Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

rinsevdvliet

#5310
Toelichting waarschijnlijke Citroenkwik:

Op 5 oktober 2009 rond 09:40u. passeerde op ca. 150 m. langs de westkant (dus met goed licht) van De Vulkaan een kwikstaart. Ed Opperman die de vogel vond, riep  "wat is dit voor kwikstaart, hij heeft een gele kop". Toen Danny Laponder, Jack Noordhuizen en ik de vogel zagen was de kop al niet meer te zien. Aan de van ons afvliegende vogel konden wij slechts nog zien dat het een donkere contrastrijke kwikstaart betrof met heel brede vleugelstrepen en een lange staart.
Wij leunen hier dus bijna volledig op dat wat EO gezien heeft.

Vervolgens heb ik Ton van Schie, die aan het tellen was op de 6 km. zuidelijker gelegen Bloedberg bij Monster, ingelicht met de mededeling dat er een waarschijnlijke Citroenkwik in zijn richting vloog.
Veertien minuten later belde TS terug met de mededeling dat de vogel bijna door zijn haar vloog en dat ie de vogel ook gehoord had. Daarbij merkte hij op dat hij toevallig enkele dagen eerder naar geluidsopnames van de (vlucht)roep van Citroenkwik had geluisterd. Hij deelde verder mede dat hij, omdat het allemaal nogal snel ging, helaas de gele kop NIET had gezien.
Meer details van TS heb ik (nog) niet.

Toen de vogel de Vulkaan passerde riep de vogel waarschijnlijk niet, op de geluidsopname van deze dag is ook niets terug te vinden dat op een roepende Citroenkwik lijkt.
TS heeft geen geluidsopname van de roep van de vogel. 

Geen zekerheid en geen bewijs dus, maar wel suggestief.
Ik ga ervan uit dat zowel EO als TS de vogel niet zullen indienen.

Rinse

Theovanv

Ross' Ganzen zijn weg? Zul je net zien, net als in het voorjaar worden de weken voor ik naar Texel ga grote klappers gezien, en als ik erheen ga zijn ze net weg.
Theo van Veenendaal

Maarten Sluijter

Gisteren is de laatste waarneming, dus het kan nog best zijn dat ze op het eiland aanwezig zijn.
Bijvoorbeeld dat er vandaag niemand is wezen zoeken met die regen, of dat ze vandaag wél gezien zijn maar dat diegene ze nog niet heeft ingevoerd.
Misschien is het zelfs leuker om ze weer te herontdekken, kijk even naar de waarnemingen op welke plekken ze het meest gezien zijn en ga daar goed de ganzen afzoeken.

Veel plezier en succes!
.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Daarnaast zijn ze erg vliegerig en bestrijken ze een groot gebied. Ik heb ze zondag ook teruggevonden dus dat gaat jou ook lukken  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Theo van Veenendaal

steenl

Theo, ze zijn vandaag gewoon weer gezien. Go go go!!! :P

frankw

Citaat van: Theovanv op oktober 07, 2009, 16:54:52 PM
Ross' Ganzen zijn weg? Zul je net zien, net als in het voorjaar worden de weken voor ik naar Texel ga grote klappers gezien, en als ik erheen ga zijn ze net weg.

Dan moet je toch eerder gaan  :angel:

Bij mij worden overigens altijd de week na dat ik er ben geweest goeie soorten gezien

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Steven Wytema

#5319
Zou de Steppekiek van Ransdorp 4 dagen terug dezelfde zijn als deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/44882379 ?

Ze laten zich in ieder geval wel allebei erg graag zeer fraai op de foto zetten!!
Steven Wytema


BWoets

#5320
Citaat van: scwytema op oktober 08, 2009, 12:59:35 PM
Zou de Steppekiek van Ransdorp 4 dagen terug dezelfde zijn als deze: http://waarneming.nl/waarneming/view/44882379 ?

Ze laten in ieder geval wel allebei erg graag zeer fraai op de foto zetten!!

De vogel van de Biesbosch lijkt me in ieder geval rechts geringd...
EDIT: Hans ziet op zijn foto's geen ring.. tijd voor de Pearl
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

gerdwichers8

Van deze kiek is geen man te maken. Eerder een vrouw, maar beter is het om op basis van deze foto's enkel 'juveniel' te onderscheiden.

frankneijts

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 08, 2009, 15:10:28 PM
Van deze kiek is geen man te maken. Eerder een vrouw, maar beter is het om op basis van deze foto's enkel 'juveniel' te onderscheiden.

