Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Scio

Citaat van: joostheeremans op mei 23, 2012, 17:22:04 PM
er is voor zover ik kan zien nog niet eens bekend of het het mannetje of vrouwtje betreft

Er zijn wat vermoedens die de komende tijd duidelijk worden. Ook qua doodsoorzaak. Vooralsnog is het woord aan Alterra. De politie heeft inmiddels onderzoek ingesteld. Op wiens instigatie dat gebeurd is weet ik niet.
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Rikstar

#15722
valt Bosrietzanger uit te sluiten?
apart beestje inderdaad, en het zou zomaar kunnen....

Citaat van: Edwin Schuller op mei 24, 2012, 09:22:42 AM
Orpheusspotvogel???  http://waarneming.nl/waarneming/view/68689688
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Herman van der Meer

Edwin Schuller

Lijkt inderdaad toch om Bosrietzanger te gaan, helaas!
Edwin Schuller

frankcoenjaerts

Met vriendelijke groeten,

Frank

JandJ

#15726
Slangenarend Engbertsdijkvenen, maar of het echt tp is, staat er niet duidelijk bij: http://waarneming.nl/waarneming/view/68695629

...en krekelzanger bij Peize: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=43969&page=1
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jos Welbedacht

CiteerHomo sapiens ... 
Of specifieker: Homo sapiens disturbans   ;) .
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Rikstar

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Bas van de Meulengraaf

#15730
Dank!

Was er eigenlijk wel zeker van dat ie er vandaag ook nog zou zitten, ivm continue zingen en heb 'm ook een keer een nestkast zien controleren, maar vooralsnog lijkt het helaas..

Om 9 uur nog ff terug geweest (zit om de hoek van m'n werk) maar helaas stil..

Groeten Bas
Bas van de Meulengraaf

Jaofik


Marcel van kammen

Wat een mooi beest zeg die Withalsvliegenvanger....dan kom ik er met die bonte bij mn schoonouders in de tuin maar bekaaid vanaf :-D

Vincent Hart

#15733
Adulte roze spreeuw t.p. oostkant Kennemermeer: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=44050&page=1

... Maar alweer even uit beeld.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

joostheeremans

Citaat van: Vincent Hart op mei 25, 2012, 15:56:17 PM
Adulte roze spreeuw t.p. oostkant Kennemermeer: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=44050&page=1

... Maar alweer even uit beeld.


zal wel dezelfde zijn als vanochtend op parnassia
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Vincent Hart

Denk het ook, ontdekker daarvan was grappig genoeg nu in IJmuiden aan het vogelen en was op tijd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

#15736
En nu weer in beeld iets noordelijker (bij P).

EDIT: Vogel blijkt erg lastig, mogelijk nog aanwezig.

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

Nog geen melding van de Krekelzanger vandaag? Hij zat gisteravond in ieder geval flink zijn best te doen, ook nog toen we het gebiedje verlieten.

Phil

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 25, 2012, 17:09:33 PM
Nog geen melding van de Krekelzanger vandaag? Hij zat gisteravond in ieder geval flink zijn best te doen, ook nog toen we het gebiedje verlieten.

Phil

Na vier dagen lang de longen uit zijn liijf te hebben gezongen voor alleen maar  een paar honderd mensen vond hij het kennelijk welletjes.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: UtrechtsVogelNet op mei 25, 2012, 17:09:33 PM
Nog geen melding van de Krekelzanger vandaag? Hij zat gisteravond in ieder geval flink zijn best te doen, ook nog toen we het gebiedje verlieten.

Phil
Is weg.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

UtrechtsVogelNet

Gisterenavond was-ie verplaatst, begreep ik (wisten we niet), zat 500m verderop van de oorspronkelijke plek. Maar ik denk dat Herman gelijk heeft: na staande ovaties van een groots publiek isie verder gegaan met zijn tournee.
Ondanks dat hij een flink encore gaf na ons vertrek.

Phil

HPM

Hierbij een plaatje met de verblijfstijden van Krekelzangers sinds 1980

Herman van der Meer

Vincent Hart

Interessant weer! 3 op de 5 zitten er dus langer dan een week, da's best veel. De vogel van Kandelaar was dus met 4 dagen een relatief vluggertje.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Die Steppekiek in Drenthe zit er ook nog steeds, zit er nu al bijna een week en ook aardig in de rui ondertussen.
Theo van Veenendaal

HPM

#15744
Citaat van: Vincent Hart op mei 25, 2012, 18:56:59 PM
Interessant weer! 3 op de 5 zitten er dus langer dan een week, da's best veel. De vogel van Kandelaar was dus met 4 dagen een relatief vluggertje.

35%  4 dagen of korter. Uitzonderlijk is de Kandelaar dus niet.

PS. Voor zover ik weet is broeden van Krekelzangers in Nederland nog nooit vastgesteld, maar bij broedvogelsinventarisaties zouden er sinds 1980 op basis van de verblijfstijd in de volgende jaren territoria vastgesteld moeten zijn: 1983, 1986, 1990 (2), 1991, 1995, 1996, 1997 (2), 1999, 2000, 2001, 2004 (3), 2006, 2008, 2009, 2010 en  2011. (Ervan uitgaande dat 2 waarnemingen met 10 dagen tussenpoos genoeg is.)
Herman van der Meer

Vincent Hart

Inderdaad nog geen broedgeval (p.10) in Nederland. Wel in 2009 in België (p.1). Overigens geeft het hoge aantal 'territoria' volgens de Sovon-methode wel aan dat zo'n aantal niet persee veel zegt over het aantal broedgevallen van een soort.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Vincent Hart op mei 25, 2012, 20:23:32 PM
Overigens geeft het hoge aantal 'territoria' volgens de Sovon-methode wel aan dat zo'n aantal niet persee veel zegt over het aantal broedgevallen van een soort.
Dat is toch algemeen bekend, dus?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Dus kun je je afvragen hoe interessant het gegeven is dat een vogel ergens een paar dagen zit te zingen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op mei 25, 2012, 20:23:32 PM
Inderdaad nog geen broedgeval (p.10) in Nederland. Wel in 2009 in België (p.1). Overigens geeft het hoge aantal 'territoria' volgens de Sovon-methode wel aan dat zo'n aantal niet persee veel zegt over het aantal broedgevallen van een soort.

Nee. In werkelijkheid broeden er natuurlijk vrijwel geen vogels in Nederland. Ze zitten alleen maar massaal een beetje voor zich uit te zingen om bij de mensen de indruk te wekken dat het voorjaar is.
Als je het aantal broedgevallen wil weten ga je maar nesten zoeken. Wel voor het bewijs even fotograferen natuurlijk.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Vincent Hart op mei 25, 2012, 20:42:51 PM
Dus kun je je afvragen hoe interessant het gegeven is dat een vogel ergens een paar dagen zit te zingen.
Tja, ik zou zeggen lees de BMP-handleiding eens.......
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com