Welke ooievaarsbek?

Gestart door Grada Menting, augustus 08, 2007, 13:18:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Kleine of Slipbladige ooievaarsbek?

Wat mij vooral opvalt buiten de klierharen, zijn de kelkbladeren die beduidend langer zijn dan de kroonbladeren. Dit hebben de Kleine en de Slipbladige niet.
Of is er een ooievaarsbek die ik over het hoofd zie?
Graag hulp.

Gerardus

Dag Sofie

Bij de slipbladige ooievaarsbek is een binnenrandnerf in het blad aanwezig
Zie deze foto.
Als je vanuit het hart van het blad(waar de nerven beginnen) naar boven gaat naar het punt tot waar het blad is ingesneden.
dan zie je daar een nerf beginnen die via de linker 'bladslip' langs de buitenrand naar boven loopt. (binnenrandnerf)

Het kenmerkende van de slipbladige vindt ik altijd dat het lijkt of de bloem niet helemaal tot volledige bloei kan komen.

Voor mij is het dus de Slipbladige Ooievaarsbek

fotooverzicht
Groeten Gerardus

Grada Menting

Hallo Gerardus,

Dank voor de uitleg en het foto-overzicht.
Hier zag ik, zelfs een foto geplaatst door mij, waar de kelkbladeren duidelijk groter lijken dan de kroonbladeren.
Voortaan beter ter plekke kijken en meten.  ^_^

Corryabbink

CiteerHallo Gerardus,

Dank voor de uitleg en het foto-overzicht.
Hier zag ik, zelfs een foto geplaatst door mij, waar de kelkbladeren duidelijk groter lijken dan de kroonbladeren.
Voortaan beter ter plekke kijken en meten.  ^_^
Sofie je bent dit jaar heel aktief aan het determineren maar soms moet het even tijd hebben om te bezinken. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal in het begin.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gerardus

#4
Citeer
CiteerHallo Gerardus,

Dank voor de uitleg en het foto-overzicht.
Hier zag ik, zelfs een foto geplaatst door mij, waar de kelkbladeren duidelijk groter lijken dan de kroonbladeren.
Voortaan beter ter plekke kijken en meten.  ^_^
Sofie je bent dit jaar heel aktief aan het determineren maar soms moet het even tijd hebben om te bezinken. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal in het begin.
Sofie, en niet alleen in het begin.

En dan denk je dat je de verschillen weet tussen bepaalde soorten  (na de 10 keer terugzoeken hoe het ook al weer zat) en het jaar erop moet je het toch weer even ophalen.
Eigenlijk moet je, je eigen blijven trainen, veel het veld in, blijven herhalen, want anders  verdwijnt het zoals het gekomen is.
Op een gegeven moment herken je veel planten aan het totaal beeld in combinatie met de standplek.
De specifieke determinatie kenmerken tussen bepaalde soorten raak je daardoor  wel eens kwijt, daarom is het via het forum, ook zo ideaal dat je weer eens gericht naar bepaalde kenmerken moet gaan kijken.
Groeten Gerardus