Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

Het valt me ook op dat Daan in zijn beschrijving niks zegt over die grijstint, terwijl dat me toch best een belangrijk kenmerk lijkt voor Franklins.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Hans Verdaat

Deze 2e zomer zwartkopmeeuw is al enkele weken t.p. aanwezig samen met een adulte vogel. Gezien het filmpje van de paring van de zwartkopmeeuwen op beleefdelente.nl kunnen we er nu ook vanuit gaan dat de 2e zomer vogel het vrouwtje is  ;)
Groeten vanaf Texel,
Hans

---------
vwg texel : www.vogelwerkgroeptexel.nl

teunvankessel

Gisteren samen met Christian en Alwin op die plek geweest rond kwart over 5, het enige wat wij tussen de groep sterns konden vinden was een hele mooie 3kj Zwartkopmeeuw.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

GertJ

De Orpheusspotvogel van Gerendal - Limburg wordt weer gemeld:
http://waarneming.nl/waarneming/view/42857466

Groet
Gert Jager
Groet Gert Jager

Marco van Reenen

Citaat van: Hans Verdaat op mei 06, 2009, 11:48:25 AM
Deze 2e zomer zwartkopmeeuw is al enkele weken t.p. aanwezig samen met een adulte vogel.
---------
vwg texel : www.vogelwerkgroeptexel.nl

Ik heb vandaag uitvoerig met Daan gesproken over de determinatie. Hij was inderdaad in de war geraakt door het zwart op de handpennen. De mantelkleur bleek inderdaad licht te zijn, een kenmerk waar hij niet meteen op gelet had. Na het bekijken van de webcam, leek mij het ook de 2e zomer zwartkopmeeuw te zijn.
De claim is dus inmiddels door Daan teruggetrokken, maar omdat hij geen internet bij de hand heeft is zijn waarneming nog niet aangepast.
No panic dus, gewoon een zwartkopmeeuw...
Groeten,

Marco van Reenen

JohanvantBosch

Citaat van: Marco van Reenen op mei 06, 2009, 20:31:46 PM
Citaat van: Hans Verdaat op mei 06, 2009, 11:48:25 AM
Deze 2e zomer zwartkopmeeuw is al enkele weken t.p. aanwezig samen met een adulte vogel.
---------
vwg texel : www.vogelwerkgroeptexel.nl

Ik heb vandaag uitvoerig met Daan gesproken over de determinatie. Hij was inderdaad in de war geraakt door het zwart op de handpennen. De mantelkleur bleek inderdaad licht te zijn, een kenmerk waar hij niet meteen op gelet had. Na het bekijken van de webcam, leek mij het ook de 2e zomer zwartkopmeeuw te zijn.
De claim is dus inmiddels door Daan teruggetrokken, maar omdat hij geen internet bij de hand heeft is zijn waarneming nog niet aangepast.
No panic dus, gewoon een zwartkopmeeuw...
Ik pas zijn waarneming wel even aan.

teunvankessel

Via Dutchbirdalerts een Dougalls Stern bij Stellendam door (hoe kan het ook anders) Pim Wolf.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

g.j.p.gelderblom

Citaat van: teunvankessel op mei 07, 2009, 12:57:14 PM
Via Dutchbirdalerts een Dougalls Stern bij Stellendam door (hoe kan het ook anders) Pim Wolf.

Laatste melding dateert van vijf over twee. Weet iemand of 'ie momenteel nog gezien wordt? Alvast bedankt!

g.j.p.gelderblom

Citaat van: g.j.p.gelderblom op mei 07, 2009, 16:40:18 PM
Citaat van: teunvankessel op mei 07, 2009, 12:57:14 PM
Via Dutchbirdalerts een Dougalls Stern bij Stellendam door (hoe kan het ook anders) Pim Wolf.

Laatste melding dateert van vijf over twee. Weet iemand of 'ie momenteel nog gezien wordt? Alvast bedankt!

Foetsie.
Helaas.

Henk de Waard

Kleine Vliegenvanger in het Matenpark in Apeldoorn. Zie DB Alerts.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: g.j.p.gelderblom op mei 07, 2009, 17:12:08 PM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op mei 07, 2009, 16:40:18 PM
Citaat van: teunvankessel op mei 07, 2009, 12:57:14 PM
Via Dutchbirdalerts een Dougalls Stern bij Stellendam door (hoe kan het ook anders) Pim Wolf.

