Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Citaat van: Justin Jansen op juli 14, 2011, 09:21:46 AM
Lees eerst eens over de status van Kwak als broedvogel in Nederland, met de focus op het historisch en huidig voorkomen. Dan verdiep je eens in de status van Kwak in Europa/Wereld? Dan in het voorkomen van Kwakken in bepaalde seizoenen in Nederland, en gebruik de archieven van waarneming.nl maar eens. En reageer dan eens inhoudelijk, i.p.v. die losse flodders die je nu steeds ventileerd....
Dank je :)
Thijs Fijen

Norman

Citaat van: HPM op juli 14, 2011, 11:04:13 AM
Van geen enkele ongeringde vogel van welke soort dan ook is de herkomst vast te stellen.

Daar is geen speld tussen te krijgen.  ;)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Norman op juli 14, 2011, 20:19:22 PM
Citaat van: HPM op juli 14, 2011, 11:04:13 AM
Van geen enkele ongeringde vogel van welke soort dan ook is de herkomst vast te stellen.

Daar is geen speld tussen te krijgen.  ;)

Dodo?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rickschonewille


Norman

Ik heb met dit weer alleen maar grijze vogels gezien.  :angel:

Thijs Fijen

#12005
Adulte Roze Spreeuw al aanwezig sinds 8 juli (http://waarneming.nl/waarneming/view/55669183) en foto's op Birdpix (http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=271844)

EDIT: was even kwijt dat die al eerder gepiept was. Maar hij is vandaag (gisteren dus officieel) weer gezien (zie waarneming link)... Sorry dat ik de 'checkers' wakker heb gemaild ;)
Thijs Fijen

pwolf

Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 09:08:51 AM
Citaat van: Justin Jansen op juli 14, 2011, 09:04:00 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 08:52:08 AM
Citaat van: HPM op juli 14, 2011, 08:44:52 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 08:14:20 AM
http://dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=5323&page=1

Kan me niet voorstellen dat uit te sluiten is dat deze beesten niet uit de randstad komen. Ik vind dat Max hier wel erg stellig in is.

Kan jij uitsluiten dat er in Nederland, inclusief het westen, echt wilde Kwakken voorkomen?
Er kwamen ook al Kwakken in Nederland voor toen er geen bekende ontsnappelingen waren.

Nee kan ik ook niet, maar dat bewijst nog niet dat ze er niet vandaan komen.
Ik vind het aannemelijker dat er een paartje uit de dierentuin is gaan zwerven, in limburg een mooi plekje heeft gevonden en daar is gaan broeden.
Geen ring = voor mij: Afkomst onbekend en dierentuin dus een goede mogelijkheid en zeker niet uit te sluiten.
Pffff wordt je nu nooit moe van jezelf, lees eens boeken....

Verklaar u nader

een jonge vogel met een ring uit Tsjechië komt denk ik niet uit Artis, toch zat er ooit één in Nederland. Lezen van literatuur helpt bij het vormen van je mening.

p.
Pim Wolf, Vlissingen

Folkert Jan

Citaat van: pwolf op juli 15, 2011, 01:44:26 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 09:08:51 AM
Citaat van: Justin Jansen op juli 14, 2011, 09:04:00 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 08:52:08 AM
Citaat van: HPM op juli 14, 2011, 08:44:52 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 08:14:20 AM
http://dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=5323&page=1

Kan me niet voorstellen dat uit te sluiten is dat deze beesten niet uit de randstad komen. Ik vind dat Max hier wel erg stellig in is.

Kan jij uitsluiten dat er in Nederland, inclusief het westen, echt wilde Kwakken voorkomen?
Er kwamen ook al Kwakken in Nederland voor toen er geen bekende ontsnappelingen waren.

Nee kan ik ook niet, maar dat bewijst nog niet dat ze er niet vandaan komen.
Ik vind het aannemelijker dat er een paartje uit de dierentuin is gaan zwerven, in limburg een mooi plekje heeft gevonden en daar is gaan broeden.
Geen ring = voor mij: Afkomst onbekend en dierentuin dus een goede mogelijkheid en zeker niet uit te sluiten.
Pffff wordt je nu nooit moe van jezelf, lees eens boeken....

Verklaar u nader

een jonge vogel met een ring uit Tsjechië komt denk ik niet uit Artis, toch zat er ooit één in Nederland. Lezen van literatuur helpt bij het vormen van je mening.

p.

