Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

jonas D

Groeten,
Jonas

WillemBosma

Willem Bosma

Velp/Opeinde

Theovanv

Citaat van: WillemBosma op mei 15, 2012, 21:09:48 PM
Griel, Noorderdijkweg; http://waarneming.nl/soort/view/21?from=2012-05-15&to=2012-05-15
Een Griel in een uithoek, savonds laat met bijna zekerheid dat ie s nachts er vandoor gaat, niet om vrolijk van te worden :P Maar het is wel een behoorlijk Grielenjaar tot nu toe! :)
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Citaat van: Theovanv op mei 16, 2012, 00:33:39 AM
Citaat van: WillemBosma op mei 15, 2012, 21:09:48 PM
Griel, Noorderdijkweg; http://waarneming.nl/soort/view/21?from=2012-05-15&to=2012-05-15
Een Griel in een uithoek, savonds laat met bijna zekerheid dat ie s nachts er vandoor gaat, niet om vrolijk van te worden :P Maar het is wel een behoorlijk Grielenjaar tot nu toe! :)


Ik denk niet echt anders dan andere jaren.
Vergeet niet dat als Grielen inderdaad na 1 dag weer weg zijn er veel gemist zullen worden. Daarnaast worden Grielen vaak stilgehouden. Zou zo kunnen dat er het ene jaar 5 gemeld worden en het andere jaar niets terwijl er evenveel hebben gezeten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Timo Roeke

Bairds strandloper vanochtend teruggevonden door Bert Haamberg - LINK

HPM

#15605
Citaat van: rnbflavour op mei 16, 2012, 00:38:56 AM
Citaat van: Theovanv op mei 16, 2012, 00:33:39 AM
Citaat van: WillemBosma op mei 15, 2012, 21:09:48 PM
Griel, Noorderdijkweg; http://waarneming.nl/soort/view/21?from=2012-05-15&to=2012-05-15
Een Griel in een uithoek, savonds laat met bijna zekerheid dat ie s nachts er vandoor gaat, niet om vrolijk van te worden :P Maar het is wel een behoorlijk Grielenjaar tot nu toe! :)


Ik denk niet echt anders dan andere jaren.
Vergeet niet dat als Grielen inderdaad na 1 dag weer weg zijn er veel gemist zullen worden. Daarnaast worden Grielen vaak stilgehouden. Zou zo kunnen dat er het ene jaar 5 gemeld worden en het andere jaar niets terwijl er evenveel hebben gezeten.

Hierbij een grafiekje met het aantal Grielen per jaar. Die aantallen zijn mijn lossepolsinterpretaties op basis van de uurhokkenkaart. Verborgen waarnemingen zijn uiteraard niet meegerekend.

------
Nog een kaartje toegevoegd met de gevallen in topjaar 2011. De (door foto's) zekere gevallen zijn niet op grond van de datums als apart te zien. Opvallend is Strijen, met waarnemingen op 24 en 25 april maar ook een (onbevestigde) op 7 mei.


Herman van der Meer

Folkert Jan

Ik kom het overal tegen, maar wat is een uurhok?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

woen

Citaat van: rnbflavour op mei 16, 2012, 11:06:44 AM
Ik kom het overal tegen, maar wat is een uurhok?


Een uurhok is in Nederland een vierkant gebied van 5 × 5 km, gekenmerkt door de coördinaten van de zuidwestelijke hoek, opgegeven in Rijksdriehoekscoördinaten (Amersfoortcoördinaten).
[/size]Uurhokken en de kleinere maar analoog gedefinieerde kilometerhokken worden gebruikt voor het in kaart brengen van de biodiversiteit van een gebied en voor het maken van verspreidingskaarten van dier- en plantensoorten.
[/size]Bron: Wikipedia
Groeten,

Jeroen

Timo Roeke

Grote Franjepoot net weer gemeld door Rik Kamps. Dit keer weer op Ezuma Noord | LINK

JohanvantBosch

Ik stel voor dat we dit topic gewoon houden voor nieuwe meldingen en niet voor het iedere dag herhalen van soorten die er al zitten... Iedereen kan dit op waarneming.nl of dbalerts zien....  O0

HPM

Citaat van: woen op mei 16, 2012, 11:08:20 AM
Citaat van: rnbflavour op mei 16, 2012, 11:06:44 AM
Ik kom het overal tegen, maar wat is een uurhok?


Een uurhok is in Nederland een vierkant gebied van 5 × 5 km, gekenmerkt door de coördinaten van de zuidwestelijke hoek, opgegeven in Rijksdriehoekscoördinaten (Amersfoortcoördinaten).
Uurhokken en de kleinere maar analoog gedefinieerde kilometerhokken worden gebruikt voor het in kaart brengen van de biodiversiteit van een gebied en voor het maken van verspreidingskaarten van dier- en plantensoorten.
Bron: Wikipedia

Een uurhok (5xt km) heet zo omdat 5 kilometer vanouds als een uur gaans (= lopen) wordt beschouwd. Uurhokken worden in Nederland vaak gebruikt als inventarisatie-eenheid en ze zijn vrijwel de standaard voor (landelijke) verspreidingskaarten van planten en dieren, zo ook in de verschillende vogelatlassen.
In Waarneming.nl worden de verspreidingskaarten standaard in uurhokken getoond. Bij de soortkaarten kan je ook kiezen voor weergave in hokken van 1x1 of 10x10, op de statistiekpagina niet.
In het buitenland worden veelal andere hokken gebruikt, vaak gebaseerd op graden.
Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: JohanvantBosch op mei 16, 2012, 11:42:32 AM
Ik stel voor dat we dit topic gewoon houden voor nieuwe meldingen en niet voor het iedere dag herhalen van soorten die er al zitten... Iedereen kan dit op waarneming.nl of dbalerts zien....  O0

Graag!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Theovanv

#15612
Citaat van: HPM op mei 16, 2012, 09:13:29 AM
Citaat van: rnbflavour op mei 16, 2012, 00:38:56 AM
Citaat van: Theovanv op mei 16, 2012, 00:33:39 AM
Citaat van: WillemBosma op mei 15, 2012, 21:09:48 PM
Griel, Noorderdijkweg; http://waarneming.nl/soort/view/21?from=2012-05-15&to=2012-05-15
Een Griel in een uithoek, savonds laat met bijna zekerheid dat ie s nachts er vandoor gaat, niet om vrolijk van te worden :P Maar het is wel een behoorlijk Grielenjaar tot nu toe! :)

Ik denk niet echt anders dan andere jaren.
Vergeet niet dat als Grielen inderdaad na 1 dag weer weg zijn er veel gemist zullen worden. Daarnaast worden Grielen vaak stilgehouden. Zou zo kunnen dat er het ene jaar 5 gemeld worden en het andere jaar niets terwijl er evenveel hebben gezeten.

Hierbij een grafiekje met het aantal Grielen per jaar. Die aantallen zijn mijn lossepolsinterpretaties op basis van de uurhokkenkaart. Verborgen waarnemingen zijn uiteraard niet meegerekend.

------
Nog een kaartje toegevoegd met de gevallen in topjaar 2011. De (door foto's) zekere gevallen zijn niet op grond van de datums als apart te zien. Opvallend is Strijen, met waarnemingen op 24 en 25 april maar ook een (onbevestigde) op 7 mei.
Bedankt voor de statistieken Herman!
Theo van Veenendaal

andre

In de afgelopen dagen is gebleken dat er meerdere mensen tijdens hun bezoek aan de Terekruiter en de Woestijnplevier van de Dollard zich niet zo netjes hebben gedragen. Zo is de Punt van Reide door enkele mensen vereerd met een bezoekje en bewandelen mensen de tussendijken in de Breebaart polder. De Punt van Reide is het gehele jaar afgesloten voor bezoekers en voor de mensen die er al geweest zijn is het waarschijnlijk ook wel duidelijk waarom dit is, het gebied is een belangrijke HVP voor vele steltlopers en bied veel vogels een broedplaats . In de Breebaart zijn mogelijkheden genoeg om de vogels, zij het soms op enige afstand, te bekijken en het is dus niet nodig om de tussendijk, niet vrij toegangkelijk, en de dijken bij de kijkhut te betreden. Vogelend Nederland en het Groninger landschap leven op goede voet met elkaar en het GL is blij met u als bezoeker, maar er zijn grenzen. Laten we dus verstandig zijn en ons houden aan de in het gebied geldende regels om de goede relatie in stand te houden.

André Boven    Dollardteam Groningerlandschap   
Andre Boven

peterlindenburg

als je ten zuiden van Katwijk aan de kust ben, opletten, er is een arend overgevlogen, mogelijk steenarend:   http://waarneming.nl/waarneming/view/68497218

WillemBosma

Willem Bosma

Velp/Opeinde

Edwin Russer

Laten we hopen dat deze wordt teruggevonden. En wel frappant dat exact een jaar geleden op dezelfde plek ook een vogel werd waargenomen.


http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=43541&page=1


http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=31552&term=reuzenzw
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Rickschonewille

Heeft iemand een linkje naar de Facebook foto van Wietze?

Albert de Jong

Ja: https://www.facebook.com/profile.php?id=787027689

Er staat een zilvermeeuw met roet op de kop op de foto. De toppen van p10 en p9 hebben te weinig wit en verder klopt het handpenpatroon ook niet. Mantel te licht en te weinig contrast met buitenste handpennen. Snavel te kort, kop te weinig zwart.

Ow, ik krijg nu een afpiepje.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

MLANG

Niet iedereen heeft/wil Facebook. Kan de foto ook even hier geplaatst worden? Gr. M.

Albert de Jong

Ik hoop dat Wietze dit niet erg vindt!
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

joostverhoeven

In navolging van het eerdere bericht van Andre..
Gisteravond bij de Bairdsstrandloper omstreeks 19:00/19:30uur vond 1 vogelaar/fotograaf het ook nodig om helemaal naar de bairds toe te lopen in de richting van Ijssel, terwijl er 5 andere vogelaars  wel keurig op afstand bleven.
Heb me hier enorm aan geirriteerd!
Hopelijk is dit niet de reden geweest, dat de vogel vandaag niet gezien is!
Gr.
Groeten,

Joost Verhoeven

Jaap Denee

Citaat van: joostverhoeven op mei 18, 2012, 16:31:55 PM
In navolging van het eerdere bericht van Andre..
Gisteravond bij de Bairdsstrandloper omstreeks 19:00/19:30uur vond 1 vogelaar/fotograaf het ook nodig om helemaal naar de bairds toe te lopen in de richting van Ijssel, terwijl er 5 andere vogelaars  wel keurig op afstand bleven.
Heb me hier enorm aan geirriteerd!
Hopelijk is dit niet de reden geweest, dat de vogel vandaag niet gezien is!
Gr.

Echter.... in tegenstelling tot de gebieden in het bericht van Andre mag je het gebied rond de Veenoordkolk wel gewoon betreden. Of de vogel is verstoord/weggevlogen door de actie van de vogelaar/fotograaf heb je zelf kunnen vaststellen: je was er bij.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

joostverhoeven

Dat klopt.. Maar toch ik vind dat toch een vorm van verstoring en egoïsme, als je de vogel zo dicht  als mogelijk wil benaderen, met risico dat de vogel opvliegt! maar dat is een subjectieve mening! Wellicht was de opmerking hier ook overbodig! Ik was gegaan,roem de vogel er nog zat en de betreffende jongen nog steeds stapje bij stapje dichterbij ging! Maar het gebied is idd vrij toegankelijk dus dan mag dat idd! Maar vind dat er ook ongeschreven regels zijn! Maar graag om-topic weer! Ben weer van m'n frustratie af ;)! Groeten!
Groeten,

Joost Verhoeven

andre

#15626
Wat er wel bereikt is met het wangedrag van gisteren in de Breebaart polder is dat er komend weekend wat vaker naar het bonnenboekje word gegrepen, wie is de eerste?
Erg jammer, je zou je als groep de ogen diep uit je kop moeten schamen, dat het zo moet lopen.


André

En idd maar weer terug on topic, deze disscusie is vaker voorbij gekomen maar heeft klaarblijkelijk nog geen nut gehad.
Andre Boven

garryb

#15627
Joost Verhoeven schreef:
CiteerGisteravond bij de Bairdsstrandloper omstreeks 19:00/19:30uur vond 1 vogelaar/fotograaf het ook nodig om helemaal naar de bairds toe te lopen in de richting van Ijssel, terwijl er 5 andere vogelaars  wel keurig op afstand bleven. Heb me hier enorm aan geirriteerd! Hopelijk is dit niet de reden geweest, dat de vogel vandaag niet gezien is!
En:
Citeer... Dat klopt.. Maar toch ik vind dat toch een vorm van verstoring en egoïsme, als je de vogel zo dicht  als mogelijk wil benaderen, met risico dat de vogel opvliegt! maar dat is een subjectieve mening! Wellicht was de opmerking hier ook overbodig! Ik was gegaan,roem de vogel er nog zat en de betreffende jongen nog steeds stapje bij stapje dichterbij ging! Maar het gebied is idd vrij toegankelijk dus dan mag dat idd! Maar vind dat er ook ongeschreven regels zijn! Maar graag om-topic weer! Ben weer van m'n frustratie af ! Groeten!

