Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen75

Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op januari 19, 2012, 07:31:02 AM
Citaat van: gtroost op januari 18, 2012, 15:16:12 PM
Citaat van: guusp op januari 18, 2012, 12:20:07 PM
Blijkt een invoerfout te zijn geweest: was een waarneming uit een ander (invasie-) jaar.
Het wordt tijd dat het datumveld standaard leeg is met ernaast een knopje "VANDAAG". Dit zijn allemaal dingen die opvallen, je wil niet weten hoeveel er niet opvalt.
gaan we in deze versie van wrn.nl niet doen
Kleine moeite, groot plezier (of in ieder geval een hoop minder ergenis). Gok dat iedere fanatieke invoerder wel eens 10-tallen (oude) waarnemingen perongeluk op "vandaag" heeft ingevoerd. Kan je verzekeren, het is niet grappig om ze dan weer te moeten gaan aanpassen.

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

GertJ

Citaat van: Jeroen75 op januari 19, 2012, 08:59:38 AM
De steenarend staat nu zelfs op nu.nl: http://www.nu.nl/binnenland/2718550/zeldzame-steenarend-gezien-in-lauwersmeer.html
Welke steenarend ;) ?
Dit gerucht gaat echt helemaal een eigen leven leiden zo, raar / grappig dat alle media dit berichtje zo overnemen..
Ik dacht dat Rommert bij Staatsbosbeheer werkt, misschien moet hij zijn collegae eens spreken.
Groet Gert Jager

Folkert Jan

Citaat van: GertJ op januari 19, 2012, 10:49:58 AM
Citaat van: Jeroen75 op januari 19, 2012, 08:59:38 AM
De steenarend staat nu zelfs op nu.nl: http://www.nu.nl/binnenland/2718550/zeldzame-steenarend-gezien-in-lauwersmeer.html
Welke steenarend ;) ?
Dit gerucht gaat echt helemaal een eigen leven leiden zo, raar / grappig dat alle media dit berichtje zo overnemen..
Ik dacht dat Rommert bij Staatsbosbeheer werkt, misschien moet hij zijn collegae eens spreken.

Volgens mij werkt hij bij het waterschap (of is dat onderdeel van staatsbos?)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

is er ondertussen al iemand wezen zoeken?  ::)

Citaat van: GertJ op januari 19, 2012, 10:49:58 AM
Citaat van: Jeroen75 op januari 19, 2012, 08:59:38 AM
De steenarend staat nu zelfs op nu.nl: http://www.nu.nl/binnenland/2718550/zeldzame-steenarend-gezien-in-lauwersmeer.html
Welke steenarend ;) ?
Dit gerucht gaat echt helemaal een eigen leven leiden zo, raar / grappig dat alle media dit berichtje zo overnemen..
Ik dacht dat Rommert bij Staatsbosbeheer werkt, misschien moet hij zijn collegae eens spreken.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Arthur

Mooi gebied moet dat zijn, dat Lauwersmeer met schreeuwarend, bastaardarend en zelfs "bald eagle".
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/139659/Steenarend_gespot_in_Lauwersmeer.html
Groeten, Arthur

Danny katerbarg

Citaat van: Arthur op januari 19, 2012, 12:34:24 PM
Mooi gebied moet dat zijn, dat Lauwersmeer met schreeuwarend, bastaardarend en zelfs "bald eagle".
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/139659/Steenarend_gespot_in_Lauwersmeer.html

haha en dan met een foto van een Amerikaanse Zeearend :duim: geniaal
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

RasManen

Maakt toch niet zoveel uit of dat gerucht een eigen leven gaat leiden, zolang dat maar niet hier is, of op de db-site ofzo. Er is blijkbaar een aantal vogelaars dat meent een Steenarend te hebben gezien, maar die komen niet hier, en doen niet aan cdna etc. Ik zou de discussie met de waarnemers niet eens aangaan eerlijk gezegd

Wim Nap

Cygnus

Citaat van: Arthur op januari 19, 2012, 12:34:24 PM
Mooi gebied moet dat zijn, dat Lauwersmeer met schreeuwarend, bastaardarend en zelfs "bald eagle".
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/139659/Steenarend_gespot_in_Lauwersmeer.html

Het is ook een misvatting dat de Steenarend alleen in bergachtige omgevingen voorkomt. Hier in Estland (gelegen tussen 0 en 318 meter) en nauwelijks groter dan Nederland broeden 50-60 paar. De vogels broeden allemaal in of aan de rand van hoogveengebieden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

In Extremadura broedt hij zelfs in de steppe, zoals ik vorig jaar prachtig mocht vaststellen (territoriaal gedrag). De steenarend heeft een zeer ruime verspreiding en ik heb ooit gehoord dat op plaatsen waar hij niet voorkomt, altijd andere arendsoorten van het type steenarend voorkomen. Hij vertegenwoordigt dus het meest universele en wijdst verbreide arendtype. Die zit echt niet voor één gat gevangen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

RasManen

Oh, en Rommert werkt inderdaad bij het Wetterskip. Da's al sinds mensenheugenis een zelfstandig bestuursorgaan ;)
Wim Nap

GijsB

Citaat van: Oenanthe op januari 19, 2012, 15:40:34 PM
ik heb ooit gehoord dat op plaatsen waar hij niet voorkomt, altijd andere arendsoorten van het type steenarend voorkomen. Hij vertegenwoordigt dus het meest universele en wijdst verbreide arendtype.