Dat bedoelde ik dus ook. Zolang een kwak geen dergelijke ring heeft, maar ook geen escapering vind ik het maar koffiedik kijken of een vogel in Limburg zonder twijfel wild is en daar ging het mij om.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Thijs Fijen

Citaat van: rnbflavour op juli 15, 2011, 08:15:52 AM
Citaat van: pwolf op juli 15, 2011, 01:44:26 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 09:08:51 AM
Citaat van: Justin Jansen op juli 14, 2011, 09:04:00 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 08:52:08 AM
Citaat van: HPM op juli 14, 2011, 08:44:52 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 08:14:20 AM
http://dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=5323&page=1

Kan me niet voorstellen dat uit te sluiten is dat deze beesten niet uit de randstad komen. Ik vind dat Max hier wel erg stellig in is.

Kan jij uitsluiten dat er in Nederland, inclusief het westen, echt wilde Kwakken voorkomen?
Er kwamen ook al Kwakken in Nederland voor toen er geen bekende ontsnappelingen waren.

Nee kan ik ook niet, maar dat bewijst nog niet dat ze er niet vandaan komen.
Ik vind het aannemelijker dat er een paartje uit de dierentuin is gaan zwerven, in limburg een mooi plekje heeft gevonden en daar is gaan broeden.
Geen ring = voor mij: Afkomst onbekend en dierentuin dus een goede mogelijkheid en zeker niet uit te sluiten.
Pffff wordt je nu nooit moe van jezelf, lees eens boeken....

Verklaar u nader

een jonge vogel met een ring uit Tsjechië komt denk ik niet uit Artis, toch zat er ooit één in Nederland. Lezen van literatuur helpt bij het vormen van je mening.

p.

Dat bedoelde ik dus ook. Zolang een kwak geen dergelijke ring heeft, maar ook geen escapering vind ik het maar koffiedik kijken of een vogel in Limburg zonder twijfel wild is en daar ging het mij om.
Sorry dat we dit topic daarvoor misbruiken. Maar wil toch nog even het volgende kwijt. Doe je vervolgens ook iets met die mening? Of zou je ze net als de Artisvogels gewoon gaan twitchen?
Mijns insziens, Pim en Justin geven het al aan, de plek is goed, de situatie is goed, voelt goed.
Thijs Fijen

Folkert Jan

Citaat van: Thijs Fijen op juli 15, 2011, 08:33:46 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 15, 2011, 08:15:52 AM
Citaat van: pwolf op juli 15, 2011, 01:44:26 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 09:08:51 AM
Citaat van: Justin Jansen op juli 14, 2011, 09:04:00 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 08:52:08 AM
Citaat van: HPM op juli 14, 2011, 08:44:52 AM
Citaat van: rnbflavour op juli 14, 2011, 08:14:20 AM
http://dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=5323&page=1

Kan me niet voorstellen dat uit te sluiten is dat deze beesten niet uit de randstad komen. Ik vind dat Max hier wel erg stellig in is.

Kan jij uitsluiten dat er in Nederland, inclusief het westen, echt wilde Kwakken voorkomen?
Er kwamen ook al Kwakken in Nederland voor toen er geen bekende ontsnappelingen waren.

Nee kan ik ook niet, maar dat bewijst nog niet dat ze er niet vandaan komen.
Ik vind het aannemelijker dat er een paartje uit de dierentuin is gaan zwerven, in limburg een mooi plekje heeft gevonden en daar is gaan broeden.
Geen ring = voor mij: Afkomst onbekend en dierentuin dus een goede mogelijkheid en zeker niet uit te sluiten.
Pffff wordt je nu nooit moe van jezelf, lees eens boeken....

Verklaar u nader

een jonge vogel met een ring uit Tsjechië komt denk ik niet uit Artis, toch zat er ooit één in Nederland. Lezen van literatuur helpt bij het vormen van je mening.

p.

Dat bedoelde ik dus ook. Zolang een kwak geen dergelijke ring heeft, maar ook geen escapering vind ik het maar koffiedik kijken of een vogel in Limburg zonder twijfel wild is en daar ging het mij om.
Sorry dat we dit topic daarvoor misbruiken. Maar wil toch nog even het volgende kwijt. Doe je vervolgens ook iets met die mening? Of zou je ze net als de Artisvogels gewoon gaan twitchen?
Mijns insziens, Pim en Justin geven het al aan, de plek is goed, de situatie is goed, voelt goed.

