Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cornelis Fokker

Waarnemer heeft nu op commentaar gereageerd, misschien toch even controleren??
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

adpostma

Vanavond 3 roepende steenuilen aangetroffen. Helaas geen dwergooruil.

Vincent Hart

Nogal donkere kleine burrie met donkere tekening op de buitenste handpennen, helaas geen vluchtfoto's.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

wouter.halfwerk

De waarnemer geeft zelf aan het geluid vanavond weer van grote afstand te hebben gehoord.

Zou kunnen dat het geluid van steenuil flink vervormd wat van een dwergooruil heeft. Of zitten er mssn uitgezette vroedmeesterpadden in de buurt?

Vincent Hart

Is midden januari niet ook wat vroeg voor amfibieënactiviteit?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Timo Roeke

Wellicht met deze winter ook vroeger uit de modder? Ik ga dit weekend ook even een kijkje nemen.

frankneijts

Roepactiviteit van Vroedmeester begint normaliter rond dezelfde tijd als die van de vroegst terugkerende Dwergooruilen: eind maart, begin april. Ik zou mijn vrije tijd aan iets anders besteden dan aan zo'n kansloze missie....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Waarnemer lijkt zeer overtuigd en heeft veel ervaring met de soort in het buitenland, dus waar zou hij het geluid dan mee moeten verwarren? Het lijkt mij ook niet echt logisch, maar wie weet worden we straks allemaal verrast :P
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Theovanv op januari 20, 2012, 22:40:54 PM
Waarnemer lijkt zeer overtuigd en heeft veel ervaring met de soort in het buitenland, dus waar zou hij het geluid dan mee moeten verwarren? .....

Als ik 1 euro had gekregen voor elke keer dat ik iets dergelijks gehoord heb en het uiteindelijk iets totaal anders (en vooral véél gewoners..) bleek te zijn, was ik nu schathemeltjerijk Theo..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Norman

Ik ben benieuwd of sommige wel eens gehoord het van het gezegde:

Het is de toon die de muziek bepaalt.

M.a.w. ik ben van mening dat je een waarnemer die naar beste eer en geweten een soort invoert best op een andere wijze kan vertellen dat de persoon zich zeer waarschijnlijk heeft vergist.

Nu word de waarnemer op een nare manier de grond in getrapt.

Beetje jammer, vooral dat ook de admins hier aan meewerken, die mijn inziens een voorbeeld functie hebben
Dergelijk hufterig gedrag past niet bij deze functie.

Oenanthe

Ik heb geen oordeel over de deskundigheid van de waarnemer, maar dwergooruilen overwinteren in tropisch Afrika. Een roepend exemplaar in januari in Nederland is dus wel heel opmerkelijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

carolien reindertsen

Citaat van: Norman op januari 20, 2012, 22:55:13 PM
Ik ben benieuwd of sommige wel eens gehoord het van het gezegde:

Het is de toon die de muziek bepaalt.

M.a.w. ik ben van mening dat je een waarnemer die naar beste eer en geweten een soort invoert best op een andere wijze kan vertellen dat de persoon zich zeer waarschijnlijk heeft vergist.

Nu word de waarnemer op een nare manier de grond in getrapt.

Beetje jammer, vooral dat ook de admins hier aan meewerken, die mijn inziens een voorbeeld functie hebben
Dergelijk hufterig gedrag past niet bij deze functie.

Een dik, vet punt voor Norman!!!! ;D

frankcoenjaerts

Laten we er dan maar een gehouden vogel van maken, heeft iedereen gelijk  ;)
Met vriendelijke groeten,

Frank

Theovanv

Citaat van: frankneijts op januari 20, 2012, 22:54:56 PM
Citaat van: Theovanv op januari 20, 2012, 22:40:54 PM
Waarnemer lijkt zeer overtuigd en heeft veel ervaring met de soort in het buitenland, dus waar zou hij het geluid dan mee moeten verwarren? .....

