Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: Gert Veurink op november 18, 2009, 18:03:55 PM
nieuwe zwakelij?
http://waarneming.nl/waarneming/view/45375274

Mmmmm.... lijkt me een wat al te enthousiaste benadering van een waarneming welke onder niet te beste omstandigheden (slecht licht, géén kijker, geen andere vogel ter [direct] vergelijk) tot stand kwam. Rekening houdend met die omstandigheden zou ik niet zo veel waarde hechten aan de "egaal grijze bovenzijde" evenmin als aan "iets slanker dan een Kramsvogel". Lijkt me zelfs geen geval van "helaas" maar gewoon van "Kramsvogel".....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Corstiaan Beeke

Citaat van: frankneijts op november 18, 2009, 21:59:45 PMMmmmm.... lijkt me een wat al te enthousiaste benadering van een waarneming welke onder niet te beste omstandigheden (slecht licht, géén kijker, geen andere vogel ter [direct] vergelijk) tot stand kwam. Rekening houdend met die omstandigheden zou ik niet zo veel waarde hechten aan de "egaal grijze bovenzijde" evenmin als aan "iets slanker dan een Kramsvogel". Lijkt me zelfs geen geval van "helaas" maar gewoon van "Kramsvogel".....

Frank, ik weet uit ervaring dat het meestal terecht is als je heel kritisch staat tegenover dit soort meldingen. Toch lijkt het me tamelijk voorbarig om dit, nog voordat de waarnemer een poging heeft gedaan om de vogel terug te vinden, definitief 'af te maken' als een Kramvogel. Het kan er zelfs voor zorgen dat de waarnemer er maar van af ziet om een tweede poging te wagen... We hebben pas bij de Steppevorkstaartplevier nog gezien, dat voorzichtigheid geboden is (want die bleek wel degelijk te kloppen)...

Groet, Corstiaan

martinharskamp

Citaat van: Corstiaan op november 19, 2009, 11:49:50 AM
Citaat van: frankneijts op november 18, 2009, 21:59:45 PMMmmmm.... lijkt me een wat al te enthousiaste benadering van een waarneming welke onder niet te beste omstandigheden (slecht licht, géén kijker, geen andere vogel ter [direct] vergelijk) tot stand kwam. Rekening houdend met die omstandigheden zou ik niet zo veel waarde hechten aan de "egaal grijze bovenzijde" evenmin als aan "iets slanker dan een Kramsvogel". Lijkt me zelfs geen geval van "helaas" maar gewoon van "Kramsvogel".....

Frank, ik weet uit ervaring dat het meestal terecht is als je heel kritisch staat tegenover dit soort meldingen. Toch lijkt het me tamelijk voorbarig om dit, nog voordat de waarnemer een poging heeft gedaan om de vogel terug te vinden, definitief 'af te maken' als een Kramvogel. Het kan er zelfs voor zorgen dat de waarnemer er maar van af ziet om een tweede poging te wagen... We hebben pas bij de Steppevorkstaartplevier nog gezien, dat voorzichtigheid geboden is (want die bleek wel degelijk te kloppen)...

Groet, Corstiaan

Daarbij komt dat de bewuste vogelaar niet iemand is die ergens graag snel iets zeldzaams van wil maken, maar ook veelvuldig de 'gewone' vogels bekijkt. Als hij zegt dat het geen algemene lijster was (hoe slecht de omstandigheden ook) zou ik als ik in de gelegenheid was (en hij het wat eerder had gemeld) de waarneming wel gaan checken. Maar goed, als je de vogelaar niet zelf kent komt het misschien anders over.

steenl


zwarteleeuwerik

Citaat van: frankneijts op november 18, 2009, 21:59:45 PM
Mmmmm.... lijkt me een wat al te enthousiaste benadering van een waarneming welke onder niet te beste omstandigheden (slecht licht, géén kijker, geen andere vogel ter [direct] vergelijk) tot stand kwam. Rekening houdend met die omstandigheden zou ik niet zo veel waarde hechten aan de "egaal grijze bovenzijde" evenmin als aan "iets slanker dan een Kramsvogel". Lijkt me zelfs geen geval van "helaas" maar gewoon van "Kramsvogel".....

goed bezig !! , met zo'n benadering ga je er voor zorgen dat er niemand meer iets doorgeeft....
Erik vb.

HPM

Citaat van: zwarteleeuwerik op november 19, 2009, 14:25:43 PM
Citaat van: frankneijts op november 18, 2009, 21:59:45 PM
Mmmmm.... lijkt me een wat al te enthousiaste benadering van een waarneming welke onder niet te beste omstandigheden (slecht licht, géén kijker, geen andere vogel ter [direct] vergelijk) tot stand kwam. Rekening houdend met die omstandigheden zou ik niet zo veel waarde hechten aan de "egaal grijze bovenzijde" evenmin als aan "iets slanker dan een Kramsvogel". Lijkt me zelfs geen geval van "helaas" maar gewoon van "Kramsvogel".....

goed bezig !! , met zo'n benadering ga je er voor zorgen dat er niemand meer iets doorgeeft....

Ik mag toch aannemen dat de overgrote meerderheid van de waarnemingen een stevige basis hebben,
dus waarom zouden die niet meer worden doorgegeven als iemand twijfels uit over een waarneming?
Het lijkt mij dat als iemand bang is om zijn waarnemingen door te geven er hoe dan ook iets aan mankeert.
Ik kan me ook wel vinden in het commentaarvan Frank. Zeer slechte waarnemingsomstandigheden
(vergeet ook de harde wind niet) en dan nog in een minuutje ook.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Laten we hier nu vooral niet een discussie over starten.... denk dat de belangrijkste punten al wel gezegd zijn.  :rolleye:

martinharskamp

Citaat van: HPM op november 19, 2009, 16:27:42 PM
Ik kan me ook wel vinden in het commentaarvan Frank. Zeer slechte waarnemingsomstandigheden
(vergeet ook de harde wind niet) en dan nog in een minuutje ook.

--
Groeten, Herman van der Meer

Uiteraard logisch dat er commentaar komt op zo'n waarneming. Maar het gaat wel een beetje om de manier waarop. Dit lijkt me wat kort door de bocht en niet echt 'Frank-waardig". Corné determineerde de vogel op basis van wat hij heeft gezien als mogelijke Zwartkeellijster, maar Frank noemt het op basis van de omstandigheden een Kramsvogel. Ik denk dat een waarnemer niet zo snel bang is voor commentaar (bij zo'n waarneming voel je het aankomen) maar dat de manier waarop wel eens in het verkeerde keelgat kan schieten. Maar goed, wat mij betreft ook einde discussie.

Kinderdijk

#5828
Mensen,
Even hierop een reactie: Ik kan wel begrijpen dat het erg ongeloofwaardig overkomt met zulke waarnemingsomstandigheden. Maar ik voer niet zomaar een waarneming met vraagteken in en zeker niet van zo'n soort!! Ik ben me wel degelijk bewust van de zeldzaamheid, en de verantwoordelijkheid van het doorgeven van zo'n waarneming tegenover alle andere vogelaars. Ook al waren de omstandigheden niet al te best, ik geloof nog steeds niet dat het een simpele Kramsvogel was! Daarvoor vond ik hem toch echt te apart. Naar mijn idee van wat ik zelf gezien heb (niet te controleren door iemand die hem niet gezien heeft) komt het toch echt het meest in de buurt van Zwartkeel. Maar de waarneming staat ook met een vraagteken, wat dus ook wil zeggen dat ik er niet voor 100% zeker van ben. Het was dus ook bedoelt dat iedereen dit weet en misschien kan/wil gaan zoeken. Zelf vandaag weer 2x mét verrekijker langsgereden, maar helaas... Mag ik dan misschien nog vragen of de commentaren voortaan iets meer positief-kritisch mogen zijn... Dan heb ik het niet alleen over mijn waarnemingen. Ik (en van ik weet ook anderen) krijg een beetje het idee dat als je 300 soorten of meer hebt alles van je geloofd wordt, en onder de 300 wordt je snel in een 'wantrouw-groep' geplaats lijkt het soms wel. En dat voelt niet zo lekker. Niks over die vogelaars, ik ben zelf tenslotte nog maar een 'groentje'. Begrijp me niet verkeerd, ik snap ook wel heel goed dat mensen met veel waarnemingen en soorten meestal meer ervaring hebben, maar dat zegt niet altijd alles! Maar ik sta altijd open voor redelijk commentaar! Dit moest ik even kwijt en wat mij betreft ook einde discussie.
Groeten,
Corné Stam