Ja ik heb een tijdje geleden al aangegeven dat de kwakken voor mij hetzelfde gevoel geven en heb daarom een kwak bekeken in blijdorp nadat we terugreden van de "temminck's" strandloper.
Maar ik heb genoemde boeken niet gelezen en heb mijn informatie alleen van horen/zeggen en wat hier op het forum wordt geschreven. Mocht ik dergelijke literatuur kunnen vinden (wat me tot nog toe niet lukt) en dit mijn beeld veranderen ga ik een andere kwak bekijken, maar vooralsnog vind ik het (ondanks bewezen wilde gevallen in NL) nog steeds aannemelijker dat alle kwakken (waar ook gezien) van de artis/blijdorp populaties komen en mogelijk op andere plekken in het land zijn gaan broeden dan dat ze echt wild zijn.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Thijs Fijen

Citaat van: Thijs Fijen op juli 15, 2011, 00:15:05 AM
Adulte Roze Spreeuw al aanwezig sinds 8 juli (http://waarneming.nl/waarneming/view/55669183) en foto's op Birdpix (http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=271844)

EDIT: was even kwijt dat die al eerder gepiept was. Maar hij is vandaag (gisteren dus officieel) weer gezien (zie waarneming link)... Sorry dat ik de 'checkers' wakker heb gemaild ;)
Vandaag weer gezien
Thijs Fijen

HPM

Zijn er al mensen op zoek gegaan naar die Bergfluiter in Ossendrecht?
http://waarneming.nl/waarneming/view/55665796

Herman van der Meer

Folkert Jan

Aangezien de waarnemer nog geen "gewone" fluiter heeft ingevoerd en mogelijk daar dus geen ervaring mee wacht ik eerst op degelijk bewijs (eventueel goeie beschrijving).
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankmeer

Ook het afwezig zijn van foto's en beschrijving en het gebrek aan gevallen in juli helpen niet echt mee... ::)
Frank van der Meer

Max Berlijn

#12014
@ Folkert Jan,

Ik lees de discussoie over de Limbo kwakken nu pas vandaar mijn late reactie.

Kwak was voordat de "feral populatie" een broedvogel in NL, met name in de Biesbosch maar ook elders. Die feral beesten komen uit het Zwin (Zeeland), Alphen (Avifauna), Blijdorp en Artis. Je ziet ook het jaar rond rond die plekken Kwakken. Bij Limburg zijn geen kolonies van Kwakken bekend (ook niet in Belgie) in gevangenschap, hoewel ik niet zeker weet hoe de situatie in het Gaja Park in Kerkrade is maar dat park bestaat pas een aantal jaar. Het leuke van de Kwakken in Limburg (en Wallonie) is dat ze opduiken in de zomermaanden met een piekje van jonge vogels in Juli en Augustus. natuurlijk geen bewijs van zekere wilheid maar het voorkomen in Limburg (en mogelijk ook andere plekken ver weg van de feral populaties) lijkt te maken te hebben wilde vogels (die vanuit het zuiden de rivieren (Frankrijk, Drome)naar het noorden volgen??).
Ik vind het leuk om voor mijn NL lijst van de soort de meest "wild voelende" gevallen te zien. Bij veel soorten is dat geen probleem maar bij Kwak (maar denk ook aan Dwerggans, Ooievaar, Korhoen, Casarca, Flamingo (hoewel erg moeilijk), en de verschillende zeldzame eendensoorten) moet je daar je best voor doen. Het is een persoonlijke tick (hoewel ik meer mensen ken die deze afwijking hebben), vandaar dat ik ook zoveel moeite heb met de Lammergier, zie die discussie, en door al die (her) introducties van vaak een bedenkelijke genenpool in de toekomst alleen maar meer moeite zal kijken... Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Folkert Jan

Citaat van: Max Berlijn op juli 15, 2011, 10:34:06 AM
@ Folkert Jan,

Ik lees de discussoie over de Limbo kwakken nu pas vandaar mijn late reactie.

Kwak was voordat de "feral populatie" een broedvogel in NL, met name in de Biesbosch maar ook elders. Die feral beesten komen uit het Zwin (Zeeland), Alphen (Avifauna), Blijdorp en Artis. Je ziet ook het jaar rond rond die plekken Kwakken. Bij Limburg zijn geen kolonies van Kwakken bekend (ook niet in Belgie) in gevangenschap, hoewel ik niet zeker weet hoe de situatie in het Gaja Park in Kerkrade is maar dat park bestaat pas een aantal jaar. Het leuke van de Kwakken in Limburg (en Wallonie) is dat ze opduiken in de zomermaanden met een piekje van jonge vogels in Juli en Augustus. natuurlijk geen bewijs van zekere wilheid maar het voorkomen in Limburg (en mogelijk ook andere plekken ver weg van de feral populaties) lijkt te maken te hebben wilde vogels.
Ik vind het leuk om voor mijn NL lijst van de soort de meest "wild voelende" gevallen te zien. Bij veel soorten is dat geen probleem maar bij Kwak (maar denk ook aan Dwerggans, Ooievaar, Flamingo (hoewel erg moeilijk), en de verschillende zeldzame eendensoorten) moet je daar je best voor doen. Het is een persoonlijke tick (hoewel ik meer mensen ken die deze afwijking hebben), vandaar dat ik ook zoveel moeite heb met de Lammergier, zie die discussie. Groet Max