De iris is duidelijk geelachtig, in elk geval behoorlijk licht en dat impliceert, gezien de leeftijd = 1e kj, dat het een mannetje is: zie bijv. Forsman blz. 12.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rinie van Reenen

Citaat van: frankneijts op oktober 07, 2009, 14:23:50 PMDe betreffende vogel zou ook over de Bloedberg zijn gevlogen dankzij een berichtje van 1 van de waarnemers opde Vulkaan
;D
Frank, ik heb je wel eens zorgvuldiger zien formuleren. Of is de techniek inmiddels écht zo ver gevorderd?  ;)
Groet, Rinie van Reenen

Christian

#5324
Citaat van: frankneijts op oktober 08, 2009, 15:32:28 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 08, 2009, 15:10:28 PM
Van deze kiek is geen man te maken. Eerder een vrouw, maar beter is het om op basis van deze foto's enkel 'juveniel' te onderscheiden.

De iris is duidelijk geelachtig, in elk geval behoorlijk licht en dat impliceert, gezien de leeftijd = 1e kj, dat het een mannetje is: zie bijv. Forsman blz. 12.

Maar Frank, op welke foto zie jij een geelachtige iris?

[Edit] Op de 4e foto zou je een geelachtige (iig lichte) iris kunnen zien, maar opvallend genoeg is die op de 2e foto niet te zien terwijl ook daar het licht goed erin valt..
Christian Brinkman

Theovanv

Citaat van: steenl op oktober 07, 2009, 21:53:50 PM
Theo, ze zijn vandaag gewoon weer gezien. Go go go!!! :P
Ik zag het ja ;) Maar vandaag nog niet en dan morgen nog.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Rinie van Reenen op oktober 08, 2009, 15:49:18 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 07, 2009, 14:23:50 PMDe betreffende vogel zou ook over de Bloedberg zijn gevlogen dankzij een berichtje van 1 van de waarnemers opde Vulkaan
;D
Frank, ik heb je wel eens zorgvuldiger zien formuleren. Of is de techniek inmiddels écht zo ver gevorderd?  ;)

Je hebt gelijk, ik zal proberen voortaan weer zorgvuldiger te formuleren: Rinie je bent een ròtjong......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Christian op oktober 08, 2009, 16:54:31 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 08, 2009, 15:32:28 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 08, 2009, 15:10:28 PM
Van deze kiek is geen man te maken. Eerder een vrouw, maar beter is het om op basis van deze foto's enkel 'juveniel' te onderscheiden.

De iris is duidelijk geelachtig, in elk geval behoorlijk licht en dat impliceert, gezien de leeftijd = 1e kj, dat het een mannetje is: zie bijv. Forsman blz. 12.

Maar Frank, op welke foto zie jij een geelachtige iris?

[Edit] Op de 4e foto zou je een geelachtige (iig lichte) iris kunnen zien, maar opvallend genoeg is die op de 2e foto niet te zien terwijl ook daar het licht goed erin valt..

Maar Christian, nu al een leesbril nodig?

Maar serieus: op bijna alle foto's is er wel iets van zichtbaar (alleen maar hoekjes en/of randjes, dat wel) maar op foto 2 en 5 het duidelijkst.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

martinharskamp

theo, houd moed! ze zitten vast nog ergens. ze worden iedere dag gezocht maar niet altijd gevonden. later duiken ze toch weer op. ik ben net nog wezen zoeken zonder succes, de groepen ganzen op texel verplaatsen nogal veel. we gaan trouwens denk ik morgen de klapper ontdekken! vandaag een spannende sprinkhaanzanger (maar waarschijnlijk een gewone) in de tuintjes die weigerde uit een braam te komen...rotbeest!

Christian

Citaat van: frankneijts op oktober 08, 2009, 18:01:44 PM
Citaat van: Christian op oktober 08, 2009, 16:54:31 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 08, 2009, 15:32:28 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 08, 2009, 15:10:28 PM
Van deze kiek is geen man te maken. Eerder een vrouw, maar beter is het om op basis van deze foto's enkel 'juveniel' te onderscheiden.

De iris is duidelijk geelachtig, in elk geval behoorlijk licht en dat impliceert, gezien de leeftijd = 1e kj, dat het een mannetje is: zie bijv. Forsman blz. 12.

Maar Frank, op welke foto zie jij een geelachtige iris?

[Edit] Op de 4e foto zou je een geelachtige (iig lichte) iris kunnen zien, maar opvallend genoeg is die op de 2e foto niet te zien terwijl ook daar het licht goed erin valt..

Maar Christian, nu al een leesbril nodig?

Maar serieus: op bijna alle foto's is er wel iets van zichtbaar (alleen maar hoekjes en/of randjes, dat wel) maar op foto 2 en 5 het duidelijkst.

Blijkbaar!

Bekijk anders ook even een paar foto's van Steppekieken op pbase en birdphoto, de lichte iris is over het algemeen met zulke foto's prima te zien. Wellicht bedoel je de lichte oogrand . .
Christian Brinkman

frankneijts

Citaat van: Christian op oktober 08, 2009, 18:07:02 PM
Wellicht bedoel je de lichte oogrand . .

Oogrand bij Steppekiek is zwart Christian... Maar ik zal Hans vragen om een uitvergrotinkje, dan kunnen we ons weer met belangrijker zaken bezighouden...... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Christian

Citaat van: frankneijts op oktober 08, 2009, 18:15:13 PM
Citaat van: Christian op oktober 08, 2009, 18:07:02 PM
Wellicht bedoel je de lichte oogrand . .

Oogrand bij Steppekiek is zwart Christian... Maar ik zal Hans vragen om een uitvergrotinkje, dan kunnen we ons weer met belangrijker zaken bezighouden...... B)

Check anders DB 2 van jaargang 17 even. En dit vind ik toch belangrijker dan het wel en wee van een langsvliegende Citroenkwik, with all due respect  ;)
Christian Brinkman

frankmeer

Citaat van: martinharskamp op oktober 08, 2009, 18:02:38 PM
theo, houd moed! ze zitten vast nog ergens. ze worden iedere dag gezocht maar niet altijd gevonden. later duiken ze toch weer op. ik ben net nog wezen zoeken zonder succes, de groepen ganzen op texel verplaatsen nogal veel. we gaan trouwens denk ik morgen de klapper ontdekken! vandaag een spannende sprinkhaanzanger (maar waarschijnlijk een gewone) in de tuintjes die weigerde uit een braam te komen...rotbeest!

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=16393&page=1
Frank van der Meer

Theovanv

Aah, ze zitten er nog, gaaf Frank!

@Martin: Vanaf morgen komen wij ons vervoegen om mee te zoeken naar leuke soorten ;) we zitten in De Cocksdorp, dus laten we hopen op mooi weer en leuke soorten ;)
Theo van Veenendaal


gerdwichers8

Citaat van: frankneijts op oktober 08, 2009, 18:01:44 PM
Citaat van: Christian op oktober 08, 2009, 16:54:31 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 08, 2009, 15:32:28 PM
Citaat van: gerdwichers8 op oktober 08, 2009, 15:10:28 PM
Van deze kiek is geen man te maken. Eerder een vrouw, maar beter is het om op basis van deze foto's enkel 'juveniel' te onderscheiden.

De iris is duidelijk geelachtig, in elk geval behoorlijk licht en dat impliceert, gezien de leeftijd = 1e kj, dat het een mannetje is: zie bijv. Forsman blz. 12.

Maar Frank, op welke foto zie jij een geelachtige iris?

[Edit] Op de 4e foto zou je een geelachtige (iig lichte) iris kunnen zien, maar opvallend genoeg is die op de 2e foto niet te zien terwijl ook daar het licht goed erin valt..

Maar Christian, nu al een leesbril nodig?

Maar serieus: op bijna alle foto's is er wel iets van zichtbaar (alleen maar hoekjes en/of randjes, dat wel) maar op foto 2 en 5 het duidelijkst.

Als het over hoekjes en randjes moet gaan inzake een bolvorm, dan heb je ons al wel verteld dat je niet met het oog zelf bezig bent maar met een montuurtje. Duidelijk Frank  :micro:

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Maico Weites

#5337
Zwarte ibis bij Kolham vanochtend nog door iemand gezien, na 12:00 niet meer.
Edit: nu wel weer, en 1 overvliegend bij nabij Stijen.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/


Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2