Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

Een vrijwel perfecte beschrijving.
Ik hoor t wel morgen maar ik zit nog niet in de startblokken.

Bas vd Burg

#13111
Citaat van: Max Berlijn op oktober 11, 2011, 22:00:20 PM
Kent iemand de waarnemer?, deze heeft totaal 39 waarnemingen ingevoerd. Zegt niets (de nummer 1 van NL heeft nooit iets ingevoerd...) maar voor we over de meest woeste soorten gaan speculeren mogelijk even wat voorzichtig zijn :angel:

Het zijn wel ff wat meer dan 39 waarnemingen Max (791 om precies te zijn) en hij voert in sinds mei 2010 8)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Max Berlijn

hmmm, sorry, inderdaad verkeerd gekeken, blijf het een ruig verhaal (en soort) vinden (Noordse Nachtegaal is ook nog niet langs gekomen als optie en die is heel wat minder zeldzaam) maar wie weet, leg mijn RBA naast het bed!
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rob Halff

#13113
Citaat van: Max Berlijn op oktober 11, 2011, 22:14:30 PM
hmmm, sorry, inderdaad verkeerd gekeken, blijf het een ruig verhaal (en soort) vinden (Noordse Nachtegaal is ook nog niet langs gekomen als optie en die is heel wat minder zeldzaam) maar wie weet, leg mijn RBA naast het bed!

Idd een ruige soort en verhaal, maar vind de beschrijving die hij geeft niet echt op Noordse Nachtegaal passen (formaat en staartkleur misschien wel) en je zal dan ook verwachten dat hij iets van een lichte keel gezien zou moeten hebben en daar hoor je hem niet over. Vind de locatie daarentegen wel weer erg opmerkelijk zo ver in het binnenland voor een amerikaanse lijster. Je zou hem eerder aan de kust verwachten. Maar aan de andere kijk ik nergens meer van op tegenwoordig, en zeker niet na al die westerstormen van de laatste weken.

Ben benieuwd morgenochtend of we iets positiefs gaan horen, sluit uiteraard graag aan.

dupont

Er stonden vanmorgen toen ik op weg naar mijn werk langsreed voldoende auto's van vogelaars. Van Lennaert begreep ik om 08.00 uur dat er nog niets gezien werd. Zelf heb ik er niet zo veel vertrouwen in, ik kan echter in 20 minuten ter plaatse zijn... :duim:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

dupont

Net via de app contact gehad met Hans Pohlmann die ter plekke was (hij is net vertrokken): een Zeearend, een Zanglijster en een Roodborst. We wachten af....
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Timo Roeke

Vanochtend ook even gezocht maar geen succes. Inmiddels al op het werk. Ik ben benieuwd of men in de loop van de dag blijft zoeken.

dupont

Lennaert Steen staat er nog steeds (09.15 uur). Nog niets. Er stonden vanochtend zo'n tien vogelaars.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Timo Roeke

Weet jij of de zoektocht inmiddels is gestaakt David? Ik wil de terugweg eigenlijk nog een poging wagen. Just to be sure.

Vincent Hart

Lijkt me weinig mis mee om nog even te gaan kijken, Timo. In het ergste geval vind je niks ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

Zie http://waarneming.nl/call_admin/wrn_overzicht?id=61187078 waar een waarnemer meldt de vogel al eerder meent te hebben waargenomen...

Citeerheb de vogel ook gezien een paar dagen geleden.

Wellicht is dit nog de moeite om na te vragen, al verwacht ik er niet te veel van...  ;)
Frank van der Meer

Co

#13121
Ik was vanmorgen al voor het eerste licht vlakbij het P plaatsje aan de Barloseweg.
In het donker vond ik het smalle inritje vanaf de Rijksstraatweg naar Barloseweg/ P-plek maar slecht te vinden.
Bij ochtendschermer, 07:30u vond ik het. De P plaats is groter dan ik dacht. Loopt middels een doodlopende weg langs de Rijksstraatweg een eind door dus je kunt er best wat auto's kwijt.
Hut is vlakbij, stenen trap de dijk over, modderpad even volgen en dan staat rechts de hut al aangegeven. Er is ook iets verder weg een kijkscherm.
De hut/ plek is een ramp. Zeer onoverzichtelijk. We waren de eerste uren met een man of 12 en dan barst je het hutje al uit.
Jammer dat het tot nu toe niks geworden is, maar aan de andere kant, stel..................en dan een toeloop als bij de Noordse Waterlijster.............................pffff...hoe gaan we dat oplossen?
Gezien de claim van nog een andere waarnemer enige tijd terug, in combi met de onoverzichtelijkheid zou ik toch, als je in de buurt bent, adviseren het (nog) eens te proberen.
Vr. gr. Co

Folkert Jan

Citaat van: Co op oktober 12, 2011, 15:03:36 PM
Ik was vanmorgen al voor het eerste licht vlakbij het P plaatsje aan de Barloseweg.
In het donker vond ik het smalle inritje vanaf de Rijksstraatweg naar Barloseweg/ P-plek maar slecht te vinden.
Bij ochtendschermer, 07:30u vond ik het. De P plaats is groter dan ik dacht. Loopt middels een doodlopende weg langs de Rijksstraatweg een eind door dus je kunt er best wat auto's kwijt.
Hut is vlakbij, stenen trap de dijk over, modderpad even volgen en dan staat rechts de hut al aangegeven. Er is ook iets verder weg een kijkscherm.
De hut/ plek is een ramp. Zeer onoverzichtelijk. We waren de eerste uren met een man of 12 en dan barst je het hutje al uit.
Jammer dat het tot nu toe niks geworden is, maar aan de andere kant, stel..................en dan een toeloop als bij de Noordse Waterlijster.............................pffff...hoe gaan we dat oplossen?
Gezien de claim van nog een andere waarnemer enige tijd terug, in combi met de onoverzichtelijkheid zou ik toch, als je in de buurt bent, adviseren het (nog) eens te proberen.
Vr. gr. Co

tja excursies dan maar he!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rutger

Citaat van: rnbflavour op oktober 12, 2011, 15:29:20 PM
Citaat van: Co op oktober 12, 2011, 15:03:36 PM
Ik was vanmorgen al voor het eerste licht vlakbij het P plaatsje aan de Barloseweg.
In het donker vond ik het smalle inritje vanaf de Rijksstraatweg naar Barloseweg/ P-plek maar slecht te vinden.
Bij ochtendschermer, 07:30u vond ik het. De P plaats is groter dan ik dacht. Loopt middels een doodlopende weg langs de Rijksstraatweg een eind door dus je kunt er best wat auto's kwijt.
Hut is vlakbij, stenen trap de dijk over, modderpad even volgen en dan staat rechts de hut al aangegeven. Er is ook iets verder weg een kijkscherm.
De hut/ plek is een ramp. Zeer onoverzichtelijk. We waren de eerste uren met een man of 12 en dan barst je het hutje al uit.
Jammer dat het tot nu toe niks geworden is, maar aan de andere kant, stel..................en dan een toeloop als bij de Noordse Waterlijster.............................pffff...hoe gaan we dat oplossen?
Gezien de claim van nog een andere waarnemer enige tijd terug, in combi met de onoverzichtelijkheid zou ik toch, als je in de buurt bent, adviseren het (nog) eens te proberen.
Vr. gr. Co

tja excursies dan maar he!

Ja, dat gaat vast geweldig bij zo'n skulker... "Het half uur is om, mensen, jammer dat hij zich even niet liet zien, over 4 uur mag je weer" :P. Overigens lijkt het gebied langs het pad m.i. misschien wel beter dan het stukje wat je daadwerkelijk kan zien vanuit de hut.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

HPM

Citaat van: rnbflavour op oktober 12, 2011, 15:29:20 PM
Citaat van: Co op oktober 12, 2011, 15:03:36 PM
Ik was vanmorgen al voor het eerste licht vlakbij het P plaatsje aan de Barloseweg.
In het donker vond ik het smalle inritje vanaf de Rijksstraatweg naar Barloseweg/ P-plek maar slecht te vinden.
Bij ochtendschermer, 07:30u vond ik het. De P plaats is groter dan ik dacht. Loopt middels een doodlopende weg langs de Rijksstraatweg een eind door dus je kunt er best wat auto's kwijt.
Hut is vlakbij, stenen trap de dijk over, modderpad even volgen en dan staat rechts de hut al aangegeven. Er is ook iets verder weg een kijkscherm.
De hut/ plek is een ramp. Zeer onoverzichtelijk. We waren de eerste uren met een man of 12 en dan barst je het hutje al uit.
Jammer dat het tot nu toe niks geworden is, maar aan de andere kant, stel..................en dan een toeloop als bij de Noordse Waterlijster.............................pffff...hoe gaan we dat oplossen?
Gezien de claim van nog een andere waarnemer enige tijd terug, in combi met de onoverzichtelijkheid zou ik toch, als je in de buurt bent, adviseren het (nog) eens te proberen.
Vr. gr. Co

tja excursies dan maar he!

Ik denk dat je een beetje verkeerd idee hebt van het karakter van het gebied.

Herman van der Meer

Steven Wytema

Citaat van: Rutger op oktober 12, 2011, 16:25:00 PM
Citaat van: rnbflavour op oktober 12, 2011, 15:29:20 PM

tja excursies dan maar he!

Ja, dat gaat vast geweldig bij zo'n skulker... "Het half uur is om, mensen, jammer dat hij zich even niet liet zien, over 4 uur mag je weer" :P . Overigens lijkt het gebied langs het pad m.i. misschien wel beter dan het stukje wat je daadwerkelijk kan zien vanuit de hut.
Nou dat gaat in de UK dus echt zo! Overigens met 200 man op 1 dag wordt dat best krap (10 man per half uur gemiddeld?)
Misschien moeten we daar maar gewoon eens gaan wennen. Entrance-fee erbovenop en Staatsbosbeheer ook weer blij.
Steven Wytema


Sjouke Scholten

Citaat van: Steven Wytema op oktober 12, 2011, 16:45:58 PM
Entrance-fee erbovenop en Staatsbosbeheer ook weer blij.

Betalen om een vogel te zien.. Begint al aardig een dierentuin karakter te krijgen..
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Yeronimo

Citaat van: frankmeer op oktober 12, 2011, 12:15:51 PM
Zie http://waarneming.nl/call_admin/wrn_overzicht?id=61187078 waar een waarnemer meldt de vogel al eerder meent te hebben waargenomen...

Citeerheb de vogel ook gezien een paar dagen geleden.

Wellicht is dit nog de moeite om na te vragen, al verwacht ik er niet te veel van...  ;)

En nu staat dit erbij:

CiteerGeen mail: vreemd...Even te verduidelijking. De beschreven vogel gezien en gefotografeerd. Helaas foto's weer weggegooid, dacht dat het om een bepaalde pieper ging. Ook meende ik er 2 te hebben gezien. Ben er vrij zeker van dat het om dezelfde vogel (s) gaat.
Heremietlijster lijkt me erg sterk, maar hij leek er idd wel op...

Hopelijk zijn de foto's terug te halen? Door bijvoorbeeld na te vragen of deze niet toevallig ergens nog staan in de prullenbak ofzo?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

lennartv

#13128
Zelfs als je foto's van je kaartje gewist hebt kun je ze nog terug vinden met een bepaald programmatje. Dat werd een tijdje geleden ook op dutchbirding verteld. Bij deze foto kun je de details zien. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd dus ik weet ook niet of het werkt maar het klinkt wel goed.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Hart

Citaat van: lennartv op oktober 12, 2011, 17:07:05 PM
Zelfs als je foto's van je kaartje gewist hebt kun je ze nog terug vinden met een bepaald programmatje. Dat werd een tijdje geleden ook op dutchbirding verteld. Bij deze foto kun je de details zien. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd dus ik weet ook niet of het werkt maar het klinkt wel goed.
Mailtje naar Leon gestuurd met de tip over het terughalen van verwijderde foto's. We wachten af ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

H.Valkema

Citaat van: Jan vH op oktober 12, 2011, 17:26:51 PM
Iets anders leuks langs de IJssel:
http://waarneming.nl/waarneming/view/61196908

mooie provincie soort voor Gelderland! 4e/5e geval sinds 1981  volgens mij
Groeten,
Haije Valkema

JandJ

Citaat van: lennartv op oktober 12, 2011, 17:07:05 PM
Zelfs als je foto's van je kaartje gewist hebt kun je ze nog terug vinden met een bepaald programmatje. Dat werd een tijdje geleden ook op dutchbirding verteld. Bij deze foto kun je de details zien. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd dus ik weet ook niet of het werkt maar het klinkt wel goed.
Als hij nog een programmaatje zoekt: Pandora Recovery raad ik aan. ff googlen
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

UtrechtsVogelNet

Wat betreft "verloren" foto's terughalen: ik heb er wel ervaring mee, indien nodig.

Het lukt overigens niet meer als hij na het formatteren het gehele kaartje opnieuw 100% heeft vol geknald, dan is het niet meer mogelijk. De kans voor succesvol terughalen neemt af naarmate de kaart opnieuw voller is geschoten, maar dat is natuurlijk ook logisch.

Er zijn verschillende ook (gratis) programmaatjes voor, maar je moet bv ook in de gaten houden of het werkt me de computer-configuratie (een heel fijn programma dat ik voorheen gebruikte werkt bv niet op een 64-bits PC). Ik hoor het wel (of niet :-) ).

gr, Phil

Marcel van kammen

Nou nou Phil,dat is niet helemaal waar. Ik heb ooit eens over de 400 foto's terug kunnen halen van een kaartje,de oudste foto's waren 5 maand oud en ik had het kaartje daarna diverse malen volgeschoten en geformateerd. Het is wel zo dat je dan geen 100% garantie hebt dat je alles nog terugkrijgt.

Folkert Jan

Is dit wel een gewone tapuit en niet mogelijk een B(l)onte?

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=166414.msg0;topicseen#new

Heb nu geen boeken o.i.d. bij me dus kan zelf niet nakijken, maar toch maar even aandacht hier
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Wouter van der Ham

Met het boek erbij kom ik op een gewone tapuit. Bij een blonde tapuit is het boven op het hoofd licht oranje en hier is dat donker. En de vogel lijkt me té oranje voor Bonte .
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op oktober 10, 2011, 16:06:07 PM
Voor reageren op de site hoef je geen DBA-lid te zijn: http://www.dutchbirding.nl/register.php
Waarom zou je trouwens geen lid worden?

Tja, ik heb al meerdere malen gemailt of ik
A- nog de gehele contributie voor 2011 dien te voldoen en
B- wanneer en op welke manier ik dan een reactie op mijn betaling krijg

Maar tot op heden krijg ik geen mail terug. Tja dan wordt het lastig.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Certhia

Citaat van: rnbflavour op oktober 13, 2011, 08:15:31 AM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 10, 2011, 16:06:07 PM
Voor reageren op de site hoef je geen DBA-lid te zijn: http://www.dutchbirding.nl/register.php
Waarom zou je trouwens geen lid worden?

Tja, ik heb al meerdere malen gemailt of ik
A- nog de gehele contributie voor 2011 dien te voldoen en
B- wanneer en op welke manier ik dan een reactie op mijn betaling krijg

Maar tot op heden krijg ik geen mail terug. Tja dan wordt het lastig.


Oh ik heb vorige week een soortgelijke mail gestuurd en had een dag later netjes antwoord.


Gewoon nog een keer proberen lijkt me.


Marc

Folkert Jan

Tja 1x geen reactie kan ik me voorstellen, maar dit gaat de vierde x worden. Naja zal
nog een poging doen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013