Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

caliprobola

Omdat er geen spoor meer is van juveniel kleed, de foto dateert van 6 augustus.

erikwouda

Citaat van: j.steenbergen op januari 27, 2012, 14:21:24 PM
Ik had net een medevogelaar aan de telefoon die een mogelijke Humes Bladkoning had in Houdringe - de Bilt. Hij beschrijving klonk heel aardig en hij meent het geluid ook gehoord te hebben. Hij zal de waarneming met een vraagteken invoeren, als de precieze locatie bekend is zal ik morgen zelf ook even gaan zoeken.
Wel erg spannend!
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

rinsevdvliet

#14522
Citaat van: caliprobola op januari 27, 2012, 15:22:10 PM
Omdat er geen spoor meer is van juveniel kleed, de foto dateert van 6 augustus.


Dat is logisch toch op 6 augustus bij een vroege broeder als Grijskopspecht? Post juveniele rui zal klaar zijn, vogel zal als 't een 1kj is dus in 1e winterkleed zijn.

Ik zeg niet dat 't een 1kj is, maar iriskleur is wel suggestief.

caliprobola

Groene specht is in die periode in elk geval nog onmiskenbaar juveniel. Mij lijkt het eerder een adulte vogel (2+KJ) die in actieve rui is.

rinsevdvliet

Citaat van: caliprobola op januari 27, 2012, 15:37:15 PM
Groene specht is in die periode in elk geval nog onmiskenbaar juveniel. Mij lijkt het eerder een adulte vogel (2+KJ) die in actieve rui is.

Is dat zo? 


rinsevdvliet

Ok dank voor de foto Pieter,

Maar stel, er vliegen op 6 augustus toch al een paar doorgeruide 1e kj vogels rond, wat pleit er behalve de actieve rui dan nog meer voor adult.

Mag ik uit 't vrijwel ontbreken van verdere reacties afleiden dat ik een vrij domme vraag heb gesteld?

Mvg,
Rinse van der Vliet


Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rinsevdvliet op januari 27, 2012, 16:58:31 PM
Mag ik uit 't vrijwel ontbreken van verdere reacties afleiden dat ik een vrij domme vraag heb gesteld?

Mvg,
Rinse van der Vliet
Denk dat niemand goed naar "groene spechten" kijkt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

adriaens

Citaat van: rinsevdvliet op januari 27, 2012, 16:58:31 PM
Ok dank voor de foto Pieter,

Maar stel, er vliegen op 6 augustus toch al een paar doorgeruide 1e kj vogels rond, wat pleit er behalve de actieve rui dan nog meer voor adult.

Mag ik uit 't vrijwel ontbreken van verdere reacties afleiden dat ik een vrij domme vraag heb gesteld?

Mvg,
Rinse van der Vliet

Het is het één of het ander, lijkt me.

Ofwel is een vogel doorgeruid, en dan in een volledig vers kleed.
Ofwel is ie nog aan het ruien (zoals deze Grijskopspecht) en toont hij dus een mix van oud en nieuw kleed, wat in dit geval betekent dat hij nog resten van het juveniele kleed (en dus juveniele kenmerken) zou hebben.

frankcoenjaerts

Citaat van: erikwouda op januari 27, 2012, 15:23:57 PM
Citaat van: j.steenbergen op januari 27, 2012, 14:21:24 PM
Ik had net een medevogelaar aan de telefoon die een mogelijke Humes Bladkoning had in Houdringe - de Bilt. Hij beschrijving klonk heel aardig en hij meent het geluid ook gehoord te hebben. Hij zal de waarneming met een vraagteken invoeren, als de precieze locatie bekend is zal ik morgen zelf ook even gaan zoeken.
Wel erg spannend!

Samen met Richard Houtman, Marco Eerkes en Erwin Schuller gecheckt tussen 5 uur en donker; niet teruggevonden maar dat zegt natuurlijk niets over de waarneming. Het lijkt me nuttig om voor dit soort acties een apart topic aan te maken - van algemene aarde. Met als titel iets in de zin van: "Gecheckte waarnemingen van zeldzaamheden met negatief resultaat". Komt er zo aan !
Met vriendelijke groeten,

Frank

georgetanis

Frank, volgens mij bestaat al z'n soort topic.
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

frankcoenjaerts

Waarschijlijk werkt dat dan minder goed dan ik zou denken dat mogelijk zou moeten zijn (wat een zin ...).
Heb je misschien een naam of link?
Met vriendelijke groeten,

Frank

frankcoenjaerts

Titel voor maximale herkenbaarheid veranderd in: Zeldzaamheden in Nederland - gecheckt met negatief resultaat
Zien we wel of het gaat werken ...
Met vriendelijke groeten,

Frank

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

pwolf

Citaat van: JanBaert op januari 26, 2012, 22:51:10 PM
Deze is blijkbaar deze zomer onopgemerkt door Nederland gevlogen.

Jan

en de aap uit de mouw... De foto blijkt in Mongolië gemaakt en in het verkeerde archiefmapje geplaatst. Geen kwestie van slechte bedoelingen bij de fotograaf.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

pwolf

Pim Wolf, Vlissingen

Bram Rijksen

Citaat van: erikwouda op januari 27, 2012, 15:23:57 PM
Citaat van: j.steenbergen op januari 27, 2012, 14:21:24 PM
Ik had net een medevogelaar aan de telefoon die een mogelijke Humes Bladkoning had in Houdringe - de Bilt. Hij beschrijving klonk heel aardig en hij meent het geluid ook gehoord te hebben. Hij zal de waarneming met een vraagteken invoeren, als de precieze locatie bekend is zal ik morgen zelf ook even gaan zoeken.
Wel erg spannend!
Vooralsnog vind ik het feit dat er enkel een vogel met een wenkbrauwstreep is doorgegeven niet zo spannend... Ik ben benieuwd welke beschrijving Jeroen heeft gehoord, want op basis van de info bij de melding kan dit nog alle kanten uitgaan.

georgetanis

Citaat van: frankcoenjaerts op januari 27, 2012, 19:29:57 PM
Waarschijlijk werkt dat dan minder goed dan ik zou denken dat mogelijk zou moeten zijn (wat een zin ...).
Heb je misschien een naam of link?

Bij deze! http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=58256.msg415658#msg415658
Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

Vincent Hart

Amerikaanse zilver is teruggevonden door de fam. Martens. DB Alerts ligt er even uit, daarom melding hier.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JaapHennevanger

Citaat van: pwolf op januari 27, 2012, 21:35:49 PM
Citaat van: Edwin Russer op januari 27, 2012, 19:37:19 PM
Een vondst van een vermoedelijke Kortbekzeekoet.

http://www.lauwersmeer.com/php/wnindex.php?soort=vandaag&taal=nl&aantal=0

mogelijke lijkt me een betere kwalificatie.

pim

De vogel gevonden, maar het is "gewoon" een zeekoet, wel in zomerkleed!
Jaap Hennevanger



Folkert Jan

Citaat van: JaapHennevanger op januari 28, 2012, 17:15:27 PM
Citaat van: pwolf op januari 27, 2012, 21:35:49 PM
Citaat van: Edwin Russer op januari 27, 2012, 19:37:19 PM
Een vondst van een vermoedelijke Kortbekzeekoet.

http://www.lauwersmeer.com/php/wnindex.php?soort=vandaag&taal=nl&aantal=0

mogelijke lijkt me een betere kwalificatie.

pim

De vogel gevonden, maar het is "gewoon" een zeekoet, wel in zomerkleed!

Er zouden er 2 moeten liggen. Heb je beide gevonden?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gerard Troost

Citaat van: JaapHennevanger op januari 28, 2012, 17:15:27 PM
De vogel gevonden, maar het is "gewoon" een zeekoet, wel in zomerkleed!
Ik heb geen verstand van zeekoeten, maar als ik de kleden van deze 28.954 Zeekoeten (afgelopen donderdag bij Flamborough Head, E Yorks) bekijk dan zou je zeggen dat elke zeekoet in deze tijd van het jaar in Zomerkleed is: 28.950 in zomerkleed en slechts 4 in winterkleed. ~ 99,99% kans op een zomerkleed vogel http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=838&datum=20120126
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

j.steenbergen

@Bram: over de mogelijke Humes'  bij de Bilt: de vogel werd beschreven als een kleine phylloscopus met een lange en brede wenkbrauwstreep. Hij zat tussen de Goudhanen en kwam erg klein en grijzig over. De vogel had geen groentinten.  Alfred dacht zelf aan Bladkoning, maar vroeg zich af wat hij aan algemenere soorten over het hoofd zag. Hij heeft de vogel gisteren enkele keren goed gezien, helaas kon ik er zelf vandaag niets vinden (zelfs geen Goudhaan op dat moment). Al met al leek het me genoeg reden om oplettend te worden.
Jeroen Steenbergen

