Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

lennartv

Supergaaf! Eindelijk eens een dwergarend met overtuigende foto's!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Gideon Vreeman

telpost Hazewater schiet ieneens door m'n hoofd.. ;D
Gideon Vreeman

GertJ

Groet Gert Jager

GertJ

Citaat van: Certhia op juni 07, 2012, 15:48:11 PM
Overvliegend naar noord. Da's ongeveer richting Rhenen. Gruwels. ;)
Snel naar huis Marc!
Trek de lijn nog iets verder door en hij komt recht over mijn huis in Veenendaal.
Groet Gert Jager

frankmeer

#15904
Citaat van: GertJ op juni 07, 2012, 15:52:40 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 07, 2012, 15:38:30 PM
Dwergarend ? http://waarneming.nl/waarneming/view/69034284
!!
Is er wel eens eerder een lichte fase gezien in Nederland?

Jawel, o.a. OVP 1993, Beek-Ubbergen 1996, Alphen a/d Rijn 2004 en vorig jaar langs de N-Hollandse kust.
Frank van der Meer

Wim Langbroek

Gave waarneming zeg! En nog een foto erbij ook natuurlijk. Mag wat mij betreft ook afbuigen richting Katwijk ;)
Mvg. Wim Langbroek

Yeronimo

Hopelijk wordt die opgepikt en gevolgd zodat meerdere mensen van deze prachtige vogel kunnen genieten (en natuurlijk kan deze nooit verstoord worden in de lucht door twitchers lijkt me ^^)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

hiskodevries

in frankrijk schijnt het noodweer te zijn wat richting belgie drijft.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

DuDe

Citaat van: Yeronimo op juni 07, 2012, 16:30:09 PM
Hopelijk wordt die opgepikt en gevolgd zodat meerdere mensen van deze prachtige vogel kunnen genieten (en natuurlijk kan deze nooit verstoord worden in de lucht door twitchers lijkt me ^^)
Ik heb anders mooi voor dit soort gevallen een helicopter klaar staan  ;D
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

frankw

Citaat van: hiskodevries op juni 07, 2012, 16:36:37 PM
in frankrijk schijnt het noodweer te zijn wat richting belgie drijft.
Interessant. Ben benieuwd wat er nog meer vooruit wordt gestuwd. Laat maar komen die Vale Gieren ed. 8)

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Edwin Russer op juni 07, 2012, 14:13:33 PM
Ik kan me ook goed voorstellen dat al diegenen die de soort in 1991 (of eerder) hebben gezien misschien ook wel weer eens een Kleine Kok willen zien maar dan het weekend afwachten.
Dus: waarschijnlijk speurende ogen zat.


Nou Phil, deze kan nog niet tippen aan de adult zomer die in augustus 1985 fraai op het strand naast de Zuidpier van IJmuiden zat 8)

Tja, zo ken ik er nog wel een: 1 adulte Kleine Kok op een strand waar-ie niet thuis hoort kan echt niet tippen aan de 35 adulte vogels die ik in Californie zag.... maar serieuzer: als je dan toch al een adulte hebt gezien is het juist interessant om ook eens dit kleed te bewonderen. Of niet dan?  :angel:   
Dus Edwin, hup, naar Texel ...  ;D

Edwin Russer

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juni 07, 2012, 17:02:58 PM
Citaat van: Edwin Russer op juni 07, 2012, 14:13:33 PM
Ik kan me ook goed voorstellen dat al diegenen die de soort in 1991 (of eerder) hebben gezien misschien ook wel weer eens een Kleine Kok willen zien maar dan het weekend afwachten.
Dus: waarschijnlijk speurende ogen zat.


