Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

adriaens

#15450
Citaat van: frankneijts op mei 03, 2012, 17:49:09 PM
Toch nog even terug naar de 'kiek' van hierboven:
Uiteraard vallen een paar van de door Peter genoemde kenmerken niet te ontkennen en waarschijnlijk is daarmee al het pleit beslecht en is dit een Steppe. Maar ik wil toch nog graag even benadrukken dat enkele zaken ook een kwestie van interpretatie/beoordeling zijn. Zo is er, als je een andere van de 4 foto's neemt:
- wel degelijk sprake van donkere tekening in de "oksel", weliswaar geen duidelijke banden....
- lijkt de kop toch wel erg veel wit te hebben (ondanks de overbelichting) en is de donkere wangvlek relatief smal, sluit duidelijk niet aan op de mondhoek en lijkt de teugel licht. Kan m.i. niet allemaal uit overbelichting worden verklaard waarmeede koptekening dan aanzienlijk variabeler is dan gewoonweg wordt aangenomen.
- lijkt vanuit een andere hoek de tekening op de handpennen een stuk regelmatiger en zijn de bandjes op de buitenste 2 hp (10 en 9) smaller dan op 8 en 7
- zijn ook bij Grauwe de hanpentoppen niet altijd zo donker (zie foto 241 in Forsman, ook een vogel met regelmatige bandering op die hp)
- zijn maar enkele (2) toppen van de binnenste handpennen licht en is het grootste deel donker

Daarbij komt dat de door sommigen zo graag gebruikte vleugelformule hier niet echt helpt: op foto's 2 en 4 zou je die redelijk moeten kunnen beoordelen maar (b)lijkt (foto 2) aan linker- en rechtervleugel verschillend (aan de ene pro Steppe, andere pro Grauwe) en op foto 4 is dat precies andersom.....

Maar ik bedank Peter voor zijn als altijd weer zinvolle bijdrage en zal de waarnemer mijn nederige excuses aanbieden....... 8)

Nog even tussen de andere zeldzaamheden doorfietsen (te gekke Kleine Kokmeeuw trouwens!)...

Ik weet er het fijne niet van, maar ik heb zo de indruk dat de koptekening bij "eerste zomer" Steppekiekendief soms wat vager is dan bij verse juvenielen en daardoor misschien wat minder bruikbaar als kenmerk dan de vleugeltekening.
Zie bijvoorbeeld deze uit Finland, begin mei:
http://www.tarsiger.com/gallery/index.php?pic_id=muu1115561593&lang=eng
Donkere wangvlek loopt duidelijk niet door tot aan snavelbasis, de teugelstreep is heel dun en er is zelfs enige dwarstekening op oksel.
Toch zeker en vast Steppekiek wegens handpenpatroon, complete witte halsband, zeer donkere grote dekveren - en omdat de Finnen zich zelden of nooit vergissen!

In België hadden we onlangs ook een exemplaar met behoorlijk wit gezicht:
30 april > http://waarnemingen.be/waarneming/view/66963310
dag nadien, ongeveer 30 km noordelijker > http://waarnemingen.be/waarneming/view/67451926
Wat later dezelfde dag (1/5) werd diezelfde vogel trouwens ook in Nederland gefotografeerd:
http://waarneming.nl/waarneming/view/67442089

