink stuk weggevlogen en achter de bomen/duinen verdwenen en zag het er even slecht uit. De vogel was uit zichzelf al zeer vliegerig, dus ik denk dat de fotograaf hier geen doorslag in heeft betekend (hij was toen ook al ruim een kwartier weg). Gelukkig was de vogel rond 12.00u weer terug op Lentevreugd en kon tot het vallen van de avond gezien worden. Wijzelf zijn rond 13.00u vertrokken met een supergevoel over 'de beste spin-off soort ooit', zoals Ben Gaxiola dat zei!

groet Peter Lindenburg

Gave ontdekking Peter, Marten en Vivian :duim:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Dylan

Citaat van: HPM op maart 25, 2010, 10:25:10 AM
@Dylan, ik weet niet of ze wel gezien willen worden door de soort waarop ze parasiteren.
Parasiteren is toch een beetje een stiekeme bedoening.
Die eksters doen hun ogen dicht als ze de koekoeken voeren? Ze willen natuurlijk niet _doorzien_ worden! Dan worden ze opgejaagd ;-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

HPM

Citaat van: Dylan op maart 25, 2010, 10:48:03 AM
Citaat van: HPM op maart 25, 2010, 10:25:10 AM
@Dylan, ik weet niet of ze wel gezien willen worden door de soort waarop ze parasiteren.
Parasiteren is toch een beetje een stiekeme bedoening.
Die eksters doen hun ogen dicht als ze de koekoeken voeren? Ze willen natuurlijk niet _doorzien_ worden! Dan worden ze opgejaagd ;-)

Ik wist niet dat er op Lentevreugd een nestjong rondvloog  :)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: martinharskamp op maart 25, 2010, 10:16:31 AM
je gaat toch ook niet keer op keer op een forum voor jeu-des-boules-spelers zeggen dat je het lullig vind dat ze steeds met van die grote ballen naar dat kleintje gooien!

Ik denk wel dat het op het jeu-des-boules-forum tot heftige discussies leidt als 100 man tegelijkertijd zijn of haar bal richting het kleine balletje gooit... O0
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Justin Jansen

Witkopeenden van Chaam zijn mooi samen te zien, op maandag hier ontdekt. Geen Rosse Stekelstaarten op de plas..
M.v.g., Justin Jansen


frankmeer

Nog een hele leuke voor de prov. Utrecht:
http://waarneming.nl/soort/view/290?from=2007-03-25&to=2010-03-25&species=290&prov=1&akt=0&maand=0&os=1&from=2008-01-01&to=2010-03-25&maand=0&prov=1&os=0&os=1

Dit is bij mijn weten pas de vierde MiBo voor de provincie, na vogels in 1985/86 in Amelisweerd, in 1997 op de Grebbeberg en op 16 september 2007 over Telpost de Horde bij Lopik.
Frank van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: Justin Jansen op maart 25, 2010, 11:13:41 AM
Witkopeenden van Chaam zijn mooi samen te zien, op maandag hier ontdekt. Geen Rosse Stekelstaarten op de plas..
Leuk! En waarom zijn het eerste winters?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

martinharskamp

Citaat van: HPM op maart 25, 2010, 10:32:45 AM
Citaat van: martinharskamp op maart 25, 2010, 10:16:31 AM
je gaat toch ook niet keer op keer op een forum voor jeu-des-boules-spelers zeggen dat je het lullig vind dat ze steeds met van die grote ballen naar dat kleintje gooien!

Vertel mij eens waar staat dat dit forum alleen voor "jeu-des-boules-spelers" is
en dat "schakers" daarom hun mond moeten houden?

--
Groeten, Herman van der Meer

Ik zeg niet dat "schakers" hun mond moeten houden. Maar regematig komen er hier posts langs die er naar mijn idee op lijken om de "jeu de boulers" er van te overtuigen dat ze dat beter niet kunnen doen. Waarom een Kuifkoekoek hierheen vliegt weet ik niet maar als die dat toch doet ga ik graag effe kijken. Samen met vele anderen die zich gistermiddag netjes gedroegen. Ik denk niet dat die vogel er last van had.

Laat ook maar; het is allemaal al zó vaak gezegd.

Certhia

Citaat van: martinharskamp op maart 25, 2010, 12:14:06 PM

Laat ook maar; het is allemaal al zó vaak gezegd.


Precies, om in schakerstermen te vervallen; het is een herhaling van zetten.


Marc




Edwin Russer

Citaat van: Certhia op maart 25, 2010, 12:21:18 PM
Citaat van: martinharskamp op maart 25, 2010, 12:14:06 PM

Laat ook maar; het is allemaal al zó vaak gezegd.


Precies, om in schakerstermen te vervallen; het is een herhaling van zetten.


