Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Verzorg graag de verrassing, maar meer dan 50m zicht  zou daar wel bij helpen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Yeronimo

Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

UtrechtsVogelNet

Citaat van: Vincent Hart op november 18, 2011, 09:23:12 AM
Verzorg graag de verrassing, maar meer dan 50m zicht  zou daar wel bij helpen ...

Alhoewel het zicht in het Utregse wat aan het afnemen is, hoop ik dat de jouwe toeneemt. Aan jou de eer de Bruine Klauwier vast te stellen. Ik hoop tot zometeen :-)

Gr, Phil

laatvlieger

Citaat van: UtrechtsVogelNet op november 18, 2011, 11:06:16 AM
Citaat van: Vincent Hart op november 18, 2011, 09:23:12 AM
Verzorg graag de verrassing, maar meer dan 50m zicht  zou daar wel bij helpen ...

Alhoewel het zicht in het Utregse wat aan het afnemen is, hoop ik dat de jouwe toeneemt. Aan jou de eer de Bruine Klauwier vast te stellen. Ik hoop tot zometeen :-)

Gr, Phil
Zeldzame klauwieren vertrekken toch altijd na één nacht?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rikstar

#13774
Dat viel met de Daurische klauwier van Texel toch wel mee volgens mij?  ???

Citaat van: laatvlieger op november 18, 2011, 12:02:09 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op november 18, 2011, 11:06:16 AM
Citaat van: Vincent Hart op november 18, 2011, 09:23:12 AM
Verzorg graag de verrassing, maar meer dan 50m zicht  zou daar wel bij helpen ...

Alhoewel het zicht in het Utregse wat aan het afnemen is, hoop ik dat de jouwe toeneemt. Aan jou de eer de Bruine Klauwier vast te stellen. Ik hoop tot zometeen :-)

Gr, Phil
Zeldzame klauwieren vertrekken toch altijd na één nacht?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Ook toen het zicht beter was geworden helaas geen klap/klauwier.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jvdlaan

Citaat van: laatvlieger op november 18, 2011, 12:02:09 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op november 18, 2011, 11:06:16 AM
Citaat van: Vincent Hart op november 18, 2011, 09:23:12 AM
Verzorg graag de verrassing, maar meer dan 50m zicht  zou daar wel bij helpen ...

Alhoewel het zicht in het Utregse wat aan het afnemen is, hoop ik dat de jouwe toeneemt. Aan jou de eer de Bruine Klauwier vast te stellen. Ik hoop tot zometeen :-)

Gr, Phil
Zeldzame klauwieren vertrekken toch altijd na één nacht?

De Bruine Klauwier uit de UK van 2009 niet en die van dit jaar in Schotland ook niet.

Rikstar

die van Schotland heeft er dit jaar toch een aantal dagen gezeten, helaas op een moeilijk te bereiken eiland waar 1 keer per dag een veerboot naartoe gaat. ik dacht trouwens dat het om zeldzame klauwieren in nederland ging. (sorry Jan, niet goed gekeken, dit bedoelde jij natuurlijk ook)

Citaat van: jvdlaan op november 18, 2011, 13:04:38 PM
Citaat van: laatvlieger op november 18, 2011, 12:02:09 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op november 18, 2011, 11:06:16 AM
Citaat van: Vincent Hart op november 18, 2011, 09:23:12 AM
Verzorg graag de verrassing, maar meer dan 50m zicht  zou daar wel bij helpen ...

Alhoewel het zicht in het Utregse wat aan het afnemen is, hoop ik dat de jouwe toeneemt. Aan jou de eer de Bruine Klauwier vast te stellen. Ik hoop tot zometeen :-)

Gr, Phil
Zeldzame klauwieren vertrekken toch altijd na één nacht?

De Bruine Klauwier uit de UK van 2009 niet en die van dit jaar in Schotland ook niet.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JandJ

is er inmiddels al iemand geweest?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

garryb

Ja.

CiteerGeplaatst door: Vincent Hart« Gepost op: Vandaag om 12:31:25 »  Ook toen het zicht beter was geworden helaas geen klap/klauwier.

Rikstar

http://waarneming.nl/waarneming/view/61804034

op de valreep: een late bladkoning. als ik zoiets zie ga ik toch wel stiekum aan een mogelijke humus denken  :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Timo Roeke

Rode patrijs gemeld.. Foutje, neem ik aan?

HPM

Herman van der Meer

j.steenbergen

Jeroen Steenbergen

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Steven Wytema

uhhh pardon? adult man zomerkleed Sperwergrasmus?
http://waarneming.nl/waarneming/view/61808620


(of had ik dat beter kunnen zeggen bij 'foutieve determinaties?)
Steven Wytema


JandJ

lijkt me idd wel wat voor foutieve determinaties. ook nog eens dubbel ingevoerd.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Albert de Jong

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

#13790
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 19, 2011, 17:53:23 PM
Citaat van: Albert de Jong op november 19, 2011, 17:06:50 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/61098629

Zo'n adult is al even geleden!

Zeker even geleden. 23 september...
Wellicht bedoel je http://waarneming.nl/waarneming/view/61817625

Waarschijnlijk dezelfde?

In totaal 44 waarnemingen ingevoerd van adulte beesten, waarvan een aantal van dezelfde vogel: http://waarneming.nl/soort/view/272?from=1000-01-01&to=2011-11-19&species=soort+272&prov=0&maand=0&os=0&plum[]=2&plum[]=3&plum[]=4&prov_wg=0&page=1

edit: even de hele link kopiëren.
Groeten, Lonnie Bregman

theomuusse


garryb

En hebben adulte Kleine Burren normaal ook zo'n hoekige kop en lange snavel? Hij lijkt verder bijna even groot als die Zilvers eromheen.

Vincent Hart

Eric gevraagd of ie meer foto's heeft van de meeuw.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Albert de Jong

#13794
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 19, 2011, 17:53:23 PM
Citaat van: Albert de Jong op november 19, 2011, 17:06:50 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/61098629

Zo'n adult is al even geleden!

Zeker even geleden. 23 september...
Wellicht bedoel je http://waarneming.nl/waarneming/view/61817625

Excuus, bedoelde die ja. Verder is het al even geleden dat er ergens een adult ter plaatse zat, buiten die met de betere handpennen in de Biesbosch.
Spannende vogel. Zie ik daar wat grijs schemeren op de onderste foto? Ik ben ook benieuwd of er nog meer foto's van zijn.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

nick

Citaat van: garryb op november 19, 2011, 18:53:57 PM
En hebben adulte Kleine Burren normaal ook zo'n hoekige kop en lange snavel? Hij lijkt verder bijna even groot als die Zilvers eromheen.


Hij lijkt zelf iets groter?
Op de nieuwe foto's ziet dat beetje bovenvleugel, wat er te zien is, er overigens niet extra spannend uit, en de kop ziet er wel weer wat ronder uit. En waarom juist aan iets nog zeldzamer denken, waarom niet juist eerder aan iets algemeners? Zonder Erik's waarneming af te willen vallen, maar ik zou eerder aan een Grote Burrie denken dan aan een Kumliens?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

Ies Meulmeester

Citaat van: nick op november 19, 2011, 19:46:53 PM
Citaat van: garryb op november 19, 2011, 18:53:57 PM
En hebben adulte Kleine Burren normaal ook zo'n hoekige kop en lange snavel? Hij lijkt verder bijna even groot als die Zilvers eromheen.


Hij lijkt zelf iets groter?
Op de nieuwe foto's ziet dat beetje bovenvleugel, wat er te zien is, er overigens niet extra spannend uit, en de kop ziet er wel weer wat ronder uit. En waarom juist aan iets nog zeldzamer denken, waarom niet juist eerder aan iets algemeners? Zonder Erik's waarneming af te willen vallen, maar ik zou eerder aan een Grote Burrie denken dan aan een Kumliens?

Mannetjes bij meeuwen zijn vaak ook wat groter en forser.. ;) Handpennen zijn gewoon niet te beoordelen van deze foto's, ene keer lijkt er wat grijs op te zitten, andere keer niet. Beetje spelen met licht/contrast in photoshop levert ook weinig op. Maar op basis van de bouw, mooi rond kopje en snavel gaat dit sowieso geen Grote Burgemeester. Bekijk vooral de laatste foto eens waar de vogel in water drijft met gedraaide kop en waar kop-profiel/structuur en snavel goed te zien zijn, typische Kleine Burgemeester / (of Kumliens)..!

Gr, Ies

Steven Wytema

Citaat van: nick op november 19, 2011, 19:46:53 PM
Citaat van: garryb op november 19, 2011, 18:53:57 PM
En hebben adulte Kleine Burren normaal ook zo'n hoekige kop en lange snavel? Hij lijkt verder bijna even groot als die Zilvers eromheen.


Hij lijkt zelf iets groter?
Op de nieuwe foto's ziet dat beetje bovenvleugel, wat er te zien is, er overigens niet extra spannend uit, en de kop ziet er wel weer wat ronder uit. En waarom juist aan iets nog zeldzamer denken, waarom niet juist eerder aan iets algemeners? Zonder Erik's waarneming af te willen vallen, maar ik zou eerder aan een Grote Burrie denken dan aan een Kumliens?
Ehm sorry Nick, maar zonder jouw gedachte af te willen vallen... Grote Burrie? Daar zou ik een totaal ander beeld bij verwachten (ik denk daarbij terug aan de vogel van Den Helder..)


Ik heb even de bovenste foto flink verduisterd en dan wordt iets duidelijker wat mij in 1e instantie opviel:
de toppen van buitenste handpennen zijn donkerder dan de binnenste handpennen, en ik zie daar toch wat contrast (hoe zat dat ook alweer bij de BiesBoschvogel?)


Maar goed, daarmee is nog steeds niet veel te zeggen dus voorlopig zet ik mijn two cents nog even op Kleine Bur.
Steven Wytema


nick

Toegegeven, op de zwem-foto is het een Kleine Burrie (of zelfs een...?), maar staand tussen de andere meeuwen vind ik hem toch erg weinig op die soort lijken, kopvorm klopt niet voor een Kleine en hij is wel erg groot. En de foto's van de vleugels leveren te weinig detail-info op om er verder wat mee te doen, lijkt me, ook al photoshop je er nog veel meer op los. Als het geen Kleine is, denk ik toch nog eerder aan een  Grote dan aan iets anders, op basis van wat ik nu te zien krijg.
Maar vlak de waarnemer ook niet uit, die heeft er een Kleine B van gemaakt op basis van veel meer indrukken, dan wat wij nu op die paar foto's te zien krijgen, en dat zal het ook wel zijn.

Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

caliprobola

Bij de staande foto moet je er natuurlijk rekening mee houden dat perspectief altijd groottes vervormt, bij de vluchtfoto vind ik hem tgo de zilver net klein uitzien en ook op de andere 2 foto's lijkt profiel en jizz me perfect voor kleine burg. Kopvorm kan afhankelijk zijn van de houding van de vogel en hou er ook rekening mee dat een fors mannetje kleine burg ook in zijn structurele kenmerken wat hoekiger zal overkomen. Een aantal jaar terug zat deze eerste winter in Oostende, een voorbeeld van een wat forser exemplaar.
En als je die foto in PS nog wat donkerder maakt kan je er misschien nog een kleine mantel van maken...  :P