Als ik 1 euro had gekregen voor elke keer dat ik iets dergelijks gehoord heb en het uiteindelijk iets totaal anders (en vooral véél gewoners..) bleek te zijn, was ik nu schathemeltjerijk Theo..... 8)
En wat is dat veel gewonere dan in dit geval volgens jou? Ik denk ook niet dat er een Dwergooruil zit, maar van tevoren uitsluiten moet je het nooit en ik vind dat Norman wel een punt heeft.
Theo van Veenendaal

August

Citaat van: Norman op januari 20, 2012, 22:55:13 PM
Ik ben benieuwd of sommige wel eens gehoord het van het gezegde:

Het is de toon die de muziek bepaalt.

M.a.w. ik ben van mening dat je een waarnemer die naar beste eer en geweten een soort invoert best op een andere wijze kan vertellen dat de persoon zich zeer waarschijnlijk heeft vergist.

Nu word de waarnemer op een nare manier de grond in getrapt.

Beetje jammer, vooral dat ook de admins hier aan meewerken, die mijn inziens een voorbeeld functie
hebben
Dergelijk hufterig gedrag past niet bij deze functie

De enige  die de grond ingetrapt word zijn de admins door jou. Jammer dat er mensen zijn die zich zo hufterig gedragen en zich in bijna elk topic waar ze aan meedoen zich zelf profileren als moraal ridder
August van Rijn

snwja3

#14415
En toch nog even een reactie (in het algemeen dus), omdat ik het ook wel (weer in het algemeen, hier ontgaat het me ff) met Norman eens ben.

Maar waarnemingen die alleen onderbouwd worden met 'veel ervaring met de soort in het buitenland' zijn in mijn lange loopbaanervaring de meest onbetrouwbare (ervaren vogelaars geven bij zo'n bijzonderheid meer info).
Tegenwoordig hossen kilo's 'vogelaars' naar het buitenland en laten zich onder begeleiding van een gids honderden vogels aanwijzen, die ze een paar seconden bekijken of horen om weer door te klossen naar de volgende soort en weer te moeten kijken/luisteren. Waarbij ze dus geen kenmerk zelf gecheckt hebben en daardoor 's avonds alles niet meer kunnen verwerken en alle waarnemingen/indrukken alleen nog maar schriftelijk op lijstjes kunnen opslaan, en dat noemen ze dan ervaring in het buitenland. De claims die wij/ik zo binnenkrijgen hebben eigenlijk nog nooit positief resultaat opgeleverd.  :'(

Ik hoop nog steeds dat ik ooit eens in bovenstaande ongelijk krijg.
Wietze Janse

Vincent Hart

Tja, Norman, als je betoogd had dat Frank/ik ons diplomatieker had kunnen uitdrukken, hadden we daar een redelijke discussie over kunnen hebben. Als je in deze situatie met termen als 'hufterig gedrag' gaat smijten, geef je daarmee te kennen dat blijkbaar alleen admins een 'voorbeeldfunctie' hebben, en diskwalificeer je dus voornamelijk jezelf.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

#14417
Vincent, ik vind dat je een prima reactie hebt gegeven.
Ik wil het nog wel sterker stellen. Ik vind je een voorbeeld admin.

frankcoenjaerts

Met vriendelijke groeten,

Frank

Certhia

Citaat van: Norman op januari 20, 2012, 23:27:34 PM
Vincent, ik vind dat je een prima reactie hebt gegeven.
Ik wil het nog wel sterker stellen. Ik vind je een voorbeeld admin.


Dan ben ik even kwijt wie er dan volgens jou zogenaamd hufterig gedrag vertoonde want ik kan t nergens vinden.


Groet Marc

Theovanv

Citaat van: snwja3 op januari 20, 2012, 23:17:58 PM
En toch nog even een reactie (in het algemeen dus), omdat ik het ook wel (weer in het algemeen, hier ontgaat het me ff) met Norman eens ben.