Gert Veurink

#5829
lees nou even gewoon Frank schrijft. Hij reageert op het zelf gegeven commentaar

(...)slecht licht, géén kijker, geen andere vogel ter [direct] vergelijk (...) Rekening houdend met die omstandigheden zou ik niet zo veel waarde hechten aan de "egaal grijze bovenzijde" evenmin als aan "iets slanker dan een Kramsvogel"

Dat lijkt me een volstrekt redelijke ontleding van een beschrijving onder die omstandigheden.

Er zijn best admins die ook wat mij betreft wel eens de verkeerde toon raken, en dat is ook best logisch als je er druk mee bent en ziet wat een ellende ze soms te verwerken hebben, maar als er nou één voorbeeld is van een constructieve admin, nooit te beroerd om uit te leggen en voorbeelden te geven, is het Frank wel. Kritisch dat wel, maar dat is ook terecht lijkt me en dat heeft niets te maken met het aantal soorten dat op je lijstje staat. Dus als we het hebben over de verkeerde toon dan zou ik hier graag even een spiegel neerzetten voor wat mensen...

Waarmee ik niets wil afdoen aan je waarneming, als ik m niet interessant had gevonden had ik er hier geen aandacht voor gevraagd. Het kan best dat het een zwartkeel was, maar de gegeven beschrijving sluit kramsvogel niet uit en ik snap goed dat bij zo'n beschrijving niet iedereen in z'n auto springt.

groet!
Gert Veurink




Kinderdijk

Dat snap ik ook wel! Het is niet zo dat ik alles van de admins afkeur en ze eens even de les wil lezen ofzo. Zoals ik al zei behoor ik ook zeker helemaal niet tot de 'beste groep', maar ik hoop in de loop der tijd meer kennis en ervaring te krijgen zoals het bij alle andere vogelaars gaat. En het gaat ook niet alleen over déze waarneming, dit commentaar vond ik zelf ook niet heel erg, maar het gaat ook over andere waarnemingen en vogelaars. Dus voor alle duidelijkheid, dit zeg ik niet om de admins is eventjes te vertellen hoe ze het moeten doen! Maar omdat dit vermoeden leeft leek het me wel zo eerlijk om het maar gewoon te zeggen.
Groeten,
Corné Stam

Gert Veurink

Nou duidelijk dan... :duim:

zwarte zeekoet! Inderdaad gaaf!
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Corné, e.e.a. was absoluut niet persoonlijk: ik ken je niet en had ook geen idee van je soortenlijst. Overigens is de lengte van een soortenlijst ongeveer het laatste waarmee je indruk op mij kunt maken: immers kunnen tegenwoordig volstrekte non-vogelaars met gemak een soortenlijst van 300 of meer bijeen twitchen in NL.
Wel wilde ik eens wat zeggen, en dat het een waarneming van jou betreft is louter toeval, van het relatieve gemak waarmee soms zware soorten worden geclaimd, al is het dan "onzeker", zonder dat daar in mijn ogen ècht een reden voor is. Ik zeg dus niet zo maar "ik geloof je niet" maar ik probeer mijn mening ook te beargumenteren (en bedankt Gert dat je me daarin steunt!).
Verder vind ik je reacties hier heel keurig hoor en voel me dus zeker niet beledigd.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

Citaat van: Gert Veurink op november 19, 2009, 18:24:59 PM
Nou duidelijk dan... :duim:

zwarte zeekoet! Inderdaad gaaf!

blijft toch altijd weer 1 van mijn favo soorten :), leuke waarneming!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Tim de Boer

mooie kleine zwaan op de voorpagina!
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Rikstar

Citaat van: Tim de Boer op november 19, 2009, 19:27:33 PM
mooie kleine zwaan op de voorpagina!

iets voor foute determinatie topic;)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: martinharskamp op november 19, 2009, 17:39:54 PM
Citaat van: HPM op november 19, 2009, 16:27:42 PM
Ik kan me ook wel vinden in het commentaarvan Frank. Zeer slechte waarnemingsomstandigheden
(vergeet ook de harde wind niet) en dan nog in een minuutje ook.