Nou Phil, deze kan nog niet tippen aan de adult zomer die in augustus 1985 fraai op het strand naast de Zuidpier van IJmuiden zat 8)

Tja, zo ken ik er nog wel een: 1 adulte Kleine Kok op een strand waar-ie niet thuis hoort kan echt niet tippen aan de 35 adulte vogels die ik in Californie zag.... maar serieuzer: als je dan toch al een adulte hebt gezien is het juist interessant om ook eens dit kleed te bewonderen. Of niet dan?  :angel:   
Dus Edwin, hup, naar Texel ...  ;D

Baas boven baas 8)  Als jij dan voor mij de nog onbelastbare reiskosten en evt. hotelovernachting wilt vergoeden, dan ben ik wel te porren :)  Enne, de Zuidpier is wel de plek waar ooit twee van deze rakkers hebben gezeten :angel:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankneijts

#15912
Citaat van: frankmeer op juni 07, 2012, 16:04:22 PM
Citaat van: GertJ op juni 07, 2012, 15:52:40 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 07, 2012, 15:38:30 PM
Dwergarend ? http://waarneming.nl/waarneming/view/69034284
!!
Is er wel eens eerder een lichte fase gezien in Nederland?

Jawel, o.a. OVP 1993, Beek-Ubbergen 1996, Alphen a/d Rijn 2004 en vorig jaar langs de N-Hollandse kust.

En vergeet niet 3 van de 4 in de Kempen (allen aanvaard CDNA): 26 september 2001 Oirschotse Heide, 1 mei 2004 Loozerheide (gevideood) en 3 mei 2006 Strabrechtse Heide (gefotografeerd).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GertJ

#15913
Citaat van: frankneijts op juni 07, 2012, 17:53:36 PM
Citaat van: frankmeer op juni 07, 2012, 16:04:22 PM
Citaat van: GertJ op juni 07, 2012, 15:52:40 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 07, 2012, 15:38:30 PM
Dwergarend ? http://waarneming.nl/waarneming/view/69034284
!!
Is er wel eens eerder een lichte fase gezien in Nederland?

Jawel, o.a. OVP 1993, Beek-Ubbergen 1996, Alphen a/d Rijn 2004 en vorig jaar langs de N-Hollandse kust.




En vergeet niet 3 van de 4 in de Kempen (allen aanvaard CDNA): 26 september 2001 Oirschotse Heide, 1 mei 2004 Loozerheide (gevideood) en 3 mei 2006 Strabrechtse Heide (gefotografeerd).
Ok, ik dacht dat de witte fase zeldzaam was in Nederland, maar het valt wel mee...
Groet Gert Jager

August

August van Rijn

Gert Ottens

Citaat van: August op juni 08, 2012, 00:39:13 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/69043675
Klinkt wel spannend

Als je eerst o.a. allerlei ontsnapte wevers uit heb kunnen sluiten, wel ja.

August

Citaat van: Gert Ottens op juni 08, 2012, 09:12:09 AM
Citaat van: August op juni 08, 2012, 00:39:13 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/69043675
Klinkt wel spannend

Als je eerst o.a. allerlei ontsnapte wevers uit heb kunnen sluiten, wel ja.
icm met dit bericht nog iets meer ;)
[/]Re: Zeldzaamheden in de WP

       
  • Tevens gisteren weer een Zwartkopgors in Zweden ditmaal op Oland en is volgens mij al de 3e binnen 3 weken voor het land!



August van Rijn


frankneijts

#15918
Citaat van: GertJ op juni 07, 2012, 21:16:25 PM
Citaat van: frankneijts op juni 07, 2012, 17:53:36 PM
Citaat van: frankmeer op juni 07, 2012, 16:04:22 PM
Citaat van: GertJ op juni 07, 2012, 15:52:40 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 07, 2012, 15:38:30 PM
Dwergarend ? http://waarneming.nl/waarneming/view/69034284
!!
Is er wel eens eerder een lichte fase gezien in Nederland?

Jawel, o.a. OVP 1993, Beek-Ubbergen 1996, Alphen a/d Rijn 2004 en vorig jaar langs de N-Hollandse kust.