frankneijts

Citaat van: adriaens op mei 03, 2012, 23:18:18 PM
Citaat van: frankneijts op mei 03, 2012, 17:49:09 PM
Toch nog even terug naar de 'kiek' van hierboven:
Uiteraard vallen een paar van de door Peter genoemde kenmerken niet te ontkennen en waarschijnlijk is daarmee al het pleit beslecht en is dit een Steppe. Maar ik wil toch nog graag even benadrukken dat enkele zaken ook een kwestie van interpretatie/beoordeling zijn. Zo is er, als je een andere van de 4 foto's neemt:
- wel degelijk sprake van donkere tekening in de "oksel", weliswaar geen duidelijke banden....
- lijkt de kop toch wel erg veel wit te hebben (ondanks de overbelichting) en is de donkere wangvlek relatief smal, sluit duidelijk niet aan op de mondhoek en lijkt de teugel licht. Kan m.i. niet allemaal uit overbelichting worden verklaard waarmeede koptekening dan aanzienlijk variabeler is dan gewoonweg wordt aangenomen.
- lijkt vanuit een andere hoek de tekening op de handpennen een stuk regelmatiger en zijn de bandjes op de buitenste 2 hp (10 en 9) smaller dan op 8 en 7
- zijn ook bij Grauwe de hanpentoppen niet altijd zo donker (zie foto 241 in Forsman, ook een vogel met regelmatige bandering op die hp)
- zijn maar enkele (2) toppen van de binnenste handpennen licht en is het grootste deel donker

Daarbij komt dat de door sommigen zo graag gebruikte vleugelformule hier niet echt helpt: op foto's 2 en 4 zou je die redelijk moeten kunnen beoordelen maar (b)lijkt (foto 2) aan linker- en rechtervleugel verschillend (aan de ene pro Steppe, andere pro Grauwe) en op foto 4 is dat precies andersom.....

Maar ik bedank Peter voor zijn als altijd weer zinvolle bijdrage en zal de waarnemer mijn nederige excuses aanbieden....... 8)

Nog even tussen de andere zeldzaamheden doorfietsen (te gekke Kleine Kokmeeuw trouwens!)...

Ik weet er het fijne niet van, maar ik heb zo de indruk dat de koptekening bij "eerste zomer" Steppekiekendief soms wat vager is dan bij verse juvenielen en daardoor misschien wat minder bruikbaar als kenmerk dan de vleugeltekening.
Zie bijvoorbeeld deze uit Finland, begin mei:
http://www.tarsiger.com/gallery/index.php?pic_id=muu1115561593&lang=eng
Donkere wangvlek loopt duidelijk niet door tot aan snavelbasis, de teugelstreep is heel dun en er is zelfs enige dwarstekening op oksel.
Toch zeker en vast Steppekiek wegens handpenpatroon, complete witte halsband, zeer donkere grote dekveren - en omdat de Finnen zich zelden of nooit vergissen!

In België hadden we onlangs ook een exemplaar met behoorlijk wit gezicht:
30 april > http://waarnemingen.be/waarneming/view/66963310
dag nadien, ongeveer 30 km noordelijker > http://waarnemingen.be/waarneming/view/67451926
Wat later dezelfde dag (1/5) werd diezelfde vogel trouwens ook in Nederland gefotografeerd:
http://waarneming.nl/waarneming/view/67442089

W.b. die donkere koptekening akkoord Peter maar de ter discussie staande vogel heeft toch veel meer wit op de wangen? Verder heeft de Belgisch/Nederlandse vogel geen 'boemerang' (en ook die van de Finse vogel is niet erg duidelijk).......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

adriaens

#15452
Citaat van: frankneijts op mei 03, 2012, 23:51:49 PM
W.b. die donkere koptekening akkoord Peter maar de ter discussie staande vogel heeft toch veel meer wit op de wangen? Verder heeft de Belgisch/Nederlandse vogel geen 'boemerang' (en ook die van de Finse vogel is niet erg duidelijk).......

De hoeveelheid wit rond het oog is volgens mij toch juist erg gelijkaardig. Zie bijlage; vogel van de Eemshaven (bewerkt) links in beeld; rechts de Belgisch/Nederlandse vogel.

De boemerang ontbreekt soms bij Steppekiek, ja - dat is geweten (hoewel de Belgische vogel toch een dergelijke boemerang toont op de linkervleugel, maar goed...). Of wil je zeggen dat de Belgische en de Finse vogels ook Grauwe Kiekendieven moeten zijn?

frankneijts

Citaat van: adriaens op mei 04, 2012, 00:44:06 AM
Citaat van: frankneijts op mei 03, 2012, 23:51:49 PM
W.b. die donkere koptekening akkoord Peter maar de ter discussie staande vogel heeft toch veel meer wit op de wangen? Verder heeft de Belgisch/Nederlandse vogel geen 'boemerang' (en ook die van de Finse vogel is niet erg duidelijk).......

