Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roland_Wantia

Ik was gisteren ook aanwezig bij de rosse franjepoot. De vogel was allerminst schuw. Ondanks de slikjes die zich op enige afstand van de vaste wal bevonden, zwom de vogel onverschrokken naar de wal en de daar aanwezige fotografen toe. De afstand was soms niet groter dan anderhalve meter. Af en toe vloog de vogel op om een stukje verderop verder te gaan waarmee het bezig was (eten) maar dat had weinig te maken met verstoring. Al met al een prachtige ervaring.

Groet,
Roland Wantia

Jeroen Nagtegaal

Die Steppevork staat soms gemeld als Overvlegend naar Zuid...

Wat is hier meer van bekend?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: HJDT op november 07, 2009, 18:49:20 PM
Typisch toch wel. Zonder enige kennis van de situatie er zonder meer vanuit gaan dat de vogel door een persoon (niet per se de fotograaf die in beeld staat) opgejaagd word. Makkelijk hoor, je oordeel op niks baseren. Oh wacht, heet het daarom een VOORoordeel ??

Als je reactie voor mij bedoeld was begrijp ik niet waar jij leest dat ik schreef dat de vogel
door een van de aanwezige vogelaars is opgejaagd. En dan zijn er nog wel een paar dingen
die ik niet begrijp. Hoewel je bericht direct op mij volgde zal ik mij dus wel vergissen dat
het voor mij bedoeld was.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Adri Clements

@ Jeroen:

Bij de waarneming van Dick van Houwelingen staat:
Zowel om 13.45 als om 16.50 vloog de vogel ver richting zuid. Is de eerste keer dus teruggekomen, spannend of tie morgen weer te vinden zal zijn!

Dus na 13u45 wel weer teruggevonden, na 16u50 waarschijnlijk niet :rolleyes:

Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

JohanvantBosch

Citaat van: Adri Clements op november 07, 2009, 19:44:18 PM
@ Jeroen:

Bij de waarneming van Dick van Houwelingen staat:
Zowel om 13.45 als om 16.50 vloog de vogel ver richting zuid. Is de eerste keer dus teruggekomen, spannend of tie morgen weer te vinden zal zijn!

Dus na 13u45 wel weer teruggevonden, na 16u50 waarschijnlijk niet :rolleyes:
Is het om 16:50 niet bijna donker?

August

Citaat van: Adri Clements op november 07, 2009, 19:44:18 PM
@ Jeroen:

Bij de waarneming van Dick van Houwelingen staat:
Zowel om 13.45 als om 16.50 vloog de vogel ver richting zuid. Is de eerste keer dus teruggekomen, spannend of tie morgen weer te vinden zal zijn!

Dus na 13u45 wel weer teruggevonden, na 16u50 waarschijnlijk niet :rolleyes:
Is daarna ook weer terug gekomen vliegt een beetje rond
August van Rijn

Adri Clements

Gelukkig!
@ Johan: uiteraard afhankelijk van het weer, bij veel bewolking is het dan idd. bijna donker, als't helder is 'n halfuurtje later.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Rikstar

Citaat van: Adri Clements op november 07, 2009, 20:17:07 PM
Gelukkig!
@ Johan: uiteraard afhankelijk van het weer, bij veel bewolking is het dan idd. bijna donker, als't helder is 'n halfuurtje later.

omdat hij al dagen word gezien zou ik niet opeens bang gaan zijn dat tie weg is hoor.
aan de vele waarnemingen te zien is het zowieso een vliegerig beestje.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

cursorius

Citaat van: Rikstar op november 08, 2009, 00:06:37 AM
Citaat van: Adri Clements op november 07, 2009, 20:17:07 PM
Gelukkig!
@ Johan: uiteraard afhankelijk van het weer, bij veel bewolking is het dan idd. bijna donker, als't helder is 'n halfuurtje later.

omdat hij al dagen word gezien zou ik niet opeens bang gaan zijn dat tie weg is hoor.
aan de vele waarnemingen te zien is het zowieso een vliegerig beestje.

Misschien een rare vraag maar is het nou echt nodig dat dat beest 5 keer per dag gepiept word?

HJDT

Citaat van: HPM op november 07, 2009, 19:42:40 PM
Citaat van: HJDT op november 07, 2009, 18:49:20 PM
Typisch toch wel. Zonder enige kennis van de situatie er zonder meer vanuit gaan dat de vogel door een persoon (niet per se de fotograaf die in beeld staat) opgejaagd word. Makkelijk hoor, je oordeel op niks baseren. Oh wacht, heet het daarom een VOORoordeel ??

Als je reactie voor mij bedoeld was begrijp ik niet waar jij leest dat ik schreef dat de vogel
door een van de aanwezige vogelaars is opgejaagd. En dan zijn er nog wel een paar dingen
die ik niet begrijp. Hoewel je bericht direct op mij volgde zal ik mij dus wel vergissen dat
het voor mij bedoeld was.--
Groeten, Herman van der Meer

Leg mij dan eens uit (maar wel privé graag want ik denk dat er helemaal niemand is die dit nog interessant vind- behalve natuurlijk de gebruikelijke moraaridders die normaal gesproken de onweerstaanbare drang hebben om een volgende fotograaf/twitcher/vogelaar aan het kruis te spijkeren) welke andere suggestie je zou kunnen doen bij een link naar deze vliegende vogel en een fotograaf op de achtergrond. Of nee, doe eigenlijk maar niet. Ik heb helemaal geen zin in een discussie waarvan we alletwee weten dat die toch geen zin heeft. . .