Laatste melding dateert van vijf over twee. Weet iemand of 'ie momenteel nog gezien wordt? Alvast bedankt!

Foetsie.
Helaas.

Mogelijk of zeker?

En hij schijnt aan beide poten metalen ringe te dragen, is toch vreemd voor een weteschapelijk project?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

martinharskamp

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 07, 2009, 17:54:06 PM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op mei 07, 2009, 17:12:08 PM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op mei 07, 2009, 16:40:18 PM
Citaat van: teunvankessel op mei 07, 2009, 12:57:14 PM
Via Dutchbirdalerts een Dougalls Stern bij Stellendam door (hoe kan het ook anders) Pim Wolf.

Laatste melding dateert van vijf over twee. Weet iemand of 'ie momenteel nog gezien wordt? Alvast bedankt!

Foetsie.
Helaas.

Mogelijk of zeker?

En hij schijnt aan beide poten metalen ringe te dragen, is toch vreemd voor een weteschapelijk project?

Laatst gepiept als mogelijk weg... Ik ga toch eigenwijs die kant op, hopelijk gaan er nog meer mensen zoeken in die omgeving. Als de vogel richting noord is gegaan komt ie de Maasvlakte tegen...

Adri Clements

't is zeker de moeite waard om 't te proberen. Wat een enorm gaaf beest zeg! superfoto's van luuk punt laten je echt likkebaarden...
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Justin Jansen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 07, 2009, 17:54:06 PM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op mei 07, 2009, 17:12:08 PM
Citaat van: g.j.p.gelderblom op mei 07, 2009, 16:40:18 PM
Citaat van: teunvankessel op mei 07, 2009, 12:57:14 PM
Via Dutchbirdalerts een Dougalls Stern bij Stellendam door (hoe kan het ook anders) Pim Wolf.

Laatste melding dateert van vijf over twee. Weet iemand of 'ie momenteel nog gezien wordt? Alvast bedankt!

Foetsie.
Helaas.

Mogelijk of zeker?

En hij schijnt aan beide poten metalen ringe te dragen, is toch vreemd voor een weteschapelijk project?

Zou het een kooivogel zijn?
(Iers projectbeest denk ik?)
M.v.g., Justin Jansen


JohanvantBosch

Citaat van: Justin Jansen op mei 07, 2009, 18:27:01 PM
Zou het een kooivogel zijn?

Ach.... ze hadden in Avifauna ooit ook Incasterns, waarom geen dougalls  ;D :wacko: O0

Ies Meulmeester

#4515
Citaat van: Justin Jansen op mei 07, 2009, 18:27:01 PM
(Iers projectbeest denk ik?)

Inderdaad project uit United Kingdom....

Wie weet uit dezelfde kolonie als de vogel van 2004 van Neeltje Jans..!
http://www.dutchbirding.nl/oldgallery.php?p=bigpic&fid=1600&page=zoek

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

#4517
Ik heb vanavond vanaf 18:00 tot 21:15 door een groot deel van het Matenpark gezocht naar Kleine Vliegenvanger met in totaal een man of 15 verspreid over de avond, maar we hebben hem na de eerste waarneming van Peter Lindeboom niet meer teruggevonden.
Theo van Veenendaal

pwolf

Citaat van: Ies Meulmeester op mei 07, 2009, 18:37:52 PM
Citaat van: Justin Jansen op mei 07, 2009, 18:27:01 PM
(Iers projectbeest denk ik?)

Inderdaad project uit United Kingdom....

Wie weet uit dezelfde kolonie als de vogel van 2004 van Neeltje Jans..!
http://www.dutchbirding.nl/oldgallery.php?p=bigpic&fid=1600&page=zoek

In Ierland en Engeland wordt veel, heel veel onderzoek gedaan naar Dougalls Sterns. Om de vogels individueel herkenbaar(der) te maken worden aan één tarsus een BTO ring geplaatstmetkleine priegellettertjes en cijfertjes, aan de andere tarsus zit ook een metalen ring. Op die tweede ring staat een kortere code in een groter lettertype, veel makkelijker af te lezen zowel in dekolonie als daarbuiten.