En vergeet niet 3 van de 4 in de Kempen (allen aanvaard CDNA): 26 september 2001 Oirschotse Heide, 1 mei 2004 Loozerheide (gevideood) en 3 mei 2006 Strabrechtse Heide (gefotografeerd).
Ok, ik dacht dat de witte fase zeldzaam was in Nederland, maar het valt wel mee...

Nou, als je af gaat op de aanvaarde gevallen is Dwergarend 'sowieso' natuurlijk nog steeds een zeer zeldzame vogel in NL, zowel lichte als donkere vogels en de laatste paar jaar lijkt het zelfs eerder minder dan méér te worden i.t.t. andere zeldzame rovers als Slangenarend en, zeer recent, Steppekiekendief. Weliswaar worden er regelmatig vogels geclaimd, merendeels lichte heb ik de indruk, maar een groot deel daarvan wordt niet aanvaard. Dit betreft vooral niet gefotografeerde, uitsluitend 'van onderen' waargenomen vogels die niet goed genoeg beschreven zijn om voor aanvaarding in aanmerking te komen. Hoewel een lichte fase Dwergarend eigenlijk niet zo moeilijk te determineren is, vergeten veel waarnemers dat sommige Buizerden (of Wespendieven) er wel degelijk op kunnen lijken. De ID van (lichte) Dwergarend wordt o.a. daardoor onderschat wat je dan vaak 'terugleest' in de beschrijving ( "zwart-witte roofvogel ter grootte van Buizerd" is echt onvoldoende..). Probleem is natuurlijk ook dat als je een vogel recht van onderen ziet, je de bovenkant niet goed ziet of  soms 'vergeet' goed te bekijken als zich de gelegenheid voordoet (bij afglijden bijv.). Da's in dit geval jammer natuurlijk omdat de bovenzijde misschien nog wel karakteristieker is dan de onderzijde en de combinatie van kenmerken absoluut diagnostisch. Al met al zal een aantal van de afgewezen waarnemingen van lichte Dwergarenden wel degelijk op die soort betrekking hebben gehad maar zijn door een gebrekkige/onvoldoende beschrijving 'voor de deur gesneuveld'.....
Donkere fase Dwergarenden zijn natuurlijk een stuk lastiger omdat er een groter aantal soorten is waarmee die verward kunnen worden èn omdat ze veel minder opvallen natuurlijk. Bovendien zijn donkere vogels in de populaties van Frankrijk en Spanje, waar onze dwalers toch vooral vandaan lijken te komen, vèr in de minderheid en is bij ons de kans op een lichte dus statistisch een stuk groter....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nick

Ik hoorde net viavia dat er gisteren in het NHdagblad iets stond van twee ongeringde Jufferkranen langs de provinciale weg bij Midden Beemster (foto's, gemaakt dinsdagavond of woensdag). Ongetwijfeld escapes, maar misschien kunnen mensen uit Purmerend of Zaandam even gaan kijken?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

PieWie

Hoi Nick,

geen jufferkranen maar kroonkranen... (met foto)
En omdat ze niet geringd waren moesten het wel dwaalgasten zijn.

dus mocht je je vervelen... ;D

Pierre

nick

Citaat van: PieWie op juni 08, 2012, 12:33:50 PM
Hoi Nick,

geen jufferkranen maar kroonkranen... (met foto)
En omdat ze niet geringd waren moesten het wel dwaalgasten zijn.

dus mocht je je vervelen... ;D

Pierre


Sorry dan, maar zoals gezegd: viavia, dus de krant niet zelf onder ogen gehad
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

HPM

Hier de aantallen Dwergarenden tot en met 2011.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op juni 08, 2012, 13:36:42 PM
Hier de aantallen Dwergarenden tot en met 2011.