De hoeveelheid wit rond het oog is volgens mij toch juist erg gelijkaardig. Zie bijlage; vogel van de Eemshaven (bewerkt) links in beeld; rechts de Belgisch/Nederlandse vogel.

De boemerang ontbreekt soms bij Steppekiek, ja - dat is geweten (hoewel de Belgische vogel toch een dergelijke boemerang toont op de linkervleugel, maar goed...). Of wil je zeggen dat de Belgische en de Finse vogels ook Grauwe Kiekendieven moeten zijn?

Nee , ik wil alleen maar de kenmerken zo duidelijk mogelijk zien te krijgen. De boemerang is dus maar naar één kant geredeneerd 'hard': een Grauwe heeft er geen (voor zover bekend), Steppe niet altijd (of aan 1 vleugel méér dan aan de andere). Jouw compilatie toont overigens aan dat ook de structuurverschillen niet altijd zo evident zijn en het met maar een paar foto's toch erg uitkijken is: immers is de B/NL vogel een mannetje (aangetoond op andere foto's) en lijkt de vogel in kwestie duidelijk langere en smallere vleugels te hebben. Vermoedelijk is dat een fotografisch effect..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Misschien een ideetje om het steppekiekgebeuren af te splitsen zodat het ook later weer gemakkelijke is terug te vinden? Misschien zijn er nog wel stukken uit andere topics die daarop ook mooie aanvullingen geven....  O0

Folkert Jan

Bergfluiter spec van schiermonnikoog is gewone fluiter.
Vogel roept niet tussen de zangstrofes, maar zang begint langzaam en versnelt en vogel heeft knalgele keel. Wel grappig plekje voor zingende fluiter zo bij iemand in de tuin
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Melding van Blauwvleugeltaling in Jaap Deensgat, met foto's. De foto's zijn slecht, maar het lichaam oogt nogal donker.
http://waarneming.nl/waarneming/view/67967629?_popup=1
Ik hoop dat er betere foto's komen, want op basis van deze foto's zou ik een hybride niet met zekerheid durven uitsluiten....

Steven Wytema

Rommert tweet net dat ie erg mooi te zien is en naar wintertalingen baltst.
Ff over die Kleine Kokmeeuw: is daar nog nieuws over?
Is er gezocht? Nog mensen aanwezig daar? Correlatie met eb/vloed?
Hoe zeker is vrij zeker?

Volgens mij zouden een boel mensen blij zijn als ie ergens steady zit...
Steven Wytema


hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HJDT

Citaat van: Steven Wytema op mei 04, 2012, 17:02:24 PM
Rommert tweet net dat ie erg mooi te zien is en naar wintertalingen baltst.
Ff over die Kleine Kokmeeuw: is daar nog nieuws over?
Is er gezocht? Nog mensen aanwezig daar? Correlatie met eb/vloed?
Hoe zeker is vrij zeker?

Volgens mij zouden een boel mensen blij zijn als ie ergens steady zit...

Al het nieuws is in principe bekend: Hans en Jos zagen de vogel eerst op behoorlijke afstand maar vonden het toen al een opvallende vogel. Op dat moment hebben ze de Texelse (semi-)inboorlingen gewaarschuwd, deze zijn, voor zover mogelijk, gelijk gaan rijden.

Al snel kwam de vogel een stuk dichterbij waardoor ze meer kenmerken zagen en eigenlijk wel zeker wisten dat ze naar een Kleine Kokmeeuw stonden te kijken. Voor de zekerheid hebben ze op dat moment nog een slag om de arm gehouden en de vogel met "vrij zeker" door gegeven. Jammer genoeg vloog de vogel weg richting de kazerne maar leek een bocht te maken waardoor ze hoopten dat hij nog ergens aan de zuidkant zou zijn gaan zitten. Er is met 10-15 man gezocht, ook in de omgeving tot en met Oudeschild aan toe.

Op het moment dat de vogel aanwezig was was het laag water met opkomend tij. Wellicht was de vogel al een paar uur eerder aanwezig en is zijn verschijning afhankelijk van het tij maar dat is natuurlijk speculeren. Hopelijk tekent zich een patroon af de komende dagen af. Voor mij persoonlijk was het extra jammer want ik was er slechts tien minuten vandaan en had hem dus met gemak kunnen halen. . . .

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Folkert Jan

hmm heb ik even gemist. Allicht later ingevoerd, maar misschien kunnen de DT voorjaar gangers morgen even een kijkje nemen?
http://toh.waarneming.nl/waarneming/view/67984317
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jonas D

Groeten,
Jonas

Yeronimo

http://waarneming.nl/waarneming/view/67995894 --> Kleine Geelpootruiter Texel

De Texelgangers doet het tot nu toe beter dan Vlielandgangers.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jonas D

Groeten,
Jonas

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Theovanv

Griel is vanavond toch nog weer gezien!

http://waarneming.nl/waarneming/view/68023614

Zijn het nachttrekkers? Anders sta ik er morgenochtend!
Theo van Veenendaal

Justin Jansen

Citaat van: Theovanv op mei 05, 2012, 22:14:51 PM
Griel is vanavond toch nog weer gezien!

http://waarneming.nl/waarneming/view/68023614

Zijn het nachttrekkers? Anders sta ik er morgenochtend!
Ja, ze kunnen s'nachts trekken. Andere mensen die gepost hebben tussen 4 en 8 waren minder fortuinlijk.
M.v.g., Justin Jansen


Theovanv

Citaat van: Justin Jansen op mei 05, 2012, 22:22:59 PM
Citaat van: Theovanv op mei 05, 2012, 22:14:51 PM
Griel is vanavond toch nog weer gezien!

http://waarneming.nl/waarneming/view/68023614

Zijn het nachttrekkers? Anders sta ik er morgenochtend!
Ja, ze kunnen s'nachts trekken. Andere mensen die gepost hebben tussen 4 en 8 waren minder fortuinlijk.
Ik had ook niet verwacht dat hij nog gemeld zou worden, maar dan heeft paul gnodde erg
veel geluk gehad! Benieuwd of ie er morgen nog zit.
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Griel heeft natuurlijk langzamerhand een beetje een wat dat betreft onprettige reputatie opgebouwd: meestal de volgende ochtend spoorloos.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Theovanv

Citaat van: guusp op mei 05, 2012, 23:18:09 PM
Griel heeft natuurlijk langzamerhand een beetje een wat dat betreft onprettige reputatie opgebouwd: meestal de volgende ochtend spoorloos.
Klopt. Daar ben ik ook bang voor.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: guusp op mei 05, 2012, 23:18:09 PM
Griel heeft natuurlijk langzamerhand een beetje een wat dat betreft onprettige reputatie opgebouwd: meestal de volgende ochtend spoorloos.

Misschien verdwijnt zo'n beest wel zo snel omdat het gewoon een beetje mensenschuw is.
Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op mei 05, 2012, 23:25:47 PM
Citaat van: guusp op mei 05, 2012, 23:18:09 PM
Griel heeft natuurlijk langzamerhand een beetje een wat dat betreft onprettige reputatie opgebouwd: meestal de volgende ochtend spoorloos.

Misschien verdwijnt zo'n beest wel zo snel omdat het gewoon een beetje mensenschuw is.
Waarom vliegt hij dan s nachts weg als er niemand is en niet juist als er veel mensen bijstaan? ;)
Theo van Veenendaal

frankw

Citaat van: guusp op mei 05, 2012, 23:18:09 PM
Griel heeft natuurlijk langzamerhand een beetje een wat dat betreft onprettige reputatie opgebouwd: meestal de volgende ochtend spoorloos.
En daarnaast was het beest nog bijzonder lastig terug te vinden ondanks het gemillimeterde gras daar. Allerlei kuilen, heuveltjes, hitte trilling en de afstand helpen niet mee..

Maar succes iig. En hou er rekening mee dat je de velden niet mag betreden en dus alleen op de paden mag lopen die er rond het vliegveld zijn.

frankw

Citaat van: HPM op mei 05, 2012, 23:25:47 PM
Citaat van: guusp op mei 05, 2012, 23:18:09 PM
Griel heeft natuurlijk langzamerhand een beetje een wat dat betreft onprettige reputatie opgebouwd: meestal de volgende ochtend spoorloos.

Misschien verdwijnt zo'n beest wel zo snel omdat het gewoon een beetje mensenschuw is.
Zweefvliegtuigen en tractor schuw bedoel je? Die waren iig een stuk dichterbij dan die paar vogelaars..

JandJ

Citaat van: Theovanv op mei 05, 2012, 23:29:48 PM
Citaat van: HPM op mei 05, 2012, 23:25:47 PM
Citaat van: guusp op mei 05, 2012, 23:18:09 PM
Griel heeft natuurlijk langzamerhand een beetje een wat dat betreft onprettige reputatie opgebouwd: meestal de volgende ochtend spoorloos.
Dat is nou o.a. het mysterieuze aan griellen.

Misschien verdwijnt zo'n beest wel zo snel omdat het gewoon een beetje mensenschuw is.
Waarom vliegt hij dan s nachts weg als er niemand is en niet juist als er veel mensen bijstaan? ;)
Dat is nou o.a. het mysterieuze aan griellen.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

ArjanH

Citaat van: guusp op mei 05, 2012, 23:18:09 PM
Griel heeft natuurlijk langzamerhand een beetje een wat dat betreft onprettige reputatie opgebouwd: meestal de volgende ochtend spoorloos.


Dat vind ik juist wel het charmante van de Griel. Gelukkig maar dat vogels zich niet laten leiden. Dit in tegenstelling tot mensen.

HPM

Citaat van: frankw op mei 05, 2012, 23:39:42 PM
Citaat van: HPM op mei 05, 2012, 23:25:47 PM
Citaat van: guusp op mei 05, 2012, 23:18:09 PM
Griel heeft natuurlijk langzamerhand een beetje een wat dat betreft onprettige reputatie opgebouwd: meestal de volgende ochtend spoorloos.

Misschien verdwijnt zo'n beest wel zo snel omdat het gewoon een beetje mensenschuw is.
Zweefvliegtuigen en tractor schuw bedoel je? Die waren iig een stuk dichterbij dan die paar vogelaars..

Dat zou in dit geval mogelijkheid zijn maar ik denk niet dat de in Nederland twitchbare Grielen de reputatie bij vogelaars dat ze maar een dag blijven te danken kunnen hebben aan de aanwezigheid van zweefvliegtuigen en tractoren.
Het kan zijn dat ze gewoonlijk 's nachts trekken of zwerven en iedere dag op een andere plek pleisteren, maar het kan ook zijn dat ze meerdere dagen blijven als de omstandigheden maar gunstig genoeg zijn. Met voldoende voedsel en rust bijvoorbeeld.
Het probleem is dat je van Grielen die niet ontdekt worden niet weet hoe lang ze gewoonlijk op dezelfde plek blijven en wat de eigenschappen van de plekken zijn.

Herman van der Meer

Theovanv

Dan moet je Ted eens naar zijn Griel vragen, die is wel bekend en kan niet door hordes vogelaars verstoord zijn.
Theo van Veenendaal

Yeronimo

Citaat van: Theovanv op mei 06, 2012, 01:26:14 AM
Dan moet je Ted eens naar zijn Griel vragen, die is wel bekend en kan niet door hordes vogelaars verstoord zijn.

Die is volgens mij niet de volgende dag terug gegaan of een andere dag daarop volgend. Dat spreekt namelijk erg tegen met zijn vervaging, het verstoringsfactor ;)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

jaapbouwman

Weet niet of die Griel het als positief (qua rust) heeft ervaren dat 's avonds toch twee heren vogelaars over de baan liepen?