Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Justin Jansen

Citaat van: Tilburg op april 20, 2009, 18:38:26 PM
Die beesten verschijnen wel telkens in havens. Toeval?

Is er op Texel en Camperduin een haven voor zeeschepen dan?
M.v.g., Justin Jansen


Edwin Russer

Citaat van: Justin Jansen op april 20, 2009, 19:02:46 PM
Citaat van: Tilburg op april 20, 2009, 18:38:26 PM
Die beesten verschijnen wel telkens in havens. Toeval?

Is er op Texel en Camperduin een haven voor zeeschepen dan?

Nee, maar wel voor luxe jachten en andere zeewaardige zeilschepen ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Wielstra

Heel Nederland is dicht bij een haven.

Thijs Fijen

Vind het altijd zo jammer dat er altijd gekeken word naar mogelijkheden dat een vogel ontsnapt of ship assisted is.

Mij is verteld dat een vogel ship assisted mag zijn, mits hij als trekvogel hier zelf kan komen.
Thijs Fijen

ArjenDrost †

Citaat van: Thijs Fijen op april 20, 2009, 22:26:04 PMMij is verteld dat een vogel ship assisted mag zijn, mits hij als trekvogel hier zelf kan komen.
Ik weet niet wie je dat verteld heeft, maar volgens mij klopt dit toch niet... Dan zou bijna geen enkele vogel afgewezen moeten worden wegens ship assisme, aangezien de lijst met vogels die in Nederland kan komen toch wel erg groot is...

Gerard Troost

Scheepslading Sneeuwuilen van een paar jaar geleden (Terneuzen / Eemshaven) zijn ook niet aanvaard.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Maar het is toch wel heel toevallig dat we nu binnen korte tijd op 2 locaties Spaanse Mus hebben, terwijl er geregeld schepen uit die hoek komen. Nu zou een gevalletje in Frankrijk eigenlijk niet verkeerd zijn...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

teunvankessel

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 20, 2009, 22:48:43 PM
Maar het is toch wel heel toevallig dat we nu binnen korte tijd op 2 locaties Spaanse Mus hebben, terwijl er geregeld schepen uit die hoek komen. Nu zou een gevalletje in Frankrijk eigenlijk niet verkeerd zijn...

Het kan ook betekenen dat die vogels gewoon aan het vliegen zijn, en door welke reden dan ook bij de nederlandse kust terecht komen.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Guus Peterse

Er varen natuurlijk al tientallen (honderden?) jaren schepen heen en weer tussen het middelandse zeegebied en hier, en dat heeft al die jaren toch maar zelden een spaanse mus hier gebracht. Dus ship assisted of niet, het blijft een zeldzaam verschijnsel.
En overigens: er worden altijd al veel zeldzaamheden gevonden op de Maasvlakte en op Eemshaven. Zouden natuulijk allemaal ship-assisted kunnen zijn, maar het lijkt me niet dat daar bij een spaanse mus meer reden voor is dan bij zoveel andere van die zeldzaamheden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

g.j.p.gelderblom

#4269
Weet iemand of er momenteel al gezocht wordt op de Maasvlakte?

En is er trouwens al onderzocht of het hier toevallig om een van de exemplaren uit de Eemshaven gaat?

falco

Ik weet dat er iig mensen die kant opgaan, maar die zijn er nu nog niet. Misschien zit iedereen te wachten op de piep, terwijl er niet gezocht wordt ;D
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Peter Verhelst

Citaat van: falco op april 21, 2009, 08:19:40 AM
Ik weet dat er iig mensen die kant opgaan, maar die zijn er nu nog niet. Misschien zit iedereen te wachten op de piep, terwijl er niet gezocht wordt ;D

Vanochtend met Jaap D en Albert de J 1,5u gezocht. Moesten helaas gaan werken, dus niet verder kunnen zoeken. Tot half 8 niks kunnen vinden.

natuurliefhebber

Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog


hiskodevries

Jenne, dan moet je wel het hele bericht lezen
Citeervanaf half acht met heel weinig mensen gezocht, zonder resultaat; ik hoop dat anderen later op de dag nog een kijkje nemen, wie weet...
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

UtrechtsVogelNet

Was gisterenavond 20-4 een van de laatsten die de Spaanse Mus heeft gezien rond een uur of 9; in de schemer vloog de vogel op vanaf een struikje op de Stuidijk ter hoogte van de eerste ronde gebouwen t.o. de Stuifdijk, en vloog heel ver weg richting de windmolens. Zelf (met enkele anderen) heb ik de vogel uiteindelijk achter de Stuifdijk zien verdwijnen, ergens ter hoogte van de windmolens (dus aan de waterzijde). Mogelijk isie daar ook gaan slapen? Ik weet niet of aan die zijde ook is gezocht vanochtend?
Overigens was er een medewaarnemer die de vogel enkele seconden na de verdwijning achter de Stuifdijk weer zag overvliegen om vervolgens zeer ver weg te vliegen naar een heel andere richting (ver weg achter de gebouwen); de paar vogelaars waaronder ik zelf hebben dit laatste echter niet gezien, maar in het laatste geval zou de vogel dus veel verder weg op de Maasvlakte kunnen zijn gaan slapen.