Illustratief! Bedankt weer Herman.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Nog steeds geen bewijzen of beschrijvingen van de Kleinst Waterhoenen van Polder Achteraf, Ackerdijk en Schokland. Meestal gaat het ook om vage waarnemingen, al dan niet vergezeld van vraagtekens, kikkers en Zomertalingen.
Herman van der Meer

Bram Rijksen

Citaat van: HPM op juni 09, 2012, 11:10:26 AM
Nog steeds geen bewijzen of beschrijvingen van de Kleinst Waterhoenen van Polder Achteraf, Ackerdijk en Schokland. Meestal gaat het ook om vage waarnemingen, al dan niet vergezeld van vraagtekens, kikkers en Zomertalingen.
Beschrijvingen staan er zat. De vraag is alleen of daar veel waarde aan gehecht kan worden als je de betrouwbaarheid van de melding wilt nagaan.. Dus: tijd dat er eens iemand een teepje maakt! Ik twijfel overigens niet direct aan de aanwezigheid van Kleinst waterhoen op de bewuste locaties, de vraag is alleen of alle melders ook daadwerkelijk Kleinst waterhoen hebben gehoord.. Waarnemers die op hetzelfde moment op dezelfde locatie naar hetzelfde geluid hebben geluisterd zijn het zelfs niet altijd met elkaar eens, zo blijkt uit de meldingen (waarbij de ene wel en de andere geen gebruik maakt van het "?"-tje).  Dat geeft wel te denken.

Guus Peterse

#15926
Probleem is natuurlijk dat de vogels meestal alleen gehoord worden (en meestal heel sporadisch, een lekker permanent doorroepende vogel hebben we in elk geval in Polder Achteraf dit jaar tot nu toe niet. Dat maakt ook het maken van opnames vrij lastig), en beschrijving van geluid, dat is altijd een probleem. Ik vind het bijvoorbeeld ontzettend lastig om het verschil tussen zomertaling en kleinst waterhoen uit te leggen. Toch meen ik dat verschil na inmiddels 8 jaar polder Achteraf wel te kunnen horen.
Ik wil best een beschrijvinkje toevoegen, maar of dat veel gaat helpen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: Bram Rijksen op juni 09, 2012, 11:32:17 AM
Citaat van: HPM op juni 09, 2012, 11:10:26 AM
Nog steeds geen bewijzen of beschrijvingen van de Kleinst Waterhoenen van Polder Achteraf, Ackerdijk en Schokland. Meestal gaat het ook om vage waarnemingen, al dan niet vergezeld van vraagtekens, kikkers en Zomertalingen.
Beschrijvingen staan er zat. De vraag is alleen of daar veel waarde aan gehecht kan worden als je de betrouwbaarheid van de melding wilt nagaan.. Dus: tijd dat er eens iemand een teepje maakt! Ik twijfel overigens niet direct aan de aanwezigheid van Kleinst waterhoen op de bewuste locaties, de vraag is alleen of alle melders ook daadwerkelijk Kleinst waterhoen hebben gehoord.. Waarnemers die op hetzelfde moment op dezelfde locatie naar hetzelfde geluid hebben geluisterd zijn het zelfs niet altijd met elkaar eens, zo blijkt uit de meldingen (waarbij de ene wel en de andere geen gebruik maakt van het "?"-tje).  Dat geeft wel te denken.

Mijn opmerking was niet omdat ik twijfel maar was bedoeld als herinnering/aanmoediging, want drie onbewezen gevallen terwijl er meerdere waarnemers zijn is toch wel veel. Met de huidige wind is horen en tapen natuurlijk ook extra moeilijk.
Ik vraag me af hoeveel van die beesten er helemaal niet worden opgemerkt.
Herman van der Meer

