Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Luuk Punt

Het Rotterdams accent is toch ook mooi? ;-)

Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

frankw

Afgelopen week een Zwarte Ibis op Schier. Wel geringd, escape of een project vogel oid.?
http://www.vogelvisie.nl/forum/topic/36758/zwarte_ibis

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


HPM

Herman van der Meer

frankw

Daar zal ie van zijn. Leuk.

Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

Rickschonewille


Stijn E.

Citaat van: Rickschonewille op juli 16, 2011, 14:28:16 PM
Citaat van: lonnie20 op juli 16, 2011, 14:26:11 PM
Errug gaaf! (en veel te dicht bij m'n huis...)

http://waarneming.nl/waarneming/view/55693650

Wat een fantastische foto's ook!

Bwww, is het gek als ik er kippenvel van krijg? (Das positief bedoeld  B))
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Thijs Fijen

Dit mag verplaatst worden naar Foto van de dag.. Het is natuurlijk geen kwalitatief goede plaat, maar zal het moment goed weergeven...
Thijs Fijen

Folkert Jan

Aangezien er vandaag toch weer een melding kwam van de "grijzige strandloper" van de ezumakeeg toch nog maar even een berichtje van mijn kant.

De vogel werd gister helemaal achterin noord gevonden waarbij deze doodleuk zuidelijker bleef lopen totdat deze volledig achter de begroeiing verdween. Even later kwamen 2 zeearenden over waardoor alles opvloog. Na een nieuwe scanronde waren zo goed als alle kleine steltjes verdwenen en zijn we in zuid gaan kijken.

Hier vonden we 1 van de strandplevieren terug en op dat moment zie ik het strandlopertje er zowaar naast en nu veel dichterbij lopen. Gelijk wordt geconstateert dat er niks van een witte V aanwezig is. Om temmincks uit te sluiten wachten we even totdat we de poten kunnen zien die totaal zwart blijken te zijn. De vogel blijft rustig half in het gras half op het slik rustig een heel eind richting het zuiden te foerangeren en hierbij enkele kleine strandlopers passerend. Omdat vorm een goeie indicatie is vergelijken we dit met de kleintjes. Alle 4 merken we op dat de vogel ineens kleiner lijkt dan een kleine en vervolgens weer iets groter. We wachtten 2 uur totdat de vogel dichterbij komt zodat we kunnen proberen foto's te maken. Ondertussen maak ik een beschrijving en voer de vogel in. Ook de witte vlekken tussen oog en snavel vallen mij vooral in het vooraanzicht heel er op. Ik besluit daarna toch nog eens de boeken te halen en bij het teruglopen hoor ik Andries roepen dat de vogel is opgevlogen en nu erg dichtbij zit. Meer dan de helft dichterbij dan dat hij 's avonds liep.
Hierbij staat de vogel op het slik in directe vergelijking met kleine en is Duidelijk forser gebouwd en staat hoger op de poten. Totale hoogte is ook net iets hoger dan dat van kleine. Ongeveer net zo langgerekt. Te ver om HPP te beoordelen. daarbij zien we ook goed donkere schouderveertjes met daaronder iets lichte veertjes (exact het patroon als op de meest rechtsonder tekening van adult zomer in de anwb). Ook vergelijken we de snavel die Duidelijk iets langer en dikker is dan alle kleintjes (5a10) die er direct bij lopen. Een opvallend hogere snavelbasis valt ons Niet op tevens zien we dat achter het oog nauwelijks sprake is van een wenkbrouwstreep (iets wat volgens de van duivendijk zou kunnen bij adult vrouw).

Als Rommert vervolgens arriveert is de vogel alweer een heel stuk verder weg en ook kijkt rommert vanop de weg ipv vanuit de hut (waar naar mijn idee het zicht beter was...dichterbij de vogel en minder wind). Ik heb Rommert geen mening over de vogel in welke richting dan ook horen geven. We wachten gewoon totdat deze weer dichterbij komt.