Tja, helaas geen concretere info/aanwijzingen maar wel de laatste informatie bij mijn weten over deze Spaanse Rakker. Ben in ieder geval blij de vogel nog 5 a 10 minuten goed gezien te hebben, want zijn soortgenoten in de Eemshaven was ik misgelopen omdat ik in het buitenland was. Hoop voor degene die de soort nog niet hebben kunnen bijschrijven dat-ie vandaag weer wordt teruggevonden op de Maasvlakte.

gr, Phil

Peter Verhelst


HJDT

Tussen ca. 11:00 en 12:00 was de vogel aanwezig op de kruising Aziëweg en Europaweg. Daarna was hij helaas niet meer te vinden ondanks zoeken door 20-30 anderen. Slechts 1 gelukkige heeft de vogel dankzij de piep (nipt) weten te zien, de rest kwam helaas te laat. Wie weet duikt hij vanavond nog op, er word nog gezocht in ieder geval.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Gerard Troost

heeft iemand enig idee welk tijdstip deze waarneming is gedaan: http://waarneming.nl/waarneming/view/42627146? De plek is anders... enne ik ga me alle plezier morgen nog een poging doen, vanmiddag kwam ik net telaat...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

JeroenBes

Citaat van: gtroost op april 21, 2009, 21:28:51 PM
heeft iemand enig idee welk tijdstip deze waarneming is gedaan: http://waarneming.nl/waarneming/view/42627146? De plek is anders... enne ik ga me alle plezier morgen nog een poging doen, vanmiddag kwam ik net telaat...

Hoi Gerard,

Je zou het de waarnemer zelf even kunnen vragen. Door in het venster van waarneming.nl rechtsboven onder contact op email waarnemer te klikken....
Lijkt me simpel.

Groeten Jeroen..
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

pwolf

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 20, 2009, 22:48:43 PM
Maar het is toch wel heel toevallig dat we nu binnen korte tijd op 2 locaties Spaanse Mus hebben, terwijl er geregeld schepen uit die hoek komen. Nu zou een gevalletje in Frankrijk eigenlijk niet verkeerd zijn...

en op welke plekken wordt er echt veel "gezocht"? Wie weet wat er allemaal in de duinen van Goeree of Schouwen en op Schiermonnikoog of Zuid-Beveland zit? De Eemshaven, de Maasvlakte en Texel worden x-maal intensiever bevogeld dan voornoemde gebieden. Het is dan ook helemaal niet toevallig dat Spaanse Mussen daar gevonden worden.

groet, pim
Pim Wolf, Vlissingen

HJDT

Citaat van: gtroost op april 21, 2009, 21:28:51 PM
heeft iemand enig idee welk tijdstip deze waarneming is gedaan: http://waarneming.nl/waarneming/view/42627146? De plek is anders... enne ik ga me alle plezier morgen nog een poging doen, vanmiddag kwam ik net telaat...

Gewoon, op DE plek Gerard. Deze twee heren stonden met hun auto net iets beter waardoor ze het beest lekker vrij in beeld hadden toen hij op de grond foerageerde. Volgens mij is Thomas de enige die hem nog gehaald heeft na de piep, wat best mazzel is voor hem !!
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

GijsB

op Lauwersmeer.com staat dat er een klein waterhoen in Fochteloërveen is gehoord gisteren
Gijs

Martijn Bot

Misschien handig om eerst goed te lezen voor je hier iets post... Er stond gisteren op de site dat er op 9 april een Kleinst Waterhoen zou zijn gehoord. Hoe betrouwbaar dit overigens is gezien de formulering en de lastige materie die het kan zijn...?

Sjouke Scholten

Citaat van: Martijn Bot op april 22, 2009, 18:44:31 PM
Misschien handig om eerst goed te lezen voor je hier iets post...

Een KLEIN waterhoen dus ;D
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Justin Jansen

Hier het hele bericht;

Klein Waterhoen   Fochteloërveen   Op 9 april werd er een afwijkend geluid gehoord in het Fochteloërveen wat later werd gedetermineerd als een roepend Klein waterhoen.
M.v.g., Justin Jansen


GijsB

Citaat van: Martijn Bot op april 22, 2009, 18:44:31 PM
Misschien handig om eerst goed te lezen voor je hier iets post... Er stond gisteren op de site dat er op 9 april een Kleinst Waterhoen zou zijn gehoord. Hoe betrouwbaar dit overigens is gezien de formulering en de lastige materie die het kan zijn...?


nu staat er klein op de site, jij misschien niet goed gelezen?
Gijs

Martijn Bot

Sorry, typfoutje. Ik kan beter eerst mijn post nog even nalezen voor ik op verzenden druk... :o
Ging erom dat de vogel (Klein Waterhoen, dus, die van die lastige roepjes waarnaar ik verwees) niet gisteren, maar meer dan twee weken geleden zou zijn gehoord. Case closed.

GijsB

owja ::), dat had ik idd. niet goed gelezen. srry :P
Gijs