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

pwolf

Citaat van: martinharskamp op mei 07, 2009, 17:58:03 PM
Laatst gepiept als mogelijk weg... Ik ga toch eigenwijs die kant op, hopelijk gaan er nog meer mensen zoeken in die omgeving. Als de vogel richting noord is gegaan komt ie de Maasvlakte tegen...

Ik begreep dat de vogel rond half vijf naar het oosten, over de Haringvlietdam, was weggevlogen. Er liggen meerdere grote Visdiefkolonies in die wereld dus wat mij beteft hoeft hij de Maasvlakte niet te proberen. Ik zou morgen tussen 10.00 en 13.00 gaan zoeken op de plek waar hij vandaag ook gezien is.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

August

#4520
Om half 5 had ik hem als laatste samen mer Rinse van der Vliet en Gerard Troost die net aan kwam lopen om hem nog een minuutje te kunnen zien vloog hoog richting Haringvliet
edit http://waarneming.nl/waarneming/view/42875386
Blijkbaar was hij rond de klok van kwart voor zeven weer gezien
August van Rijn

martinharskamp

Citaat van: pwolf op mei 07, 2009, 21:32:52 PM
Citaat van: martinharskamp op mei 07, 2009, 17:58:03 PM
Laatst gepiept als mogelijk weg... Ik ga toch eigenwijs die kant op, hopelijk gaan er nog meer mensen zoeken in die omgeving. Als de vogel richting noord is gegaan komt ie de Maasvlakte tegen...

Ik begreep dat de vogel rond half vijf naar het oosten, over de Haringvlietdam, was weggevlogen. Er liggen meerdere grote Visdiefkolonies in die wereld dus wat mij beteft hoeft hij de Maasvlakte niet te proberen. Ik zou morgen tussen 10.00 en 13.00 gaan zoeken op de plek waar hij vandaag ook gezien is.

groeten, pim

Ik had nog niet gelezen dat de vogel naar het oosten was gevlogen toen ik dat poste. Laat de vogel maar lekker in een Visdiefkolonie gaan zitten en niet op de lelijkste plek van Nederland. Ik ben zelf tot 20.50 bij Stellendam geweest en ik vond er geen beginnen aan. Een paar honderd Visdieven ter plaatse, het leken wel dansende muggen. Ik durf niet te zeggen dat de vogel er niet meer zat maar ik heb hem helaas niet gezien. Overigens vlogen er constant sterns over de dam naar het oosten, maar van die kant af kwamen ook constant sterns. Hij zou er opeens weer op kunnen duiken lijkt me. Succes morgen!


Jaap Denee

Citaat van: Bram Rijksen op mei 08, 2009, 01:30:39 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/42878355

eeehh... alarm!

Begint saai te worden....

Ik ben blij dat ik hem nog heb na een 24-uurs BigDay, 2 uur slaap en een boottocht naar Vlieland. Ik ga mijn zoon (hij is 3 maanden) zo zeggen dat vroeger alles beter was.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee


Steven Wytema

Citaat van: Jaap Denee op mei 08, 2009, 07:26:51 AM...dat vroeger alles beter was.
Klopt! vogels zijn namelijk nog niet teruggevonden.
Overigens nog stil vandaag op de 'sema'..
Steven Wytema


UtrechtsVogelNet

#4526
Dougall's Stern is NU in beeld !!

Was gistermiddag een spektakel, zo dichtbij. Heb de vogel samen met oa. August ver en hoog weg zien vliegen gisternamiddag, maar fijn dat de vogel alsnog bewonderd kan worden.

gegroet, Phil


Guus Peterse

Maar waarom is dit een dwergarend? Ik tel bijvoorbeeld op alle foto's maar 5 vingers. Moeten er toch 6 zijn bij dwerarend?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: guusp op mei 08, 2009, 17:40:16 PM
Maar waarom is dit een dwergarend? Ik tel bijvoorbeeld op alle foto's maar 5 vingers. Moeten er toch 6 zijn bij dwerarend?

Heel goed Guus..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'