Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Citaat van: HPM op november 17, 2011, 14:20:29 PMDat zijn mijn afwegingen en als iemand mij daarvoor op een zwarte lijst wil zetten moet hij dat maar lekker doen.
Dat was niet de reden om deze persoon op de zwarte lijst te zetten, maar het gedrag bij de Kuifkoekoek. Zie het bericht van Gijs.
Groeten, Jarinka Heijink

Jaap Denee

Voor de duidelijkheid, Herman, en of het nu wel of geen stijl is: niet het onder embargo houden 'an sich' wordt hier veroordeeld, maar het onder embargo houden onder het voorwendsel "welzijn van de vogel (en omringende vogels)" terwijl de waarnemer op andere momenten dat welzijn wat minder hoog in het vaandel lijkt te hebben. Verder moeten jullie allemaal zelf weten wat je daar van vindt.


Is dit de welles/nietes discussie die je bedoelde, Hisko?  ;)


edit: zie ook de reactie van Jarinka.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Max Berlijn

Daarnaast is het voor een rasechte soortenjager als ik ("dat volk") nu eenmaal soms een sport om te achterhalen waar een zeldzaamheid zit (ook al ga ik er niet meteen heen, immers genoeg Pallasjes). Indien je mensen "lekker maakt" met een plaatje op het net en blijkt zelf niet altijd, de welzijn voor de vogel regels in acht te nemen, trigger je mij alleen maar meer. Indien je echt iets geheim wil houden moet je er ook pas rugbaarheid aan geven als de vogel lang en breed weg is, maar Wies kon schijnbaar de behoefte om haar mooie plaatje te plaatsen niet zo lang onderdrukken. Het is ook TE leuk om complimenten te krijgen van je medefotograven.

Overigens gaan de meest twitchen in volledige harmonie tegenwoordig (Langstaartklauwier) dus waarom de vreugde voor je zelf houden, maar ja daar ben ik twitcher voor..
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

dupont

Citaat van: Jaap Denee op november 17, 2011, 14:37:11 PM
Voor de duidelijkheid, Herman, en of het nu wel of geen stijl is: niet het onder embargo houden 'an sich' wordt hier veroordeeld, maar het onder embargo houden onder het voorwendsel "welzijn van de vogel (en omringende vogels)" terwijl de waarnemer op andere momenten dat welzijn wat minder hoog in het vaandel lijkt te hebben. Verder moeten jullie allemaal zelf weten wat je daar van vindt.


Is dit de welles/nietes discussie die je bedoelde, Hisko?  ;)


edit: zie ook de reactie van Jarinka.

Dit bedoelde ik inderdaad. Ik heb geen zwarte lijst maar vind de handelswijze van Wies niet slim en het kennelijk verstoren van de Kuifkoekoek (het welzijn van de vogel gaat boven alles!) moreel verwerpelijk.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Marcel van kammen

Wat een geneuzel zeg. Ik heb ook ergens mn schuiltentje op een erg rustige plek staan. Mocht ik daar zoiets tegenkomen,dan vertel ik het ook liever niet aan de hele wereld. Ik kan daar nu ongestoord foto's maken en de locatie leent zich er totaal niet voor om allemaal bezoekers te ontvangen, dus dan zit ik er niet op te wachten dat er allemaal mensen "mijn" goudvinkjes weg komen jagen terwijl ik daar al uren in de kou in mn schuiltent verstopt zit. En mocht ik er een foto van hebben,dan beslis ik nog altijd zelf wanneer ik hem aan anderen laat zien, of dat nou op dezelfde dag is of 3 weken later.

Komt nog eens bij: de manier waarop er om een locatie gevraagd werd schiet ook niet echt op.Als je het dan toch zo graag wil weten,doe het dan op een fatsoenlijke manier en zeg ten minste ook nog iets over de foto zelf in plaats van: waar in drenthe?