Marc

Precies, en nu schaakmat.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jeroen Nagtegaal

Wordt er nog steeds gezocht naar de Kuifkoekoek?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

joostheeremans

Citaat van: Edwin Russer op maart 25, 2010, 12:45:21 PM
Citaat van: Certhia op maart 25, 2010, 12:21:18 PM
Citaat van: martinharskamp op maart 25, 2010, 12:14:06 PM

Laat ook maar; het is allemaal al zó vaak gezegd.


Precies, om in schakerstermen te vervallen; het is een herhaling van zetten.


Marc

Precies, en nu schaakmat.

Nee hoor, een herhaling van zetten leidt altijd tot remise. Ik denk dat er hier meer sprake is van een patstelling...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bas vd Burg

#6710
Citaat van: peterlindenburg op maart 25, 2010, 10:27:18 AM
Op verzoek van Vincent Hart het verhaal (mijn versie) van de ontdekking! Gisteren belde Marten me op over de plannen omtrent de griel. Het kwam totaalniet uit om meteen te gaan, al hebben we dat wel overwogen. Dus spraken we afdat ik Marten en Vivian de volgende ochtend om 8 uur bij Leiden CS zou oppikken om naar de plek te rijden, kort te zoeken en dan snel weer aan het werk. Nu had ik de avond tevoren een erg gezellig etentje gehad, vergezeld van veel te veel alcoholische versnaperingen. Met een houten kopen en zonder ontbijt in mijn maag stond ik op tijd bij Leiden CS. Als ik geen afspraak had was ik waarschijnlijk tot diep in de ochtend comateus geweest :) 

Aangekomen op Lentevreugd hebben we op hetgemak gezocht en genoten van de zingende rietgorzen, veldleeuweriken,robotappen en graspiepers. Intussen gezellig babbelend over ruigpootuilen,grote tafeleenden, kokardezaagbekken...In de buurt bij de grote plas zagen weop een afstandje een paar vogelaars staan, dus wij besloten een iets andere route te nemen en liepen het veld in richting de weg/plas. Om 9.28u stootten wij daarbij een vogel opvan de grond die wij (ere wie ere toekomt, Marten riep het het eerst) meteen herkenden als een KUIFKOEKOEK! Hij vloog een meter of honderd weg richting de weg en het elzenbosje. Vivian heeft hem daar vrijwel direct weten te lokaliseren, terwijl Marten en ik stonden te brullen naar de andere vogelaars. Intussen werd ook nog Sjoerd Radstaak gebeld, zodat hij hem door kon piepen. De andere vogelaars waren er binnen een minuut, en het was hilarisch dat door onze opwinding er nauwelijks een dialoog mogelijk was waardoor ze pas na een tijdje beseften dat we het niet over de griel hadden maar over een KUIFKOEKOEK. Gelukkig had Vivian hem snel in de scoop en konden we onze ontdekking met de eerste mede-vogelaars delen! Er zouden er nog vele volgen die dag! Het was in het begin wel stressen, omdat hij best ver weg vloog en zelfs aan de overkant van de weg hoog in een polulier ging zitten. Gelukkig kwam hij snel weer terug en konden de eerste bewijsplaatjes geschoten worden. Wij zijn tot een uur of één in het veld aanwezig gebleven. Het eerste uur na de ontdekking was zeer hectisch, maar ook ontzettend mooi omdat we de vogel schitterend gezien hebben. Er was inderdaad één fotograaf die wel erg veel moeite had om zich in te houden en die zo onder de adrenaline zat dat hij enkele keren te dichtbij is gekomen. Hij is wel aangesproken en dat hielp redelijk. Uiteindelijk is de vogel om 10.30 een flink stuk weggevlogen en achter de bomen/duinen verdwenen en zag het er even slecht uit. De vogel was uit zichzelf al zeer vliegerig, dus ik denk dat de fotograaf hier geen doorslag in heeft betekend (hij was toen ook al ruim een kwartier weg). Gelukkig was de vogel rond 12.00u weer terug op Lentevreugd en kon tot het vallen van de avond gezien worden. Wijzelf zijn rond 13.00u vertrokken met een supergevoel over 'de beste spin-off soort ooit', zoals Ben Gaxiola dat zei!