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

HPM

Citaat van: HJDT op november 08, 2009, 09:10:22 AM
Citaat van: HPM op november 07, 2009, 19:42:40 PM
Citaat van: HJDT op november 07, 2009, 18:49:20 PM
Typisch toch wel. Zonder enige kennis van de situatie er zonder meer vanuit gaan dat de vogel door een persoon (niet per se de fotograaf die in beeld staat) opgejaagd word. Makkelijk hoor, je oordeel op niks baseren. Oh wacht, heet het daarom een VOORoordeel ??

Als je reactie voor mij bedoeld was begrijp ik niet waar jij leest dat ik schreef dat de vogel
door een van de aanwezige vogelaars is opgejaagd. En dan zijn er nog wel een paar dingen
die ik niet begrijp. Hoewel je bericht direct op mij volgde zal ik mij dus wel vergissen dat
het voor mij bedoeld was.--
Groeten, Herman van der Meer

Leg mij dan eens uit (maar wel privé graag want ik denk dat er helemaal niemand is die dit nog interessant vind- behalve natuurlijk de gebruikelijke moraaridders die normaal gesproken de onweerstaanbare drang hebben om een volgende fotograaf/twitcher/vogelaar aan het kruis te spijkeren) welke andere suggestie je zou kunnen doen bij een link naar deze vliegende vogel en een fotograaf op de achtergrond. Of nee, doe eigenlijk maar niet. Ik heb helemaal geen zin in een discussie waarvan we alletwee weten dat die toch geen zin heeft. . .

Groeten Michel

En de fotografen hebben het al zo moeilijk!
http://waarneming.nl/foto/view/956821
Smiley erbij? Goed hoor ;D

--
Groeten, Herman van der Meer
(Op niets gebaseerde moraalridder zonder enige kennis, maar met vooroordeel)

Herman van der Meer

JohanvantBosch

Er wordt een zwarte Zeekoet gemeld bij de Brouwersdam, zonder verdere toelichting...
http://waarneming.nl/soort/view/1538?from=2009-11-08&to=2009-11-08

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rikstar

Citaat van: vincenthart op november 08, 2009, 11:27:49 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=17233&page=1
nu met (positieve!) toelichting  :duim:

Leuke waarneming in ieder geval! is weer eens anders dan al die langsvliegende beesten. Als de zwarte zeekoet niet zo ver rijden was had ik er wel langs gegaan.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

RWester

Tot tien over elf naar de Steppevorkstaartplevier gezocht. Vogel zou vanochtend door twee waarnemers langs de Waleweg vliegend zijn gezien. Medewaarnemers bij hun hebben helaas niets gezien. Stond zelf even op andere plek te zoeken. Later enkele tientallen mensen aanwezig, maar dus nog geen spoor van de vogel
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Max Berlijn

Ik hoorde van Marc Plomp dat de juv. Amgopl welke vanmorgen toch weer aanwezig was langs de Watermolenweg (gisteren een maal ingevoerd terwijl hij zelf 4 maal tevergeefs op de plek was geweest) nu onvindbaar was door de nog steeds aanwezige mist. Ik ben niet gaan rijden, waarschijnlijk een goed keuze, hoewel ik had er natuurlijk gewoon vanmorgen vroeg moeten staan...

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gert Veurink

Citaat van: RWester op november 08, 2009, 12:50:38 PM
Tot tien over elf naar de Steppevorkstaartplevier gezocht. Vogel zou vanochtend door twee waarnemers langs de Waleweg vliegend zijn gezien. Medewaarnemers bij hun hebben helaas niets gezien. Stond zelf even op andere plek te zoeken. Later enkele tientallen mensen aanwezig, maar dus nog geen spoor van de vogel

volgens dba vanmiddag wel gezien
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Citaat van: Gert Veurink op november 08, 2009, 15:40:49 PM
Citaat van: RWester op november 08, 2009, 12:50:38 PM
Tot tien over elf naar de Steppevorkstaartplevier gezocht. Vogel zou vanochtend door twee waarnemers langs de Waleweg vliegend zijn gezien. Medewaarnemers bij hun hebben helaas niets gezien. Stond zelf even op andere plek te zoeken. Later enkele tientallen mensen aanwezig, maar dus nog geen spoor van de vogel

volgens dba vanmiddag wel gezien
Lullig, maar niks nieuws onder de zon volgens mij. Dit is afgelopen week al meermalen gebeurd op dezelfde manier. Als het beest niet vliegt blijkt ie gewoon erg lastig te vinden.