Maar waarnemingen die alleen onderbouwd worden met 'veel ervaring met de soort in het buitenland' zijn in mijn lange loopbaanervaring de meest onbetrouwbare (ervaren vogelaars geven bij zo'n bijzonderheid meer info).
Tegenwoordig hossen kilo's 'vogelaars' naar het buitenland en laten zich onder begeleiding van een gids honderden vogels aanwijzen, die ze een paar seconden bekijken of horen om weer door te klossen naar de volgende soort en weer te moeten kijken/luisteren. Waarbij ze dus geen kenmerk zelf gecheckt hebben en daardoor 's avonds alles niet meer kunnen verwerken en alle waarnemingen/indrukken alleen nog maar schriftelijk op lijstjes kunnen opslaan, en dat noemen ze dan ervaring in het buitenland. De claims die wij/ik zo binnenkrijgen hebben eigenlijk nog nooit positief resultaat opgeleverd.  :'(

Ik hoop nog steeds dat ik ooit eens in bovenstaande ongelijk krijg.
Dit is ook wel erg kort door de bocht en gechargeerd dan. Ik heb nog nooit in het buitenland gevogeld, maar ik kan me niet voorstellen dat het er altijd zo aan toe gaat en in dit geval ook niet als je de toelichting van de waarnemer leest: " Ik heb ze in Frankrijk en Spanje tientallen uren gehoord". Vooral de soms wat vooringenomen houding die als reactie op dit soort waarnemingen/meldingen komen is hetgene wat sommigen stoort en dat snap ik best.
Theo van Veenendaal

Certhia

Citaat van: Theovanv op januari 21, 2012, 00:04:49 AM
Citaat van: snwja3 op januari 20, 2012, 23:17:58 PM
En toch nog even een reactie (in het algemeen dus), omdat ik het ook wel (weer in het algemeen, hier ontgaat het me ff) met Norman eens ben.

Maar waarnemingen die alleen onderbouwd worden met 'veel ervaring met de soort in het buitenland' zijn in mijn lange loopbaanervaring de meest onbetrouwbare (ervaren vogelaars geven bij zo'n bijzonderheid meer info).
Tegenwoordig hossen kilo's 'vogelaars' naar het buitenland en laten zich onder begeleiding van een gids honderden vogels aanwijzen, die ze een paar seconden bekijken of horen om weer door te klossen naar de volgende soort en weer te moeten kijken/luisteren. Waarbij ze dus geen kenmerk zelf gecheckt hebben en daardoor 's avonds alles niet meer kunnen verwerken en alle waarnemingen/indrukken alleen nog maar schriftelijk op lijstjes kunnen opslaan, en dat noemen ze dan ervaring in het buitenland. De claims die wij/ik zo binnenkrijgen hebben eigenlijk nog nooit positief resultaat opgeleverd.  :'(

Ik hoop nog steeds dat ik ooit eens in bovenstaande ongelijk krijg.
Dit is ook wel erg kort door de bocht en gechargeerd dan. Ik heb nog nooit in het buitenland gevogeld, maar ik kan me niet voorstellen dat het er altijd zo aan toe gaat en in dit geval ook niet als je de toelichting van de waarnemer leest: " Ik heb ze in Frankrijk en Spanje tientallen uren gehoord". Vooral de soms wat vooringenomen houding die als reactie op dit soort waarnemingen/meldingen komen is hetgene wat sommigen stoort en dat snap ik best.


Ik lees nergens dat Wietze zegt dat het altijd gebeurt, slechts dat het gebeurt en vaak.


Marc

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: Certhia op januari 21, 2012, 00:08:14 AM
Citaat van: Theovanv op januari 21, 2012, 00:04:49 AM
Citaat van: snwja3 op januari 20, 2012, 23:17:58 PM
En toch nog even een reactie (in het algemeen dus), omdat ik het ook wel (weer in het algemeen, hier ontgaat het me ff) met Norman eens ben.