groet Peter Lindenburg

Hoi Peter leuk stuk hoor! Volgens mij moet ik die ochtend dicht langs de vogel hebben gelopen, had namelijk het stuk waar de vogel uit opvloog al doorkruist. Ik was alweer onderweg naar de auto en liep bij de met het grote rietveld, toen ik een telefoontje kreeg van John vd Graaf met de mededeling dat "die 3 vogelaars die bij het elzenbosje stonden" een Kuifkoekoek hadden. Gelijk teruggerend met 2 vogelaars in mijn kielzog die mij wat ongeloofwaardig aankeken toen ik op hun vraag of de Griel was gezien, vertelde dat er Kuifkoekoek was ontdekt. Maar wat een vogel zeg! Dit is overigens wel de grootste knaller voor Lentevreugd tot nu toe. Er zijn, sinds 2003, al heel wat leuke soorten gezien in dat gebied: Kuifkoekoek, Griel, Goudlijster (langsvliegend niet aanvaard), Kortteenleeuwerik, Ralreiger, Koereiger, Gestreepte Strandloper (2), Kleinst Waterhoen (3), Waterrietzanger (iets van 4-5), Poelruiter, Graszanger, Steltkluut (2), Grauwe Franjepoot, Porseleinhoen (10+), Kwartelkoning (2), Zeearend (kort tp). En dan nog een hoop leuke subsoortjes. Hopelijk gaat er nog veel meer opduiken daar

@Jeroen. Er wordt nog gezocht. Althans om 1215u stonden er nog mensen bij de achteringang van het voormalige vliegkamp, liepen er mensen te zoeken op Lentevreugd en zelf ben ik nog wat weggetjes op gereden tussen de locatie waar de vogel voor het laatst is gezien en de hoofdingang. Ook hebben 5 vogelaars, na lang gesproken te hebben met een beheerder, gezocht op het vliegkamp zelf. Ik vermoed zelf dat de vogel er nog wel zit, maar waar........... Het vliegkamp is erg groot en tussen de N441 en het vliegkamp heb je, tot aan de N206, veel geschikte ruigteterreintjes, en dan natuurlijk nog het duingebied Berkheide

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

DuDe

Citaat van: HJDT op maart 25, 2010, 09:14:47 AM
He Herman, je kunt ook gewoon niet reageren hoor. We kennen je standpunt nu wel. . . .

Groeten Michel
Ik vind het persoonlijk wel prettig wanneer er ook andere geluiden te lezen zijn op dit forum. Niets is saaier en minder leerzaam dan mensen die allemaal hetzelfde denken (ook al irriteer je je eventueel aan die ander). Ook dan zou je kunnen stellen: "je kunt ook gewoon niet reageren hoor"...  Maar dat is wellicht ook weer heel flauw  :angel:
Kortom: laat iedereen de vrijheid op dit forum te melden wat zijn mening is, waarbij we elkaars mening respecteren.

Groet, Axel.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Piedos

De vogel zal vanavond wel weer opduiken bij de conifeer
Pie*ter Wester%beke

BramtK

Citaat van: DuDe op maart 25, 2010, 13:43:26 PM
Citaat van: HJDT op maart 25, 2010, 09:14:47 AM
He Herman, je kunt ook gewoon niet reageren hoor. We kennen je standpunt nu wel. . . .

Groeten Michel
Ik vind het persoonlijk wel prettig wanneer er ook andere geluiden te lezen zijn op dit forum. Niets is saaier en minder leerzaam dan mensen die allemaal hetzelfde denken (ook al irriteer je je eventueel aan die ander).

Inderdaad, en a.u.b. niet dat 'gewij' en 'gejij', want zo simpel ligt het niet. Hoe zit dat nu in Lentevreugd, houdt men zich enigzins aan de aangegven wandelroutes?
Groeten,

Bram ter Keurs

joostheeremans

Citaat van: DuDe op maart 25, 2010, 13:43:26 PM
Citaat van: HJDT op maart 25, 2010, 09:14:47 AM
He Herman, je kunt ook gewoon niet reageren hoor. We kennen je standpunt nu wel. . . .

Groeten Michel
Ik vind het persoonlijk wel prettig wanneer er ook andere geluiden te lezen zijn op dit forum. Niets is saaier en minder leerzaam dan mensen die allemaal hetzelfde denken (ook al irriteer je je eventueel aan die ander). Ook dan zou je kunnen stellen: "je kunt ook gewoon niet reageren hoor"...  Maar dat is wellicht ook weer heel flauw  :angel:
Kortom: laat iedereen de vrijheid op dit forum te melden wat zijn mening is, waarbij we elkaars mening respecteren.

Groet, Axel.

Amen
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jeroen Nagtegaal

Eindelijk ook in NL een Alpengierzwaluw. Vanmorgen over Breskens.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

Daar kon je op wachten, leuk hoor!

Certhia

http://waarneming.nl/waarneming/view/46981879


Leuk commentaar ook van Peter. Maar sinds wanneer is dit geen indiensoort meer, weet iemand dat?


Marc

hiskodevries

CiteerLeuk commentaar ook van Peter. Maar sinds wanneer is dit geen indiensoort meer, weet iemand dat?
is voor mij nieuw
http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/216?code=4
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Citaat van: hiskodevries op maart 25, 2010, 15:22:42 PM
CiteerLeuk commentaar ook van Peter. Maar sinds wanneer is dit geen indiensoort meer, weet iemand dat?
is voor mij nieuw
http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/216?code=4
volgens mij gewoon nog een indiensoort...