Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

#13861
Nou, kleedkenmerken dan maar he ;)
- Dikke zwarte veercentra van schouderveren en dekveren (Oehoe) versus fijne schachtstreepjes (Ransuil)
- Vleugels niet voorbij staart (Oehoe) versus vleugels wel voorbij de staart (Ransuil)
Vast nog meer..
EDIT: - Oh ja, de oortjes zijn bij Oehoe aan de buitenkant zwart en binnenkant licht (vanaf voren gezien), bij Ransuil binnenkant en buitenkant licht en centrum donker. Maar dit kan natuurlijk afhankelijk zijn van de houding.

Amerikaanse Oehoe is wat zwart-witter, maar daar heb ik me even niet in verdiept..
Thijs Fijen

smoely

Citaat van: Thijs Fijen op november 27, 2011, 18:35:08 PM
Amerikaanse Oehoe is wat zwart-witter, maar daar heb ik me even niet in verdiept..

Amerikaanse Oehoe is altijd gebandeerd versus Oehoe is gestreept.

frankcoenjaerts

Citaat van: Ben Wielstra op november 27, 2011, 18:10:11 PM
Nou Max, ik moet zeggen dat ik dat uiltje om de een of andere reden ook raar vind. Net alsof de verhoudingen niet kloppen, te grote kop ofzo. (Maar het is duidelijk een Bubo.)

Lijkt me een algemeen biologisch principe: verhouding kop/rest vh lichaam vertoont altijd een negative correlatie met leeftijd. Laat jong?
Met vriendelijke groeten,

Frank

Max Berlijn

Vanochtend wezen zoeken, zonder resultaat, zegt overigens weinig, wel eens onder een boom gestaan waar een Great Horned in zat, duurde verrekte lang voor ik hem zag..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

cursorius

Citaat van: Max Berlijn op november 28, 2011, 11:54:18 AM
Vanochtend wezen zoeken, zonder resultaat, zegt overigens weinig, wel eens onder een boom gestaan waar een Great Horned in zat, duurde verrekte lang voor ik hem zag..

Moest je wachten tot het licht werd?  ;D

cursorius


JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


25tot50

Ik vraag me af hoor waarom hij daar al enkele weken daar zit (ik bedoel de Hop die daar in Edam zit) en dan gewoon weer terug komt op zijn eigen plek. Het zou me niet verbazen of hij ergens ontsnapt is uit een grote voliere of zo iets of vergis ik me ???
En nog iets ik zie ook bij andere foto's van waarnemers dat hij behoorlijke lange achternagels heeft of ze nooit worden geknipt maar ik kan me er in vergissen hoor??

Mvg. Isidro Rendon

Maarten Hotting

Citaat van: 25tot50 op december 01, 2011, 00:38:14 AM
Ik vraag me af hoor waarom hij daar al enkele weken daar zit (ik bedoel de Hop die daar in Edam zit) en dan gewoon weer terug komt op zijn eigen plek. Het zou me niet verbazen of hij ergens ontsnapt is uit een grote voliere of zo iets of vergis ik me ???
En nog iets ik zie ook bij andere foto's van waarnemers dat hij behoorlijke lange achternagels heeft of ze nooit worden geknipt maar ik kan me er in vergissen hoor??

Mvg. Isidro Rendon
Vogels hebben vaak vaste slaapplaatsen waar ze lange tijd gebruik van maken, zoals deze Hop dus.
Heel veel vogels doen dat dus zo vreemd is dat helemaal niet, en andere redenen om aan een escape te denken zie ik ook niet.
Groet,
Maarten

JandJ

Een ontsnapte hop draagt meestal een ring, deze niet. Een ontsnapte hop zonder ring is moeilijk te ontmaskeren, maar soms wijkt het gedrag sterk af van een wilde hop omdat die bijvoorbeeld erg tam is.

De teennagels van hoppen die niet ontsnapt zijn zullen natuurlijk nooit geknipt worden. Die slijten gewoon continue, wanneer de hop loopt bijvoorbeeld. Of teennagels van hoppen in gevangenschap geknipt worden, wete ik niet. (Als dat zo is, is deze dus al een tijdje in de vrijheid. ;D )

Wat het 'telkens terugkomen' betreft: dat is niet buitengewoon. Zie opmerking van Maarten. Elke vogel heeft een slaapplaats, sommige blijven nachten achtereen naar dezelfde slaapplaats komen. Deze hop komt elke dag 's avonds naar een boom gevlogen, dat is gewoon zijn slaapplek. Om één voorbeeldje van de velen te noemen: de kuifkoekoek van Wassenaar had ook een slaapboom (http://waarneming.nl/waarneming/view/46978578).

Op de vraag waarom de hop er al enkele weken zit en er nog steeds zit sinds de eerste melding op waarneming.nl heb ik goed antwoord. 'Hij heeft gewoon geen haast' is natuurlijk geen goed antwoord. Eigenlijk kunnen we het niet weten.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

lennartv

Een onzekere Marmereend bij Barendrecht. Vast uit dezelfde volière als de buffelkopeend >:D
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Folkert Jan

Citaat van: lennartv op december 02, 2011, 15:53:01 PM
Een onzekere Marmereend bij Barendrecht. Vast uit dezelfde volière als de buffelkopeend >:D

Dus telbaar!! rijden!!




edit  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JandJ

Dit is de melding van Peter Gouman. 20 september. Na wat zoeken denk ik dat het een vrouwtje (of juv?) krooneend is geweest. Of wat denken jullie? Meer foto's zijn hier en hier te vinden.

De vogel van vandaag is een ander, omdat die een witte anaalstreek heeft en de rugtekening is veel duidelijker.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

g.j.p.gelderblom

Citaat van: JandJ op december 02, 2011, 18:15:40 PM
Na wat zoeken denk ik dat het een vrouwtje (of juv?) krooneend is geweest. Of wat denken jullie? Meer foto's zijn hier en hier te vinden.

De vogel van vandaag is een ander, omdat die een witte anaalstreek heeft en de rugtekening is veel duidelijker.

Noch je tweevogeltheorie, noch je determinatie als Krooneend vind ik overtuigend. Krooneend is (i.t.t. Marmereend) toch beduidend forser dan Kuifeend en heeft ook nauwelijks tekening op de bovendelen. Hybride Marmereend lijkt me dan ook een betere optie.

JandJ

In kruisingen ben ik al helemaal niet thuis. :-X
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

jvdlaan

Citaat van: cursorius op november 28, 2011, 18:26:08 PM
Volgens mij zit hier toch echt een verkeerd gen:

http://waarneming.nl/waarneming/view/61932356

Gewoon een minima of een taverneri? Kan nooit parvipes zijn.

g.j.p.gelderblom

Citaat van: jvdlaan op december 02, 2011, 22:58:10 PM
Gewoon een minima of een taverneri? Kan nooit parvipes zijn.

Ik zou er minima van maken; Taverner's heeft een minder steil voorhoofd, een langere hals en een lichtere borst.
Groeten,

PieterGeert

25tot50

wel of geen Marmereend zet hem dan gewoon op eend spec. of zo   :-\

met vriendelijke groet Isidro Rendon  :)

Folkert Jan

Citaat van: 25tot50 op december 03, 2011, 01:40:23 AM
wel of geen Marmereend zet hem dan gewoon op eend spec. of zo   :-\

met vriendelijke groet Isidro Rendon  :)

Ja, laten we dat doen! Elke soort die niet binnen 1 seconde op naam gebracht kan worden maar op spec gooien!

Kunnen we ook gelijk het hele determinatieforun opheffen, scheelt weer wat vogelboeken etc!  :rolleyes:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

stefanhageman

Stefan Hageman


maartenwielstra

Allemaal de auto starten! http://waarneming.nl/waarneming/view/62003037?_popup=1

Nee hoor; Kleine Topper AW Duinen gemeld als Topper. Bij Vogelenzang zwom wel eens een escape vrouw rond in de afgelopen jaren. Maar deze zou natuurlijk wild kunnen zijn. Wat denk jij Max? ;)

p.s. had hem al bij foutieve determinaties gemeld, zo krijgt de waarnemer het ook te horen. Maar kon het niet laten onrust te stoken in deze saaie dagen.

Yeronimo

#13883
Citaat van: maartenwielstra op december 04, 2011, 18:18:02 PM
Allemaal de auto starten! http://waarneming.nl/waarneming/view/62003037?_popup=1

Nee hoor; Kleine Topper AW Duinen gemeld als Topper. Bij Vogelenzang zwom wel eens een escape vrouw rond in de afgelopen jaren. Maar deze zou natuurlijk wild kunnen zijn. Wat denk jij Max? ;)

p.s. had hem al bij foutieve determinaties gemeld, zo krijgt de waarnemer het ook te horen. Maar kon het niet laten onrust te stoken in deze saaie dagen.

Aanvullende informatie nodig?
Bij aankomst zwom ze voor de hut met enkele kuifeenden (ongeveer 20) ook duikend. Al snel na binnenkomst in de hut besloot ze hard weg te zwemmen, geen tam gedrag en duidelijk optrekkend met de kuifeenden. Helaas niet gekeken naar ringen, maar dat is vrij moeilijk ook.

Edit: waarneming gewijzigd. Heb niet op escape gezet omdat ik hoop dat andere vogelaars die al plannen hebben om naar de Amsterdamse Waterleidingsduinen te gaan het misschien controleren en bevestigen dat het om een escape gaat. Grote kans dat het gewoon escape is, maar een beetje vogelaars wakker schudden in deze saaie tijd kan inderdaad geen kwaad lijkt mij. Uiteraard zal ik hem morgenmiddag/avond veranderen naar escape ;)

Edit2: Voortaan eerst boek pakken en bronnen checken voordat ik zoiets kwakkeloos overneem, excuses...Als ik de foto bekijk in de ANWB van de kleine topper zie ik een heel andere rugtekening bijvoorbeeld.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rein Genuït

Admin: Peter van der Meer Peter van der Meer, 04-12-2011 18:19Beste Jeroen,
Op je foto staat een Kuifeend, wil je de soort aanpassen? Alvast bedankt

8):rolleye:
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Vincent Hart

Ik zie erg weinig zwart op de snavelpunt, en een knobbeltje op het achterhoofd op de verkeerde plek voor een (natte) kuif. Als ik google, zie ik best wat vrouwtype kleine toppers met zo'n rugtekening ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rein Genuït

Citaat van: Vincent Hart op december 04, 2011, 19:05:51 PM
Ik zie erg weinig zwart op de snavelpunt, en een knobbeltje op het achterhoofd op de verkeerde plek voor een (natte) kuif. Als ik google, zie ik best wat vrouwtype kleine toppers met zo'n rugtekening ...

Ontmaskerd als Kleine Topper was die al zie
Re: Foutieve determinaties  « Reactie #149 Gepost op: Vandaag om 17:56:49 »
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Vincent Hart

Weet ik, maar Jeroen twijfelt zo te zien, en ik vatte jouw vorige reactie op als het ondersteunen van die twijfel, in plaats van het lafhartig onderuithalen van een medeadmin ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

Ik weet nu niet wat ik moet denken. Ik heb de literatuur niet voorhanden die jullie wellicht wel hebben om mij ermee bezig te kunnen houden. Heb wel discussies erover gehad en bepaalde kenmerken vergeleken waardoor ik werd overtuigd dat het een kuifeend is.
Maar na een avond stappen, weer vroeg op om te helpen met excursie en dan ook nog zo een moeilijk vraagstuk. Ben de jongste niet meer...  :P
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rein Genuït

Citaat van: Vincent Hart op december 04, 2011, 19:15:54 PM
Weet ik, maar Jeroen twijfelt zo te zien, en ik vatte jouw vorige reactie op als het ondersteunen van die twijfel, in plaats van het lafhartig onderuithalen van een medeadmin ;)

Je weet toch dat ik een boefje ben  ;D , en Jeroen het is toch echt een vrouwtje Kleine Topper
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/