Een half uur later arriveert Martijn Bot die kort daarvoor in Sint Maarten is geweest en veel grijze strandlopers heeft gezien. Hij heeft hiervan ook foto's meegenomen op zijn mobiel. De vogel zit dan bijna 3 maal zover als dat Andries en ik hem hadden. Martijn bekijkt de vogel en geeft eerlijk toe dat hij er niet echt warm van wordt. De vogel leek af en toe minstens even klein als de kleine die er liepen (iets wat wij eerder die middag op die afstand ook concludeerden). Ook vind Martijn het ontbreken van de wenkbrauwstreep achter het oog opvallend. Op zijn foto's hebben alle vogels een knallende witte wenkbrauwstreep. Daarnaast vind hij het borstbandje te vaag en egaal. De foto's tonen inderdaad een veel streperig patroon en meer contrast tussen donkere en lichte delen van de borstband. Als laatste argument tegen grijze geeft Martijn aan dat hij de mantel veel te egaal vind. Iets waar ik het niet mee eens was en zelf op die afstand was de voor mij opmerkelijke tekening nog aanwezig. Martijn vertelde echter dat zijn ervaring was dat de tekening zo krachtig was dat je zelfs op die afstand individuele veertjes zou kunnen onderscheiden.

Nog even later arriveert Rik Winter welke ook de vogel op deze afstand ziet en toegeeft dat het hem een heel ander gevoel geeft dan de vogel die hij ooit in de OVP zag.

Dus vooral op Jizz en het wat te egale kleed wordt hier toch een kleine van gemaakt, omdat deze in juli erg variabel zijn volgens Rommert en Martijn die er elk jaar natuurlijk veel zien in het lauwersmeer.

We wachten nog een hele tijd tot de vogel weer dichterbij komt, maar hij blijft eigenwijs op dezelfde afstand totday deze opvliegt en niet meer gevonden wordt.

Al met al denk ik dat als deze mannen de vogel ook zo dichtbij hadden gezien in dezelfde omstandigheden als Andries en ik (goed licht, egale ondergrond ivm grootte, dichtbij en in directe vergelijking met meerdere kleine strandlopers) zij mogelijk een andere mening zouden hebben.

Alle kenmerken uit de ANWB en van duivendijk doen mij denken aan een adult zomer vrouwtje grijze.
Echter zou het wel weer heel typisch zijn dat je dan weer net een niet zo uitgesproken exemplaar hebt, maar 1 die het meeste op een kleine strandloper lijkt terwijl Martijn dit soort exemplaren op Sint Maarten niet zag.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

georgetanis

Vriendelijke groet,

George Tanis
Ouddorp

redmar_woudstra

Citaat van: georgetanis op juli 17, 2011, 16:48:34 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/55713993 mogelijke steppevorkstaartplevier bij Soest.


Klinkt niet alsof dit geen Witgat zou kunnen zijn. Daar mis ik toch één zeer kenmerkend (het zit in de naam) onderdeel van de vogel voor...
groet,
Redmar

Bart van Hoogstraten

#12042
Niet echt heel erg boeiend maar voor de mensen uit omgeving Amersfoort/Apeldoorn/Zwolle die hem nog niet op de lijst hebben: Citroenkwikstaart bij Elburg

edit -> waarschijnlijk een Witte Kwik dus...  :P
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Sander Haak

Voor mijn informatie: Zijn er mensen die eerst dit topic bekijken en dan pas (of helemaal niet) de frontpage van waarneming.nl bekijken?
Groet, Sander Haak (Woerden)

HPM

Citaat van: Sander Haak op juli 17, 2011, 19:30:02 PM
Voor mijn informatie: Zijn er mensen die eerst dit topic bekijken en dan pas (of helemaal niet) de frontpage van waarneming.nl bekijken?

Ik denk dat er mensen zijn die een notificatie krijgen als er iets nieuws in dit topic wordt gepost. Waarschijnlijk zijn het zulke mensen die klagen als er hier iets anders wordt gepost dan een nieuwe zeldzaamheid.
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: Sander Haak op juli 17, 2011, 19:30:02 PM
Voor mijn informatie: Zijn er mensen die eerst dit topic bekijken en dan pas (of helemaal niet) de frontpage van waarneming.nl bekijken?
Ja, ik!

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Sander Haak op juli 17, 2011, 19:30:02 PM
Voor mijn informatie: Zijn er mensen die eerst dit topic bekijken en dan pas (of helemaal niet) de frontpage van waarneming.nl bekijken?

Dat hangt ervan af of ik al ingelogd ben of niet... (als ik al een tijdje op het forum ben loop ik nieuwe info van de homepage mis). Wat ga je met de verzamelde info doen, als ik vragen mag? De homepage verbeteren?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Sander Haak

Nee ik vroeg me af waarom er zeldzaamheden van de frontpage (dan wel niet klakkeloos) naar dit topic worden gekopieerd. Zelf heb ik alleen wat aan meldingen van andere websites als DBA, Lauwersmeer of Birdpix maar dat geldt dus niet voor iedereen. Bedankt.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Sander Haak op juli 17, 2011, 22:30:28 PM
Nee ik vroeg me af waarom er zeldzaamheden van de frontpage (dan wel niet klakkeloos) naar dit topic worden gekopieerd. Zelf heb ik alleen wat aan meldingen van andere websites als DBA, Lauwersmeer of Birdpix maar dat geldt dus niet voor iedereen. Bedankt.

Daar zit een werkelijk gigantische contradictie in -> Je komt hier kijken zonder eerst zelf naar DBA, Lauwersmeer of Birdpix te zijn geweest en bent dan (met verwijt) teleurgesteld als er alleen maar een melding van de homepage te vinden is die je zelf al gezien hebt maar geen van DBA, Lauwersmeer of Birdpix? Dit moet je me even uitleggen, kan ik even niet volgen dit!  :rolleye:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Sander Haak op juli 17, 2011, 22:30:28 PM
Nee ik vroeg me af waarom er zeldzaamheden van de frontpage (dan wel niet klakkeloos) naar dit topic worden gekopieerd. Zelf heb ik alleen wat aan meldingen van andere websites als DBA, Lauwersmeer of Birdpix maar dat geldt dus niet voor iedereen. Bedankt.

Ik weet niet of je het in dit geval klakkeloos moet noemen maar gezien de foto's was dit het verkeerde topic om de waarneming te melden. Hij was ook al lang in het juiste topic aangekaart.
Herman van der Meer

Tim de Boer

Denk dat er bedoeld wordt dat hij (en ik en veel anderen) eerst de frontpage wel zien voordat ze dit topic lezen, en het dus overbodig is om elke waarneming die op de frontpage komt ook weer hier in dit topic te melden...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

hiskodevries

Deze discussie is overbodig
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

UtrechtsVogelNet

Citaat van: hiskodevries op juli 18, 2011, 08:07:46 AM
Deze discussie is overbodig

Ken wel meer overbodige discussies op dit forum  ;D

Phil

DuDe

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juli 18, 2011, 09:33:21 AM
Citaat van: hiskodevries op juli 18, 2011, 08:07:46 AM
Deze discussie is overbodig

Ken wel meer overbodige discussies op dit forum  ;D

Phil
Jij zou toch niet meer reageren ??? Als je het doet, doe het dan op de juiste plek.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Bas vd Burg

Hey Axel, moet je het wel goed lezen hè 8)  Phil schreef dat hij namelijk besloten had nog 1x te reageren in dat bewuste topic.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

JandJ

los van dat alles ziet Jaap Hamelink NU de azigoppel bij Herkingen. 'In de polder vanaf de dijk' aldus zijn sms'je.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: jandj op juli 18, 2011, 20:48:48 PM
los van dat alles ziet Jaap Hamelink NU de azigoppel bij Herkingen. 'In de polder vanaf de dijk' aldus zijn sms'je.

Is dat gevaarlijk, zo'n azigpoppel?
Herman van der Meer

Norman

Die Azigoppels zijn redelijk onschuldig, maar o wee als je te dicht bij komt om er een foto van te maken.
Zo maar kans dat je een kijker in je nek krijgt van een DBA-tje of WRN-etje.  ;D

Bram Rijksen


Yeronimo

Opende mail beetje laat. Maar toch even mensen op de hoogte brengen al weet ik niet of de waarneming wel of niet verkeerd is ingevoerd.
Krekelzanger Leeuwarden Kleine Wielen - http://waarneming.nl/waarneming/view/55735574

Morgen check ik hem wel even. Blauwborst en Bosrietzanger weet ik dat ze op dat stukje zitten. Snor en Sprinkhaanzanger beiden nog niet gehoord daar op dat stukje na verschillende keren langsfietsen dit voorjaar. Het zou dus zomaar kunnen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden