Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: Timo Roeke op januari 15, 2012, 21:23:11 PM
Citaat van: Pim op januari 15, 2012, 19:33:00 PM
Geruchten vragen om een diepgaand onderzoek......


http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=38307&page=1
Dus niet alleen de Zeeuwen kunnen morgenvroeg op zoek naar iets spannends.


Iedereen kan altijd en overal op zoek naar iets spannends. Daar heb je geen DBA of geruchten voor nodig  O0
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Peter Meininger

KLEINE TRAP.
Vanmorgen (maandag 16 januari) is er 1,5 uur gezocht door medewerkers van Stichting het Zeeuwse Landschap, maar de vogel is niet meer aangetroffen. Mocht deze later vandaag of deze week opduiken, zal geprobeerd worden een excursie te organiseren, zoals zondagmiddag ook het geval was (en eerder is gebeurd bij Woestijntapuit en Cirlgors).
De Kleine Trap is zondag 16 jan. rond 11:00 ontdekt door Henk Castelijns en Walter Van Kerkhoven, tijdens watervogeltelling. Ruimschoots in NIET VRIJ TOEGANKELIJK GEBIED. Dankzij speciale toestemming van Stichting Het Zeeuwse Landschap mochten wij het hek openen en belangstellenden te voet en onder begeleiding toelaten. Aanvankelijk leverde een zoektocht niets op. Tot Rienk Geene en Niels de Schipper om 14:53 de vogel (per ongeluk) opjoegen. Deze leek te verdwijnen boven het havengebied van Antwerpen (boven Belgisch grondgebied), maar bleek toen te landen op de lange strekdam in de Zeeschelde (ook België). Na een tiental minuten vloog de vogel weer terug naar zijn oude plek op het plateau en liet zich bewonderen door ca. 30 vogelaars. De vogel is (bij mijn weten) niet meer opgejaagd.
Nogmaals: het gebied is NIET toegankelijk. Indien vogelaars het gebied toch op eigen gelegenheid betreden, zullen hier geen excursies meer worden georganiseerd bij het verschijnen van zeldzame soorten!! De vogel is niet te zien vanaf de zeedijk! 
Met vriendelijke groet,
Peter Meininger
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

m.dijksterhuis

Ringsnaveleend in Weerribben wordt weer gemeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/62670321
staat geen omschrijving bij.
Zie ook eerdere waarnemingen daar, bijv. http://waarneming.nl/waarneming/view/53522423

gr, Marc

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Max Berlijn

Citeerzoals zondagmiddag ook het geval was (en eerder is gebeurd bij Woestijntapuit en Cirlgors).

Peter, dank voor je bemiddeling. Ik wil wel even kwijt dat er volgens mij nooit een excursie was aangekondigd (mogelijk moest je op een zeeuwse e-mail cirkel zitten of zo). Ikzelf en o.a. Gert en Gerard waren niet ver van de plek aan het vogelen maar omdat het geen nieuwe soort was, we er meerder hebben in NL en er uitdrukkelijk werd gezegd dat de vogel in verboden gebied zat ben ik niet die richting uit gereden. Wel een beetje jammer als je dan s'avonds thuis ziet dat je gewoon had kunnen aansluiten.., maar goed laten we er geen punt van maken. Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

caliprobola

Citaat van: Max Berlijn op januari 16, 2012, 15:11:01 PM
Citeerzoals zondagmiddag ook het geval was (en eerder is gebeurd bij Woestijntapuit en Cirlgors).

Peter, dank voor je bemiddeling. Ik wil wel even kwijt dat er volgens mij nooit een excursie was aangekondigd (mogelijk moest je op een zeeuwse e-mail cirkel zitten of zo). Ikzelf en o.a. Gert en Gerard waren niet ver van de plek aan het vogelen maar omdat het geen nieuwe soort was, we er meerder hebben in NL en er uitdrukkelijk werd gezegd dat de vogel in verboden gebied zat ben ik niet die richting uit gereden. Wel een beetje jammer als je dan s'avonds thuis ziet dat je gewoon had kunnen aansluiten.., maar goed laten we er geen punt van maken. Groet Max

Vogel zou in België zitten, zie waarnemingen.be

JandJ

#14316
Typisch trappengedrag >:(

Hebben we dit al gezien? http://waarneming.nl/waarneming/view/62661990 Als het daar kan...
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JohanvantBosch

Citaat van: JandJ op januari 16, 2012, 16:50:55 PM
Typisch trappengedrag >:(

Hebben we dit al gezien? http://waarneming.nl/waarneming/view/62661990 Als het daar kan...

ja... Leuk! Ik zag dat deze plas in het verleden al diverse burgemeesters heeft opgeleverd

Bart van Hoogstraten

Ik hoor niets meer over dat gerucht van die Rotskruiper bij de ENCI. Is niemand er meer naartoe geweest of bleek hij er na 'n check inderdaad niet te zitten?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankmeer

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 16, 2012, 17:44:57 PM
Ik hoor niets meer over dat gerucht van die Rotskruiper bij de ENCI. Is niemand er meer naartoe geweest of bleek hij er na 'n check inderdaad niet te zitten?