Maar waarnemingen die alleen onderbouwd worden met 'veel ervaring met de soort in het buitenland' zijn in mijn lange loopbaanervaring de meest onbetrouwbare (ervaren vogelaars geven bij zo'n bijzonderheid meer info).
Tegenwoordig hossen kilo's 'vogelaars' naar het buitenland en laten zich onder begeleiding van een gids honderden vogels aanwijzen, die ze een paar seconden bekijken of horen om weer door te klossen naar de volgende soort en weer te moeten kijken/luisteren. Waarbij ze dus geen kenmerk zelf gecheckt hebben en daardoor 's avonds alles niet meer kunnen verwerken en alle waarnemingen/indrukken alleen nog maar schriftelijk op lijstjes kunnen opslaan, en dat noemen ze dan ervaring in het buitenland. De claims die wij/ik zo binnenkrijgen hebben eigenlijk nog nooit positief resultaat opgeleverd.  :'(

Ik hoop nog steeds dat ik ooit eens in bovenstaande ongelijk krijg.
Dit is ook wel erg kort door de bocht en gechargeerd dan. Ik heb nog nooit in het buitenland gevogeld, maar ik kan me niet voorstellen dat het er altijd zo aan toe gaat en in dit geval ook niet als je de toelichting van de waarnemer leest: " Ik heb ze in Frankrijk en Spanje tientallen uren gehoord". Vooral de soms wat vooringenomen houding die als reactie op dit soort waarnemingen/meldingen komen is hetgene wat sommigen stoort en dat snap ik best.


Ik lees nergens dat Wietze zegt dat het altijd gebeurt, slechts dat het gebeurt en vaak.


Marc
Het gaat een beetje om de manier waarop heh, met zo'n gechargeerd verhaal neem je die waarnemer niet serieus, en hoe onwaarschijnlijk de claim ook, iemand niet serieus nemen vind ik sowieso verkeerd. De vraag is wie je dan diskwalificeert. Ik heb het niet per se over dit bericht van Wietze of over deze claim, maar over de algemene houding bij dit soort meldingen. Lekkere uitstraling naar buiten geeft dat, maar goed, misschien willen sommigen graag in zo'n ons kent ons sfeertje zitten waarbij de leden daarvan wel bepalen wat waar is.
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

#14424
In dit verband toch even Wietze citeren:
Citaat van: snwja3 op januari 20, 2012, 23:17:58 PM
En toch nog even een reactie (in het algemeen dus), omdat ik het ook wel (weer in het algemeen, hier ontgaat het me ff) met Norman eens ben.
...
Wietze heeft het dus uitdrukkelijk niet over dit specifieke geval. En in het algemeen kan ik me wel vinden in Wietzes opmerking. Maar al te vaak is de enige argumentatie bij een zeldzame claim: 'Ervaring met de soort in het buitenland.' En dat is uiteraard niet voldoende.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

snwja3

#14426
@Theo,
Je noemt mijn reactie: kort door de bocht en gechargeerd
Waarom en waarop gebaseerd vraag ik mij af. Er staat niets verkeerds in, is in het algemeen gezegd en o.a. gebaseerd op jarenlange ervaring als admin DBAlerts.
Daarentegen kom jij net om de hoek kijken, heb je niet in de materie verdiept en weet je niet eens hoe wij (DB en w.nl admins, vaak in goede samenwerking) de waarnemingen afhandelen!
Neem van mijn aan dat de admins de zaken in het algemeen heel wat netter (naar de waarnemer toe) afhandelen dan de gemiddelde forum-gebruiker hier! Escalaties ontstaan algemeen hier op het forum (door ongenuanceerde uitlatingen van derden) terwijl de admins op de achtergrond gewoon hun werk blijven doen. Achtergrondwerk valt niet op, reacties zoals die van jou/anderen wel .....
Ofwel wiens reactie(s) is/zijn nu kort door de bocht en gechargeerd?

Om de zaak nog even te nuanceren, nog even iets meer uitleg voor de buitenwacht (hopelijk ook om beter toekomstig resultaat te krijgen!).
We worden tegenwoordig geconfronteerd dat de basis van 'vogelkijkers' steeds groter wordt, de kennis komt vaak pas in de loop der jaren. Maar toch vind men zichzelf al gauw een ervaren vogelaar, zeker als men zich vergelijkt met de medevogelaars, in het land der blinden is eenoog al gauw koning. En er wordt tegenwoordig hier links en rechts heel wat afgeclaimed!
Is allemaal niet erg, zolang je er maar van bewust bent en bereid bent van meer ervaren vogelaars zaken aan te nemen.
Als je derhalve een zeldzame soort claimt, zorg dat:
-    Zorg dat je ervan bewust bent wat je doorgeeft
-    Geef zoveel mogelijk 'nuttige' informatie, waar en hoe heb je de vogel gezien, welke kenmerken, gedrag, etc. etc. Laat onnodige zaken weg (ervaring in buitenland, precies de vogel als op deze foto, etc.)
Met bovenstaande info wordt elke claim serieus genomen! Echter zonder die informatie, moet je niet raar staan te kijken als je waarneming op de grote hoop wordt geveegd, wat > 99.99% van deze waarnemingen leidt tot helaas niets.

Verder wees blij dat de admins zo'n kritische houding hebben! Zouden ze dat niet hebben dan zouden jullie bijna dagelijks voor een claim in de auto moeten springen om dan zelf tot de conclusie te komen dat ...... (bijvoorbeeld afgelopen week jullie 3 claims al onthouden). Kan me van de afgelopen tijd geen gevallen herinneren die we hebben moeten missen vanwege onjuiste beslissingen van de admins.


O ja, en Vincent is the best!  ;)
Wietze Janse

frankmeer

Citaat van: Edwin Russer op januari 21, 2012, 09:47:50 AM
Citaat van: Vincent Hart op januari 20, 2012, 20:40:54 PM
Nogal donkere kleine burrie met donkere tekening op de buitenste handpennen, helaas geen vluchtfoto's.

Hulp gevraagd.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=38477&page=1

''Toch een gewone donkere Kleine B; binnenvlaggen donkerst...''

Bijzonder ook die Tuimelaar langs ''Sabotage''...  :)
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: snwja3 op januari 21, 2012, 10:40:15 AM
@Theo,
[...]
Neem van mijn aan dat de admins de zaken in het algemeen heel wat netter (naar de waarnemer toe) afhandelen dan de gemiddelde forum-gebruiker hier! Escalaties ontstaan algemeen hier op het forum (door ongenuanceerde uitlatingen van derden) terwijl de admins op de achtergrond gewoon hun werk blijven doen. Achtergrondwerk valt niet op, reacties zoals die van jou/anderen wel .....
Ofwel wiens reactie(s) is/zijn nu kort door de bocht en gechargeerd?
[...]


Ter illustratie het commentaar (op de voorgrond!) bij de waarneming:

- Admin: "Nico, invoerfoutje?"

- Waarnemer: "Hisko, Absoluut niet. Ik heb ze in Frankrijk en Spanje tientallen uren gehoord en was vanmorgen zeer verrast.
Rond 6 uur vanavond heb ik hem op grote afstand weer gehoord."

- Admin: "Spannend, zou je dan wat meer details willen toevoegen."

Dat lijkt mij een keurige reactie.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: frankmeer op januari 21, 2012, 10:51:32 AM
Citaat van: Edwin Russer op januari 21, 2012, 09:47:50 AM
Citaat van: Vincent Hart op januari 20, 2012, 20:40:54 PM
Nogal donkere kleine burrie met donkere tekening op de buitenste handpennen, helaas geen vluchtfoto's.

Hulp gevraagd.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=38477&page=1

''Toch een gewone donkere Kleine B; binnenvlaggen donkerst...''

Bijzonder ook die Tuimelaar langs ''Sabotage''...  :)
Net de foto's van Rob Halff gezien. Hierop is goed zichtbaar dat wel degelijk de buitenvlaggen van de buitenste handpennen donker zijn, en dat de buitenhand donkerder is dan de binnenhand ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers