Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Verhelst

Citaat van: Ies Meulmeester op mei 22, 2012, 12:11:38 PM
Zie er blijkbaar inderdaad nog wel: http://waarnemingen.be/waarneming/view/68651780

Gr, Ies
Is er nog ergens info waar je het beste kunt parkeren? Ik begreep dat het sowieso een heel eind lopen was(op zich geen probleem)?

tarsiger

#15691
Gisteren parkeerden de meeste Belgen aan het eind van de 1e Verdelingsweg (in de omgeving van de camping tussen Putte en Ossendrecht), vandaaruit was het een goed half uur stappen. Voor België is het trouwens de eerste twitchbare sinds 1991!

Vriendelijke groeten,
Simon Feys

Ies Meulmeester

#15692
Citaat van: Peter Verhelst op mei 22, 2012, 13:26:49 PM
Citaat van: Ies Meulmeester op mei 22, 2012, 12:11:38 PM
Zie er blijkbaar inderdaad nog wel: http://waarnemingen.be/waarneming/view/68651780

Gr, Ies
Is er nog ergens info waar je het beste kunt parkeren? Ik begreep dat het sowieso een heel eind lopen was(op zich geen probleem)?

Hier wat info die Gerarld Driessen eerder op Belgian Birds zette:

De plaats is te bereiken door vanaf de Paalberg het grenspad te volgen richting zwarte heuvel. Je passeert dan eerst de open vlakte van het Life-project, maar na een tijdje loopt het pad terug het bos in. Vervolgens dat pad blijven volgen tot aan de eerste kapvlakte op de linkerkant. De vogel zingt net voorbij de kapvlakte en is perfect te bekijken in zowel België (soms) als Nederland (meestal) vanop dat pad.

OPGELET: de Paalberg is met de wagen niet meer bereikbaar vanuit Nederland. Het gebied is autovrij gemaakt. Je dient de auto te parkeren aan de houten slagbomen die zijn geplaatst langs de Oude Postbaan (te bereiken door vanop de baan Putte-Woensdrecht, de Krommeweg en vervolgens de 1e verdelingsweg te volgen). Enkel mensen die er werken of vrijwilligers met een vergunning van het Grenspark (speciale, geplastificeerde kaart voor achter het autoraam) mogen nog voorbij de slagbomen. Er wordt serieus gecontroleerd!

Het beste is om zoals hierboven in bericht van tarsiger ook vermeld de auto bij de camping (Hazeduinen) te zetten en vandaar te gaan lopen! Oude Postbaan -> Weg van Roosendaal naar Putte -> en dan grenspad volgend de heide oversteken en bos weer in waar je vanzelf tegen de vogel aan loopt!

Groet, Ies

Theovanv

Citaat van: JandJ op mei 22, 2012, 10:52:49 AM
Griel zojuist onzeker ingevoerd. Nu toch wel het checken waard.
Griel is toch best wel kenmerkend, dus dat er zoveel onzekerheid over bestaat betekend dat ie erg lastig moet zitten. Is riet trouwens geen rare plek voor een Griel?
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Mijn tot nu toe enige griel in Nederland zat de halve middag verstopt in het riet voor-ie er eindelijk voor een paar minuten uitstapte en even erg mooi te zien was. Waarna hij, na even de vleugels gestrekt te hebben, weer het riet in dook.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

wumizusume

Citaat van: jonas D op mei 21, 2012, 18:20:25 PM
Bergfluiter op de grens Belgie-Nederland ( Kalmthout) zie waarnemingen.be

Er is inmiddels een prachtige geluidsopname geüpload, en die laat een duidelijke Westelijke horen. Dat vermoeden bestond natuurlijk al, maar ik ben blij dat het sonogram niet buiten de door Dick en mij beschreven variatie valt. Als nou maar elke (niet-roepende, want anders is het makkelijk) Bergfluiter opgenomen wordt, krijgen we hopelijk vanzelf een goede Balkan-!
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

UtrechtsVogelNet

Thanks voor de route details, Ies; ik zie dat er vandaag nog maar 1 waarneming is ingevoerd dus ben eigenlijk benieuwd of-ie er uberhaupt nog zit voordat ik 150km ga rijden ...
Mocht iemand vanuit nabij Utrecht mee willen rijden, dan lees ik het wel. Ik hoop om ca. 18h weg te kunnen mits ik het voor 16h weet.

Gr, Phil

Jildert

Citaat van: Theovanv op mei 22, 2012, 14:12:39 PM
Citaat van: JandJ op mei 22, 2012, 10:52:49 AM
Griel zojuist onzeker ingevoerd. Nu toch wel het checken waard.
Griel is toch best wel kenmerkend, dus dat er zoveel onzekerheid over bestaat betekend dat ie erg lastig moet zitten. Is riet trouwens geen rare plek voor een Griel?

Net als Theo heb ik het vermoeden dat riet een behoorlijk rare plek is, maar als het gebied verder voornamelijk uit pioniersvegetaties bestaat is het wel een goede schuilgelegenheid!

Theovanv

Citaat van: Jildert op mei 22, 2012, 14:58:37 PM
Citaat van: Theovanv op mei 22, 2012, 14:12:39 PM
Citaat van: JandJ op mei 22, 2012, 10:52:49 AM
Griel zojuist onzeker ingevoerd. Nu toch wel het checken waard.
Griel is toch best wel kenmerkend, dus dat er zoveel onzekerheid over bestaat betekend dat ie erg lastig moet zitten. Is riet trouwens geen rare plek voor een Griel?

Net als Theo heb ik het vermoeden dat riet een behoorlijk rare plek is, maar als het gebied verder voornamelijk uit pioniersvegetaties bestaat is het wel een goede schuilgelegenheid!
Idd, maar ik vind de situatie en info net niet toereikend genoeg om er zelf "even" heen te rijden.
Theo van Veenendaal

Theovanv

1 Grielwaarneming van vandaag is weggehaald, teveel twijfel? ;)
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op mei 22, 2012, 16:28:30 PM
1 Grielwaarneming van vandaag is weggehaald, teveel twijfel? ;)

Hij was eerst ingevoerd door 'Jacob', die schreef hem samen met 'Frank' te hebben gezien. Later heeft Frank hem ook ingevoerd, die schreef hem samen met Jacob te hebben gezien,  en nu heeft Jacob de zijne dus weer weggehaald.
http://waarneming.nl/gebied/view/5506
Herman van der Meer

Rob Halff

Citaat van: HPM op mei 22, 2012, 17:38:31 PM
Citaat van: Theovanv op mei 22, 2012, 16:28:30 PM
1 Grielwaarneming van vandaag is weggehaald, teveel twijfel? ;)

Hij was eerst ingevoerd door 'Jacob', die schreef hem samen met 'Frank' te hebben gezien. Later heeft Frank hem ook ingevoerd, die schreef hem samen met Jacob te hebben gezien,  en nu heeft Jacob de zijne dus weer weggehaald.
http://waarneming.nl/gebied/view/5506

Dat klinkt allemaal heel geloofwaardig  ;D

HPM

Citaat van: Rob Halff op mei 22, 2012, 17:43:20 PM
Citaat van: HPM op mei 22, 2012, 17:38:31 PM
Citaat van: Theovanv op mei 22, 2012, 16:28:30 PM
1 Grielwaarneming van vandaag is weggehaald, teveel twijfel? ;)

Hij was eerst ingevoerd door 'Jacob', die schreef hem samen met 'Frank' te hebben gezien. Later heeft Frank hem ook ingevoerd, die schreef hem samen met Jacob te hebben gezien,  en nu heeft Jacob de zijne dus weer weggehaald.
http://waarneming.nl/gebied/view/5506

Dat klinkt allemaal heel geloofwaardig  ;D

Ach, misschien is Jacob gewoon een realist. Hij was er niet zeker van en hoopte  wellicht op hulptroepen die zekerheid zouden kunnen geven. Die zijn niet op komen dagen.
Herman van der Meer

August

Citaat van: HPM op mei 22, 2012, 19:30:54 PM
Citaat van: Rob Halff op mei 22, 2012, 17:43:20 PM
Citaat van: HPM op mei 22, 2012, 17:38:31 PM
Citaat van: Theovanv op mei 22, 2012, 16:28:30 PM
1 Grielwaarneming van vandaag is weggehaald, teveel twijfel? ;)

Hij was eerst ingevoerd door 'Jacob', die schreef hem samen met 'Frank' te hebben gezien. Later heeft Frank hem ook ingevoerd, die schreef hem samen met Jacob te hebben gezien,  en nu heeft Jacob de zijne dus weer weggehaald.
http://waarneming.nl/gebied/view/5506

Dat klinkt allemaal heel geloofwaardig  ;D

Ach, misschien is Jacob gewoon een realist. Hij was er niet zeker van en hoopte  wellicht op hulptroepen die zekerheid zouden kunnen geven. Die zijn niet op komen dagen.
Ik raak in de war Jakob de LammerGier die naar onzekere Grielen kijkt ;)
August van Rijn

Harm058

@ Jakob hmmm sorry August...
'Vind ik leuk'
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


HPM

Citaat van: August op mei 22, 2012, 19:42:01 PM
Citaat van: HPM op mei 22, 2012, 19:30:54 PM
Citaat van: Rob Halff op mei 22, 2012, 17:43:20 PM
Citaat van: HPM op mei 22, 2012, 17:38:31 PM
Citaat van: Theovanv op mei 22, 2012, 16:28:30 PM
1 Grielwaarneming van vandaag is weggehaald, teveel twijfel? ;)

Hij was eerst ingevoerd door 'Jacob', die schreef hem samen met 'Frank' te hebben gezien. Later heeft Frank hem ook ingevoerd, die schreef hem samen met Jacob te hebben gezien,  en nu heeft Jacob de zijne dus weer weggehaald.
http://waarneming.nl/gebied/view/5506

Dat klinkt allemaal heel geloofwaardig  ;D

Ach, misschien is Jacob gewoon een realist. Hij was er niet zeker van en hoopte  wellicht op hulptroepen die zekerheid zouden kunnen geven. Die zijn niet op komen dagen.
Ik raak in de war Jakob de LammerGier die naar onzekere Grielen kijkt ;)

Dat die Grielen tegenwoordig maar zo kort  blijven zal wel door al die uitgezette Lammergieren komen  :)
Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

Helaas geen Bergfluiter vanavond; schijnt vanaf 16:15 al niet meer te zijn waargenomen.

Phil

Mark Zevenbergen

Citaat van: Theovanv op mei 22, 2012, 15:07:10 PM
Citaat van: Jildert op mei 22, 2012, 14:58:37 PM
Citaat van: Theovanv op mei 22, 2012, 14:12:39 PM
Citaat van: JandJ op mei 22, 2012, 10:52:49 AM
Griel zojuist onzeker ingevoerd. Nu toch wel het checken waard.
Griel is toch best wel kenmerkend, dus dat er zoveel onzekerheid over bestaat betekend dat ie erg lastig moet zitten. Is riet trouwens geen rare plek voor een Griel?

Net als Theo heb ik het vermoeden dat riet een behoorlijk rare plek is, maar als het gebied verder voornamelijk uit pioniersvegetaties bestaat is het wel een goede schuilgelegenheid!
Idd, maar ik vind de situatie en info net niet toereikend genoeg om er zelf "even" heen te rijden.
De Griel die enkele jaren terug in 'de Banken' zat hield zich ook af en toe schuil in het riet. (maar meestal 'drukte' hij zich gewoon)

Scio

Afreizen naar de Achterhoek voor de Oehoe loont de komende tijd ietsje minder. 1 van de volwassenen is dood aangetroffen in de groeve.
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Folkert Jan

Over de oorzaak iets bekend?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Citaat van: Scio op mei 23, 2012, 16:52:54 PM
Afreizen naar de Achterhoek voor de Oehoe loont de komende tijd ietsje minder. 1 van de volwassenen is dood aangetroffen in de groeve.

Is er al bekend wat de oorzaak hiervan is?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

joostheeremans

er is voor zover ik kan zien nog niet eens bekend of het het mannetje of vrouwtje betreft
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Wouter van der Ham

Ze hebben de uil meegenomen om te bepalen wat precies de oorzaak is.
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

BramtK

Het spijt me om dit te moeten melden, maar na alle hosanna van de laatste tijd werd ik vanavond toch even een klein beetje verdrietig bij de Krekelzanger te Kandelaar. Een pad een meter of tien lang door de vegetatie tot op korte afstand van een zangpost. Ik neem aan dat dat gemaakt is na de ontdekking van deze vogel. Toen ik er was, zaten daar al fotografen en ja, dat is ook niet zo gek, om daar te gaan zitten als het pad er al ligt of als er al mensen zitten. Mensen die het paadje uitlopen, verstoren de vogel als die op een van zijn zangposten zit. Ik zei dat vanavond tegen mensen, maar die liepen er toch naartoe met een opvliegende vogel tot gevolg. Jammer, de vogel is uitstekend te zien vanaf het pad.
Groeten,

Bram ter Keurs

H.Valkema

ik wil wel eens namen horen van dit soort mensen als ze niet luisteren, ik heb er geen problemen mee om dit soort figuren zwart te maken als ze gewoon door denderen na het aanspreken van een ander..  :police:
Groeten,
Haije Valkema

UtrechtsVogelNet

Citaat van: H.Valkema op mei 23, 2012, 22:19:55 PM
ik wil wel eens namen horen van dit soort mensen als ze niet luisteren, ik heb er geen problemen mee om dit soort figuren zwart te maken als ze gewoon door denderen na het aanspreken van een ander..  :police:

Pffff .....

BramtK

#15716
Tsja, een inschattingsfout. Het belangrijkste is dat dat paadje er lag. Niemand die kan achterhalen wie wat dat betreft de eerste is geweest en niemand die wat zou hebben aan het antwoord. Het is gebeurt en ik vind dat jammer. (Los daarvan enorm gelachen hoor, daar.)
Groeten,

Bram ter Keurs

Jaap Denee

Wel stoer om toe te geven dat je -blijkbaar- geen overwicht hebt.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

BramtK

Ja, dat constateerde ik ook al, tegen mij zin in trouwens. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

August

Citaat van: BramtK op mei 23, 2012, 22:27:20 PM
Tsja, een inschattingsfout. Het belangrijkste is dat dat paadje er lag. Niemand die kan achterhalen wie wat dat betreft de eerste is geweest en niemand die wat zou hebben aan het antwoord. Het is gebeurt en ik vind dat jammer. (Los daarvan enorm gelachen hoor, daar.)
Ik moet eerlijk zeggen ik was maandag avond 1 van de eerste terplaatse toen lag dat paadje er ook al.
August van Rijn