Joost, die vogelaar/fotograaf/jongen ben ik vast geweest, een van mijn vrienden heeft mij ingelicht over je uitgesproken mening jegens mijn klaarblijkelijke "wangedrag". Ik had je graag mondeling van repliek gediend, het is jammer dat ik dat nu hier moet (wil) doen. Ik wilde de vogel inderdaad wat beter zien en wellicht fotograferen dan van helemaal van de overzijde van de plas. Je kunt dat egoistisch vinden, maar in deze situatie was het bepaald niet onverantwoord om, in plaats van op 100 meter een "stipje" te bekijken, vanaf 50 meter de kleeddetails van de vogel te bestuderen. Ik heb daarbij geen verboden gebied betreden, geen andere vogels verstoord (me bewust van de snel verstoorbare Oeverlopers die er ook liepen) of kwetsbare vegetatie vertrapt en bovenal de vogel niet verontrust. Zoals je hebt kunnen zien ben ik omzichtig met een grote boog om de plas gelopen en daarna rustig tussen de vegetatie gaan zitten, waarbij het nog altijd "telescoopwerk" was (bewijsplaatjes gemaakt; goede foto's: vergeet het maar, veel te ver). De vogel is gedurende de hele periode dat jij er was doorgegaan met foerageren en poetsen. Bij ons vertrek was hij nog altijd aanwezig en is nadien nog door twee vogelaars gezien. Bairds Strandloper is een lange-afstandstrekker en het is niet verwonderlijk dat zo'n vogel het na een paar dagen voor gezien houdt (het zou eerder uitzonderlijk zijn wanneer zo'n beest op doortrek nog langer zou blijven hangen). Spreek me de volgende keer gewoon duidelijk aan als je een punt hebt (nadat ik duidelijk had gemeld: "jongens, ik ga dichterbij"), dat had je je enorme irritaties wellicht kunnen besparen.

Mvg, Garry

Timo Roeke

Er is vandaag een Orpheusspotvogel gevangen bij ringstation Overdinkel:
http://knnvtwenthe.waarneming.nl/waarneming/view/68545946


joostverhoeven

Hoi Garry,
Ik heb me idd echt geirriteerd daaraan ja.., ik ben daarentegen zeker iemand die mensen aanspreekt! Ik heb niet meegekregen dat je dichterbij ging, je liep idd met een grote boog om de plas heen, dus ik dacht die gaat een stuk verderop vogels kijken ofzo, anders had ik meteen gezegd, wat ik daar van vind! De vogel was met telescoop goed te bezichten, en mocht je toevallig een minder kwaliteit kijker hebben had je ten alle tijde bij mij mogen kijken. Ik ben weggegaan, toen je gehurkt stap voor stap dichterbij ging! Ik had de vogel goed waargenomen en moest nog terug richting Eindhoven.
Maar ik snap dan echt niet  Waarom je dan zonodig dichterbij moet?!
Als ieder ander om geruime afstand blijft?! Waarom in je eentje daarheen?
Als de overige 3 personen die er waren allen jou vrienden waren (die wel keurig op afstand bleven en vanuit een boek en telescoop een discussie op gang brachten wat voor kleed het zou moeten zijn, dan waren het er twee ook niet eens met jou gedrag, dit hebben ze ook naar mij toe gezegd! De andere zei niets!(Idd nadat ik mijn mening daarover heb gegeven).
Maar mogelijk hebben ze dit niet naar jou gemeld! Het gaat mij ook niet zozeer, om dat de vogel weg is (dit kan  idd zeer logisch in de trek, en een vogel zoals Bairds zoals je zelf aangeeft) , maar ik vind het dan idd (subjectief) dat je egoistisch bezig bent als je dan in je eentje toch veeeel dichterbij moet als de rest, om een betere foto of net iets beter het verenkleed kan zien! De aanwezige steltenlopers (tureluur, oeverloper, plevier en bairds) liepen allemaal aan de overkant tegen de Ijssel aan, waar jij naar toe liep!
Stel de vogel(s) schrikt wel van je en hij vliegt wel weg, dan heb je wel degelijk verstoring en dan houd je ook niet rekening met de mensen die de vogel nog willen bezoeken!
En tot hoe ver je bent gegaan, weet ik idd niet.. vond dit al te dichtbij! Ik geloof je wel meteen als je zegt dat de vogel er nog zat, toen jij ging!     Ik heb ook alleen gezegd dat dit hopelijk niet de reden is geweest dat hij weg is!
Maar daarentegen vind ik het hartstikke goed van je dat je alsnog je reactie geeft! Nu kan ik mijn mening en gedachte ook gericht naar je toe uiten! Maar we zullen hier toch wel verschillend in staan, denk ik zo!
En het is een vrijtoegangkelijk gebied, daar heb je gelijk in! Maar dan ben ik het er nog niet mee eens!
Ik reageer niet meer in dit topic, op dit onderwerp! (dan moet er een ander topic komen ;) )
Mocht jij of andere wel willen reageren kan dit op:
waarnemingjoostverhoeven@gmail.com
Met vriendelijke groeten,
Joost Verhoeven
Groeten,

Joost Verhoeven