Maar ja....ik ben dan ook geen twitcher.

HPM

Citaat van: Max Berlijn op november 17, 2011, 14:51:06 PM
Daarnaast is het voor een rasechte soortenjager als ik ("dat volk") nu eenmaal soms een sport om te achterhalen waar een zeldzaamheid zit (ook al ga ik er niet meteen heen, immers genoeg Pallasjes). Indien je mensen "lekker maakt" met een plaatje op het net en blijkt zelf niet altijd, de welzijn voor de vogel regels in acht te nemen, trigger je mij alleen maar meer. Indien je echt iets geheim wil houden moet je er ook pas rugbaarheid aan geven als de vogel lang en breed weg is, maar Wies kon schijnbaar de behoefte om haar mooie plaatje te plaatsen niet zo lang onderdrukken. Het is ook TE leuk om complimenten te krijgen van je medefotograven.

Overigens gaan de meest twitchen in volledige harmonie tegenwoordig (Langstaartklauwier) dus waarom de vreugde voor je zelf houden, maar ja daar ben ik twitcher voor..

Het maakt verschil of iemand een foto op Birdpix zet of een melding op een site als DBA of Waarneming. Ik vind het gewoon ergerlijk dat er hier jaloers en zwartsprekend gemekkerd wordt omdat iemand ergens een mooie foto plaatst.
En nog maar eens om misverstanden te voorkomen: met 'zulk volk' bedoelde ik niet twitchers in het algemeen.
Herman van der Meer

Jaap Denee



Citaat van: Marcel van kammen op november 17, 2011, 15:00:49 PM
Wat een geneuzel zeg. Ik heb ook ergens mn schuiltentje op een erg rustige plek staan. Mocht ik daar zoiets tegenkomen,dan vertel ik het ook liever niet aan de hele wereld. Ik kan daar nu ongestoord foto's maken en de locatie leent zich er totaal niet voor om allemaal bezoekers te ontvangen, dus dan zit ik er niet op te wachten dat er allemaal mensen "mijn" goudvinkjes weg komen jagen terwijl ik daar al uren in de kou in mn schuiltent verstopt zit.

Maar dit is dan ook een goed argument, Marcel: je eigen welzijn. Daar zal niemand je op aanspreken, toch jongens?  ;)

Citaat van: Marcel van kammen op november 17, 2011, 15:00:49 PM
... en zeg ten minste ook nog iets over de foto zelf

Hahaha, goeie tip: smeer wel eerst stroop op de pluim voordat je hem ergens in schuift.

Citaat van: Corstiaan op november 17, 2011, 13:57:04 PM
... ga lekker zelf een Pallas opzoeken!

Nog betere tip.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Max Berlijn

Citeerdan beslis ik nog altijd zelf wanneer ik hem aan anderen laat zien, of dat nou op dezelfde dag is of 3 weken later.
@Marcel, klopt, maar mag diegene waaraan je je plaatjes laat zien (het www) dan ook zelf beslissen uit te zoeken waar de vogel zit? (zal bij Goudvinken overigens wel meevallen.. ;) ) Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Marcel van kammen

@Max: uiteraard mag iemand dat, daar heb ik geen enkel probleem mee hoor :-) Dat is tenminste een teken dat diegene dat beestje echt graag wil zien en er moeite voor heeft gedaan.
Dat is natuurlijk heel iets anders dan: "waar in Drenthe?" en als die persoon dan zegt dat ie dat niet wil prijsgeven, haar/hem het onderste uit de zak geven en wat dingetjes uit het verleden erbij gaan halen.
@Jaap: maar zo is het toch? Als iemand al niet de moeite kan nemen om nog iets over de foto te zeggen (hetzij positief,hetzij iets kritisch) waarom zou ik dan wel de moeite nemen om de locatie te gaan vertellen?

hmbes

Citaat van: HPM op november 17, 2011, 15:03:07 PM
Ik vind het gewoon ergerlijk dat er hier jaloers en zwartsprekend gemekkerd wordt omdat iemand ergens een mooie foto plaatst.
Ik ben het niet vaak met Herman eens maar in dit geval ben ik dat helemaal wel. Een weinig verheffende discussie als je het mij vraagt.
Huug

BramtK

Citaat van: Max Berlijn op november 17, 2011, 14:51:06 PM
en blijkt zelf niet altijd, de welzijn voor de vogel regels in acht te nemen

Hoho, dat is op dit moment niet veel meer dan hear say via Gijs. Overigens lijkt het mij een goed idee als Gijs de desbetreffende mevrouw daar nog eens op aanspreekt onder verwijzing naar het voorliggende geval. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

En het daar wat dat betreft hier misschien maar bij laten, want helemaal netjes is het natuurlijk niet om hier iemand van alles te gaan verwijten waar niemand het fijne van weet zonder dat ze daar zelf op kan reageren.
Ofwel: on topic maar weer. Is er nog iets zeldzaams te melden?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

ruud_altenburg

Ik ken de waarnemer niet maar een Grauwe Klauwier in deze tijd van het jaar zou best eens een andere soort kunnen zijn...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Corstiaan Beeke

Citaat van: ruud_altenburg op november 17, 2011, 17:25:59 PM
Ik ken de waarnemer niet maar een Grauwe Klauwier in deze tijd van het jaar zou best eens een andere soort kunnen zijn...

Interessant! Ik dacht meteen aan een eerdere novembermelding van een adulte man Grauwe Klauwier midden in Gouda, drie jaar geleden (met foto): http://waarneming.nl/waarneming/view/40921058

gerdwichers8

Citaat van: HPM op november 16, 2011, 23:30:13 PM
Citaat van: lennartv op november 16, 2011, 22:00:14 PM
:rolleye: Nogal ja...  In totaal één geval in oktober. Behoorlijk zeldzaam dus!

Dat komt omdat er in Drenthe niet zoveel wordt waargenomen of gemeld . Drenthe vormt bij een heleboel soorten een soort van witte vlek op de verspreidingskaarten in Waarneming.


Dat komt niet alleen daarom, maar ook door gebrek aan gestuwde trek. Vergelijk de Waddeneilanden eens met de Shetlands, dergelijke verschillen komt niet alleen door verschillen in begroeiing of minder waarnemers. Zelfs als er minder vogels zijn, zijn ze vaak nog 'beter'.
Erg goede vogel dus.

GertJ

Citaat van: ruud_altenburg op november 17, 2011, 17:25:59 PM
Ik ken de waarnemer niet maar een Grauwe Klauwier in deze tijd van het jaar zou best eens een andere soort kunnen zijn...
Bv klapekster?
Groet Gert Jager

Corstiaan Beeke

Citaat van: GertJ op november 17, 2011, 19:19:53 PM
Citaat van: ruud_altenburg op november 17, 2011, 17:25:59 PM
Ik ken de waarnemer niet maar een Grauwe Klauwier in deze tijd van het jaar zou best eens een andere soort kunnen zijn...
Bv klapekster?

Lijkt me niet, ik denk dat Ruud op Bruine Klauwier doelt. Die lijkt meer op Grauwe Klauwier dan Klapekster en een soort die wel tot in de winter kan. Plaatjes van Bruine Klauwier: http://birdingfrontiers.com/2010/11/07/brown-shrike/ en http://cyberbirding.uib.no/photo/l_cristatus_01.php

Guus Peterse

Ik geloof best dat Ruud dat bedoelt, maar dat neemt niet weg dat klapekster misschien toch aannemelijker is. Daar zijn er namelijk een paar meer van in Nederland en nog maar een paar dagen geleden is er ook al een vermeende grauwe klauwier ontmaskerd als klapekster.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob Halff

Citaat van: ruud_altenburg op november 17, 2011, 17:25:59 PM
Ik ken de waarnemer niet maar een Grauwe Klauwier in deze tijd van het jaar zou best eens een andere soort kunnen zijn...

Misschien toch wel verstandig om de plek morgen te gaan checken, onder het motto je weet maar nooit...

(hopelijk kan ik tussen het werk door even langs de plek gaan maar weet niet zeker of dat gaat lukken)

steenl

Halff, jou kennende lukt dat!
Was vandaag in Assen geen Pallas gezien  8)

martinharskamp

Citaat van: Corstiaan op november 17, 2011, 21:43:46 PM
Citaat van: GertJ op november 17, 2011, 19:19:53 PM
Citaat van: ruud_altenburg op november 17, 2011, 17:25:59 PM
Ik ken de waarnemer niet maar een Grauwe Klauwier in deze tijd van het jaar zou best eens een andere soort kunnen zijn...
Bv klapekster?

Lijkt me niet, ik denk dat Ruud op Bruine Klauwier doelt.

Wéér een Klauwier! De fanatieken onder ons hebben dit jaar al zes verschillende Klauwieren gezien. Die willen nu vast wel weer eens iets anders, of niet?  ;)

Vincent Hart

Half uurtje fietsen, dus ik ga zeker wel ff kijken morgen!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maarten Hotting

Citaat van: GertJ op november 17, 2011, 19:19:53 PM
Citaat van: ruud_altenburg op november 17, 2011, 17:25:59 PM
Ik ken de waarnemer niet maar een Grauwe Klauwier in deze tijd van het jaar zou best eens een andere soort kunnen zijn...
Bv klapekster?
http://waarneming.nl/gebied/view/21511
5 november is op dezelfde locatie al een Klapekster gemeld, maar dat zegt natuurlijk niet dat dus ook een Klapekster is.
Groet,
Maarten

Vincent Hart

Ik kan niet uitsluiten dat iemand de kleur van mantel en flanken van een klapekster 'bruin' noemt, maar het ligt ook niet erg voor de hand ... Hoe dan ook, morgen meer nieuws.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

Citaat van: Vincent Hart op november 18, 2011, 00:10:19 AM
Ik kan niet uitsluiten dat iemand de kleur van mantel en flanken van een klapekster 'bruin' noemt, maar het ligt ook niet erg voor de hand ... Hoe dan ook, morgen meer nieuws.

grappig krijg een beetje een deja vu als ik dit zo lees en het vergelijk met deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/61731215 (in eerste instantie doorgegeven als Grauwe Klauwier) 8)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Hmm, ik moest natuurlijk ook denken aan die vogel, maar had niet onthouden dat daar ook een 'bruine rug' genoemd werd ... Hopelijk tot morgen ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

maartenwielstra

geen paniek, tis vast gewoon de langstaart (!)

GijsB

Die moet al lang in verwegistan zitten >:(
Gijs

ArjenDrost †

Citaat van: dralion13 op november 18, 2011, 01:40:05 AM
Die moet al lang in verwegistan zitten >:(
Maar dat geldt voor alle zeldzaamheden ;-)

GertJ

Citaat van: Maarten Hotting op november 17, 2011, 23:53:01 PM
Citaat van: GertJ op november 17, 2011, 19:19:53 PM
Citaat van: ruud_altenburg op november 17, 2011, 17:25:59 PM
Ik ken de waarnemer niet maar een Grauwe Klauwier in deze tijd van het jaar zou best eens een andere soort kunnen zijn...
Bv klapekster?
http://waarneming.nl/gebied/view/21511
5 november is op dezelfde locatie al een Klapekster gemeld, maar dat zegt natuurlijk niet dat dus ook een Klapekster is.
Nee natuurlijk niet... Klapeksters zijn toevallig wel aardig plaatstrouw. Maar we laten ons natuurlijk graag verrassen.
Groet Gert Jager