Vogel was vorige winter soms ook urenlang uit beeld. Zegt dus niets als er bij een check niks aangetroffen wordt...
Frank van der Meer

Gert Veurink

Citaat van: frankmeer op januari 16, 2012, 17:51:54 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 16, 2012, 17:44:57 PM
Ik hoor niets meer over dat gerucht van die Rotskruiper bij de ENCI. Is niemand er meer naartoe geweest of bleek hij er na 'n check inderdaad niet te zitten?

Vogel was vorige winter soms ook urenlang uit beeld. Zegt dus niets als er bij een check niks aangetroffen wordt...
ik zou vooral graag horen of iemand m daar wèl heeft gezien dit jaar...
groet!
Gert Veurink



Bart van Hoogstraten

Citaat van: Gert Veurink op januari 16, 2012, 18:03:25 PM
ik zou vooral graag horen of iemand m daar wèl heeft gezien dit jaar...

;D ;D ;D  Ik ook. Maar als ervaren vogelaars zeggen dat ie er niet zit vind ik dat ook prima; dan weet ik dat ik niet hoef te gaan kijken komend weekend (dan ben ik namelijk toevallig daar in de buurt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

JandJ

met een scoop zou ik wel gaan kijken als je in de buurt bent.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 16, 2012, 18:10:07 PM
Citaat van: Gert Veurink op januari 16, 2012, 18:03:25 PM
ik zou vooral graag horen of iemand m daar wèl heeft gezien dit jaar...

;D ;D ;D  Ik ook. Maar als ervaren vogelaars zeggen dat ie er niet zit vind ik dat ook prima; dan weet ik dat ik niet hoef te gaan kijken komend weekend (dan ben ik namelijk toevallig daar in de buurt).

Als het je de moeite kan besparen wil ik als ervaren vogelaar best zeggen dat hij er niet zit hoor.  :)
Herman van der Meer

lennartv

Citaat van: JandJ op januari 16, 2012, 16:50:55 PM
Typisch trappengedrag >:(

Hebben we dit al gezien? http://waarneming.nl/waarneming/view/62661990 Als het daar kan...
We sturen gewoon die giervalk er op af om hem terug te jagen.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op januari 16, 2012, 18:14:41 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 16, 2012, 18:10:07 PM
Citaat van: Gert Veurink op januari 16, 2012, 18:03:25 PM
ik zou vooral graag horen of iemand m daar wèl heeft gezien dit jaar...

;D ;D ;D  Ik ook. Maar als ervaren vogelaars zeggen dat ie er niet zit vind ik dat ook prima; dan weet ik dat ik niet hoef te gaan kijken komend weekend (dan ben ik namelijk toevallig daar in de buurt).

Als het je de moeite kan besparen wil ik als ervaren vogelaar best zeggen dat hij er niet zit hoor.  :)

Dank je Herman, scheelt me weer een paar liter diesel  :duim: (je logica is, zoals altijd trouwens, weer even verbluffend als ontnuchterend   ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Folkert Jan

Psst: er zitten ook oehoe's Bart ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Net binnen via twitter (@jandeboswachter)
"Brekend nieuws! Mogelijk juv. Steenarend in #lauwersmeer. Gezien door ervaren vogelaars thv. Sennerplaat. Er is een (vage)foto gemaakt."

Rikstar

ben benieuwd. er zitten daar ook meerdere ruigpoten.

Citaat van: ArjenDrost op januari 16, 2012, 22:08:18 PM
Net binnen via twitter (@jandeboswachter)
"Brekend nieuws! Mogelijk juv. Steenarend in #lauwersmeer. Gezien door ervaren vogelaars thv. Sennerplaat. Er is een (vage)foto gemaakt."
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rob Halff

Citaat van: Rikstar op januari 16, 2012, 22:36:38 PM
ben benieuwd. er zitten daar ook meerdere ruigpoten.

Citaat van: ArjenDrost op januari 16, 2012, 22:08:18 PM
Net binnen via twitter (@jandeboswachter)
"Brekend nieuws! Mogelijk juv. Steenarend in #lauwersmeer. Gezien door ervaren vogelaars thv. Sennerplaat. Er is een (vage)foto gemaakt."

Ja en Zeearenden. Met een Steenarend leg ik niet direct een link met Ruigpootbuizerd, maar ook die zitten er idd!

Folkert Jan

Citaat van: Rob Halff op januari 16, 2012, 22:38:50 PM
Citaat van: Rikstar op januari 16, 2012, 22:36:38 PM
ben benieuwd. er zitten daar ook meerdere ruigpoten.

Citaat van: ArjenDrost op januari 16, 2012, 22:08:18 PM
Net binnen via twitter (@jandeboswachter)
"Brekend nieuws! Mogelijk juv. Steenarend in #lauwersmeer. Gezien door ervaren vogelaars thv. Sennerplaat. Er is een (vage)foto gemaakt."

Ja en Zeearenden. Met een Steenarend leg ik niet direct een link met Ruigpootbuizerd, maar ook die zitten er idd!


Ik mag toch aannemen dat er in een broedgebied van zeearenden toch wel erg wordt gelet op het uitsluiten van deze soort?
Worden de foto's nog ergens geplaatst?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

kijk maar in de ANWB gids en je ziet een vergelijkingplaatje met ruigpoot. zitten wel degelijk wel wat overeenkomsten met juv.... maar we wachten af :)

Citaat van: Rob Halff op januari 16, 2012, 22:38:50 PM
Citaat van: Rikstar op januari 16, 2012, 22:36:38 PM
ben benieuwd. er zitten daar ook meerdere ruigpoten.

Citaat van: ArjenDrost op januari 16, 2012, 22:08:18 PM
Net binnen via twitter (@jandeboswachter)
"Brekend nieuws! Mogelijk juv. Steenarend in #lauwersmeer. Gezien door ervaren vogelaars thv. Sennerplaat. Er is een (vage)foto gemaakt."

Ja en Zeearenden. Met een Steenarend leg ik niet direct een link met Ruigpootbuizerd, maar ook die zitten er idd!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rob Halff

Citaat van: Rikstar op januari 16, 2012, 22:43:42 PM
kijk maar in de ANWB gids en je ziet een vergelijkingplaatje met ruigpoot. zitten wel degelijk wel wat overeenkomsten met juv.... maar we wachten af :)

Citaat van: Rob Halff op januari 16, 2012, 22:38:50 PM
Citaat van: Rikstar op januari 16, 2012, 22:36:38 PM
ben benieuwd. er zitten daar ook meerdere ruigpoten.

Citaat van: ArjenDrost op januari 16, 2012, 22:08:18 PM
Net binnen via twitter (@jandeboswachter)
"Brekend nieuws! Mogelijk juv. Steenarend in #lauwersmeer. Gezien door ervaren vogelaars thv. Sennerplaat. Er is een (vage)foto gemaakt."

Ja en Zeearenden. Met een Steenarend leg ik niet direct een link met Ruigpootbuizerd, maar ook die zitten er idd!

Nou, ik heb toch al redelijk wat Steenarenden gezien in Scandinavie maar vind ze vooral stukken forser dan een Ruigpoot dus legde de link niet zo snel

theomuusse

Ik wel, ik ben dan ook in het verleden naar een zekere steenarend gereden in de Flevo.
Bleek toen een ruigpoot.

Theo

Edwin Russer

Citaat van: theomuusse op januari 16, 2012, 22:56:54 PM
Ik wel, ik ben dan ook in het verleden naar een zekere steenarend gereden in de Flevo.
Bleek toen een ruigpoot.

Theo

En een zekere Steenarend bij IJmuiden, bleek een Zeearend te zijn.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

UtrechtsVogelNet

Maar de zekere Steenarend van Drenthe ca. 10 jaar geleden was ... een Steenarend!! Prachtig!

Phil

rrsmits

Hoi,

Idd, als de grootte van de vogel in kwestie niet te schatten is dan kan ruigpoot makkelijk met steenarend worden verwisseld. Vliegbeeld komt redelijk overeen (knik in de vleugel). Ik heb welleens een steenarend voor een ruigpoot aangezien....gelukkig kwam de vogel daarna wat dichterbij langs.

Groet,
Ralph

Timo Roeke


JandJ

...of de namen van de vogelaars?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)