???

Een arend soort van het type steenarend, wat bedoel je daarmee? Een Aquila? Wat zou het dan in Nederland die arendsoort zijn, zeearend?
Gijs

KorHaan

Citaat van: Cygnus op januari 19, 2012, 15:19:31 PM
Citaat van: Arthur op januari 19, 2012, 12:34:24 PM
Mooi gebied moet dat zijn, dat Lauwersmeer met schreeuwarend, bastaardarend en zelfs "bald eagle".
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/139659/Steenarend_gespot_in_Lauwersmeer.html

Het is ook een misvatting dat de Steenarend alleen in bergachtige omgevingen voorkomt. Hier in Estland (gelegen tussen 0 en 318 meter) en nauwelijks groter dan Nederland broeden 50-60 paar. De vogels broeden allemaal in of aan de rand van hoogveengebieden.

Ha Trinus,

Maakt hij daar dan zijn nest in bomen?! Of zijn er rotspartijen? Ik ken Estland niet.
Ik ben nog steeds in de veronderstelling dat Steenarenden op rock faces broeden.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Cygnus

Citaat van: KorHaan op januari 19, 2012, 17:51:53 PM
Ha Trinus,

Maakt hij daar dan zijn nest in bomen?! Of zijn er rotspartijen? Ik ken Estland niet.
Ik ben nog steeds in de veronderstelling dat Steenarenden op rock faces broeden.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Hoi Ronald,

Alle Steenarenden broeden hier in bomen, bijna allemaal in Grove Den, een enkeling in Spar of Populier. Hieronder een (niet door mij gemaakte) foto van een nest met jong tijdens het ringen. De dichtst bij Nederland broedende Steenarenden in Jutland in Denemarken broeden ook in hoogveengebieden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

chatman

#14384
Citaat van: RasManen op januari 19, 2012, 15:44:29 PM
Oh, en Rommert werkt inderdaad bij het Wetterskip. Da's al sinds mensenheugenis een zelfstandig bestuursorgaan ;)

Rommert is dacht ik rattenvanger bij Wetterskip.

Het gerucht komt volgens mij van boswachter Jan Willems. Ik zie rtv Drenthe meer berichten van hem over neemt. Van de boswachter dus.

Samen met omrop Friesland heeft de boswachter gezocht, maar er was geen Steenarend meer te vinden. Vanwege het slechte weer..

Het verhaal lijkt een beetje een 'de leugen regeert'-achtig verhaal aan het worden.

Ik kom zelf af en toe naar het Lauwersmeer. Wat mij betreft het mooiste vogelgebied van Nederland.

Vincent Hart

Citaat van: chatman op januari 19, 2012, 20:22:48 PM
Samen met omrop Friesland heeft de boswachter gezocht, maar er was geen Steenarend meer te vinden. Vanwege het slechte weer..
Nee hoor, vanwege het feit dat er nooit een steenarend geweest is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

milvusmilvus

Groet, Edzard

Timo Roeke

#14387
Verplichting voor alle journalisten met dergelijk nieuws.

HPM

Citaat van: milvusmilvus op januari 19, 2012, 21:47:24 PM

Omroep Fryslan heeft deze thread ook geraadpleegd.

Even met z'n allen zwaaien dan.
Herman van der Meer

chatman

Citaat van: Vincent Hart op januari 19, 2012, 21:38:37 PM
Citaat van: chatman op januari 19, 2012, 20:22:48 PM
Samen met omrop Friesland heeft de boswachter gezocht, maar er was geen Steenarend meer te vinden. Vanwege het slechte weer..
Nee hoor, vanwege het feit dat er nooit een steenarend geweest is.

Dat denk ik ook, ja. Daarom zet ik er ook puntjes achter, zo slecht was het weer niet. Ik denk nog steeds dat ze een Bruine Kiek voor een Steenarend hebben aangezien. Die vliegt daar ook rond.

Leuk dat omrop Friesland hier ook kijkt.  ;D

JandJ

En de staart dan? da's toch geen bruine kiekenstaart?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

KorHaan

Citaat van: Cygnus op januari 19, 2012, 18:47:14 PM
Citaat van: KorHaan op januari 19, 2012, 17:51:53 PM
Ha Trinus,

Maakt hij daar dan zijn nest in bomen?! Of zijn er rotspartijen? Ik ken Estland niet.
Ik ben nog steeds in de veronderstelling dat Steenarenden op rock faces broeden.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Hoi Ronald,

Alle Steenarenden broeden hier in bomen, bijna allemaal in Grove Den, een enkeling in Spar of Populier. Hieronder een (niet door mij gemaakte) foto van een nest met jong tijdens het ringen. De dichtst bij Nederland broedende Steenarenden in Jutland in Denemarken broeden ook in hoogveengebieden.


Bedankt, Trinus. Wist ik niet. Lief klein nestje trouwens; heb je daar ook grotere boomnesten, en is dit een beginnersnest?

Vriendelijke groet, Ronald

Edwin Russer

Citaat van: JandJ op januari 19, 2012, 23:16:39 PM
En de staart dan? da's toch geen bruine kiekenstaart?

Dick Forsman zegt niet voor niets dat het een mogelijke Buzzard spec. is. Maar, dan ga ik er maar voorlopig vanuit dat de foto's in dat linkje van rtv Noord nog steeds kloppen.

En het antwoord van Forsman:

Hi,
I can't be sure, as the images are rather poor, but in my opinion it's NOT a Golden Eagle. The structure of the bird is not right for GE, which is a huge and powerful bird, and it has far too much white to the underwings for a normal GE. To me it looks more like a buzzard sp.
I hope they will get better images of the bird to sort out its identity.
Dick Forsman

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=106798
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

wouter.halfwerk

http://waarneming.nl/waarneming/view/62724445

roepende dwerguil?

wishful thinking op een druilerige vrijdagmiddag?

GertJ

Citaat van: wouter.halfwerk op januari 20, 2012, 14:06:03 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/62724445

roepende dwerguil?

wishful thinking op een druilerige vrijdagmiddag?
Nee roepende Dwergooruil. Nog onwaarschijnlijker dan Dwerguil. Hoort thuis in Foutieve determinaties, staat daar ook al.
Groet Gert Jager

wouter.halfwerk

Dat het geen roepende dwergooruil is lijkt me duidelijk, maar mogelijk heeft de waarnemer het geluid verkeerd gedetermineerd.

Norman

Citaat van: GertJ op januari 20, 2012, 15:31:06 PM
Citaat van: wouter.halfwerk op januari 20, 2012, 14:06:03 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/62724445

roepende dwerguil?

wishful thinking op een druilerige vrijdagmiddag?
Nee roepende Dwergooruil. Nog onwaarschijnlijker dan Dwerguil. Hoort thuis in Foutieve determinaties, staat daar ook al.

Waarom onwaarschijnlijk? Zowel Dwergooruil als Dwerguil zijn toch vaker in NL waargenomen?

Vincent Hart

Citaat van: Norman op januari 20, 2012, 16:48:17 PM
[...]Waarom onwaarschijnlijk? Zowel Dwergooruil als Dwerguil zijn toch vaker in NL waargenomen?
Dwergooruil is in Zuid-Europa voor een groot deel zomervogel, die paar standvogels zullen minder de neiging hebben om 's winters 'es een ommetje te maken van 2000+km. Andere (aanvaarde) gevallen van dwergooruil in NL zijn dan ook allemaal van mrt-sep. Die aanvaarde gevallen zijn er overigens ook maar 9. Zo'n zeldzaamheid melden zonder enige details maakt (op mij) ook nooit zo'n betrouwbare indruk. Dus inderdaad, niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

Citaat van: Vincent Hart op januari 20, 2012, 17:03:56 PM
Citaat van: Norman op januari 20, 2012, 16:48:17 PM
[...]Waarom onwaarschijnlijk? Zowel Dwergooruil als Dwerguil zijn toch vaker in NL waargenomen?
Dwergooruil is in Zuid-Europa voor een groot deel zomervogel, die paar standvogels zullen minder de neiging hebben om 's winters 'es een ommetje te maken van 2000+km. Andere (aanvaarde) gevallen van dwergooruil in NL zijn dan ook allemaal van mrt-sep. Die aanvaarde gevallen zijn er overigens ook maar 9. Zo'n zeldzaamheid melden zonder enige details maakt (op mij) ook nooit zo'n betrouwbare indruk. Dus inderdaad, niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.

Eens, zat even met een ander Uiltje in mijn hoofd.

maartenwielstra

Citaat van: wouter.halfwerk op januari 20, 2012, 15:41:21 PM
Dat het geen roepende dwergooruil is lijkt me duidelijk, maar mogelijk heeft de waarnemer het geluid verkeerd gedetermineerd.

habitat is anti Dwerguil. En zelfs voor Dwerguil is het behoorlijk vroeg te gaan zingen...al denk ik wel dat ze binnen enkele maanden in Nederland hun lied laten horen; maar waar? Op de plek van de twitch in Limburg?