Bram Rijksen

Citaat van: j.steenbergen op januari 28, 2012, 19:38:33 PM
@Bram: over de mogelijke Humes'  bij de Bilt: de vogel werd beschreven als een kleine phylloscopus met een lange en brede wenkbrauwstreep. Hij zat tussen de Goudhanen en kwam erg klein en grijzig over. De vogel had geen groentinten.  Alfred dacht zelf aan Bladkoning, maar vroeg zich af wat hij aan algemenere soorten over het hoofd zag. Hij heeft de vogel gisteren enkele keren goed gezien, helaas kon ik er zelf vandaag niets vinden (zelfs geen Goudhaan op dat moment). Al met al leek het me genoeg reden om oplettend te worden.
Alleen 'kleine phylloscopus met een lange brede wenkbrauwstreep' past natuurlijk uitstekend op een Tjiftjaf. Als ik verder niks lees over vleugelstreepjes, pootkleur etc., zie ik nog steeds niet zo goed waarom er aan iets anders gedacht wordt dan aan een Tjiftjaf...

JaapHennevanger

Citaat van: gtroost op januari 28, 2012, 19:18:20 PM
Citaat van: JaapHennevanger op januari 28, 2012, 17:15:27 PM
De vogel gevonden, maar het is "gewoon" een zeekoet, wel in zomerkleed!
Ik heb geen verstand van zeekoeten, maar als ik de kleden van deze 28.954 Zeekoeten (afgelopen donderdag bij Flamborough Head, E Yorks) bekijk dan zou je zeggen dat elke zeekoet in deze tijd van het jaar in Zomerkleed is: 28.950 in zomerkleed en slechts 4 in winterkleed. ~ 99,99% kans op een zomerkleed vogel http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=838&datum=20120126

Tja ik kan op dit moment niet even bij de waarnemingen kijken hoe hier de verhoudingen zijn, maar volgens mij ligt die meer winterkleed dan zomerkleed..

@Folkert, idd lag er een zeekoet naast (winterkleed) heb er nog een foto van gemaakt, kan deze alleen niet uploaden als mensen hier evt interessen in hebben kan ik dit maandag als nog doen.
Jaap Hennevanger



j.steenbergen

Nogmaals @Bram: Alfred sloot Tjiftjaf uit. De vogel wou niet stil zitten en verdere details waren niet goed te zien.  Ik zeg niet dat het een Humes geweest is, maar zoals ik al eerder zei: zoals hij 'm beschreef gingen mijn gedachten wel die kant uit. Of dat terecht was zullen we dus waarschijnlijk niet meer te weten komen.
Jeroen Steenbergen

Norman

@ Jeroen; Het is bijna niet goed te doen voor Alfred hoor.

Als hij niets zegt en het blijkt achteraf een rariteit te zijn is het niet goed.
Als hij een rariteit ontdekt en kan er niet direct een naam op plakken dan is het ook niet goed.
Zo werkt het helaas, ik snap het ook niet.

maartenwielstra


Timo Roeke

#14548
Gisteren voor het eerst sinds tijden geen melding van Humes bladkoning in Nederland. Heeft de kou zijn tol geeist en liggen/drijven de vogeltjes nu ergens morsdood of is het slechts te koud voor vogelaars?

Edit: Bovendien nog een melding van een 'witte' giervalk op de 30ste. Lijkt me een invoerfout ipv een tweede, wit exemplaar?
http://waarneming.nl/waarneming/view/62886741

Vincent Hart

De hop van Edam heeft het nog lang volgehouden, maar is inmiddels naar de vogelopvang: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=39033

@Timo: Die witte giervalk was een foutje, zie mijn commentaar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers