Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas de Maat

Voor degenen die uit verre windstreken afreizen naar het diepe zuiden is dit een mooie gelegenheid om een bezoek te brengen aan Vermandel Entomologie Speciaalzaak in Hulst.
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

JandJ

Ik weet niet of vogelaars daar aan toekomen, want de giervalk is net gezien. Exacte plek:  http://waarneming.nl/waarneming/view/62323837
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Bas vd Burg

Citaat van: JandJ op december 30, 2011, 10:48:41 AM
Ik weet niet of vogelaars daar aan toekomen, want de giervalk is net gezien. Exacte plek:  http://waarneming.nl/waarneming/view/62323837

beetje flauwe opmerking maar dit zal zeer waarschijnlijk de exacte plek van de waarnemers zijn en niet van de vogel (sorry het is een beetje een melige boel hier op kantoor) ;D ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

RasManen

Wim Nap


lennartv

Hoewel niet op zeven meter was de giervalk toch geweldig goed te zien, hier een link naar een paar plaatjes http://waarneming.nl/waarneming/view/62326635
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Jan Mudde

Citaat van: maartenwielstra op september 27, 2011, 11:28:43 AM
Citaat van: fkdeboer op september 27, 2011, 10:49:27 AM
Citaat van: Steven Wytema op september 26, 2011, 23:11:47 PM
Citaat van: Jarinka op september 26, 2011, 15:52:41 PM
Citaat van: Yeronimo op september 26, 2011, 13:46:44 PM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=34364&page=1
Ringsnaveleend Zuid-Holland
Bij de commentaren van de foto staat inmiddels dat dit een escape is.
Ik wilde deze eend toch nog even naar voren halen;
Het verhaal van de boer op birdpix doet toch ergens vreemd aan voor mn gevoel.
niet aan de grote klok hangen enzo...
en "toevallig" is hij inderdaad nét die ene vogel kwijt.
Daar komt nog bij dat het een 1e jaars vogel is, en dan zou wel erg slordig zijn als ie niet geringd is!
(hamvraag: is 'ie geringd?)
Concluderend vind ik dat er nogal makkelijk gedaan wordt over een viavia-verhaal over een ontsnapte vogel.
Ik denk dat we bij wild ogende 1e winter vogels wel iets beter kunnen opletten!

Als ik het goed begrijp zijn de boer en de vermeende eigenaar van de eend  niet een en dezelfde persoon he.. Eerst kwam hij de boer tegen en daarna is hij gaan checken of het verhaal klopte.

scenario: boer denkt ''gadver...echt ff geen zin in twitchers''. Fotograaf gaat het verhaal checken bij de eendenhouder. Ondertussen belt de boer met zijn hypermoderne mobiel de eendenboer op: ''zeg maar dat je een ringsnaveleend kwijt bent, voordat er allemaal van die vieze DBA'ers komen''.  ;)

Voor wie nog de behoefte voelt om de Ringsnaveleend van Berkel en Rodenrijs aan een nader onderzoek te onderwerpen :rolleye: :rolleye:; http://waarneming.nl/waarneming/view/62323997 gelet op de gehele situatie niet de moeite genomen om vanochtend te checken op ringen (was bezig met tweede poging PTT telling) zal later van de week of begin volgend jaar wel even uit trachten te vogelen of het beestje netjes geringd is of niet.............  :wacko: :police:
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on


Jan vH

Een claim van Ringsnavelmeeuw bij Driel: http://waarneming.nl/waarneming/view/62293729. Wel al op 24 december. Zou leuk zijn als het er echt een is.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

JandJ

Typische afsluiting voor 2011 ::) . Na al zovele soorten worden ook deze claims nog even veel te laat (hopelijk niet) doorgegeven...
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

henkjanvdkolk

Citaat van: JandJ op december 30, 2011, 16:54:09 PM
Typische afsluiting voor 2011 ::) . Na al zovele soorten worden ook deze claims nog even veel te laat (hopelijk niet) doorgegeven...

Die Ringsnavelmeeuw stond er een paar dagen geleden ook al op.
De beschrijving bij de Cirlgorzen sluit Geelgorzen ook niet uit. Een beetje uitgesproken man Geelgors kan behoorlijke strepen hebben en een behoorlijke vlek op de hals (al is dat wat anders dan de bef). Je weet maar nooit natuurlijk!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankw

De beschrijving van de Ringsnavelmeeuw klonk goed maar sloot mi. een oostelijke Stormmeeuw niet uit. (afgaand op de details die ik die dag heb gekregen via het locale sms netwerk.)

g.j.p.gelderblom

Citaat van: frankw op december 30, 2011, 20:30:17 PM
De beschrijving van de Ringsnavelmeeuw klonk goed maar sloot mi. een oostelijke Stormmeeuw niet uit. (afgaand op de details die ik die dag heb gekregen via het locale sms netwerk.)
Huh? Heinei of Kamsjatka bedoel je neem ik aan? En hoezo dan?

frankw

#14083
Ik heb het bericht niet meer dus kan ik niet quoten maar er werd onder andere vermeldt: veel zwart op vleugelpunten, donkere ring om gele snavel, gele poten en lichte iris (veel meer stond er niet bij geloof ik). Hier op het forum zijn ook wel eens (oostelijke) Stormmeeuwen voorbij gekomen die deze kenmerken hadden, ook op de info pagina staan vogels die hier (gedeeltelijk) aan voldoen. (behalve de hoeveelheid zwart op de vleugels misschien)

Het is overigens niet zo dat ik zeg dat het geen Ringsnavelmeeuw was, maar met de (beperkte) info die ik had leek mij een Stormmeeuw niet uitgesloten.

arnoud.vandenberg

#14084
Citaat van: Steven Wytema op december 30, 2011, 16:48:03 PM
Pardon?!?!!?
http://waarneming.nl/waarneming/view/62328587


Grappig dat deze onjuiste determinatie een terugkerend probleem vormt. Je zou toch zeggen dat Strandleeuweriken niet met Cirlgorzen zijn te verwarren. In een oude Vogeljaar uit Taapkens tijd is zelfs een artikeltje aan te treffen over Cirlgorzen op een waddeneiland met een daarop volgende publicatie van een rectificatie.

Timo Roeke

 Ben benieuwd of de Humes na al het vuurwerkgeweld van morgen nog aanwezig is.

Max Berlijn

Giervalk is maar door een iemand waargenomen met een beetje rare beschrijving, heeft die zijn patroontje weer veranderd??
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Bas de Maat

Citaat van: Max Berlijn op december 31, 2011, 16:02:45 PM
Heeft die zijn patroontje weer veranderd??

Ik zou zelf op de vlucht gaan als er >50 man met tele kanonnen een hele dag achter me aan zouden jagen... Vind het niet vreemd dat die zich niet meer laat zien  :P
--
Met Vriendelijke Groet,

Bas de Maat

geert.1972

Citaat van: Max Berlijn op december 31, 2011, 16:02:45 PM
Giervalk is maar door een iemand waargenomen met een beetje rare beschrijving, heeft die zijn patroontje weer veranderd??

Volgens mij gaat het om een jonge kereltje, Goede fanatieke jonge vogelaar die denk ik te enthousast was. Hij kwam er aan gefietst dat die een gier valk had gezien bij een  manege aan de andere kant van dit gebied, we zijn weze kijken met verschillende vogelaars maar ik zag alleen daar een buizerd op de paaltje zitten. Hiervoor kwam aan de kant van westerdorpe een slechtvalk overvliegen die mooi een duif probeerde te pakken maar helaas, ook hier kwamen vogelaars aan die zijden dat het de giervalk was omdat iemand anders dat gezegd zou hebben. Toch ging het over een slechtvalk. Jammer weer een dip trip erbij.

UtrechtsVogelNet

Ha Geert,

Ach, volgend jaar gaat het ons vast wel lukken  ;) Ik hoop tot volgend weekend, leuk je weer gesproken te hebben!

Tot bij de Giervalk,
Phil

lennartv

Over puntige vleugels kun je nog discussiëren, maar witte stippen gaan je dus niet echt als eerste opvallen bij deze giervalk. Mij viel in het veld op dat de vogel zwarte stipjes op de vleugels had. In mijn foto's zie ik alleen nog die lichte randjes aan de dekveren terug zoals ook al door Corstiaan opgemerkt is. Wat mij betreft ben ik niet echt overtuigd. Misschien heeft de giervalk wel gewoon met poten tegen de oren zitten wachten tot het vuurwerkgeweld voorbij was ;)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

frankw

Citaat van: frankw op december 30, 2011, 21:30:42 PM
Ik heb het bericht niet meer dus kan ik niet quoten maar er werd onder andere vermeldt: veel zwart op vleugelpunten, donkere ring om gele snavel, gele poten en lichte iris (veel meer stond er niet bij geloof ik). Hier op het forum zijn ook wel eens (oostelijke) Stormmeeuwen voorbij gekomen die deze kenmerken hadden, ook op de info pagina staan vogels die hier (gedeeltelijk) aan voldoen. (behalve de hoeveelheid zwart op de vleugels misschien)

Het is overigens niet zo dat ik zeg dat het geen Ringsnavelmeeuw was, maar met de (beperkte) info die ik had leek mij een Stormmeeuw niet uitgesloten.
Onderstaande heb ik zojuist nog per mail ontvangen: "Hij had ook de smalle witte rand aan de tertails gezien en beschreef dat de meeuw echt een stuk lichter was dan omringende stormmeeuwen." Klinkt toch wel spannend mi.

Max Berlijn

#14092
Wat gebeurt er eigenlijk met al die onzin claims van soorten (zoals vandaag bij de Giervalk), blijven die in het systeem staan of verwijderen de admins die later??, anders zorgen ze voor vervuiling en krijg je na jaren weer (onterechte) data aanpassingen van zo'n geval die hierop gebasseerd zijn.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Bij de giervalk van vandaag is commentaar gezet, en in het algemeen doen we natuurlijk ons best claims zoveel mogelijk van valide waarnemingen te onderscheiden. Bedenk wel dat voor ons net als voor de CDNA alleen van belang is of vogel X op dag Y op plek Z is waargenomen, en niet of waarnemer A de vogel heeft gezien op een dag dat er andere, bevestigde waarnemingen zijn.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

theomuusse

Citaat van: geert.1972 op december 31, 2011, 17:02:06 PM
Citaat van: Max Berlijn op december 31, 2011, 16:02:45 PM
Giervalk is maar door een iemand waargenomen met een beetje rare beschrijving, heeft die zijn patroontje weer veranderd??

Volgens mij gaat het om een jonge kereltje, Goede fanatieke jonge vogelaar die denk ik te enthousast was. Hij kwam er aan gefietst dat die een gier valk had gezien bij een  manege aan de andere kant van dit gebied, we zijn weze kijken met verschillende vogelaars maar ik zag alleen daar een buizerd op de paaltje zitten. Hiervoor kwam aan de kant van westerdorpe een slechtvalk overvliegen die mooi een duif probeerde te pakken maar helaas, ook hier kwamen vogelaars aan die zijden dat het de giervalk was omdat iemand anders dat gezegd zou hebben. Toch ging het over een slechtvalk. Jammer weer een dip trip erbij.

Deze nieuwe schrijfwijze van de nederlandse taal gaat mij als oud-leraar wel aan het hart.
Geert, wil je aub proberen om je nederlands iets te verbeteren?

Theo

Norman

Citaat van: theomuusse op januari 01, 2012, 12:52:21 PM
Citaat van: geert.1972 op december 31, 2011, 17:02:06 PM
Citaat van: Max Berlijn op december 31, 2011, 16:02:45 PM
Giervalk is maar door een iemand waargenomen met een beetje rare beschrijving, heeft die zijn patroontje weer veranderd??

Volgens mij gaat het om een jonge kereltje, Goede fanatieke jonge vogelaar die denk ik te enthousast was. Hij kwam er aan gefietst dat die een gier valk had gezien bij een  manege aan de andere kant van dit gebied, we zijn weze kijken met verschillende vogelaars maar ik zag alleen daar een buizerd op de paaltje zitten. Hiervoor kwam aan de kant van westerdorpe een slechtvalk overvliegen die mooi een duif probeerde te pakken maar helaas, ook hier kwamen vogelaars aan die zijden dat het de giervalk was omdat iemand anders dat gezegd zou hebben. Toch ging het over een slechtvalk. Jammer weer een dip trip erbij.

Deze nieuwe schrijfwijze van de nederlandse taal gaat mij als oud-leraar wel aan het hart.
Geert, wil je aub proberen om je nederlands iets te verbeteren?

Theo

Beste Theo,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2012.

Wat vind je van deze schrijfwijze:

"Deze nieuwe schrijfwijze van de Nederlandse taal gaat mij als oud-leraar wel aan het hart.
Geert, wil je a.u.b.  proberen om je Nederlands iets te verbeteren?"

;)




Bart van Hoogstraten

Citaat van: Norman op januari 01, 2012, 13:25:14 PM
Citaat van: theomuusse op januari 01, 2012, 12:52:21 PM
Citaat van: geert.1972 op december 31, 2011, 17:02:06 PM
Citaat van: Max Berlijn op december 31, 2011, 16:02:45 PM
Giervalk is maar door een iemand waargenomen met een beetje rare beschrijving, heeft die zijn patroontje weer veranderd??

Volgens mij gaat het om een jonge kereltje, Goede fanatieke jonge vogelaar die denk ik te enthousast was. Hij kwam er aan gefietst dat die een gier valk had gezien bij een  manege aan de andere kant van dit gebied, we zijn weze kijken met verschillende vogelaars maar ik zag alleen daar een buizerd op de paaltje zitten. Hiervoor kwam aan de kant van westerdorpe een slechtvalk overvliegen die mooi een duif probeerde te pakken maar helaas, ook hier kwamen vogelaars aan die zijden dat het de giervalk was omdat iemand anders dat gezegd zou hebben. Toch ging het over een slechtvalk. Jammer weer een dip trip erbij.

Deze nieuwe schrijfwijze van de nederlandse taal gaat mij als oud-leraar wel aan het hart.
Geert, wil je aub proberen om je nederlands iets te verbeteren?

Theo

Beste Theo,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2012.

Wat vind je van deze schrijfwijze:

"Deze nieuwe schrijfwijze van de Nederlandse taal gaat mij als oud-leraar wel aan het hart.
Geert, wil je a.u.b.  proberen om je Nederlands iets te verbeteren?"

;)





A|s we toch gaan muggenziften... Wat wordt er hier eigenlijk met de uitdrukking "aan het hart gaan" bedoeld? "Nauw aan het hart liggen"? In dat geval stel je het dus erg op prijs als er iemand de Nederlandse taal niet beheerst.  ;)

(een andere oud leraar)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips


theomuusse

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 01, 2012, 14:46:34 PM
Citaat van: Norman op januari 01, 2012, 13:25:14 PM
Citaat van: theomuusse op januari 01, 2012, 12:52:21 PM
Citaat van: geert.1972 op december 31, 2011, 17:02:06 PM
Citaat van: Max Berlijn op december 31, 2011, 16:02:45 PM
Giervalk is maar door een iemand waargenomen met een beetje rare beschrijving, heeft die zijn patroontje weer veranderd??

Volgens mij gaat het om een jonge kereltje, Goede fanatieke jonge vogelaar die denk ik te enthousast was. Hij kwam er aan gefietst dat die een gier valk had gezien bij een  manege aan de andere kant van dit gebied, we zijn weze kijken met verschillende vogelaars maar ik zag alleen daar een buizerd op de paaltje zitten. Hiervoor kwam aan de kant van westerdorpe een slechtvalk overvliegen die mooi een duif probeerde te pakken maar helaas, ook hier kwamen vogelaars aan die zijden dat het de giervalk was omdat iemand anders dat gezegd zou hebben. Toch ging het over een slechtvalk. Jammer weer een dip trip erbij.

Deze nieuwe schrijfwijze van de nederlandse taal gaat mij als oud-leraar wel aan het hart.
Geert, wil je aub proberen om je nederlands iets te verbeteren?

Theo

Beste Theo,

Allereerst de allerbeste wensen voor 2012.

Wat vind je van deze schrijfwijze:

"Deze nieuwe schrijfwijze van de Nederlandse taal gaat mij als oud-leraar wel aan het hart.
Geert, wil je a.u.b.  proberen om je Nederlands iets te verbeteren?"

;)





A|s we toch gaan muggenziften... Wat wordt er hier eigenlijk met de uitdrukking "aan het hart gaan" bedoeld? "Nauw aan het hart liggen"? In dat geval stel je het dus erg op prijs als er iemand de Nederlandse taal niet beheerst.  ;)

(een andere oud leraar)

Prezies!

Theo