--
Groeten, Herman van der Meer

Uiteraard logisch dat er commentaar komt op zo'n waarneming. Maar het gaat wel een beetje om de manier waarop. Dit lijkt me wat kort door de bocht en niet echt 'Frank-waardig". Corné determineerde de vogel op basis van wat hij heeft gezien als mogelijke Zwartkeellijster, maar Frank noemt het op basis van de omstandigheden een Kramsvogel. Ik denk dat een waarnemer niet zo snel bang is voor commentaar (bij zo'n waarneming voel je het aankomen) maar dat de manier waarop wel eens in het verkeerde keelgat kan schieten. Maar goed, wat mij betreft ook einde discussie.

Toch haak ik maar even bij jou aan. Ik zag en zie geen probleem in het commentaar van Frank, maar
het kan natuurlijk best dat een waarnemer die een degelijk commentaar krijgt het anders ervaart.
Afgezien daarvan zou ik persoonlijk een dergelijke waarneming niet invoeren; in ieder geval niet als
Zwartkeellijster, onzeker of niet. Ik vraag me ook af wat de waarnemer ervan zou hebben gemaakt als
er niet onlangs een Zwartkeellijster in het land was gezien. Een Kramsvogel denk ik, want dat was
waar hij nu als eerste aan dacht.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

ArjenDrost †

En toch kan het juist goed zijn om zulke waarnemingen wel in te voeren. Was ik daar toevallig in de buurt geweest, dan had ik wel even iets beter opgelet.
De waarnemer heeft zelf volgens mij al wel genoeg voorbehouden gemaakt en weet (als ik het zo lees) zelf ook best dat met wat hij gezien heeft hij helemaal niks kan.


Beter een keer teveel iets gemeld dan een keertje te weinig, toch?

Steven Wytema

Citaat van: ArjenDrost op november 19, 2009, 20:35:10 PM
De waarnemer heeft zelf volgens mij al wel genoeg voorbehouden gemaakt en weet (als ik het zo lees) zelf ook best dat met wat hij gezien heeft hij helemaal niks kan.


Beter een keer teveel iets gemeld dan een keertje te weinig, toch?
ben ik het ook mee eens.
En als ik eerlijk ben vind ik de omschrijving (zonder kijker!) best goed en de kans klein dat het een Kramsvogel is:
"Wat bij deze vogel opviel was dat hij behoorlijk egaal getekend was (in tegenstelling tot Krams). Hij had een egaal grijze bovenkant, witte buik en donkere (minstens erg donker bruin, kon dit niet helemaal goed zien door het wat mindere licht) borst"
Steven Wytema


Kinderdijk

Uit de gegeven commentaren maak ik op dat iedereen toch Kramsvogel denkt wordt en Zwartkeel wat voorbarig vinden. Dat kan ik zoals ik al zei begrijpen, maar zoiets is gewoon heel erg moeilijk omdat ik de vogel alléén gezien heb en ik had echt wel door dat dat geen zuivere koffie was, en het klinkt misschien ongeloofwaardig maar het leek toch het meest op Zwartkeel. Maar ik had ook wel door dat je een vogel van zó'n hoge zeldzaamheidsgraad kan je niet zomaar invoeren, maar dit leek me toch het wijste, o.a. omdat mensen hierdoor misschien konden gaan zoeken. Ik ben overigens totaal niet beïnvloedt door de waarneming van Texel een paar weken terug! Want dit is niet zomaar de eerste de beste soort. Maar de vogel is helaas gevlogen, dus daar kan je lang of kort over praten maar dat heeft weinig zin meer lijkt me.
Frank bedankt voor de uitleg, ik snap het nu beter, ik kan me ook wel voorstellen dat het soms moeilijk is commentaar te geven op een waarneming van iemand die je niet ken. Ik ben ook blij dat u zich niet beledigd voelt want dat was totaal mijn bedoeling niet. Verder iedereen die z'n mening gegeven heeft bedankt hiervoor.
Groeten,
Corné Stam

GertJ

Breaking news?

http://waarneming.nl/waarneming/view/45397755:
Mogelijke Cirlgors in Zeeuws-Vlaanderen, verdronken land van Saeftinge.
Dat is in elk geval erg dicht bij de plek waar er vorig jaar zeker 1 zat (net over de grens bij Doel)
Groet Gert Jager

pwolf

Cirlgors Saeftinghe

http://waarneming.nl/waarneming/view/45397755

afgelopen winter zat een mannetje Cirlgors hier 4 km vandaan bij Doel. Walther is een prima vogelaar dus ik zou deze melding heel serieus nemen. Helaas zit de vogel in volledig afgesloten gebied maar wellicht is er, net als met de Woestijntapuit van 2008, een excursie te regelen?

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

nick

Cirlgors: Ik hoor net van Peter M, via Pim W, dat het 'hek' van 9.00 tot ca 14.00 open gaat.  Tot morgen, Nick van der Ham
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

pwolf

Excursie Cirlgors Zaterdag 21 november

dankzij de soepele medewerking van Stichting het Zeeuwse Landschap is er morgen gelegenheid om de plaats waar de vogel vandaag gezien werd tussen 09.00 en 14.00 te bezoeken. Vooralsnog is dit de ENIGE datum waaarop een bezoek mogelijk is, eventuele andere dagen zijn NIET zeker.

Een aantal regels van tevoren om te zorgen dat onze gastheren/vrouwen hun medewerking niet beteuren:

Parkeren langs de binnenkant van de zeedijk, rijd niet het dijkweggetje omhoog, parkeer beneden.
De toegang tot het Plateau gaat via het kleine weggetje dat je in je atlas naar het noord-noordwesten ziet lopen in atlasblok 55-13-14.
Op het Plateau en de Gasdam vinden doordeweeks werkzaamheden plaats, ik weet niet precies hoe het er bij ligt maar ga niet het Plateau af/het terrein in en klim ajb niet op de graafmachines. Laarzen zijn misschien geen overbodige luxe maar echt nat zal het vermoedelijk niet zijn.
Meegebrachte melkpakken zelf weer verwijderen... 

bijkomend voordeel, jullie kunnen allemaal nog één keer de Hertogin Hedwigepolder zien!

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Pauljp

Hallo,
wat is precies de weg waar je nog wel mag rijden en welke niet, kortom, welk dijkweggetje mag ik morgen niet oprijden? Kun je nog wel op de Lignestraat parkeren? En wat zou de beste route zijn vanuit het noorden van het land, via Belgie of via de tunnel?
Vriendelijke groet, Paul

pwolf

Citaat van: Pauljp op november 20, 2009, 23:00:41 PM
Hallo,
wat is precies de weg waar je nog wel mag rijden en welke niet, kortom, welk dijkweggetje mag ik morgen niet oprijden? Kun je nog wel op de Lignestraat parkeren? En wat zou de beste route zijn vanuit het noorden van het land, via Belgie of via de tunnel?
Vriendelijke groet, Paul

De Lignestraat is de landzijde van de zeedijk, daar kan je gewoon in de berm. Iedereen die niet via Middelburg/Goes komt kan beter door de Liefkenshoektunnel, ietsje duurder dan de Westerscheldetunnel maar veel minder kilometers. Voor diegenen zonder dom-dom gewoon naar de site van de ANWB en de route naar Emmadorp laten plannen.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

UtrechtsVogelNet

Ha Pim,

Dank voor de info, goed gedaan!
Kan helaas niet vandaag, andere verplichtingen, dus hopelijk blijft de vogel nog rondhangen en komt er nog een gelegenheid tot bezoeken van het gebied.

Succes allemaal,
Phil

UtrechtsVogelNet

Nog geen berichtje ontvangen over de Cirlgors ?!?

Rutger

Is niet teruggevonden vandaag. Kan uiteraard nog wel in de buurt zijn. Dip met zo'n 150 mensen denk ik. Het was gezellig!
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!