Jeroen Nagtegaal

Uiteindelijk in de middag, gelukkig veel en dichtbij rondvliegend. Ook een enkele keer vrij zittend aan de grond.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marten Hornsveld

De zwarte zeekoet zat later op de dag meer ten zuiden dan op de ontdekkingsplek waar ik hem zelf niet meer kon vinden. Met hulp van de heer hier boven daar best goed kunnen zien. Nou eens kijken of hij de winter blijft hangen.

Steppevork aan het einde van de dag mooi te zien

Koereiger nog steeds bij Gouderak aanwezig, ook een geinig beest!



HPM

Herman van der Meer

Thijs Fijen

Heeft iemand bruikbare foto's van de Zwarte Zeekoet? Ben benieuwd naar de leeftijd en voor ons was dat echt te ver. Echter wel herkenbaar als Zwarte (witte?) Zeekoet.
Thijs Fijen

WillemV

Hoi Thijs

We hebben gisteren de Zwarte zeekoet regelmatig (op afstand) met de vleugels zien flapperen en toen leken die witte vlekken helemaal wit te zijn. Dat zou dus wijzen op een adult winterkleed.
Have a nice day!

Willem Vergoossen

Thijs Fijen

Ja, ik ook. Maar op die afstand zouden die fijne streepjes echt wel wegvallen... Dus op welke afstand heb je em gezien?
Thijs Fijen

Martijn Renders

Wij (Rob van Bemmelen, Swen Rijnbeek, Niels van Houtum en ik) waren een minuut of 5 na de melding op de Brouwersdam. Als ik de verhalen van anderen lees, zwom ie in het begin nog iets 'dichterbij' dan later op de dag, maar nog altijd wel op een meter of 700-800 schat ik. Af en toe hadden wij het idee wat tekening te zien op de vleugelvelden. Soms leken ze geheel wit, even later dachten we toch weer wat tekening te zien. Vandaar dat ik hem als 1e winter heb ingevoerd, maar gezien de afstand niet helemaal zeker. Er zullen weinig bruikbare foto's zijn van gisteren denk ik....
Martijn Renders

frankw

#5757
Citaat van: HPM op november 07, 2009, 12:53:48 PM
Citaat van: frankw op november 07, 2009, 12:20:18 PM
Citaat van: dodaars op november 01, 2009, 11:54:54 AM
Citaat van: GertJ op november 01, 2009, 11:51:49 AM
Citaat van: dodaars op november 01, 2009, 11:46:06 AM
Citaat van: GertJ op november 01, 2009, 11:34:40 AM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=17111&page=1:

Rosse Franjepoot, niet extreem zeldzaam natuurlijk maar wel in Gelderland!
(atlasblok klopt denk ik niet, Azewijn, Maatweg in de beschrijving is ergens anders)

Dat is bij een zandwinplas in Azewijn. Ik ga er zo heen:)


Succes! Ik vond Beuningen nog wel aan te rijden, maar Azewijn is toch wel weer wat verder, twijfel, twijfel...

Schijnt heel goed gezien te zijn;) Moet nu wachten op mijn pa... Belde hem net op hij was blijkbaar langs Azewijn gefietsd maar wist natuurlijk van niks:P

Alleen nu dus wel het verzoek om de vogel niet te dicht te naderen! Hij is op 5-10 meter net zo goed te zien als op 3 meter, zeg ik... zie: http://gelderland.waarneming.nl/waarneming/view/45251773

En het beest heeft het al zo moeilijk.
http://gelderland.waarneming.nl/foto/view/960098

--
Groeten, Herman van der Meer
Hmm. daar was ik al bang voor.. Ik doelde absoluut niet op deze of welke andere fotograaf dan ook in het bijzonder. Alleen het verzoek om de vogel niet te benaderen.. Hij komt vanzelf naar je toe gevlogen :angel:
Ik bedoel maar:

Tukkerbird

Citaat van: Martijn Renders op november 09, 2009, 10:55:59 AM
Wij (Rob van Bemmelen, Swen Rijnbeek, Niels van Houtum en ik) waren een minuut of 5 na de melding op de Brouwersdam. Als ik de verhalen van anderen lees, zwom ie in het begin nog iets 'dichterbij' dan later op de dag, maar nog altijd wel op een meter of 700-800 schat ik. Af en toe hadden wij het idee wat tekening te zien op de vleugelvelden. Soms leken ze geheel wit, even later dachten we toch weer wat tekening te zien. Vandaar dat ik hem als 1e winter heb ingevoerd, maar gezien de afstand niet helemaal zeker. Er zullen weinig bruikbare foto's zijn van gisteren denk ik....

Toen we gisteren de vogel rond 10.30 uur ondekte zwom hij op een afstand van ongeveer 400 meter,de vogel dook geregeld onder.
Wat ik kon zien op die afstand was dat op de vleugels geen donkere vlekken zaten.
Nog wel geprobeerd op die afstand een foto te maken maar op deze slechte foto na was dat niet te doen.

steenl

Hoi Martin,

Staat er toch maar mooi ff op!!. Zou je de foto misschien ook bij je waarneming willen zetten? Is deze waarneming ook weer digitaal gedocumenteerd.  :duim:

Alvast bedankt.