Max,

Ik begrijp je beweegredenen volledig.
Ik vond het alleen vreemd dat je op Ducthbirding met zekerheid kon zeggen dat dit niet te maken had met de "feral populatie". Dit lijkt mij niet hard te maken vandaar mijn reactie.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op juli 15, 2011, 09:56:09 AM
Aangezien de waarnemer nog geen "gewone" fluiter heeft ingevoerd en mogelijk daar dus geen ervaring mee wacht ik eerst op degelijk bewijs (eventueel goeie beschrijving).

Maar dan ben je vast te laat  :)
Herman van der Meer

ruud_altenburg

@ Folkert-Jan: overweeg eens een apart topic te starten voor je vragen in plaats van ze in dit topic te posten. Niemand gaat de discussie over Kwakken terugvinden over twee maanden.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

HPM

Citaat van: ruud_altenburg op juli 15, 2011, 11:02:09 AM
@ Folkert-Jan: overweeg eens een apart topic te starten voor je vragen in plaats van ze in dit topic te posten. Niemand gaat de discussie over Kwakken terugvinden over twee maanden.

Een goede suggestie uiteraard maar voor de vindbaarheid maakt het niet uit. Met de zoekfuctie fan het forum kun je alles vinden, ongeacht waar het staat.
Herman van der Meer

cursorius

Citaat van: rnbflavour op juli 15, 2011, 09:56:09 AM
Aangezien de waarnemer nog geen "gewone" fluiter heeft ingevoerd en mogelijk daar dus geen ervaring mee wacht ik eerst op degelijk bewijs (eventueel goeie beschrijving).

Het wil toch niets zeggen als de goede man geen Fluiter heeft ingevoerd hij geen Bergfluiter kan herkennen/invoeren? Ik voer ook nooit algemene soorten in. 

Guus Peterse

Is natuurlijk waar, maar een waarneming van een dergelijke zeldzaamheid zonder enig commentaar of andere documentatie, neem ik nauwelijks serieus. Dat is hoogstwaarschijnlijk ofwel een invoerfoutje, ofwel iemand die zich niet eens bewust is van de zeldzaamheid. Ik geloof er dus helemaal niets van. Was het bij mij in de buurt, dan ging ik het natuurlijk wel even checken. Nu laat ik dat graag over aan lokale vogelaars.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Mogelijke grijze strandloper van de Keeg is nu in beeld, wellicht interessant voor wie in de buurt is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Citaat van: Vincent Hart op juli 15, 2011, 17:31:01 PM
Mogelijke grijze strandloper van de Keeg is nu in beeld, wellicht interessant voor wie in de buurt is.

De vuurpijl is de lucht in. Ben benieuwd.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Folkert Jan

We staan nu nog steeds met 2 man te kijken. Kwam net even vrij dichtbij en heb foto met mobiel kunnen maken. Kan deze niet uploaden maar wel mailen dus als iemand zijn mailadres kan geven kan ik hem sturen en die hem misshien uploaden.

Net direct naast kleine gezien en opvallend langere poten. Ook iets forsere snavel.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Kreeg net bericht dat mailen is mislukt.

Staat nu op me facebook.
Rommert is er bijna
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Hier de foto van Folkert Jan

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Inmiddels nog een slechte foto op me facebook, maar vergelijking met kleine te zien
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Volgens Rommert nu toch een kleine.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

En die Bergfluiter is verdwenen.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: rnbflavour op juli 15, 2011, 08:15:52 AM

Dat bedoelde ik dus ook. Zolang een kwak geen dergelijke ring heeft, maar ook geen escapering vind ik het maar koffiedik kijken of een vogel in Limburg zonder twijfel wild is en daar ging het mij om.


'Hadden duidelijk geen Blijdorpiaans accent, maar klonken meer als het franse "quack" '
Willem Vergoossen http://waarneming.nl/waarneming/view/55686095
Herman van der Meer