August

Citaat van: Bram Rijksen op juni 09, 2012, 11:32:17 AM
Citaat van: HPM op juni 09, 2012, 11:10:26 AM
Nog steeds geen bewijzen of beschrijvingen van de Kleinst Waterhoenen van Polder Achteraf, Ackerdijk en Schokland. Meestal gaat het ook om vage waarnemingen, al dan niet vergezeld van vraagtekens, kikkers en Zomertalingen.
Beschrijvingen staan er zat. De vraag is alleen of daar veel waarde aan gehecht kan worden als je de betrouwbaarheid van de melding wilt nagaan.. Dus: tijd dat er eens iemand een teepje maakt! Ik twijfel overigens niet direct aan de aanwezigheid van Kleinst waterhoen op de bewuste locaties, de vraag is alleen of alle melders ook daadwerkelijk Kleinst waterhoen hebben gehoord.. Waarnemers die op hetzelfde moment op dezelfde locatie naar hetzelfde geluid hebben geluisterd zijn het zelfs niet altijd met elkaar eens, zo blijkt uit de meldingen (waarbij de ene wel en de andere geen gebruik maakt van het "?"-tje).  Dat geeft wel te denken.
In het geval bv van Ackerdijk staat Ies Goedbloed ver van mij en Gerjon af . De eerste twee roepjes waarbij Ies wel bij stond waren wij alle drie niet zeker, vervolgens zijn Gerjon en ik meer naar rechts gelopen ruim 350 meter verder dan eerder op de avond waar de vogel door een aantal waarnemers gezien is ,maar naar de plek waar Ferry van de Lans  de vogel de avond daarvoor ontdekt had. Daar aangekomen riep de vogel nog 3 keer duidelijk waarbij Gerjon en ik zeker waren. Ies stond toen ruim 200 meter verder weg en heeft hellaas voor hem die roepjes niet gehoord.  Daarom heeft Ies een vraagteken bij zijn waarneming. Ies denkt wel dat het er 1 was maar die twee roepjes is voor hem niet genoeg om een nieuwe soort voor zijn local patch bij te schrijven.
August van Rijn

Gert Ottens

Citaat van: August op juni 09, 2012, 13:01:48 PM
Citaat van: Bram Rijksen op juni 09, 2012, 11:32:17 AM
Citaat van: HPM op juni 09, 2012, 11:10:26 AM
Nog steeds geen bewijzen of beschrijvingen van de Kleinst Waterhoenen van Polder Achteraf, Ackerdijk en Schokland. Meestal gaat het ook om vage waarnemingen, al dan niet vergezeld van vraagtekens, kikkers en Zomertalingen.
Beschrijvingen staan er zat. De vraag is alleen of daar veel waarde aan gehecht kan worden als je de betrouwbaarheid van de melding wilt nagaan.. Dus: tijd dat er eens iemand een teepje maakt! Ik twijfel overigens niet direct aan de aanwezigheid van Kleinst waterhoen op de bewuste locaties, de vraag is alleen of alle melders ook daadwerkelijk Kleinst waterhoen hebben gehoord.. Waarnemers die op hetzelfde moment op dezelfde locatie naar hetzelfde geluid hebben geluisterd zijn het zelfs niet altijd met elkaar eens, zo blijkt uit de meldingen (waarbij de ene wel en de andere geen gebruik maakt van het "?"-tje).  Dat geeft wel te denken.
In het geval bv van Ackerdijk staat Ies Goedbloed ver van mij en Gerjon af . De eerste twee roepjes waarbij Ies wel bij stond waren wij alle drie niet zeker, vervolgens zijn Gerjon en ik meer naar rechts gelopen ruim 350 meter verder dan eerder op de avond waar de vogel door een aantal waarnemers gezien is ,maar naar de plek waar Ferry van de Lans  de vogel de avond daarvoor ontdekt had. Daar aangekomen riep de vogel nog 3 keer duidelijk waarbij Gerjon en ik zeker waren. Ies stond toen ruim 200 meter verder weg en heeft hellaas voor hem die roepjes niet gehoord.  Daarom heeft Ies een vraagteken bij zijn waarneming. Ies denkt wel dat het er 1 was maar die twee roepjes is voor hem niet genoeg om een nieuwe soort voor zijn local patch bij te schrijven.


Gelukkig voor jullie is het geen beoordeelsoort meer  :angel: