Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op februari 06, 2012, 18:45:33 PM
Zet je 'm even in Foutieve Determinaties, FJ?


Ik kan niet beoordelen of deze fout is en aangezien het de laatste tijd dagen duurt voordat (als er überhaupt) om een beschrijving gevraagd wordt en dit om een zeldzaamheid gaat vind ik dit een betere plek. Voor je het weet is de vogel weer weg.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Teleurstellende reactie. Zeldzaamheden in Nederland is bedoeld als informatievoorziening voor mensen met interessse in zekere waarnemingen/onderlegde claims van zeldzaamheden, niet om jou te helpen bij je poging z.s.m. een taigariet aan je ToH-lijstje toe te voegen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankw

Citaat van: rnbflavour op februari 06, 2012, 19:27:53 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 06, 2012, 18:45:33 PM
Zet je 'm even in Foutieve Determinaties, FJ?


Ik kan niet beoordelen of deze fout is en aangezien het de laatste tijd dagen duurt voordat (als er überhaupt) om een beschrijving gevraagd wordt en dit om een zeldzaamheid gaat vind ik dit een betere plek. Voor je het weet is de vogel weer weg.

Zoals een paar dagen geleden ook al is geschreven in een gelijke situatie: Ga dan gewoon zoeken!

Dit is idd iig niet de plaats om om beschrijvingen te gaan vragen voor persoonlijk belang.

Gerard Troost

#14613
Citaat van: Vincent Hart op februari 06, 2012, 19:37:24 PM
Teleurstellende reactie. Zeldzaamheden in Nederland is bedoeld als informatievoorziening voor mensen met interessse in zekere waarnemingen/onderlegde claims van zeldzaamheden, niet om jou te helpen bij je poging z.s.m. een taigariet aan je ToH-lijstje toe te voegen.
Er zit in elk geval 1 zekere (want goedgekeurde) in het noorden.. http://waarneming.nl/soort/view/338   :huh:

edit: nu niet meer  :blink:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Bas vd Burg

Citaat van: rnbflavour op februari 06, 2012, 19:27:53 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 06, 2012, 18:45:33 PM
Zet je 'm even in Foutieve Determinaties, FJ?


Ik kan niet beoordelen of deze fout is en aangezien het de laatste tijd dagen duurt voordat (als er überhaupt) om een beschrijving gevraagd wordt en dit om een zeldzaamheid gaat vind ik dit een betere plek. Voor je het weet is de vogel weer weg.

Folkert wat let je om zelf achter info aan te gaan? via "email waarnemer" kun je de beste man gewoon een mail sturen.......
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JandJ

En het aangegeven pyloon is niet zo groot dat het tevergeefs zoeken is.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Bram Rijksen

Citaat van: rnbflavour op februari 06, 2012, 19:27:53 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 06, 2012, 18:45:33 PM
Zet je 'm even in Foutieve Determinaties, FJ?


Ik kan niet beoordelen of deze fout is en aangezien het de laatste tijd dagen duurt voordat (als er überhaupt) om een beschrijving gevraagd wordt en dit om een zeldzaamheid gaat vind ik dit een betere plek. Voor je het weet is de vogel weer weg.
Wat heb ik toch een hekel aan de bekende vooroordelen over de gemakzucht van de twitcher die met oogkleppen op en op kortzichtige en egoistische wijze zo snel mogelijk z'n lijstje zou willen spekken. In de praktijk blijken deze vooroordelen gelukkig steeds weer op niets gebasseerd te zijn. Een enkel geval daargelaten...

Folkert Jan

Best zielig, Blijkbaar moet er eerst een gemakzuchtige, kortzichtige, egoïstische twitcher aan te pas komen die zijn TOH lijstje wil spekken voordat mensen een beschrijving bij een taigarietgans geven of dat er überhaupt om een beschrijving wordt gevraagd.  :rolleye:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Nee Folkert Jan, die hadden we drie dagen terug al getackeld:
Citaat van: Vincent Hart op februari 03, 2012, 14:07:27 PM
Citaat van: HPM op februari 03, 2012, 13:52:05 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 13:05:18 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 29, 2012, 10:44:38 AM
graag een beschrijving van vogel en situatie http://waarneming.nl/waarneming/view/62844550

Ik begrijp dat jullie het ook erg druk hebben, maar vind het wel erg lang duren. Op een humes bladkoning wordt in hetzelfde uur bij wijze van spreke nog een reactie gegeven, maar bij een taigarietgans duurt het dagen terwijl ik met een goede beschrijving misschien al veel sneller zou gaan zoeken.
...

Als jij dat beest nou gewoon gaat vinden kan je het invoeren met een beschrijving, wat dan een aanknopingspunt kan zijn voor een commentaar bij die waarneming zonder beschijving.
Valt weinig tegen in te brengen. Misschien heeft er een keer iemand heel veel tijd over om bij al die taigariet-claims zonder enige beschrijving/documentatie meer informatie te vragen, maar het is uiteindelijk natuurlijk de verantwoordelijkheid van de waarnemer om de waarneming van een zeldzaamheid aannemelijk te maken. Niet die van ons om bij elke vage claim informatie uit de waarnemer te persen ...
Misschien moet de vraag dan ook veel eerder zijn: Waarom wordt geen enkele (ik kan me zo gauw alleen de Schiermonnikoog-vogel van Willem Wind voor de geest halen) taigariet uit de ToH gedocumenteerd door ook maar iets van een beschrijving, laat staan goeie foto's? Afgaande op het aantal waarnemingen is het toch een relatief talrijke wintergast ...

En zoals al eerder aangegeven door anderen: De snelste manier voor jou om de informatie waar jij haastig naar op zoek bent boven de tafel te krijgen, is die beesten zelf te gaan bekijken, of mensen die er dichter in de buurt wonen vragen dat te doen. Voordat wij een keer van onze luie r :-X t gekomen zijn, en de waarnemer ook nog eens gereageerd heeft met 'n beschrijving waar je op kunt gaan rijden, is het alweer lente.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op februari 06, 2012, 23:03:35 PM
Best zielig, Blijkbaar moet er eerst een gemakzuchtige, kortzichtige, egoïstische twitcher aan te pas komen die zijn TOH lijstje wil spekken voordat mensen een beschrijving bij een taigarietgans geven of dat er überhaupt om een beschrijving wordt gevraagd.  :rolleye:

Aan je zelfkennis mankeert niks Folkert Jan, nou die vogeltjes nog.......... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HJDT

#14620
Misschien mis ik iets maar sinds wanneer is dit topic gestart om met zijn allen op de(zelfde) man te spelen?? En dan ook nog eens met, voor zover ik kan beoordelen, weinig reden om dat te doen??
Als iemand meer info wil kan hij dat inderdaad zelf aan de waarnemer vragen maar het in dit topic, of foutieve determinaties, posten is toch niet verboden/illegaal?

De verdraagzaamheid is ver te zoeken en de reacties op/naar Folkert-Jan wat mij betreft ver beneden peil. Daarnaast vind ik het ook zeer storend dat we het hier (voornamelijk) hebben over admins, mensen die een ieder op dit forum nog meer met respect zouden moeten behandelen dan de andere bezoekers van dit forum. Sorry jongens, maar ondanks al het waanzinnig goede werk dat jullie elke dag weer doen geven jullie hiermee alles behalve een goed voorbeeld.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

maartenwielstra

Citaat van: HJDT op februari 07, 2012, 01:37:36 AM
Misschien mis ik iets maar sinds wanneer is dit topic gestart om met zijn allen op de(zelfde) man te spelen?? En dan ook nog eens met, voor zover ik kan beoordelen, weinig reden om dat te doen??
Als iemand meer info wil kan hij dat inderdaad zelf aan de waarnemer vragen maar het in dit topic, of foutieve determinaties, posten is toch niet verboden/illegaal?

De verdraagzaamheid is ver te zoeken en de reacties op/naar Folkert-Jan wat mij betreft ver beneden peil. Daarnaast vind ik het ook zeer storend dat we het hier (voornamelijk) hebben over admins, mensen die een ieder op dit forum nog meer met respect zouden moeten behandelen dan de andere bezoekers van dit forum. Sorry jongens, maar ondanks al het waanzinnig goede werk dat jullie elke dag weer doen geven jullie hiermee alles behalve een goed voorbeeld.

Groeten Michel

Ik denk dat de mensen die zo reageren op Folkert Jan beter even naar hun eigen allergie kunnen kijken, en onderzoeken waar deze vandaan komt en of die in dit geval wel terecht is, alvorens zo hard te willen oordelen over wat iemands (mogelijk goedbedoelde, maar wat impulsieve) bijdrage.

Norman

Citaat van: rnbflavour op februari 06, 2012, 19:27:53 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 06, 2012, 18:45:33 PM
Zet je 'm even in Foutieve Determinaties, FJ?


....aangezien het de laatste tijd dagen duurt voordat (als er überhaupt) om een beschrijving gevraagd wordt.....

Zou het kunnen dat je de hardwerkende vrijwilligers van waarneming.nl hier mee misschien te zeer tegen de haren in strijkt?
Zou het kunnen dat het doel van het vragen om een beschrijving is om de database zuiver te houden en niet om de determinatie van een soort zo snel mogelijk sluitend te krijgen zodat een lijstjesfetisjist (om het even wie) zo snel mogelijk kan gaan rijden. Volgens mij zijn daar de DBA alerts voor.

Verder zou ik je aanraden om lekker het veld in te gaan en zelf een taiga te gaan ontdekken. Niet makkelijk, maar als je er één vind zal de voldoening ook veel groter zijn dan als je er naar toe rijd om een reeds ontdekt exemplaar te spotten.

frankw

#14623
Citaat van: Norman op februari 07, 2012, 09:26:21 AM
Citaat van: rnbflavour op februari 06, 2012, 19:27:53 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 06, 2012, 18:45:33 PM
Zet je 'm even in Foutieve Determinaties, FJ?


....aangezien het de laatste tijd dagen duurt voordat (als er überhaupt) om een beschrijving gevraagd wordt.....

Zou het kunnen dat je de hardwerkende vrijwilligers van waarneming.nl hier mee misschien te zeer tegen de haren in strijkt?
Zou het kunnen dat het doel van het vragen om een beschrijving is om de database zuiver te houden en niet om de determinatie van een soort zo snel mogelijk sluitend te krijgen zodat een lijstjesfetisjist (om het even wie) zo snel mogelijk kan gaan rijden. Volgens mij zijn daar de DBA alerts voor.
...

Precies en daar gaat het om. De (vrijwillige!) admins reageren niet snel genoeg via het foutieve determinatie topic (zie ook 'discussie' daar)  en daarom stelt fj zn vraag maar hier zodat het sneller gaat, zodat HIJ sneller ergens heen kan/moet om een soort in te tikken. En dat getuigd mi van weinig respect naar de admins en de overige lezers van dit topic waarvan het merendeel niet zitten te wachten op vragen gesteld puur uit persoonlijk belang in de hoop dat er op deze manier sneller door een admin wordt gereageerd. (ik niet iig)
Verder zal het mij jeuken of het FJ is of wie dan ook en wat ze verder doen. :duim:

HPM

Citaat van: rnbflavour op februari 06, 2012, 19:27:53 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 06, 2012, 18:45:33 PM
Zet je 'm even in Foutieve Determinaties, FJ?


Ik kan niet beoordelen of deze fout is en aangezien het de laatste tijd dagen duurt voordat (als er überhaupt) om een beschrijving gevraagd wordt en dit om een zeldzaamheid gaat vind ik dit een betere plek. Voor je het weet is de vogel weer weg.

Twee dagen geleden werd hier nog een donkerrode soort zonder beschrijving gemeld. Niemand heeft de melder om een beschrijving gevraagd en niemand heeft van de admins van Waarneming.nl geeist dat ze de melder om een beschrijving vragen. Er zijn wel mensen gaan kijken.
Jij blijft maar wachten en wachten en wachten totdat iemand anders heeft gevonden wat jij wil hebben en daarna blijft je maar wachten en wachten en wachten tot iemand anders gevraagd heeft wat jij wil weten voordat je de moeite wil nemen om eens te gaan kijken, terwijl je zelf schrijft dat de vogel weg is voor je het weet. Dat is voor jou misschien wel een comfortabele manier om je lijstjes aan te vullen maar een erg effectieve manier lijkt het me niet.
Herman van der Meer

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Folkert Jan

Citaat van: HPM op februari 07, 2012, 10:16:34 AM
Citaat van: rnbflavour op februari 06, 2012, 19:27:53 PM
Citaat van: Vincent Hart op februari 06, 2012, 18:45:33 PM
Zet je 'm even in Foutieve Determinaties, FJ?


Ik kan niet beoordelen of deze fout is en aangezien het de laatste tijd dagen duurt voordat (als er überhaupt) om een beschrijving gevraagd wordt en dit om een zeldzaamheid gaat vind ik dit een betere plek. Voor je het weet is de vogel weer weg.

Twee dagen geleden werd hier nog een donkerrode soort zonder beschrijving gemeld. Niemand heeft de melder om een beschrijving gevraagd en niemand heeft van de admins van Waarneming.nl geeist dat ze de melder om een beschrijving vragen. Er zijn wel mensen gaan kijken.
Jij blijft maar wachten en wachten en wachten totdat iemand anders heeft gevonden wat jij wil hebben en daarna blijft je maar wachten en wachten en wachten tot iemand anders gevraagd heeft wat jij wil weten voordat je de moeite wil nemen om eens te gaan kijken, terwijl je zelf schrijft dat de vogel weg is voor je het weet. Dat is voor jou misschien wel een comfortabele manier om je lijstjes aan te vullen maar een erg effectieve manier lijkt het me niet.

Wat ben je weer lekker aan het generaliseren.

1. Ik wacht echt niet af totdat elke soort is gevonden en bewezen voordat ik ga. Ik ga geregeld op onderzoek uit als er iets zeldzaams gemeld wordt zonder beschrijving.
2. Ik ben vaker zelf aan het zoeken dan dat ik soorten twitch
3. Dit gaat mij puur om taigarietgans waarvan we tegenwoordig toch weten dat het vrij lastige beesten zijn.
4. Hunzendal is een plek waar ze opvallend vaak gemeld worden, maar waarvan ik nog geen enkele overtuigende foto heb gezien. En het zijn dan ook van enkeleingen in groepen toendra's die gemeld worden.
5. Als er bijvoorbeeld in foutieve determinaties een koperwiek wordt gemeld die een zanglijster blijkt staat er dezelfde dag nog een commentaar bij.


"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op februari 07, 2012, 12:48:27 PM
[...].
5. Als er bijvoorbeeld in foutieve determinaties een koperwiek wordt gemeld die een zanglijster blijkt staat er dezelfde dag nog een commentaar bij.

Als jij een waarneming van een Taigarietgans invoert met een foto van een duidelijke Toendrarietgans krijg je ongetwijfeld ook snel commentaar. Maar wat moeten de admins dan met al die ongedocumenteerde waarnemingen van soorten die in het betreffende gebied helemaal niet onwaarschijnlijk zijn? Het lijkt mij dat ze hun vrije tijd nuttiger kunnen besteden. Jij zou ze daarbij kunnen helpen door bij een ongedocumenteerde melding van een soort waarin je zo geinteresseerd bent ogenblikkelijk op je telescoop te stappen om dat beest op te sporen en te documenteren, bij voorkeur met goede foto's.

Herman van der Meer

RasManen

Citaat van: Vincent Hart op februari 06, 2012, 23:36:27 PM
Nee Folkert Jan, die hadden we drie dagen terug al getackeld:
Citaat van: Vincent Hart op februari 03, 2012, 14:07:27 PM
Citaat van: HPM op februari 03, 2012, 13:52:05 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 03, 2012, 13:05:18 PM
Citaat van: rnbflavour op januari 29, 2012, 10:44:38 AM
graag een beschrijving van vogel en situatie http://waarneming.nl/waarneming/view/62844550

Ik begrijp dat jullie het ook erg druk hebben, maar vind het wel erg lang duren. Op een humes bladkoning wordt in hetzelfde uur bij wijze van spreke nog een reactie gegeven, maar bij een taigarietgans duurt het dagen terwijl ik met een goede beschrijving misschien al veel sneller zou gaan zoeken.
...

Als jij dat beest nou gewoon gaat vinden kan je het invoeren met een beschrijving, wat dan een aanknopingspunt kan zijn voor een commentaar bij die waarneming zonder beschijving.
Valt weinig tegen in te brengen. Misschien heeft er een keer iemand heel veel tijd over om bij al die taigariet-claims zonder enige beschrijving/documentatie meer informatie te vragen, maar het is uiteindelijk natuurlijk de verantwoordelijkheid van de waarnemer om de waarneming van een zeldzaamheid aannemelijk te maken. Niet die van ons om bij elke vage claim informatie uit de waarnemer te persen ...
Misschien moet de vraag dan ook veel eerder zijn: Waarom wordt geen enkele (ik kan me zo gauw alleen de Schiermonnikoog-vogel van Willem Wind voor de geest halen) taigariet uit de ToH gedocumenteerd door ook maar iets van een beschrijving, laat staan goeie foto's? Afgaande op het aantal waarnemingen is het toch een relatief talrijke wintergast ...


Er zijn toch ook nog die beesten van Andre Boven? Termunten Februari 2010. Vroeger zagen we (AB en de andere Oldambster vogelaars) inderdaad vaker Taiga's. Althans, dat wat we toen Taiga's noemden, om dezelfde redenen dat die beesten nu Taiga's genoemd worden (grootte, nek, snavelvorm etc.). Die beesten werden, uiteraard zou ik haast zeggen, nooit beschreven.
Wim Nap

August

Jongena dit geprek Aub Splitsen denk steeds dat er zeldzaamheden worden geclaimd en ik als twitcher word er zenuwachtig van :angel: .
August van Rijn

Vincent Hart

Volgens mij heeft iedereen z'n zegje wel kunnen doen. Laten we het hier weer gewoon over zeldzaamheden in Nederland hebben.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: August op februari 07, 2012, 15:40:19 PM
Jongena dit geprek Aub Splitsen denk steeds dat er zeldzaamheden worden geclaimd en ik als twitcher word er zenuwachtig van :angel: .

Het doel van de discussie is nou juist te voorkomen dat jij voor elke ongedocumenteerde Taigarietgans in het noorden des lands wakker wordt genmaakt.  :)
Herman van der Meer


Rikstar

eindelijk weer wat leuks te melden hier... buiten de giervalk om.

http://waarneming.nl/waarneming/view/63084925   waterspreeuw in twente.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

dupont

Citaat van: Rikstar op februari 10, 2012, 14:12:26 PM
eindelijk weer wat leuks te melden hier... buiten de giervalk om.

http://waarneming.nl/waarneming/view/63084925   waterspreeuw in twente.

Inmiddels heeft Carl Derks de plek een half uur lang bezocht. Geen Waterspreeuw aanwezig. Het is er relatief druk ivm wandelaars...
Meer vogelaars (in ieder geval één) zijn onderweg. Morgenochtend gaan ook meerdere vogelaars zoeken. Goede soort in Overijssel!!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Timo Roeke

#14635
Ik zal morgenvroeg ook actief gaan zoeken.
Er zijn in dat gebied meerdere van die dammetjes. Dus wellicht is de vogel doorgevlogen naar het volgende dammetje.

dupont

Citaat van: Timo Roeke op februari 10, 2012, 15:15:16 PM
Ik zal morgenvroeg ook actief gaan zoeken.
Er zijn in dat gebied meerdere van die dammetjes. Dus wellicht is de vogel doorgevlogen naar het volgende dammetje.

Mooi Timo; je bent in staat om direct te melden bij terugvondst?! Zou top zijn!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Rikstar

werd ook eens tijd met al die leuke beken in het twentse landschap ;)

Citaat van: dupont op februari 10, 2012, 14:53:26 PM
Citaat van: Rikstar op februari 10, 2012, 14:12:26 PM
eindelijk weer wat leuks te melden hier... buiten de giervalk om.

http://waarneming.nl/waarneming/view/63084925   waterspreeuw in twente.

Inmiddels heeft Carl Derks de plek een half uur lang bezocht. Geen Waterspreeuw aanwezig. Het is er relatief druk ivm wandelaars...
Meer vogelaars (in ieder geval één) zijn onderweg. Morgenochtend gaan ook meerdere vogelaars zoeken. Goede soort in Overijssel!!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Citaat van: Rikstar op februari 10, 2012, 15:31:52 PM
werd ook eens tijd met al die leuke beken in het twentse landschap ;)


Citaat van: Rikstar op februari 10, 2012, 14:12:26 PM
eindelijk weer wat leuks te melden hier... buiten de giervalk om.

http://waarneming.nl/waarneming/view/63084925   waterspreeuw in twente.


Zeggen wij in de Kempen ook zo vaak maar het aantal gevallen blijft akelig beperkt (7) en de laatste is alweer bijna 25 jaar geleden........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rikstar

doen wij het in Flevoland toch beter met in de afgelopen 12 jaar 3 gevallen (bij mijn weten) terwijl wij toch niet veel stromende beken hebben....  ;D

Citaat van: frankneijts op februari 10, 2012, 15:58:49 PM
Citaat van: Rikstar op februari 10, 2012, 15:31:52 PM
werd ook eens tijd met al die leuke beken in het twentse landschap ;)


Citaat van: Rikstar op februari 10, 2012, 14:12:26 PM
eindelijk weer wat leuks te melden hier... buiten de giervalk om.

http://waarneming.nl/waarneming/view/63084925   waterspreeuw in twente.


Zeggen wij in de Kempen ook zo vaak maar het aantal gevallen blijft akelig beperkt (7) en de laatste is alweer bijna 25 jaar geleden........
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre